check home phone-call search send

تاریخچه زبان برنامه نویسی ASP.Net

بعد از اینکه دو مقاله ای اس پی دات نت چیست و مدت زمان یادگیری ASP.Net رو در سایت منتشر کردیم حال به سراغ بررسی تاریخچه زبان برنامه نویسی ASP.Net میرویم و میخواهیم بدونیم زبان ASP.Net چطور و چه وقتی به وجود آمد و هدف از به وجود آمدنش چی بوده است. 

تاریخچه زبان برنامه نویسی ASP.Net

در مقاله ای اس پی دات نت چیست گفتیم که خیلی از کاربران و حتی برنامه نویس ها (متاسفانه) فکر میکنند که ASP.Net یک زبان برنامه نویسی است ولی اینطور نیست و ASP.Net یک تکنولوژی بر بستر زبان های برنامه نویسی سی شارپ و ویژوال بیسیک دات نت یا زبان های برنامه نویسی دیگر دات نت است.

ای اس پی دات نت چیست

ASP.Net یک تکنولوژی طراحی سایت است که توسط شرکت معروف مایکروسافت ارائه شده تا برنامه نویسان بتوانند از طریق آن سایت، برنامه و سرویس های وب (WEB) رو بسازند. ASP.Net نسخه .NET تکنولوژی ASP است ASP مبتنی بر زبانهای مشترک در حال اجرا است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد کدهای ASP را با استفاده از هر زبان Framework.NET بنویسند.

تاریخچه زبان برنامه نویسی ASP.Net

در این بخش میخواهیم تاریخچه زبان برنامه نویسی ASP.Net رو مورد بررسی قرار دهیم، ASP در ماه اکتبر سال 1996 عرضه شد. ASP1 بعنوان اولین عضو خانواده‌ی ASP به همراه محیط Visual Interdev دارای امکانات شگفت‌انگیز و قدرتمند بود. یکی از امکانات ADO بود که امکان دستیابی به رکوردها و گزارش گیری رو دارا بود. بعد از اینکه ASP1 به ثبات رسید، مایکروسافت نسخه 2 یعنی ASP2 رو با Windows NT4 Option pack عرضه کرد که همراه برنامه راه‌انداز سرور وب بود.

نکته: ASP2 با بهبودهایی در افزایش عملکرد سیستم فایل، ابزار بیشتر و بهبود زبان همراه بود.

وقتی ASP2 عرضه شد خیلی برنامه نویسان رو تحت تاثیر قرار داد چون محیطی با ثبات تر و امکانات بیشتری رو در اختیار داشتند. این تکونولوژی تحت پوشش Microsoft Transaction Server یکپارچگی و استحکام خاص رو به خود گرفته بود. چون در JSP (تکنولوژی ترکیب HTML و یا XML با کدهای جاوا) پیش از اجرا، کدها کامپایل می‌شدند و نسبت به ASP2 از کارایی نسبتاً بالاتری برخوردار بودند. همچنین رفع خطاها، جهت‌یابی اشیاء، اداره‌ی صفحات و تایپ متغیرها بسیار ساده‌تر بود.

با ظهور ویندوز 2000، نسخه سوم از ASP با عنوان ASP3 با امکان کامپایل بجای پردازش خط به خط عرضه شد و کارایی ASP را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.

ASP3 همراه با IIS5 به بازار آمد که IIS شامل گزینه‌ای جهت جداسازی نرم‌افزارهای وب و پردازش‌ها بود. در این نسخه است که مایکروسافت مفهوم اسکریپت‌های سرور را عرضه کرد. زبان‌های اسکریپت نظیر جاوااسکریپت و VB script توانسته است پاسخی شایسته به طراحی صفحات وب پویا ارائه نماید. این مفهوم شامل اشیا COM است که بصورت فایل‌های زبان، توسعه پذیر و بر پایه‌ی متن می‌باشد.
در این نسخه، ASP و ADO با کمک XML توانایی بیشتری بدست آورده و نیز قابلیت خود تنظیمی سرور وب و مخفی ‌سازی کد کمپایل شده و Caching از جمله این پیشرفت‌ها محسوب می شد.‌
اما ضعف‌هایی نیز در مدل ASP3 وجود داشت، از جمله تسلط زبان‌های ناکارآمد اسکریپت‌نویسی مانند J Script و VB Script بر ASP و مدیریت سیستم‌ها جهت پیکربندی سرور وب است که خود یک مشکل محسوب می‌شوند. واضح است که مایکروسافت جهت مقابله با جاوا دست به تغییر اصولی در ASP بزند و آن را به سطح استاندارد برنامه‌نویسی قدرتمند برساند. با توجه به فن‌آوری مبتنی بر اصل Com، ActiveX که بخش مهمی از قدرت ASP را فراهم می‌کردند، محدودیت‌هایی نیز در برداشتند.
مایکروسافت می‌بایست با Sun (شرکت مخترع زبان برنامه نویسی جاوا) بطوری مقابله می‌نمود که معماری فنی و منطقی، برای نرم‌افزارهای توزیع شده‌ی جدید فراهم می کرد. Sun با استفاده از J2EE مجموعه‌ ای از فن‌آوری ها را در اختیار داشت که برنامه‌نویسان با دنبال کردن پروژه‌های کوچک همراه با Standard Edition، آن‌ها را برای Enterprise Java Beans کاملا تغییر اندازه می ‌دادند.

شرکت مایکروسافت با ارائه ی دات نت (.Net) به تمام انتقادهایی که نسبت به آنها می شد پایان داد و شیوه جدیدی در بررسی نرم افزار و وب بوجود آورد. علاوه بر ارائه .Net زبان برنامه نویسی جدید خود یعنی سی شارپ رو معرض نمایش قرار داد و نوید ارائه ی عملکرد و و انعطاف پذیری بهتری نسبت به گذشته و پشتیبانی از انواع مختلف استانداردهای اینترنت را داد. زبان برنامه نویسی سی شارپ به عنوان زبان دات نت کاملا جدید و برای برنامه نویسان سی کاملا آشنا می باشد ولی دارای امکانات فوق العاده و جدیدی است. همچنین برخی از خواص RAD که مورد علاقه‌ی برنامه‌نویسان ویژوال بیسیک است را نیز دارا می‌باشد.

 توجه: تعدادی از کارشناسان و برنامه نویسان معتقدند که مایکروسافت زبان برنامه نویسی سی شارپ را جهت رقابت با زبان جاوای شرکت SUN با امکاناتی مثل شی گرایی کامل، مدیریت خودکار حافظه و مرتب سازی محیط کار ارائه داده است. 

شرکت مایکروسافت تکنولوژی ASP.Net را همراه با Visual Studio.Net و تحت بستر زبان های سی شارپ، سی پلاس پلاس و ویژال بیسیک و با قابلیت تطبیق با زبان های دیگر عرضه داشته است.

نکته: این رو باید متذکر شویم که تکنولوژی ASP.Net با ASP متفاوت هستند. در ASP تنها پنج کلاس استانداد وجود دارد طور که در تکنولوژی ASP.Net میتوان از 4500 کلاس استاندارد در بدنه ی .Net بهره مند شود.

نکته جالب: علاوه بر قدت و امکانات ASP.Net نسبت به ASP، استفاده از ASP.Net به مراتب ساده و آسانتر است.

سعی کردیم در این مقاله تاریخچه زبان برنامه نویسی ASP.Net رو مورد بررسی قرار دهیم تا شما با بوجود آمدن آن آشنا شوید. پیشنهاد میکنم حتما دو مقاله ای اس پی دات نت چیست و مدت زمان یادگیری ASP.Net را مطالعه کنید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 2 دیدگاه
Avatar
roya
پاسخ دهید

با سلام لطفا آموزش جاوا اسکریپ را هم بگذارید


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید