check home phone-call search send

جشنواره نوروزی سورس ایران شروع شد - 😍 تا 50 درصد تخفیف واقعی 😍

مشاهده محصولات
  • 00روز
  • 00 ساعت
  • 00دقیقه
  • 00 ثانیه

PHP چیست

بعد از این که مقاله ای با عنوان ای اس پی دات نت چیست در سایت گذاشتیم و در مورد رکن های اصلی طراحی وب چهار مقاله با عناوین html چیست، css چیست، جاوااسکریپت چیست و جی کوئری چیست منتشر کردیم سعی میکنیم بیشتر در مورد زبان های برنامه نویسی دیگر مطلب تولید کنیم. پیشنهاد میکنم این مقالات رو مطالعه کنید تا دید خوبی نسبت به طراحی وب پیدا کنید. در این مقاله به سراغ php رفته ایم و میخواهیم جواب سوال php چیست رو دهیم و در کنار این موضوع توضیحاتی در مورد تاریخچه php دهیم.

PHP چیست

PHP چیست

یکی از زبان های معروف و کاربردی در حوزه وب، زبان برنامه نویسی php است. php یک زبان برنامه نویسی شی گرا برای طراحی وب می باشد.

نکته 1 : PHP یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی اپن سورس Open Source و سمت سرور ( Server Side ) است.

سمت سرور چیست:

وقتی میگوییم سمت سرور است یعنی این که صفحات php در مرحله اول توسط سرور Apache یا IIS پردازش می شوند، سپس در مرحله دوم خروجی به صورت کدهای HTML و JavaScript، به مرورگر کامپیوتر کاربر ارسال میگردد. به همین دلیل به php، سمت سرور میگویند.

نکته 2 : یکی از دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی php سادگی یادگیری آن است. و دلیل دیگر شباهت آن به زبان برنامه نویسی سی است یا به قول معروف سی بیس است.

چه نرم افزار های وبی با php ساخته شده اند :

بعد از این که جواب سوال PHP چیست رو دادیم بریم به سراغ نرم افزارهای طراحی شده توسط زبان PHP، می توان گفت php نقش اساسی در طراحی و پیاده سازی نرم افزار های معروف وب دارد، میتوان به وردپرس، دروپال و جوملا اشاره کرد که با زبان برنامه نویسی php طراحی و برنامه نویسی شده اند. البته علاوه بر این نرم افزارهای سایت ساز، سایت های زیادی در جهان از طریق زبان php برنامه نویسی شده اند و هر روز به این تعداد اضافه می شود.

چه نرم افزار های وبی با php ساخته شده اند

 نکته 3 : بر اساس آمار منتشر شده بیش از 60 درصد از سایت های موجود، با زبان برنامه نویسی php نوشته و باگذاری شده اند.

نکته 4 : سایت های ویکی پدیا و فیسبوک با زبان برنامه نویسی php نوشته شده اند.

نکته 5 : زبان برنامه نویسی php امکان استفاده از پایگاه داده های مختلفی رو دارد مثل SQL Lite،My SQL، اوراکل و SQL Server (معمولا از پایگاه داده My SQL برای این زبان برنامه نویسی استفاده می شود.)

نکته 6 : زبان برنامه نویسی php روی سیستم عامل های مختلفی قابل اجرا است مثل : لینوکس، یونیکس، مکینتاش و ویندوز

زبان php مخفف چه کلماتی است : PHP مخفف عبارت Hypertext PreProcessor به معنای پیش پردازند فرامتن می باشد.

تاریخچه php

سال 1994 زمانی که راسموس لردورف تعدادی اسکریپت به زبان سی نوشت تا صفحهٔ خانگی خود را مدیریت کند از همان سال php متولد و توسعه پیدا کرد. (در بخش بالا گفتیم که زبان php یک زبان سی بیس است) این اسکریپت‌ها که به صورت رابط دروازهٔ مشترک نوشته شده‌بودند، مسئول انجام عملیات‌های ساده‌ای مانند نشان دادن رزومهٔ راسموس و بررسی آمارهای بازدید از وب‌گاه او بودند.

با گسترش اسکریپت‌ها و افزودن توانایی تعامل با فرم‌های وب و ارتباط با پایگاه‌های داده، نام صفحهٔ خانگی شخصی/مفسر فرم یا PHP/FI برای آن‌ها انتخاب شد. PHP/FI می‌توانست برای ایجاد نرم‌افزارهای سادهٔ وب مورد استفاده قرار بگیرد. لردورف در ابتدا برای یافتن خطاهای این اسکریپت‌ها و بهبود آن‌ها، در ۸ جون سال ۱۹۹۵ میلادی اسکریپت‌ها را با نام ابزارهای صفحهٔ خانگی شخصی نسخهٔ ۱٫۰ تحت مجوز عمومی گنو بر روی گروه خبری یوزنت منتشر کرد. این نسخهٔ اولیه بسیاری از ویژگی‌های نسخهٔ کنونی این زبان را دارا بود. متغیرها به سبک زبان پرل بودند، مدیریت فرم‌ها وجود داشت و می‌شد کدها را در درون کدهای اچ‌تی‌ام‌ال قرار داد.

قواعد پی‌اچ‌پی نیز از زبان پرل پیروی می‌کردند، اما ساده‌تر، محدودتر و ناپایدارتر بودند. با شکل‌گیری یک گروه برنامه‌نویسی و بعد از انجام تست‌های فراوان بر روی نسخهٔ بتا و بازنویسی موتور تجزیه‌کننده، سرانجام PHP/FI نسخهٔ ۲٫۰ در نوامبر سال ۱۹۹۷ میلادی منتشر گردید.

اندی گاتسمن و زیو سوراسکی با بازنویسی موتور تجزیه‌کننده در سال ۱۹۹۷ میلادی، پایه و اساس نسخهٔ ۳ پی‌اچ‌پی را بنیان نهادند. این ۲ نفر با همراهی لردورف با تغییر نام پی‌اچ‌پی به پی‌اچ‌پی: پیش‌پردازندهٔ ابرمتن که یک مخفف بازگشتی است، در ماه جون ۱۹۹۸ میلادی رسماً پی‌اچ‌پی نسخهٔ ۳٫۰ را منتشر کردند. بعد از این اتفاق گاتسمن و سوراسکی شروع به نوشتن هستهٔ جدیدی برای زبان پی‌اچ‌پی کردند که منجر به به‌وجودآمدن موتور زِند در سال ۱۹۹۹ میلادی شد. آن‌ها همچنین شرکت زِند تکنولوژی را در اسرائیل تأسیس کردند.

در تاریخ ۲۲ می سال ۲۰۰۰ میلادی پی‌اچ‌پی نسخهٔ ۴ که از موتور زند نسخهٔ ۱٫۰ استفاده می‌کرد، منتشر شد. این نسخه تا ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی توسعه یافت و به زیرنسخهٔ ۴٫۴٫۹ رسید. هم‌اکنون پشتیبانی این نسخه به پایان رسیده‌است و هیچ به‌روزرسانی برای آن منتشر نمی‌شود.

در ۱۳ ژوئیه سال ۲۰۰۴ میلادی، نسخهٔ ۵ پی‌اچ‌پی که از موتور زند نسخهٔ ۲ بهره می‌برد، منتشر شد. نسخهٔ ۵ ویژگی‌های زیادی را به پی‌اچ‌پی اضافه کرد. پشتیبانی کامل از شیء گرایی، افزونهٔ PDO (که دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی را ممکن می‌ساخت) و بهبود بازدهی از جملهٔ این ویژگی‌ها محسوب می‌شد. از سال ۲۰۰۸ به بعد، با پایان یافتن پشتیبانی از تمامی نسخه‌های قدیمی‌تر پی‌اچ‌پی، نسخهٔ ۵ تنها نسخهٔ در حال گسترش است.

در حال حاضر آخرین نسخه php که منتشر شده است نسخه 7.1 است.

منبع تاریخچه php : ویکی پدیا

چه کسانی PHP را نوشتند؟

ویژگی های زبان برنامه نویسی php :

  • زبان php یک زبان برنامه نویسی Open Source و رایگان است
  • هاست هایی که میزبانی آن را انجام می دهند بسیار ارزان تر از هاست های NET. هستند
  • زبان php زبانی است که بر روی تمامی پلتفرم های معروف مثل لینوکس، ویندوز، مکینتاش قابل اجراست
  • یادگیری زبان برنامه نویسی php به شدت آسان و دلچسب است.
  • سرعت اجرای اسکریپت PHP بالا است
Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 3 دیدگاه
Avatar
امیر مقدم
پاسخ دهید

سلام اقای همتی خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم C# آسانتر هست یا PHP در بخش وب

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ امیر مقدم
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    جفتشون در یه سطح هستند
    ولی کسی که سی شارپ بدونه یادگیری بخش وبش خیلی خیلی ساده هستش

    Avatar
    آریا گودرزی در پاسخ امیر مقدم
    پاسخ دهید

    سلام دوست عزیز
    ببین شما بهید یه مدت با سی شارپ کار کنید یمد با پی اچ پی و ببینید با کدوم راحتتر هستید!!!
    با هرکدوم راحتتر بودین اونو یادبگیرین


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید