check home phone-call search send

تعریف برنامه نویسی

بارها پیش آمده که در بین دوستان برنامه نویس در مورد “تعریف برنامه نویسی” بحث و صحبت کرده ایم و در انتها به یک تعریف جامع و دقیق نرسیده ایم و هر کسی یک تعریف اختصاصی برای برنامه نویسی ارائه داده است. در این مقاله میخواهم یک تعریف جامع از این کلمه فوق العاده دوست داشتنی ارائه بدم تا هم خیال خود و هم خیال دوستان رو راحت کنم. پس پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله همراه من باشید که ابتدا یک تعریف عامیانه و در انتها یک تعریف علمی از برنامه نویسی ارائه دهم.

تعریف برنامه نویسی

برنامه نویسی چیست؟

اگر بخواهم به صورت خودمونی برنامه نویسی رو تعریف کنیم باید بگم نوشتن تعدادی دستور که یک سیستم (مثلا کامپیوتر) آن ها رو متوجه می شود و دستوران ما رو یکی یکی و پشت سر هم اجرا میکند و نتیجه این اجرا کردن دستورات یه اتفاق در سیستم می باشد مثلا جمع کردن دو عدد (جز ساده ترین دستوران ممکن).
البته ما در برنامه نویسی همیشه مجموعه ای از دستورات را استفاده می کنیم که دقیقا به کامپیوتر می گوید که چه کاری را باید انجام بدهد. ما می توانیم با استفاده از همین دستورات معادله های پیچیده و الگوریتم ها را نیز به زبان کامپیوتر تبدیل کنیم، زبانی که با آن با کامپیوتر ارتباط برقرار می کنید و به آن می گویید که چه کاری انجام بدهد را هم زبان برنامه نویسی می گویند.

نکته: دقت کنید که برنامه نویسی باید به گونه ای انجام شود که کامپیوتر دستورات شما را متوجه شده و آنها را به درستی اجرا کند.

توجه: برنامه نویسی هنر تبدیل کردن خواسته های بشر به زبان قابل فهم برای ماشین (کامپیوتر) است.

زبان برنامه نویسی :

در مورد برنامه نویسی صحبت کردیم حال باید در مورد زبان برنامه نویسی توضیحی ارائه دهم ، یک زبان برنامه نویسی مجموعه ای از دستورات، قوانین و لغات را در اختیار ما به عنوان برنامه نویس قرار می دهد که از طریق این دستورات و قوانین میتوانیم با سیستم های کامپیوتری صحبت کنیم و بگیم چیکار کنند. اگر بخواهم به صورت مثال توضیح دهم : مثل همین زبان فارسی که برای ارتباط با یکدیگر استفاده میکنیم و میگم هر شخص چیکار کند.

زبان برنامه نویسی

نکته: زبان های برقراری ارتباط با کامپیوتر یا همان زبان های برنامه نویسی بسیار متنوع هستند، مهم این است که شما مفاهیم برنامه نویسی و تبدیل کردن خواسته های خودتان به دستورات کامپیوتری را متوجه شوید.

برنامه یا Program چی هست؟

اگر این دستورات و قوانین رو به صورت یک پکیج درآوریم و در اختیار سیستم (کامپیوتر) قرار دهیم و سیستم هم متوجه این پکیج دستورات شود بهش میگن برنامه یا Program که در حالت عمومی به آن نرم افزار یا اپلیکیشن میگویند.
مثل برنامه های (پکیج های دستورات) مختلفی که استفاده میکنیم مانند نرم افزار فتوشاپ، فتوشاپ و هر نرم افزار پیچیده دیگری که مشاهده می کنید، همه و همه مجموعه ای از دستورات هستند که به کامپیوتر می گویند چه کاری باید انجام دهد ، اما برنامه ای وجود دارد که تنها چند خط دستور دارد و برنامه ای وجود دارد که میلیون ها دستور را برای سیستم ما صادر می کند و به همین دلیل برنامه ما بزرگ و بزرگتر می شود.

یک برنامه ی کامپیوتری چیزی بیش از حل یک مسأله نیست. به عبارت دیگر، نرم‌افزارها یا اپلیکیشن ها به منظور حل یک مشکل خاص طراحی شده و به بازار عرضه می شوند. حال هرچه این مشکل بزرگ‌تر و جهانی تر باشد، آن نرم‌افزار هم کاربردی‌تر و معروف تر خواهد شد.
در حقیقت، کسانی که علاقمند به برنامه نویسی هستند می بایست سعی کنند یکی از دغدغه ها یا مشکلات جامعه ی خود را برطرف سازند تا نرم‌افزار ایشان با اقبال عمومی رو به رو شود. یک برنامه نویس پیش از شروع به کدنویسی و انجام پروژه، دقیقاً می بایست بداند که قرار است چه مشکلی را حل نماید و مهم تر از یافتن مشکل، این مسئله که آیا مشکلی که وی در صدد حل آن است آیا واقعا دغدغه درصد قابل توجهی از جامعه است یا گروهی کوچکی از کاربران را پوشش می دهد.

نکته مهم: در برنامه نویسی اصطلاحاً به هر دستوری که می خواهیم اجرا شود یک Statement گفته می شود. حال برای نوشتن تعدادی Statement ما نیاز به یک ویرایشگر متن داریم تا بتوانیم دستورات مد نظر را در آن وارد سازیم.

شاید سوالی که برای دوستان پیش بیاید که همه چیز در کامپیوتر به صورت صفر و یک اجرا می شود (کامپیوتر هم در واقع زبانی به غیر از صفر و یک را متوجه نمی شود) و ما چطوری باید برنامه صفر و یک بنویسیم.
شما اصلا نیاز نیست برنامه صفر و یک بنویسید شما دستورات رو به صورت قابل فهم برای خودتون مینویسید و یک چیزی بین شما و ماشین وجود دارد (کامپایلر یا مفسر) که دستوران شما را دریافت و تبدیل به صفر و یک میکند.
زبان ماشینخوشبختانه برنامه نویسی مهارتی است که الزاماً نیاز به دانشگاه رفتن ندارد و هر کسی که صرفاً علاقمند به یادگیری آن باشد می‌تواند ظرف مدت چند ماه (نهایتاً یک سال) به یک برنامه نویس در حوزه ای که به آن علاقمند است مبدل شود.

برخی از افراد بر این باورند که برای برنامه نویس شدن نیاز است تا تحصیلات دانشگاهی داشت یا یک متخصص علم ریاضیات بود. درست است که داشتن ذهن ریاضیاتی و تحلیلی به هرچه بهتر شدن شما به عنوان یک برنامه نویس کمک می کند، اما این اصلاً بدان معنا نیست که اگر شما متخصص ریاضیات نباشید نمی‌توانید به یک برنامه نویس موفق مبدل شوید.

اگر دیگر متوجه شده اید برنامه نویسی چی هست پیشنهاد میکنم مقاله چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم ؟ رو مطالعه کنید و فواید یادگیری برنامه نویسی رو بدونید و در صورت این که دوست داشتید شروع به یادگیری برنامه نویسی کنید مقاله یادگیری برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم رو مطالعه کنید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 25 دیدگاه
Avatar
active python
پاسخ دهید

سلام استاد همتی
ایا اموزش زبان برنامه نویسی پایتون راحت هست یا سی شارپ
کداوم یادبگیرم بهتر

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ active python
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    پایتون راحتتر هستش
    ولی در ایران بازار کار دات نت بهتره
    باید ببینید میخواید در کدام حوزه کار کنید و بر اساس اون جلو برید

Avatar
Yashar
پاسخ دهید

سلام استاد من ۱۵ سالمه و خیلی به برنامه نویسی علاقه دارم میخواستم ببینم از کجا باید شروع کنم.از چه زبانی شروع کنم که از پایه یاد بگیرم.

Avatar
محسن
پاسخ دهید

سلام و تشکر از سایت خوبتون من یک سوال داشتم من ۱۴ سالمه مخواستم بدونم که از کی بایدبرنامه نویسی را شروع کنم

Avatar
poya
پاسخ دهید

سلام راستش من کلاس اول نقشه کشی هستم و به کامپیوتر وبرنامه نویسی علاقه زیادی دارم چطور و از کجا باید شروع کنم. ممنون

Avatar
مهسا
پاسخ دهید

سلام من یک سوال داشتم میخواستم برنامه ای درست کنم که اطلاعات دو تا نرم افزار بهم متصل بشه آیا اینکار از طریق برنامه نویسی یا تخصص خاص دیگه ای؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ مهسا
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    میشه
    اگر توانایی کدنویسی رو داشته باشید
    چیز عجیبی نیست و قابلیت پیاده سازی داره
    ولی مقداری وقت گیر و پیچیده هستش
    موفق باشید

Avatar
f
پاسخ دهید

سلام اقای همتی بنظر شما زبان برنامه نویسی سی شارپ را یاد بگیرم یا زبان برنامه نویسی طراحی وب برای کدام کار بیشتری و جود دارد و بیشتر به دنبال ان هستند

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ f
    پاسخ دهید

    سلام
    اول سی شارپ رو یاد بگیر
    بعدش برو سمت فریم ورک Asp.net تحت سی شارپ
    می تونی راحت باهاش برنامه نویسی وب انجام بدی

Avatar
f
پاسخ دهید

سلام من دانشجو سال اول رشته کلامپیوتر فنی هستم از اول فقط به خاطر برنامه نویسی به این رشته رفتم چون برنامه نویسی از سال اول تدریس می شد ولی الان در دانشگاه استادها زیاد پیشرفته کار نمی کند بنظر شما خورم برم ی کتاب یا فیلم تهیه کنم یا همرا استاد باشم

Avatar
Mahsa
پاسخ دهید

سلام.این مقالم عالی بودمتشکرم

Avatar
یاسمین
پاسخ دهید

سلام.وقت به خیر!
راستش من 15 سالمه و رشته تحصیلیم ریاضی هستش !
میخواستم بدونم من هم میتونم در طی دو سال اینده تبدیل به یک برنامه نویس بشم یا خیر؟
و این که از چه برنامه هایی باید استفاده کنم و قدم اول برای یادگیری چه چیزی هستش؟

Avatar
علی
پاسخ دهید

سلام.ببخشید من هیچی راجب برنامه نویسی بلد نیستم.قدم اول چیه باید چیکار کنم.به برنامه نویسی خیلی علاقه دارم ولی هرچی داخل اینترنت میگردم همه راجب کد نویسی و به طور مشورت مقاله هاشون رو ارائه دادند.من الا باید چیکار کنم

Avatar
آیدا
پاسخ دهید

سلام ممنون از سایت خوبتون به نظرتون من میتونم صرفا فقط با اموزش های غیر از تحصیلات دانشگاهی تبدیل ب ی برنامه نویس حرفه ای بشم من دانشجوی شیمی هستم و ۲۱ سالمه

Avatar
امیر
پاسخ دهید

با سلام
سپاس گذارم از سایت بسیار عالی تون
به نظر شما با روزی ۱ ساعت برنامه نویسی در چه مدت میتوان برنامه نویس جاوا شد ؟
با سپاس

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ امیر
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    بعد از یک سال یه برنامه نویس تقریبا خوب میشد
    اگر روزی 3 ساعت وقت بذارید تبدیل به یک برنامه نویس قابل قبول و عالی میشید

Avatar
کوتاه کننده لینک
پاسخ دهید

با سلام ممنون چه سایت خوبی دارین
من در کسب و کارم زیاد استفاده نمودم
با تشکر


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید