check home phone-call search send

خود سرزنشی در یادگیری و راه های مقابله با آن

یکی از مشکلاتی که شدیدا افراد در زمان یادگیری با آن روبرو هستند خود سرزنشی است. افراد با انواع کلمات مخرب به خود توهین می کنند و خود را خنگ یا … خطاب می کنند. 

برای اکثر ما پیش آمده، هنگامی که اقدام به یادگیری درس یا مطلبی کردیم و به علت عدم تمرکز یا هر چیزی دیگری، آن مطلب را دیر یا خیلی سخت یاد گرفتیم یا اصلا توانایی یادگیری آن را نداشتیم. در این شرایط شروع به سرزنش خود به صورت های مختلف می کنیم. 

شخصا هم درگیر این موضوع بودم و در ایام قدیم این کار را بارها انجام داده ام. ولی بعد از مدتی متوجه شدم این یک مشکل است که باید حلش کنم. در این راستا کم کم اقدام به حل این مشکل کردم و خدا رو شکر دیگر دست به این کار مخرب نمیزنم. 

خود سرزنشی در یادگیری و راه های مقابله با آن

در این چند سال اخیری که به افراد زیادی مشاوره داده ام متوجه شدم خیلی از دوستان عزیزم که از من مشاوره گرفتند همین مشکل را دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتم تجربیات خود را در قالب یک ویدیو به صورت کامل در اختیار عموم قرار دهم.

اگر شما هم درگیر خود سرزنشی در یادگیری هستید و در صورتی که میخواهید چیزی را فرا بگیرید و دائما به خود توهین می کنید یا جملات مخرب در مورد خود به کار میبرید (مثل تو توانایی نداری، تو خنگ هستی، همه یاد میگرند اما تو نه، همیشه همین جوری بودی و …) یا حتی خود را نصیحت می کنید پیشنهاد میکنم این ویدیو رو چند بار ببینید.

در این ویدیو ابتدا در مورد خود سرزنشی صحبت می کنیم و به صورت دقیق و درست توضیح میدهیم خود سرزنشی چی هستش و چرا ما درگیر آن می شویم. بعد از این موضوع به بررسی الگوهای ذهنی هر شخص می پردازیم که اطلاعات خیلی مفیدی ارائه می شود.

حالا که یاد گرفتید الگوهای ذهنی چی هستند و چطوری شکل می گیرند در مورد ویژگی های افراد که خود سرزنشی دارند صحبت می کنیم و در ادامه نحوه برخورد افراد در مورد این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

در انتهای ویدیو هم راهکارهای کاملا قابل اجرا در مورد حل این مشکل و رفع آن ارائه می کنیم. در صورتی که راهکارها را اجرا کنید صد در صد تا حدود زیادی، این مشکل را حل خواهید کرد.

دوستان عزیز فراموش نکنید تمام انسان ها با استعداد و خلاق آفریده شده اند و هیچ کسی خنگ یا با آی کیو پایین نیست ولی باید استعدادها و علایق خود را شناسایی کنیم و در آن راستا گام بردایم تا موفقیت حاصل شود و دست از توهین و خود سرزنشی برداریم.

متاسفانه خیلی از مردم و بخصوص جوانان کشورمان درگیر این مسئله خود سرزنشی هستند که واقعا نگران کننده است. همانطور که در بخش بالا گفتم شخصا هم درگیر این موضوع بوده ولی کم کم آن را حل کردم.

پس مسئله نگران کننده ای نیست ولی باید به آن توجه شود و اقدامی برای بهبود و حل آن انجام داد. بهترین کار اینست که از نصیحت خود یا دیگران دست برداریم و هیچ وقت اینکار را انجام ندهیم. چون یکی از ویژگی های افرادی که خود سرزنشی دارند نصیحت است.

نکته مهم در مورد این ویدیو این است تا شما این روش ها را در عمل به کار نبرید به چیزی که می خواهید نمیرسید. با دیدن ویدیو شما متوجه می شوید خودسرزنشی چیست؟ و ویژگی های یک فرد خود سرزنش را شناسایی می کنید و در انتها نحوه بهبود و حل مشکل را یاد میگیرید. اما اگر میخواهید نتیجه بگیرید و مشکل حل شود باید در عمل به کار ببرید.

اگر میخواهید PDF آموزشی این ویدیو را داشته باشید کافیه از بخش زیر (جعبه دانلود) آن را دانلود کنید و پرینت بگیرید.

دانلــود بـاکـــس

لینک های دانلود در این باکس قرار دارد
img

جهت مشاهده لینک های دانلود ابتدا وارد شده یا ثبت نام کنید

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 9 دیدگاه
Avatar
طوفان امینی
پاسخ دهید

سلام عالی بود ، من نتونستم pdf را دانلود کنم فکر کنم مشکل داره

Avatar
matin
پاسخ دهید

تاثیرگذار بود. خیلی ممنون

Avatar
maral karimi
پاسخ دهید

شما خیلی خوبین مرسی که همه جوره تلاش میکنید کمکمون کنید هم از لحاظ روحی و هم علمی . واقعا خسته نباشین

Avatar
OMiD
پاسخ دهید

سلام و درود.
مثل بقیه مطالب و پادکستهاتون واقعا فوقالعاده بود.
خیلی استفاده کردم و به دردم خورد 👌
بسیار ممنونم از استاد همتی عزیز و بزرگوار و مجموعه سورس ایران که همه ی این موارد رو به صورت رایگان برای ما قرار می دید ✌🙏

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ OMiD
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    ممنون امید جان
    به نظرم این فایل خودسرزنشی یکی از بهترین فایل هایی است که در بخش ویدیو منتشر شده و پیشنهاد میکنم چند بار ببینیدش

Avatar
mahmoud sahebnoori
پاسخ دهید

سلام خداقوت
خیلی عالی بود
منتظر پادکستهای انگیزشی هستم

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ mahmoud sahebnoori
    پاسخ دهید

    سلامت باشید
    فکرهای زیادی واسه اون بخش داریم که به امید خدا کم کم استارت میزنیم
    موفق باشید


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید