check home phone-call search send

7 دلیل مهم برای یادگیری مفاهیم برنامه نویسی

متاسفانه افراد زیادی هستند وقتی که می خواهند یک تخصص و مهارت جدید یاد بگیرند نمیدانند از کجا استارت بزنند و باید چه چیزی رو ابتدا یاد بگیرند و همین موضوع باعث می شود افراد زیادی در زمان یادگیری دلسرد و دلزده شوند. مثلا طرف میخواد برنامه نویسی یاد بگیرد سریع یادگیری یک زبان رو شروع می کند و بعد از مدتی عاجز از یادگیری، کلا این حوزه جذاب رو کنار میگذارد. دلیل این موضوع هم این است که مفاهیم پایه ای رو یاد نگرفته و اگر شخص مفاهیم برنامه نویسی رو در ابتدای کار یاد بگیرد و در موردشون مطالعه داشته باشد خیلی خیلی راحت تر می تواند در برنامه نویسی پیشرفت کند.

مثلا شما می خواهید رانندگی یاد بگیرید ابتدا باید بدونید دنده، فرمان، کلاج و ترمز چی هستند و چه کاربردی دارند و بعد شروع به یادگیری این بخش ها کنید. تا شما ندونید که کلاج به چه دردی میخورد و چه کاری انجام میدهد یادگیریش به شدت سخت می شود. اما وقتی که شما یاد بگیرید خیلی کارتون راحت و ساده تر می شود.

در اینجا ما میخواهیم در مورد ضرورت یادگیری مفاهیم برنامه نویسی صحبت کنیم و بررسی کنیم چرا اصلا باید مفاهیم پایه ای رو یاد بگیریم. در این مقاله 7 دلیل مهم برای یادگیری مفاهیم برنامه نویسی را به صورت لیست، ارائه کرده و در مورد هر کدام توضیحات لازم رو میدهیم. بهتون پیشنهاد میکنم حتما این موارد رو جدی بگیرید چون خیلی بهتون کمک می کند.

مفاهیم برنامه نویسی

در ایران یادگیری مفاهیم و مبانی اولیه برنامه نویسی به شدت پشت گوش انداخته می شود و کمتر کسی اصلا در مورد این موضوعات صحبت می کند. خب این مفاهیم اولیه برنامه نویسی چی هستند و چرا باید یادشون بگیریم. ابتدا مقداری در مورد مفاهیم برنامه نویسی صحبت می کنیم و بعد در مورد دلایل یادگیری، صحبت خواهیم کرد.

مفاهیم برنامه نویسی

خیلی موضوعات می توانند در زیر مجموعه مبانی و مفاهیم برنامه نویسی قرار گیرند از برنامه نویسی چیست؟ تا برنامه نویس کیست؟ و مباحث تخصص مثل زبان های مختلف برنامه نویسی و مباحثی مثل متغییر، وروردی، خروجی، الگوریتم، فلوچارت، دستورات شرطی، تابع و … که اگر شما در ابتدا مقداری با این موضوعات آشنا شوید کارتون ساده تر خواهد بود و خیلی راحت تر برنامه نویسی رو فرا میگیرید.

آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی؛ یکی از مهمترین قابلیت های مورد نیاز، یک متخصص برنامه نویسی است. شما با یادگیری مفاهیم و مبانی اصلی برنامه نویسی دیدی کلی در مورد برنامه نویسی و دنیای آن پیدا می کنید و خیلی راحت تر می توانید وارد این دنیای جذاب و دوست داشتنی شوید. اگر قصد یادگیری برنامه نویسی و متخصص شدن در آن را دارید پیشنهاد میکنم حتما مبانی و مفاهیم مهم و اساسی رو یاد بگیرید. 

یادگیری مفاهیم برنامه نویسی

7 دلیل مهم برای یادگیری مفاهیم برنامه نویسی

خب تا این لحظه متوجه شدیم مبانی برنامه نویسی چی هستند حالا به سراغ این موضوع بریم چرا این مفاهیم و و مبانی رو باید یاد بگیریم. می توانستیم دلایل زیادی برای موضوع بنویسیم ولی در اینجا 7 دلیل اصلی و مهم برای یادگیری مفاهیم برنامه نویسی رو لیست کرده و در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه کرده ایم.

  • پایه و اساس یادگیری تمام زبان های برنامه نویسی
  • دید برنامه نویسی
  • تسهیل ادامه کار
  • فعالیت ذهنی
  • کاهش پیچیدگی
  • نیاز به یادگیری مکرر را کاهش میدهد
  • راهنمای واضح و مشخص برای ادامه یادگیری

1- پایه و اساس یادگیری تمام زبان های برنامه نویسی

اولین چیزی که از یادگیری مفاهیم برنامه نویسی کسب می کنید اینست که این مفاهیم، پایه و اساس یادگیری تمام زبان های برنامه نویسی هستند. و اگر کسی این مفاهیم رو یاد بگیرید خیلی راحت می تواند هر زبانی که دوست دارد و احساس می کند به دردش می خورد رو در کمترین زمان ممکن یاد بگیرد.

مثل رانندگی است وقتی شما مبانی اصلی رانندگی رو یاد گرفتید خیلی راحت می توانید با هر نوع ماشینی رانندگی کنید فقط کافیه پشت فرمون ماشین بشینید و دو سه روز باهاش رانندگی کنید بعد از مدتی دیگه دستتون میاد باید چطوری با این ماشین رانندگی کرد. اگه شما هم مبانی اصلی و مهم برنامه نویسی رو یاد بگیرید دیگه یادگیری هر زبانی برای شما به شدت ساده می شود.

2- دید برنامه نویسی

بحث بعدی که برای شما به شدت مهم و قابل توجه‌ست بحث دید برنامه نویسی بعد از یادگیری مفاهیم برنامه نویسی است. وقتی شما این مبانی رو فرا میگیرید دیگه آن شخص قدیمی نیستید الان فردی هستید که نسبت به برنامه نویسی یک دید خوب پیدا کرده است و دیگر دید برنامه نویسی دارد. شما دیگه به مسائل مختلف با دید برنامه نویسی نگاه می کنید و مغز به شدت منطقی و آنالیزگر می شود.

مثلا فکر کنید شما مبانی و مفاهیم بازاریابی رو فرا گرفته اید خیلی دیدیتون به بازار، مشتری، فروش و … عوض شده و به عنوان کسی که این مبانی و مفاهیم رو میداند رفتار می کنید و کاملا حرفه ای تر می شوید. در حوزه برنامه نویسی هم همین گونه است و وقتی یاد میگیرید کاملا دیدیتون عوض می شود. به نظرم این گزینه خیلی خیلی مهم است چون خیلی از افراد هستند سریع وارد فاز یادگیری یک زبان برنامه نویسی می شوند و بعد از مدتی هم این دید رو پیدا نمی کنند.

3- تسهیل ادامه کار

وقتی شما مفاهیم برنامه نویسی رو یاد میگیرید ادامه کار به شدت راحت و ساده تر می شود. وقتی در حال یادگیری چیزی هستید مدرس یا استاد در مورد مثلا آرایه صحبت می کند یا در مورد حلقه های شرطی، چون شما قبلا با این موضوعات آشنا شدید و دید بهشون دارید خیلی ساده متوجه می شوید و اصلا براتون پیچیده نیست. کلا کار یادگیری و انجام دادن پروژه راحت‌تر می شود.

مثلا کسی که میخواهد بنایی یاد بگیرید اگر قبلا آجر، بلوک، مَلات و … رو شناخته باشد و با آنها آشنا باشد خیلی کارش ساده است چون با این ابزارها و مفاهیم آشنا شده است. حالا فکر کنید این شخص این ابزارها و مفاهیم اولیه بنایی رو یاد نگرفته باشد. کسی که میخواهد بهش یاد دهد وقتی در مورد آجر صحبت می کند این شخص نمیداند آجر چیست و مقداری دچار سردگمی می شود. برنامه نویسی هم همین گونه‌ست و وقتی شما مبانی اولیه و مهم رو یاد گرفته باشید خیلی سریع جلو می روید.

4- فعالیت ذهنی

یادگیری مفاهیم و مبانی برنامه نویسی، اساس فعالیت های ذهنی آدمی را بنا می کند. ما از راه مفهوم آموزی، دنیا را در ذهن خود خلاصه می‌کنیم و با ایجاد ارتباط میان آنها، پدیده‌های هستی را می‌شناسیم و به تفکر می‌پردازیم.

هر فرد یا آدمی پیش از آنکه بتواند به محرک‌ها و رویدادهای محیط خود پاسخ مناسبی بدهد باید با مفاهیم در خود و مربوط آشنایی کافی داشته باشد. چنانکه اگر بخواهیم مساحت یک مربع مستطیل یا دایره را بدست آوریم باید با مفاهیم طول و عرض یا شعاع، مجذور و عدد پی آشنا باشیم.

5- کاهش پیچیدگی

یکی دیگر از مزایایی یادگیری مفاهیم برنامه نویسی، کاهش پیچیدگی در یادگیری، آموزش و حتی پروژه انجام دادن است. وقتی شما این مفاهیم و مبانی رو یاد میگیرید دیگر یادگیری به شدت ساده و لذت بخش می شود. معمولا چه چیزی باعث می شود ما عصبانی شویم وقتی که داریم چیزی رو یاد میگیریم. صد در صد عدم درک و فهم مباحث ارائه شده است. حالا فکر کنید مدرس یا استادی که در حال آموزش است هر چیزی که می گوید قبلا ما در موردش مطالعه داشته ایم و یاد گرفته ایم چه حسی پیدا خواهیم کرد و خیلی راحتر مباحث رو درک می کنیم.

مثلا طرف میخواد رانندگی یاد بگیرید اگر ندونه دنده چی هستش و چه کاربردی دارد وقتی مربی بهش می گوید لطفا بذارید دنده یک، و شما نمیدونید طرف چه می گوید و خیلی براتون پیچیده و سخت می شود. حالا فکر کنید شما بدونید دنده چی هستش و چه موقع استفاده می شود وقتی مربی بهتون میگه دنده عوض کنید دقیق میدونید منظور این شخص چی هستش و کامل درکش می کنید. در حوزه برنامه نویسی هم دقیق همین مدل است.

6- نیاز به یادگیری مکرر را کاهش میدهد

بحث بعدی که ضرورت یادگیری مفاهیم و اصول برنامه نویسی را نشان میدهد نیاز به یادگیری مکرر را کاهش میدهد. وقتی شما این مفاهیم رو یاد گرفته باشید و بدونید چی به چی هستش اگر بخواهید مثلا دو زبان رو یاد بگیرید کارتون به شدت ساده خواهد بود چون اصل ماجرا رو میدونید و فقط نحوه کدنویسی فرق می کند و ظاهر کدها یا به قول برنامه نویس ها، فقط سین تکس (Syntax) عوض می شود.

مثلا شما اگر بدونید هر ماشین فرمان، دنده، ترمز، کلاج، گاز و … دارد برای رانندگی با هر ماشینی دیگه نیاز نیست اینا رو دوباره یاد بگیرید چون میدونید اینا چی هستند و چه کاربردی دارند تو حوزه برنامه نویسی همینه، فقط ظاهر کدها عوض می شوند و اصل ماجرا همون قبلی هستش و نیاز به یادگیری دوباره ندارید.

7- راهنمای واضح و مشخص برای ادامه یادگیری

وقتی شما مبانی اولیه و پایه ای رو یاد گرفته اید تا حدودی ادامه راه رو میدونید و میشه گفت یک راهنمای واضح و مشخص برای ادامه یادگیری دارید و این موضوع خیلی به شما کمک می کند چون میدونید در ادامه چه کنید و چه چیزهایی رو باید یاد بگیرید.


صحبت پایانی و معرفی مقاله ای مهم و جذاب
سعی کردیم در این مقاله دلایلی برای یادگیری مفاهیم و مبانی برنامه نویسی رو مورد بررسی قرار دهیم و امیدوارم شما هم، اهمیت آن را درک کنید. برای اینکه مقداری با این مفاهیم و مبانی آشنا شوید پیشنهاد میکنم مجموعه مقالات اصول برنامه نویسی رو مطالعه کنید. در این مقاله، 19 مقاله دیگر رو معرفی کردیم که دید خوبی به شما میدهند و تقریبا با مفاهیم پایه ای تا حدودی آشنا می شوید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : ۰ دیدگاه
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید