check home phone-call search send

IDE چیست و تفاوت آن با کامپایلر

در این مدت سعی کرده ایم اصطلاحات و مبانی ابتدایی برنامه نویسی رو مورد بررسی قرار دهیم و در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه دهیم. در این مقاله میخواهیم ببینم IDE چیست و چه تفاوتی با کامپایلر دارد. البته این رو باید متذکر شوم که ما در مورد درگاه ide صحبت نمی کنیم و در مورد IDE در برنامه نویسی صحبت می کنیم. پس اگر میخواهید بدونید IDE در برنامه نویسی چیست این مقاله رو تا انتها مطالعه کنید.

IDE چیست و تفاوت آن با کامپایلر

IDE مخفف چیست؟

قبل از اینکه بیام در مورد IDE صحبت کنیم باید بدونیم IDE مخفف چیست؟ باید بگویم IDE مخفف سه کلمه Integrated Development Enviroment می باشد که کلمه های Integrated به معنی یکپارچه یا مجتمع ، Development یا توسعه و Environment یا محیط می باشد که با در کنار هم قرار دادن این واژه ها به جمله فارسی محیط یکپارچه ( مجتمع ) توسعه می رسیم. در ادامه میگم که کلا این IDE چیست و اصلا چه کاربردی دارد. 

IDE در برنامه نویسی چیست؟

بعد از اینکه فهمیدم IDE مخفف چه کلماتی می باشد و به چه معنی دارد حال بیایم ببینیم کلا IDE چیست؟ در دنیای فناوری اطلاعات به برنامه نویس در اصل توسعه دهنده و به محیطی که یک برنامه نویس در آن برنامه نویسی می کند محیط توسعه یا Development Environment می گویند. بنابراین IDE یک محیط برنامه نویسی است که مجموعه ای از نرم افزارهای که معمولا شامل ویرایشگر کد برنامه (Code Editor)، کامپایلر (Compiler)، دیباگر (Debugger) و در نهایت رابط گرافیکی یا GUI هستند را در یکجا جمع کرده است و در اختیار برنامه نویس قرار داده است تا بتواند براحتی و بدون دغدغه کدهای برنامه خود را تولید کند. 

توجهاگر بخوام خیلی واضح بگم IDE چیست باید بگم IDE یک محیط است که تمام ابزارهایی که برای تولید یک نرم افزار احتیاج داریم به شکل منظمی کنار یکدیگر قرار میدهد که این ابزارها میتوانند شامل کامپایلر، لینکر، دیباگر (خطایاب)، مجموعهای از اشیا و ابزارهای اضافی باشند. به عبارتی دیگر IDE به ما کمک می کند که بتوانیم برنامه هایمان را سریعتر، راحت تر و با کیفیت بیشتری تولید کنیم.

IDE ها داری ویژگی های زیر می باشد

1- ویرایشگر سورس کد
اولین ویژگی که IDE دارد این است که می توان در آنها کدهای مورد نظر رو نوشت و آنها رو ویرایش کرد. که به اصطلاح به آنها Source Code Editor می گویند. در واقع این ویرایشگر محیطی است که برنامه نویس کدهای خود را درون آن وارد می کند و کدی که نوشته است توسط کامپایلر یا مفسر تبدیل به زبان ماشین و اجرا می شود ، این ویرایشگر از نظر کارکرد بسیار شبیه به ویرایشگر های کدهای HTML متنی است.

2- کامپایلر یا مفسر
یک کامپایلر که در IDE تعبیه شده است کد نوشته شده در Source Code Editor را تبدیل به برنامه اجرایی می کند و اگر لازم باشد برنامه بصورت خط به خط توسط مفسر یا Interpreter بدون نیاز به کامپایل شدن اجرا می شود.

3- ابزارهای ساخت اتوماسیون
تمامی فرآیند های مربوط به کامپایل، تفسیر یا Interpret و Debug همگی توسط IDE انجام می شود

4- اصطلاح کننده خطا
همه IDE ها دارای Debugger هستند تا متوجه شوند که کجای Source Code برنامه مشکل دارد.

Integrated Development Environment

مثال برای درک بهتر IDE 

فکر کنید شما آشپز هستید و می خواهید در یک آشپزخانه شروع به درست کردن یک کیک کنید. در دنیای برنامه نویسی آشپز می شود برنامه نویس، آشپزخانه همان IDE (محیط تولید کیک) هستش و کیک می شود همان کدهایی که می نویسید. حال هر چی این IDE یا آشپزخانه بهتر و امکانات بهتری داشته باشد شما راحتر و سریعتر کیک یا همان کدها رو می نویسید. 

چند نمونه IDE معروف

تعداد IDE های که وجود دارد زیاد می باشد اما چند IDE معروف داریم که به شدت استفاده می شوند. در بخش زیر تعدادی از این IDE ها رو لیست کرده ایم که شاید شما هم بشناید.

  • ویژوال استودیو
  • ایکلیپس
  • اندروید استودیو
  • نت بینز
  • سابلیم تکست
  • و …

IDE ها محیط های بسیار کاربر پسندی را برای برنامه نویسهای امروزی فراهم کرده اند تا جایی که برنامه نویسی به صورت یک کار لذت بخش برای آنها در آمده است ، زبان های برنامه نویسی جدیدی مثل Visual Basic ، Java و PowerBuilder دارای IDE های بسیار کاربردی و پر قابلیتی هستند که هر برنامه نویسی می تواند با آنها کد نویسی کند.

تفاوت کامپایلر با IDE چیست؟

کامپایلر وظیفه ی تبدیل کد های برنامه نویسی به زبان قابل فهم ماشین را برعهده دارد اما IDE یک نرم افزار کمکی برای راحتتر شدن برنامه نویسی است.

جواب سوال:
در این مدت چند سوال در زمینه IDE پرسیده شده مثل IDE در اندروید استودیو چیست یا IDE در جاوا چیست باید بگویم اولا اندروید استودیو خودش یک IDE یا همان محیط کد نویسی می باشد و اصلا این سوال که IDE در اندروید استودیو چیست مشکل دارد. و در جواب سوال دیگر که IDE در جاوا چیست باید بگم که IDE های زیادی برای کدنویسی جاوا وجود مثل نت بینز که یکی از بهترین های این حوزه می باشد. در دو مقاله همه چیز در مورد ماشین مجازی جاوا – دانلود Netbeans With JDK و نصب جاوا روی ویندوز – نصب NetBeans و JDK در این باره کامل صحبت کرده ایم که پیشنهاد میکنم این دو مقاله رو مطالعه کنید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 14 دیدگاه
Avatar
سما
پاسخ دهید

سلام
مطالب خیلی عالی بودو خیلی ساده توضیح داده بود. باتشکر از شما

Avatar
مجسن شیرازی
پاسخ دهید

سلام ببخشید یه سئوال داشتم یه ide که بتونیم برای زبان های طراحی وب مثل html,css,javascreapt, php استفاده کنیم و راحت باشه استفاده ازش میتونید معرفی کنید ممنون میشم راهنمایی فرمایید

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ مجسن شیرازی
    پاسخ دهید

    سلام
    پیشنهاد می کنم از ویرایشگر ویژوال استودیو کد استفاده کنید
    نرم افزار سبک و فوق العاده

Avatar
نرجس
پاسخ دهید

دم شما گرم همین

Avatar
مهشيد
پاسخ دهید

عالییییی

Avatar
Mahsa
پاسخ دهید

سلام. ی سوال مگه مابرنامه نویسی میکنیم حالا باهرنرم افزاری مثلا جاوااسکریپت.
مگه خودش اونوبه زبان ماشین تبدیل نمیکنه که پردازنده متوجه بشه((منظورم اینکه خودش زبان اسمبلی داره دیگه تاپی سی متوجه بشه))؟
2. مگه برنامه خودش خط به خط دیباگ نمیکنه ؟
پس چه احتیاجی به IDE هستش؟
بعداین ideخودش بانرم افزاربرنامه نویسی که نصب میکنیم نصب نمیشه؟یعنی بایداینوجدانصب کنیم؟

    Avatar
    mohammad در پاسخ Mahsa
    پاسخ دهید

    سلام
    دوست عزیز شما کامل متوجه مقاله نشدی بهتون پیشنهاد میکنم دوباره مقاله رو بخونید البته با دقت
    به نظرم مقاله ی کاملی هست و همه ی سوال ها رو جواب دادن

    ide ها همون محیط برنامه نویسی که داخلش کد مینویسیم مثلا زبان برنامه نویسی C محیط های برنامه نویسی زیادی هست مثل cod block , cod vision avr و…
    توی همه ی ide ها یا محیط برنامه نویسی یه گزینه دارن به نام کامپایلر که این گزینه کد هایی که نوشتیم (حالا به هر زبان برنامه نویسی) تبدیل میکنه به زبان ماشین
    امیدوارم متوجه شده باشید
    موفق باشی

      Avatar
      کاربر در پاسخ mohammad
      پاسخ دهید

      به نظر من شما سوال دوستمون رو خوب متوجه نشدید و پاسخ نامرتبط دادین.
      ایشون درست گفته
      مثلا پایتون خودش نرم افزار کدنویسی هستش و با نوشتن کد ها در برنامه دستورات اجرا میشه و هیچ نیازی به یک IDE نداره
      ولی ما از Pycharm استفاده می کنیم که یک IDE هستش برای اجرای بهتر نرم افزار
      وگرنه هیچ احتیاجی به IDE ها نیست
      متشکرم

    Avatar
    dude در پاسخ Mahsa
    پاسخ دهید

    بعضی از برنامه ها درجا کامپایل میشن مثل همین جاواسکریپتی که گفتید ولی بعضی ریگه حتما باید جدا کامپایل بشن

Avatar
Tim
پاسخ دهید

Mmnun, matalan mofid o kheyli khubi bud

Avatar
باران
پاسخ دهید

سلام، مطلب بسیار شفاف و عالی بود. ممنون

Avatar
علی
پاسخ دهید

سلام
تفاوت ide و jdk چیست؟


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید