check home phone-call search send

آموزش زبان های برنامه نویسی از طریق فیلم و کتاب

روش های زیادی برای یادگیری و آموزش زبان های برنامه نویسی وجود دارد که می توانیم از آنها نهایت استفاده رو ببریم. وقتی برنامه نویس های معروف و کار بلد ایرانی رو بررسی می کنم متوجه می شم اکثرا از روی فیلم و کتاب، اقدام به یادگیری کرده اند. (خیلی هاشون دوست خودم هستند و ازشون سوال کردم بعضی ها در بلاگ یا شبکه های اجتماعی، در مورد این موضوع صحبت کرده اند.)

خیلی ها دوست دارند کلاس حضوری شرکت کنند و استاد رو از نزدیک ببینید اما باید این رو هم در نظر بگیریم کلاس های حضوری، مشکلات خاص خود را دارند مثل هزینه های بسیار بالا یا هدر رفتن زمان زیاد از دانشجو و خیلی چیزای دیگه، که قرار نیست در این مقاله در مورد آنها صحبت کنیم. در اینجا ما قصد داریم در مورد آموزش زبان های برنامه نویسی از طریق فیلم و کتاب صحبت کنیم و یک راهنمای کامل برای شما ارائه نماییم.

سعی می کنم در این مقاله تجربیاتی که در این چند سال کسب کرده ام رو بدون هیچ کم و کاستی ارائه کنم تا شما هم خیلی راحت اقدام به یادگیری برنامه نویسی کنید. (البته قبلا مقالات زیادی در زمینه یادگیری و آموزش داخل سایت منتشر کردم که پیشنهاد می شود حتما این مقالات رو مطالعه کنید.)

آموزش زبان های برنامه نویسی

اینجا یک نکته مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، از طریق فیلم، اقدام به یادگیری کنیم یا از طریق کتاب؛ ببینید دوستان عزیز اگر شما می خواستید در زمینه مدیریت، بازاریابی و حوزه های این سبکی فعالیت کنید و یادگیری رو شروع نمایید قطعا میگفتم از طریق کتاب، چون یادگیری این حوزه ها از طریق کتاب خیلی بهتر است اما برنامه نویسی و طراحی سایت مقداری متفاوت از این گزینه هایی بود که گفتم. بنده پیشنهاد میکنم فیلم رو انتخاب کنید اما یادگیری اصول اولیه از طریق کتاب هیچ مشکلی ندارد یا اینکه یادگیری مقدمات برنامه نویسی هم از طریق کتاب می تواند گزینه مناسبی باشد.

اما اگر می خواهید یک برنامه نویس حرفه ای شوید و سریع رشد داشته باشید فیلم آموزشی گزینه خیلی جذابی برای یادگیری است. در اینجا سعی می کنم راهکارهای کاملا عملی و منطقی رو برای آموزش زبان های برنامه نویسی از طریق فیلم ارائه کنم تا بتوانید بدون مشکل استارت برنامه نویسی رو بزنید. زیاد عجله نکنید و گام به گام جلو برید تا در این مسیر جذاب و پر چالش دچار سرخوردگی و سردرگمی نشوید.

آموزش زبان های برنامه نویسی

در اولین گام یادگیری زبان های برنامه نویسی باید ببینیم میخواهیم چه زبانی رو یاد بگیریم. شما باید ابتدا حوزه کاری رو مشخص کنید و بر اساس حوزه کاری یک زبان رو که وضعیت بازار کار خوبی دارد را انتخاب و سریع اقدام به یادگیری و آموزش نمایید.

خیلی از بچه هایی که می خواهند برنامه نویسی یاد بگیرند می گویند می خواهیم کل زبان های برنامه نویسی رو یاد بگیریم که واقعا تعجب می کنم انگار شما بگید من میخواهم کل ورزش های دنیا رو انجام دهم که این کار اصلا امکان پذیر نیست و باید حداقل چند هزار سال عمر کنید. حتی یادگیری دو سه زبان رو هم پیشنهاد نمی کنم چه برسه بخواهید کل زبان ها رو یاد بگیرید. (به هیچ عنوان شاخه به شاخه نپرید.)

در زمینه برنامه نویسی، حوزه های مختلفی وجود دارد که در بخش زیر بعضی از این حوزه ها که بازار کار خوبی در ایران دارند رو لیست کرده ام البته در مقاله ای با عنوان نقشه راه برنامه نویسی به صورت کامل در این زمینه صحبت شده است که پیشنهاد میکنم این مقاله رو به صورت کامل مطالعه کنید.

  • برنامه نویسی تحت وب
  • برنامه نویسی تحت موبایل
  • برنامه نویسی تحت دسکتاپ یا ویندوز

در ادامه آموزش زبان های برنامه نویسی که حوزه مورد نظر رو انتخاب کردیم مقداری کار راحتر می شود چون میدانیم میخواهیم چه چیزی رو یاد بگیریم حال باید یک زبان برنامه نویسی رو برای اینکار انتخاب کنیم. که در همان مقاله نقشه راه به صورت کامل در مورد انتخاب زبان و فریم ورک های مورد نیاز صحبت کرده ایم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

نکته مهم: اگر چیزی از برنامه نویسی نمیدونید و میخواهید اصول و مفاهیم پایه برنامه نویسی رو فرا بگیرید پیشنهاد میکنم مجموعه مقالات آموزش اصول برنامه نویسی رو حتما مطالعه کنید. در این مجموعه مقالات که معرفی کردیم 19 مقاله به صورت کامل ارائه شده است که به شما کمک می کند یک دید برنامه نویسی پیدا کنید.

اگر ما دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی هستیم با خواندن مقدمات این مقاله، متوجه شدیم ابتدا باید حوزه کاری رو مشخص کنیم و بر اساس حوزه کاری یک زبان برنامه نویسی رو انتخاب نماییم و کم کم بریم جلو، حتی یک مجموعه مقاله هم معرفی کردیم که شما رو با اصول اولیه برنامه نویسی آشنا می کند. حالا باید به سراغ اصل ماجرا بریم یعنی آموزش زبان های برنامه نویسی از طریق فیلم و کتاب که این مقاله برای همین عنوان نوشته شده است.
راهنمای آموزش زبان های برنامه نویسی از طریق فیلم

راهنمای آموزش زبان های برنامه نویسی از طریق فیلم

خب حالا اگر قصد یادگیری زبان برنامه نویسی رو دارید و فیلم های مورد نیاز رو تهیه کردید باید ببینیم چطوری باید این فیلم ها رو ببینیم که نهایت بهره رو برده باشیم. اولین نکته و به نظرم مهمترین نکته اینه که باید حتما یک دفتر و خودکار تهیه کنید و یادداشت برداری نمایید آموزش بدون یادداشت برداری یعنی هیچ کاری نکردید. اصلا این اصل رو برای یادگیری هر چیزی به کار ببرید. سعی کنید نکات مهم و پایه ای رو یادداشت کنید.

هیچ وقت یک ساعت فیلم آموزشی رو پشت سر هم نبینید چون باعث می شود خیلی از نکات رو فراموش کنید سعی کنید هر 15 تا 20 دقیقه فیلم ببینید و بعدش که کلیه نکات رو یادداشت برداری کردید شروع به تمرین اون 15 یا 20 دقیقه نمایید. تمرین هم در همین اندازه 20 دقیقه کافی هستش و بعدش برید سراغ دیدن مابقی فیلم و همین روند رو ادامه دهید. (این تمرین مربوط به زمان دیدن فیلم آموزش است و بعد از فیلم باید بازم تمرین های بیشتری داشته باشید.)

نکته مهمی که باید در هنگام دیدن فیلم آموزشی به آن توجه شود مقدار تمرین است متاسفانه خیلی از کسانی که میخواهند برنامه نویسی رو یاد بگیرند کمترین تمرین ممکن رو انجام میدهند. شما به ازای هر ساعت فیلم آموزشی حداقل باید 5 تا 10 ساعت تمرین مفید داشته باشید. البته اگر بیشتر باشد خیلی بهتر است و کمک زیادی به شما می کند. در کنار این تمرین باید پروژه هم انجام دهید از پروژه های خیلی کوچیک شروع کنید و کم کم میزان سختی پروژه ها رو بالا ببرید.

به ازای هر ساعت فیلم آموزشی حداقل باید 5 تا 10 ساعت تمرین مفید داشته باشید.

آموزش برنامه نویسی از طریق فیلم ۵ تا ۱۰ ساعت تمرین

نکته بعدی که باید توجه ویژه به آن شود اینست که شما می توانید فیلم رو چندین بار پشت سر هم ببینید و خیلی راحتر فرا میگیرید پس هر جایی رو متوجه نشدید کافیه دوباره ببینید یا اصلا چندین بار تماشا کنید و پشت بند آن اقدام به تمرین آن مباحثی که یاد گرفته اید کنید. 

نکته مهم: نحوه دیدن فیلم آموزشی باید به این صورت باشد که پیوسته و پشت سر هم انجام شود نه اینکه یک روز فیلم آموزش برنامه نویسی رو ببینید و دو روز نبینید. یا بعضی ها یک روز تمرین می کنند و یک هفته هیچ گونه تمرینی ندارند. اگر میخواهید واقعا برنامه نویس حرفه ای شوید باید عادت سازی کنید. مثلا دیدن فیلم آموزشی و تمرین کردن یکی از عادت های مهم است که هر برنامه نویس باید در خودش تقویت کند. 

تا این لحظه مطالبی در مورد آموزش زبان های برنامه نویسی از طریق فیلم آموختیم حال باید در مورد برنامه ریزی و میزان وقت روزانه برای یادگیری و تمرین صحبت کنیم. ببینید دوستان عزیز حداقل وقت روزانه یک ساعت و حداکثر 6 تا 7 ساعت است به هیچ عنوان کمتر یا بیشتر از این زمان که گفتم وقت نذارید. اگر کمتر از یک ساعت وقت بذارید خیلی طول می کشد تا شما یک برنامه نویس حرفه ای شوید و اگر بیشتر از 7 ساعت روزانه وقت بذارید بعد از مدتی دلزده می شود و کلا برنامه نویسی رو کنار خواهید گذاشت. (البته این برای اکثریت است و بعضی ها هستند با روزی 10 12 ساعت آموزش و تمرین هم خسته نمی شوند و باز علاقه دارند.)

اگر کارمند، شاغل یا دانشجو یا حتی دانش آموز هستید و میخواهید یاد بگیرید روزی بین 2 تا 4 ساعت وقت بذارید اما اگر روزانه کلا وقتتون آزاد هستش و می توانید وقت بذارید به نظرم 6 تا 7 ساعت خیلی خیلی زمان مناسبی است و مابقی روز رو به یادگیری زبان، ورزش کردن و مقداری مطالعه اختصاص دهید به این شکل کمتر از یک سال می توانید یک برنامه نویس قابل قبول شوید ولی باید کار کنید و از زیر کار در نرید و تمرین های پشت سر هم داشته باشید. 

خب الان متوجه شدیم اگر خواستیم اقدام به یادگیری برنامه نویسی کنیم یکی از بهترین گزینه ها همین فیلم های آموزشی هستش که در زمان های پرت هم می توانیم از آنها استفاده کنیم. سعی کردم چیزایی که در این چند سال یاد گرفتم در زمینه آموزش از طریق فیلم رو در اختیارتون قرار دهم. حالا باید به سراغ آموزش برنامه نویسی از طریق کتاب بریم و ببینیم باید از طریق کتاب چطور یاد بگیریم.

راهنمای آموزش زبان های برنامه نویسی از طریق کتاب

راهنمای آموزش زبان های برنامه نویسی از طریق کتاب

بعضی از افراد هستند که میخواهند برنامه نویسی رو از طریق کتاب یاد بگیرند قبلا در بخش بالا گفتم خودم به شخصه ویدیو و فیلم رو توصیه می کنم ولی بعضی وقت ها افراد با کتاب راحت‌تر هستند و دوست دارند از طریق کتاب یاد بگیرند. در این بخش تجربیات خودم رو در این زمینه در اختیار شما قرار میدهم تا شما هم نهایت استفاده رو از آن ببرید.

اگر قبلا کلا کتاب نخوندید شاید در ابتدای کار مقداری سخت و طاقت فرسا به نظر برسد اما باید کم کم جلو برید ابتدا هفته اول روزی 15 دقیقه مطالعه داشته باشید و یک تا دو ساعت هم سعی کنید تمرین انجام دهید و وقتی مقداری رشد کردید و عادی شد این مقدار رو بیشتر کنید مثلا به جای 15 دقیقه مطالعه سعی کنید 30 دقیقه این کار رو انجام دهید و اگر وقت داشتید میزان تمرین رو دو برابر یا حتی سه برابر نماید. (هفته اول 15 دقیقه مطالعه؛ هفته دوم 30 دقیقه مطالعه؛ هفته سوم 45 دقیقه مطالعه و هفته چهارم یک ساعت مطالعه)

اگر جایی از کتاب رو متوجه نشدید کلا کتاب رو کنار نذارید چون به شخصه این مورد رو بارها دیدم و تجربه کردم؛ طرف تا صفحه مثلا 150 جلو رفته مبحث جدید رو متوجه نشده و کلا کتاب رو کنار گذاشته، این بدترین کاریه که میشه انجام داد. وقتی ما اینترنت داریم سعی کنید اون مطلبی که واستون گنگ یا پیچیده هستش رو گوگل کنید و خیلی راحت نتیجه رو پیدا می کنید.

باید این رو هم بگم یادگیری زبان برنامه نویسی با کتاب بیشتر برای شروع و یادگیری مقدمات خوب است و شما اگر میخواهید یک برنامه نویس حرفه ای و عالی شوید باید منابع بیشتری رو مطالعه کنید. در بخش بالا هم گفتم برای یادگیری اصول و مبانی اولیه، کتاب می تواند منبع مفیدی باشد ولی برای یادگیری مباحث پیشرفته سعی کنید ویدیو و فیلم های آموزشی سطح بالا رو ببینید. (البته کتاب های خارجی منابع خوبی برای یادگیری مباحث خیلی پیچیده و حرفه ای هستند ولی متاسفانه منابع فارسی خوبی برای مباحث پیشرفته نداریم.)

مثل بخش فیلم آموزشی، اینجا هم یادداشت برداری داریم و باید این کار رو انجام دهید و حتما باید مباحث مهم و اصلی رو بنویسید و سعی کنید به ازای هر دو ساعت مطالعه 5 تا 10 ساعت تمرین داشته باشید. چون میزان اطلاعاتی که از کتاب یاد میگیرید اندازه ویدیو آموزشی نیست و با همین مقدار تمرین هم می توان مسلط شد.

نکته مهم: هر چه قد تمرین و تکرار بیشتری داشته باشید شما برنامه نویس بهتری خواهید شد. (برای کسب تخصص، اصلی‌ترین چیز تمرین و تکرار است.)


صحبت پایانی
سعی کردم در این مقاله دانست هایی که در زمینه یادگیری از طریق فیلم آموزشی و کتاب رو دارم در اختیارتون قرار دهم. با هر کدوم که راحتر هستید از طریق آن شروع و استارت برنامه نویسی رو بزنید. مهم شروع و استارت هستش سعی کنید سریعتر یادگیری رو شروع کنید و دست دست نکنید. حتما حتما مجموعه مقالاتی که در بخش بالا معرفی کردیم با عنوان اصول برنامه نویسی و نقشه راه برنامه نویسی رو کامل و دقیق با یادداشت برداری مطالعه کنید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 12 دیدگاه
Avatar
محمد امین رخشانی
پاسخ دهید

سلام چطوری فیلم بینار نقشه راه یادگیری برنامه نویسی رو دانلود کنم؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ محمد امین رخشانی
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    برید تو صفحه و دانلود کنید
    چه مشکلی برای دانلودش دارید؟

Avatar
Z.Z
پاسخ دهید

اقای همتی واقعا ممنون … عالی بود .

Avatar
علی
پاسخ دهید

سلام بر اقای همتی
بسیار عالی
ممنون

Avatar
مسعود
پاسخ دهید

بسیار مفید و عالی

سپاسگزارم

Avatar
Ali
پاسخ دهید

عالی یه چند تا کتاب خوب هم معرفی کنید

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ Ali
    پاسخ دهید

    سلام
    باید ابتدا حوزه رو انتخاب کنید و بعد کتاب رو انتخاب کنید
    شما بر اساس نقشه راه برنامه نویسی یک حوزه و زبان برنامه نویسی رو انتخاب کنید بعدش داخل سایت جستجو کنید
    خیلی راحت پیدا می کنید

Avatar
محمد امین
پاسخ دهید

سلام ممنون از مقاله خوبتون

Avatar
علیرضا
پاسخ دهید

عالی بود
و کاربردی👌👌👌👌

Avatar
بهزاد
پاسخ دهید

خیلی ممنون…مثل همیشه واضح و عالی بود.

Avatar
مهدی
پاسخ دهید

خیلی ممنون اقای همتی عالی بود.

Avatar
فرهمند
پاسخ دهید

خیلی عالی.ممنون. من ابتدا با کتاب اصطلاحات و لغات و تعاریف رو یاد گرفتم. الان هم فیلم میبینم و تمرین میکنم.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید