check home phone-call search send

جاوا یا سی پلاس پلاس

در این مدت سعی شده تعدادی مقاله مقایسه ای داخل سایت منتشر شود که تفاوت زبان های برنامه نویسی رو با هم بدونید و اگر خواستید بین دو زبان یکی رو انتخاب کنید با اطلاعات بیشتر و خیال راحت این انتخاب رو انجام دهید. در این مقاله می خواهیم مقایسه جاوا و سی پلاس پلاس رو انجام دهیم و ببینیم بین جاوا یا سی پلاس پلاس باید کدام یک رو انتخاب کنیم. سعی می کنیم با دید منطقی و بر اساس بازار کار این مقایسه رو انجام دهید. پس اگر می خواهید بدونید بین جاوا یا سی پلاس پلاس کدام یک رو باید انتخاب کنید این مقاله رو تا انتها مطالعه کنید.

جاوا یا سی پلاس پلاس

جاوا یا سی پلاس پلاس

قبل از اینکه شروع به مقایسه جاوا و سی پلاس پلاس کنیم باید ابتدا توضیحاتی در مورد زبان جاوا و سی پلاس پلاس ارائه دهیم تا به صورت کامل با این دو زبان آشنا شوید.

زبان برنامه نویسی جاوا 

جاوا یک زبان برنامه نویسی که به صورت شی گرا ارائه شده است. جاوا شبیه به زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس می باشد اما مدل شی گرایی آسانتری نسبت به سی پلاس پلاس دارد.

نکته ۱: زبان برنامه نویسی جاوا از قابلیت‌های سطح پایین کمتری پشتیبانی می‌کند.

نکته ۲: یکی از قابلیت‌های بنیادین جاوا این است که مدیریت حافظه را بطور خودکار انجام می‌دهد.

نکته ۳: ضریب اطمینان عملکرد برنامه‌های نوشته‌شده به زبان جاوا نسبت به زبان های نسل اول C بالا است.

جاوا از چه اسمی گرفته شده و به چه معنی است ؟

نام جاوا از Jsut Another Vague Acronym گرفته شده است و دلیل آن این بود که تیم برنامه نویسان جاوا به قهوه خیلی علاقه داشتند. این موضوع در لوگوی جاوا هم مشهود است.

برنامه های جاوا چطور کامپایل و اجرا می شوند ؟

برنامه‌های جاوا به صورت بایت کد (کامپایل) می‌شوند و توسط JVM (ماشین مجازی جاوا) به کدهای ماشین تبدیل و اجرا می‌شوند. در صورت وجود JVM مانند سایر زبانهای مبتنی بر آن که وابسته به سیستم‌عامل خاصی نیستند برنامه‌های نوشته شده به جاوا بر روی هر نوع سیستم عامل و هرگونه وسیلهٔ الکترونیکی قابل اجرا می‌باشند.

شعار جاوا :

شعار جاوا «یکبار بنویس و هر جایی اجرا کن» (Write once, Run anywhere) است که به ویژگی اجرای شدن برنامه های جاوا بر روی هر نوع سیستم عاملی و هر گونه وسیله الکترونیکی اشاره دارد.

اهداف اولیه زبان برنامه نویسی جاوا :

  • این زبان باید ساده، شی‌گرا و مشهور باشد.
  • مطمئن و بدون خطا باشد.
  • وابسته به معماری کامپیوتر نبوده و قابل انتقال باشد.
  • باید با کارایی بالا اجرا شود.
  • باید به صورت پویا و نخ‌کشی‌شده باشد.

توجه: اگر میخواهید با زبان برنامه نویسی جاوا بیشتر آشنا شوید پیشنهاد میکنم مقاله جاوا چیست رو مطالعه کنید و اگر می خواهید بدونید در چه مدت زمانی می توان به زبان برنامه نویسی جاوا مسلط شد مقاله زمان لازم برای یادگیری جاوا رو بخوانید.

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، سطح میانی و شی گرا است. امروزه در جهان بیشتر نرم افزارهای سیستمی از طریق سی پلاس پلاس نوشته می شوند.

نکته جالب: سی پلاس پلاس یک زبان سطح میانی محسوب می شود ولی دارای قابلیت زبان های سطح بالا و پایین به‌صورت هم‌زمان است.

برخی از پروژه های نوشته شده با زبان سی پلاس پلاس :

  • سیستم عامل ویندزو
  • مروگر وب گردی گوگل کروم
  • مروگر وب گردی Opera
  • مرورگر وب گردی فایرفاکس
  • نرم افزار گرافیک سه بعدی ۳Ds Max
  • نرم فزار ارتباط اسکایپ
  • نرم افزار گرافیکی فتوشاپ
  • نرم افزار ارتباط تیم ویور
  • نرم افزار ادوب اکروبات
  • بازی معروف GOD of WAR
  • بازی معروف CALL of DUTY
  • سیستم عامل اوبونتو
  • سیستم عامل مک
  • سیستم عامل ios
  • و . . .

موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس :

بعد از جواب دادن به سوال سی پلاس پلاس چیست به سراغ موراد استفاده از این زبان برویم. اگر بخواهیم موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس رو مورد بررسی قرار دهیم باید از دو جنبه این موضوع رو مورد بررسی قرار دهیم یکی موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس در ایران و دیگری موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس در خارج کشور. واقعیت امر این است که در ایران فقط جنبه آموزشی و آکادمی دارد، یعنی فقط در مدارس و دانشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد و به تعدادی دانشجو آموزش داده می شود و دیگر کاربرد خاصی ندارد. من به شخصه تا این لحظه ندیدم کسی بیاد و بگه من این برنامه رو واسه فلان سازمان با زبان سی پلا پلاس نوشتم. 

اما اگر بخواهیم موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس در خارج کشور مورد بررسی قرار دهیم واقعا ۱۸۰ درجه موضوع فرق میکند. چون تعداد زیادی از این محصولات نرم افزاری که استفاده میکنیم توسط زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس نوشته شده اند. حتی این سیستم عامل ویندوزی که اکثرا استفاده میکنیم باز با زبان سی پلاس پلاس نوشته شده است. 

اگر بخواهم موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس رو در خارج کشور بازتر کنم باید بگویم تمام برنامه ها و نرم افزارهایی که به صورت روزمره با آنها سر و کار داریم ردپایی از سی پلاس پلاس در آنها یافت می شود. اگر بخواهم مثال وار در این مورد صحت کنم باید بگویم انواع صنعت در کشور ها از قبیل تجهیزات مدرت و سخت افزار های رباتیک در انواع صنایع، صنعت فضایی، سیستم های معماری و بانکی، صنعت خودرو سازی، صنعت بازی سازی، سیستم های کامپیوتری و یا کنسول های بازی، سیستم های خانگی و یا سیستم های رباتیک و هوش مصنوعی، تجهیزات مجهز به انواع حسگر ها و هوش مصنوعی در علم پزشکی، نرم افزار های مهندسی و همچنین سیستم عامل ها و بسیاری از موارد دیگری که میتوان نام برد توسط این زبان سی پلاس پلاس برنامه نویسی و پیاده سازی شده اند.

مقایسه جاوا و سی پلاس پلاس

تا این لحظه توضیحاتی در مورد هر دو زبان جاوا و سی پلاس پلاس ارائه دادیم حال باید در مورد مقایسه جاوا با c++ اطلاعاتی رو ارائه دهیم. در بخش پایین اینفوگرافیکی رو با عنوان مقایسه جاوا و سی پلاس پلاس طراحی کرده ایم که به صورت کامل دو زبان سی پلاس پلاس و جاوا رو با هم مقایسه می کند. به نظرم این اینفوگرافیک جواب شما برای مقایسه جاوا و سی پلاس پلاس رو میدهد. 

اینفوگرافیک مقایسه جاوا با c++

توجه: بعد از اینکه مقایسه جاوا با c++ رو مطالعه کردید پیشنهاد میکنم حتما مقایسه سی شارپ و سی پلاس پلاس رو مطالعه کنید. کافیه روی تصویر زیر کلیک کنید.

مقایسه سی شارپ و سی پلاس پلاس

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : ۰ دیدگاه
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید