check home phone-call search send

آیا برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی امکان پذیر است؟

در این یکی دو سال اخیر به شدت جذب برنامه نویس اوج گرفته و اگر نیم نگاهی به آگهی های استخدام در سایت های مختلف یا حتی صفحات نیازمندی ها بندازید متوجه خواهید شد وضعیت جذب و استخدام برنامه نویس چه قد از قبل بهتر شده است و انواع جایگاه های شغلی برای برنامه نویس ها ایجاد و باز شده است. حالا با این شرایط خیلی از کسانی که دانشگاه نرفته اند یا رشته های دیگر رو انتخاب کردند فکر می کنند چون نرم افزار نخوندند نمی توانند به عنوان برنامه نویس استخدام شوند. از بخش نظرات سایت هم میشه متوجه شد خیلی ها فکر می کنند برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی امکان پذیر نیست و اصلا نمی شود استخدام شد.

در اینجا میخواهیم به صورت شفاف در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی صحبت کنیم و ببینیم اصلا می شود بدون مدرک دانشگاهی یک برنامه نویس خوب شویم و از آن کسب درآمد کنیم یا حداقل استخدام شویم. البته این نکته رو فراموش نکنیم متاسفانه متاسفانه خیلی ها هنوز فکر می کنند برای کسب درآمد و استخدام باید مدرک دانشگاهی داشته باشند. برای درک درست از این موضوع این مقاله رو تا انتها مطالعه کنید و در آخر یک فایل صوتی در این زمینه معرفی می کنیم که با شنیدن آن خیلی از این مسائل برای شما حل می شود.

برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی

در یکی دو سال اخیر خیلی از کاربران سایت، چه در تلگرام چه در بخش نظرات سایت این سوال رو پرسیده اند آیا برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی امکان پذیر است؟ و می شود از آن کسب درآمد کرد یا بعضی ها به فکر استخدامی هستند و میترسند اگر مدرک مربوطه رو نداشته باشند به هیچ عنوان استخدام نمی شوند و کلا باید بیخیال درآمدزایی از آن باشند. آما واقعیت چی هستش و میشه بدون مدرک هم از برنامه نویسی درآمد داشت و برنامه نویس خوب و حرفه ای شد؟

برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی

بذارید داستان زندگی خودم رو براتون تعریف کنم چون افراد با شنیدن داستان خیلی راحتر یک مطلب رو درک می کنند من خودم مهندسی نرم افزار خوندم و قبل از اون هم در دوران مدرسه از طریق شاخه فنی و حرفه ای وارد دبیرستان شدم. یعنی هم دیپلم نرم افزار دارم هم لیسانس در این حوزه رو، پس می تونم بگم کسی هستم که مدرک دانشگاهی معتبر در این حوزه دارم. ولی شاید باورتون نشه که در این 6 7 سالی که دانشگاه رو تموم کردم و سایت سورس ایران راه اندازی شده تنها چند نفر ازم در مورد مدرکم سوال پرسیدند. تا حالا پیش نیومده کسی که پروژه ازش میگیرم در مورد مدرک دانشگاهیم سوالی پرسیده باشه و اصلا ندیدم و نشندیم کسی بگه چون مدرک نرم افزار داری پروژه رو به تو میدیم. (پس در حوزه آزادکاری یا همان فریلنسری اصلا اصلا مدرک ملاک نیست و بدون مدرک هم می توانید پروژ بگیرید و اصلا نگران پروژه گرفتن نباشید.)

راسیتش اگر خواهید برنامه نویس شوید اصلا نیاز نیست که صد در صد رشته نرم افزار رو بخونید چون خیلی از برنامه نویس های مطرح ایران و جهان اصلا رشته تحصیلشون یه چیز دیگه هستش و اصلا ربطی به نرم افزار ندارد. مثلا از بین دوستان برنامه نویس خودم، فقط 4 5 نفر نرم افزار خوندن و مابقی رشته های غیر مرتبط هستند یا کلا دانشگاه نرفته اند. پس اگر به فکر این هستید که یک برنامه نویس حرفه ای شوید و بتوانید از آن کسب درآمد کنید اصلا نیاز نیست مدرک دانشگاهی داشته باشید. اصلیترین چیزی که کارفرما از شما می خواهد تخصص شماست و تمام.

یه چیز مهم که باید به آن توجه ویژه داشت اینه که برای برنامه نویس شدن فقط مطالعه و خوندن مطالب مرتبط، در زمینه مربوطه کافی نیست متاسفانه در دانشگاه بیشتر مطالب تئوری یاد داده می شود و شما بیشتر با مباحث غیر عملی آشنا می شود اما برای اینکه یک برنامه نویس حرفه ای شوید باید خودتون تلاش کنید و پشت سر هم تمرین داشته باشید. با خوندن و مطالعه کردن هیچ وقت برنامه نویس نمی شوید. اریک رایموند جمله بسیار جذابی دارد که در بخش زیر آن را آورده ایم. (متاسفانه در دانشگاه مباحث بازار کار ارائه نمی شود و مطالبی که به دانشجویان ارائه می شود بیشتر جنبه تئوری دارد و بعضی وقت ها خود استاد و مدرس هم اصلا برنامه نویس نیست و نمیداند چه چیزی رو باید ارائه دهد.)

اریک رایموند، نویسنده ی کتاب The Dictionary of New Hacker جمله بسیار زیبایی در این زمینه دارد: با مطالعه ی علوم کامپیوتر نمی توان یک توسعه دهنده ی حرفه ای شد؛ همانطور که با مطالعه بر روی رنگ ها و آثار نمیتوان نقاش شد.

خیلی از این عزیزان تصور می کنند اگر بخواهند در برنامه نویسی متخصص شوند حتما حتما باید دانشگاه بروند اما باید بگم این باور و تصور اشتباست چون شما بدون رفتن به دانشگاه هم می توانید یک برنامه نویسی حرفه ای شوید. برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی امکان پذیر هستش و می توانید خودتون بدون رفتن به کلاس آموزشی هم یک برنامه نویس حرفه ای شوید کافیه استارت کار رو بزنید و از همین مطالب آموزشی و فیلم هایی که در سایت قرار داده ایم استفاده کنید.

توضیحی در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی دهم تا مقداری شفاف سازی شود؛ متاسفانه خیلی از کسانی که رشته نرم افزار خوانده اند اصلا برنامه نویسی نیستند هیچ وقت یادم نمیره از 80 نفر ورودی که وارد دانشگاه شدیم  در آخر دانشگاه فقط 2 3 نفر برنامه نویسی بلد بودند آن هم در حد متوسط رو به بالا و اکثرا هیچی از برنامه نویسی بلد نبودند و جالبی کار این بود که زبان های برنامه نویسی رو هم نمی شناختند چه برسه که بخواهند با آنها برنامه نویسی کنند. این رو گفتم تا متوجه شوید اگر میخواهید در حوزه های مختلف برنامه نویسی متخصص شوید الزامی نیست حتما دانشگاه برید. (معمولا کسانی که نرم افزار رو به عنوان رشته انتخاب می کنند یا علاقه به آن ندارند یا اصلا چیزی یاد نگرفته اند)

نکته مهم: درسته ما در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی صحبت می کنیم ولی این دلیل نمی شود که شما دانشگاه نرید و کلا بیخیال آن شوید. دانشگاه رفتن مزایای خودش را دارد اما ما میگیم دانشگاه، تنها راه موفقیت در برنامه نویسی نیست و می توان از راه های دیگری هم در این حوزه موفق شد. همانطور که خیلی از کسانی که در دوره های برنامه نویسی سایت سورس ایران شرکت کردند و الان برنامه نویس های خوبی در این حوزه هستند و اکثرا هم مدرک غیر مرتبط دارند یا اصلا دانشگاه نرفته اند و در حال حاضر از این تخصص خود کسب درآمد می کنند.

برای برنامه نویسی دانشگاه بریم؟

 چرا دانشگاه برویم؟

با این اوصافه که در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی صحبت کردیم و گفتیم دانشگاه، تنها راه موفقیت در حوزه برنامه نویسی نیست چرا پس دانشگاه بریم. ببینید دوستان عزیز باید قبول کنید وقتی ما وارد دانشگاه می شویم وارد یک دنیای دیگر که به عنوان دنیای فرهنگی و علمی شناخته می شود که به ما جایگاه اجتماعی می دهد و باعث رشد شخصیتی می شود. با دانشگاه رفتن می توانید از لحاظ روابط اجتماعی رشد زیادی داشته باشد و نکته مهم در این بخش اینه برای اینکه در سازمان های دولتی استخدام شوید مدرک تصصیلی واقعا نیاز هستش و باید داشته باشید پس اگر به فکر استخدام در اورگان های دولتی هستید مدرک تحصیلی واقعا نیاز شما هستش و باید پیگیر گرفتن آن باشید. 

قبلا داخل کانال تلگرام سورس ایران یک مطلب با موضوع دانشگاه یا برنامه نویسی (پیشنهاد میکنم صد در صد این فایل صوتی رو گوش بدید) منتشر کردیم که با استقبال فوق العاده کاربران روبرو شده است طوری که نزدیک 15 هزار نفر این فایل صوتی رو گوش دادند و فیدبک های فوق العاده ازش دریافت کردم. پیشنهاد میکنم برای اینکه به درک درستی در این حوزه برسید این فایل صوتی رو حتما گوش بدید. در این فایل صوتی نکات زیادی در مورد مزایای یادگیری برنامه نویسی و دانشگاه رفتن صحبت کردم. در این فایل صوتی اشاره هایی به برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی هم کرده ام.

یادگیری و موفقیت در برنامه نویسی 

تا این لحظه در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی صحبت کردیم و گفتیم دانشگاه تنها راه موفقیت در برنامه نویسی نیست و می توانیم خودمان هم اقدام به یادگیری آن کنیم. ما می توانیم در طول یک سال بدون رفتن به دانشگاه، با استفاده از بسته های آموزشی که وجود دارد اقدام به یادگیری برنامه نویسی کنیم و به یک متخصص عالی در حوزه مربوطه تبدیل شویم. اما نکته مهم که در این حوزه وجود دارد و باید توجه ویژه به آن شود بحث یادگیری مستمر می باشد متاسفانه خیلی از کسانی که به صورت خود خوان برنامه نویسی کار می کنند یک روز کار می کنند یک روز کار نمی کنند. اگر می خواهید یک برنامه نویس حرفه ای شوید و به درآمدهای خوب برسید باید به صورت مستمر آموزش ببینید و تمرین کنید.

دوستان عزیز هیچ چیزی مثل تمرین کردن نیست همینجا بهتون میگم اگر تمرین نکنید هیچ وقت برنامه نویس نمی شوید گول این تبلیغات فیک رو نخورید طرف میگه با چند جلسه برنامه نویس می شوید. بدون تمرین کردن شما نمی توانید برنامه نویس شوید با تمرین کردن و پشت سر هم پروژه انجام دادن خیلی سریعتر به آن چیزی که میخواهید میرسید. سعی کنید به ازای هر ساعت آموزش که می بینید حداقل 5 تا 10 ساعت تمرین مفید داشته باشد و مقداری هم برای پروژه انجام دادن کنار بذارید. 

اگر تا حالا یادگیری و آموزش برنامه نویسی رو شروع نکردید و نمیدونید از کجا باید استارت کار رو بزنید پیشنهاد میکنم مطلب ۱۹ مقاله برای یادگیری اصول برنامه نویسی رو مطالعه کنید در این 19 مقاله که ارائه کردیم شما رو با مبانی اصلی برنامه نویسی آشنا می کنیم که دید خوبی نسبت به برنامه نویسی پیدا می کنید. در داخل همین مجموعه مقالات چند منبع خوب برای یادگیری برنامه نویسی معرفی کرده ایم که با گذراندن آنها می توانید یک برنامه نویس حرفه ای شوید.

صحبت پایانی در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی

صحبت پایانی
در این مقاله سعی کردیم نکات خوبی در زمینه برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی ارائه کنیم و پیشنهاد میکنم صوتی که داخل کانال سورس ایران قرار دادیم حتما گوش بدید چون دید شما رو نسبت به این دو بخش باز می کند و راحتر می توانید تصمیم درست بگیرید. بهتون قول میدم اگر شما در حوزه برنامه نویسی متخصص شوید راحت می توانید به درآمدهای خوب در این زمینه برسید. فقط باید تخصص داشته باشید هیچ چیزی مثل تخصص در این حوزه مهم نیست اگر شما صد مدرک دانشگاهی مختلف گرفته باشید اما مهارت و تخصص کافی در برنامه نویسی رو نداشته باشید هیچ وقت نمی توانید در آن موفق شوید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 36 دیدگاه
Avatar
nika
پاسخ دهید

سلام، اگر مدرک تحصیلی مرتبط نداشته باشیم قسمت مربوط به تحصیلات در رزومه را چگونه باید پر کنیم؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ nika
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    بذارید قسمت آخر یا حتی میتونید حذف کنید اگر بخش سابقه کار و نمونه کارتون قوی باشه

Avatar
پارسا
پاسخ دهید

سلام وقت بخیر
ایا بدون مدرک دانشگاهی میشه
میشه از طریق برنامه نویسی مهاجرت کرد؟

Avatar
امیر
پاسخ دهید

سلام من html css bootstrap js رو تا حدودی بلدم و میخوام برم روی .net
و به شدت از این زبان خوشم میاد مشکل اینجاست من نه پایان خدمت دارم نه مدرک دانشگاهی مرتبط
از تهران هم دور هستم با توجه به اینکه همه کسب و کار ها توی تهرانه
چه کنم برم سراغ .net یا بیام سراغ php
در ضمن من روی وردپرس فوق العاده هستم و توی یک روز میتونم یک سایت کامل رو بالا بیارم و روی هاست آپلود کنم و به خیلی از پلاگین ها و تم ها دسترسی دارم و زیر و بم همشونو میدونم
قبل از این هم توی وردپرس چند سایت و یا فروشگاه اینترنتی بالا آوردم اما توی هیچکدوم موفق نبودم و منجر به شکست شده
حالا میخوام ذهنم آروم بگیره و برم سراغ یه چیز از بس اینور و اون ور دویدم

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ امیر
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    ایده خوبیه؛ الان دات نت وضعیت قابل قبولی داره
    ربطی به مدرک و پایان خدمت نیست
    چون میتونی امریه بگیرید
    جفتشون خوبن
    وردپرس که چیزی نداره تو یه روز میتونی یاد بگیری
    پیشنهاد میشه درست و حسابی یه زبان برنامه نویسی یاد بگیرید.

Avatar
ارسلان
پاسخ دهید

سلام خسته نباشید
من حقیقتش اصلا با دانشگاه نمیتونم کنار بیام و هر وقت که بهش فکر میکنم حالم بد میشه . من در حاله حاضر به سطح متوسطی در طراحی سایت رسیدم و دارم روز به روز تخصصم رو بیشتر میکنم . ولی اصلا علاقه ای به دانشگاه و دروس مرتبط با رشته کامپیوترش ندارم . ممنون میشم راهنماییم کنید . ایا واقعا این یه اجباره که مدرک داشته باشیم ؟ چون اگه به اجبار نباشه من واقعا دوست دارم که ازش صرف نظر کنم . چون واقعا نمیخوام برم

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ ارسلان
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    مدرک مهم نیست
    مهم تخصص و رزومه شما هستش
    البته دانشگاه رفتن مزایای خودش رو داره
    مثل ورود به دنیای آکادمی، بودن در جمع هم سن و سال ها
    و خیلی چیزای دیگه
    اما از لحاظ تخصص و مهارت، آورده خاصی برای شما ندارد

Avatar
Ali
پاسخ دهید

سلام من ریاضیم خوب نیست بنظرتون اگ بخوام دانشگاه ازاد در رشته کامپیوتر (نرم افزار) بخونم میتونم از پس ریاضیش بر بیام؟ چون نمیدونم واقعا ریاضیش درچه سطحی هست، شما که دانشگاه رفتید یه توضیحی در مورد ریاضی و سطحش تو این رشته میدین؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ Ali
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    ببینید ریاضیاتش خیلی سنگین نیست ولی اینجوریم نیست بگی مثل آب خوردنه
    برای کسی که هیچ از ریاضی نمیدونه و علاقه ای نداره یکم سختی داره
    ولی میتونید پاس کنید
    چون افرادی رو دیدم که ریاضی قوی نداشتن ولی پاس کردن
    پس جای نگرانی نیست

Avatar
Amin
پاسخ دهید

با سلام و خسته نباشید خدمت به مدیران سایت سورس ایران بنده 22 سالمه ولی بنا به دلایلی موفق به اخذ مدرک دیپلم کامپیوتر نشدم ولی حالا که 4 سال از زمان تحصیلم گذشته به طور خودآموز از زبانه نشانه گذاری html و در کنارش css شروع کردم و همچنین آموزش های وردپرس و سئو نیز دیدم می خواستم از شما بپرسم آیا امکانش هست انقدر خودم رو در زمینه های برنامه نویسی تحت وب چه سمت کاربر چه سمت سرور قوی کنم تا بتونم در شرکت خصوصی استخدام شوم ممنون میشم پاسخگو باشید با تشکر از شما.

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ Amin
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    پیشنهاد میکنم ابتدا html و css رو به صورت حرفه ای یاد بگیرید
    اگر نمیدونید به چه شکل و چه مدلی یاد بگیرید پیشنهاد میکنم به لینک زیر مراجعه کنید:
    آموزش HTML و CSS – پروژه محور و کاربردی
    .
    این گام اول هستش
    سعی کنید روزانه هم زبانتون رو تقویت کنید
    ابتدا این بخش رو کامل یاد بگیرید
    بعد بگید تا گام های بعدی رو بهتون معرفی کنیم
    سعی کنید تمرکزتون رو روی این بخش بذارید با تمام قدرت
    موفق باشید

Avatar
yasaman
پاسخ دهید

سلام و وقت بخیر ممنون بابت مطالب مفیدتون 🙂
من دانش آموز سال اخر هنرستان رشته نرم افزار هستم و می خوام دوره های یادگیری طراحی سایت رو بصورت خود آموز بگذرونم .
و قصد دارم شرکت اینترنتی طراحی سایت خودما راه اندازی کنم و یا در شرکتی به عنوان طراح سایت کار کنم .
اصلا علاقه ای به گذروندن 4 سال در دانشگاه رو ندارم و قصد دارم به جای گذروندن این مدت در دانشگاه ، 4 سال رو صرف یادگیری دقیق طراحی سایت کنم !
آیا میشه بدون مدرک دانشگاهی مرتبط به اهدافی که دارم برسم؟
و یا اینکه لازمه ایجاد یک شرکت اینترنتی و یا استخدام طراح سایت در یک شرکت ، دریافت مدرک دانشگاهیه؟
و اینکه چطور میتونم بدون اخذ مدرک دانشگاهی ، مدرک معتبر طراحی سایت رو دریافت کنم؟
خیلی ممنون میشم اگر پاسخ من رو بدید !

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ yasaman
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    بله میشه بدون مدرک
    ولی پیشنهاد میکنم اگر میخواید در حوزه برنامه نویسی و طراحی وبسایت فعال باشید حتما حتما مدرک مرتبط و معتبر بگیرید چون خیلی به پیشرفت شما کمک میکند
    در این زمینه پادکست های مختلفی قرار دادیم که پیشنهاد میکنم با مرجعه به بخش پادکست ها، آنها رو گوش بدید خیلی میتونه بهتون کمک کنه
    پادکست های آموزشی برنامه نویسی و مهارت های نرم

Avatar
محمد
پاسخ دهید

سلام خسته نباشید من به دو رشته خیلی علاقه دارم الان رشته خودم کاردانی مکانیک دارم میخونم به برنامه نویسی هم خیلی علاقه دارم میخواسم بپرسم بعد از یاد گرفتن کامل چند تا زبان برنامه نویسی به طور حرفه ای میشه تو سازمان هایی استخدام شد که برنامه نویسی میکنن مثلان سازمان ها دولتی یا سازمان هایی خصوصی با توجه به مدرک غیر مرتبط البته تو مکانیک برنامه نویسی چند تا واحد داره که یاد میدن

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ محمد
    پاسخ دهید

    سلام دوست عزیز
    ممنون از شما
    اصلا نیاز نیست چند زبان رو یاد بگیرید
    کافیه تمرکزتون رو بذارید روی یک زبان
    زبان مورد نظر رو به صورت عمیق و خوب یاد بگیرید شک نکنید هر جایی دوست داشته باشید می تونید استخدام بشید
    رشته تحصیلی شما مهم نیست
    شما باید تخصص داشته باشید و در کنارش روی رزومه سازی کار کنید
    اگر نمیدونید از کجا شروع کنید پیشنهاد میکنم از لینک زیر استارت بزنید
    الفبای برنامه نویسی – قدم صفر برنامه نویسی

Avatar
عباس
پاسخ دهید

سلام . من بخوام فریلنسری پروژه بگیرم چجوری میتونم خودمو تبلیغ کنم . یعنی جوری که بتونم پروژه بگیرم

Avatar
امین
پاسخ دهید

سلام خسته نباشید میخواستم بگم که من پرستاری میخونم اما به برنامه نویسی علاقه زیادی دارم آیا میتونم در کنارش برنامه نویسی رو یاد بگیرم و درآن حرفه ای بشوم؟؟
واینکه آیا پیش نیاز خاصی نیاز داره؟ و ازکجا باید شروع کنم و چکار کنم؟؟؟

Avatar
شایان
پاسخ دهید

سلام خسته نباشید
آیا مهمه که دانشگاه چه رشته ای بخونیم؟ چون من میخام برم رشته زبان ولی برنامه نویسیو خیلی دوس دارم و دارم یادش میگیرم . از یکی از دوستام شنیدم که بعضی از شرکتای بزرگ فقط برنامه نویس با مدرک مهندسی نرم افزار قبول میکنن. آیا درسته این حرف؟

Avatar
آرین
پاسخ دهید

منظورت اینه چون مدرک نرم افزار ندارم نمیتونم استخدام شم؟
من مدرک ارشد مهندسی از دانشگاه معتبر دارم. با این اوصاف فقط میتونم فریلنسر شم؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ آرین
    پاسخ دهید

    سلام
    ربطی نداره
    بازم می تونید استخدام بشید اصلا جای نگرانی نیست
    اصلا مدرک مهم نیست
    تخصص مهم هستش
    مقاله رو خوب خوندید؟

Avatar
AMG
پاسخ دهید

سلام سال‌ نو مبارک
تشکر میکنم بابت مقاله و آموزش های عالیتون.
من کارشناسی حسابداری دارم ولی علاقه ی زیادی به برنامه نویسی پیدا کردم اگر ارشدم رو نرم افزار در در دانشگاه دولتی بخونم میتونم در مراکز دولتی و شرکت‌ها کار پیدا کنم؟
و آیا میتونم. دکترا هم در دانشگاه دولتی بخونم یا چون کارشناسی حسابداری دارم و غیر مرتبطه امکان پذیر نیست؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ AMG
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    خواهش میکنم
    بله مشکلی نیست. ولی باید تخصص رو هم کسب کنید بدون تخصص پیدا کردن شغل به شدت سخت میشه
    موفق باشید

Avatar
sami
پاسخ دهید

سلام. من رشته علوم انسانی خوندم اما علاقه بسیاری به برنامه نویسی دارم. آیا برای شروع نیاز به فراگیری ریاضی و این مدل دروس هست؟ من هیچ پیش زمینه ای درباره پیش نیازهای و ملزومات برنامه نویسی ندارم. ممنون میشم پاسخ بدید

Avatar
محمد امین
پاسخ دهید

سلام آقای همتی
خیلی خوب و مفید بود
فقط یه سوال
توی کانال تلگرام نزدیک 400مقاله گذاشتی ولی توی سایت تقریبا 20 تا هستش
چرا؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ محمد امین
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    محمد امین عزیز
    داخل سایت بیش از دو هزار مطلب هستش
    یه نگاهی بندازید متوجه میشید

Avatar
saman
پاسخ دهید

همه متخصصین برنامه نویسی همیشه میگن فقط باید تمرین کرد. اما هیچوقت نمیگن کسی که تازه میخواد برنامه نویسی رو شروع کنه چطوری تمرین کنه اصلا چیزی هنوز بلد نیست که تمرین کنه.

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ saman
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    قبلا در مورد این موضوع داخل کانال سورس ایران یک فایل صوتی خوب گذاشتم اونو مطالعه کنید
    تو این فایل صوتی کامل توضیح دادیم

Avatar
امیر
پاسخ دهید

عالی بود. 4 غلط املایی مشاهده شد

Avatar
علیرضا
پاسخ دهید

مثل همیشه عالی بود ؛ ممنون اقا محمدِ گل 🙂

Avatar
Matin
پاسخ دهید

خیلی مفید و عالی . سپاس فراوان .


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید