check home phone-call search send

جشنواره نوروزی سورس ایران شروع شد - 😍 تا 50 درصد تخفیف واقعی 😍

مشاهده محصولات
  • 00روز
  • 00 ساعت
  • 00دقیقه
  • 00 ثانیه

html چیست

یکی از سوالاتی که به شدت از طرف کاربران پرسیده می شود این است که html چیست و به چه دردی میخورد. چون میشنوم که خیلی ها می گویند اگر میخوای طراح وب شوی باید بری سمت HTML و باید در زمینه HTML کامل مسلط شوید. ولی واقعا html چیست و چه کاربردهایی دارد و مدت زمان یادگیری HTML چه قدر است. در این مطب به صورت کامل جواب سوال html چیست رو میدهیم و می گویم واقعا زبان برنامه نویسی هست یا نه، هر چی مسئل در این زمینه است رو مورد بررسی قرار میدهیم.

html چیست

html چیست ؟

ابتدا بگویم HTML مخفف Hyper Text Markup Language و به معنای “زبان نشانه‌گذاری ابرمتن” است. اگر بخواهیم بگیم HTML چه نقشی دارد باید گفت HTML سنگ بنای وب است. یعنی چارچوب یک صفحه وب توسط HTML مشخص می شود. HTML یک زبان رایانه‌ای که برای تدوین قالب و طراحی صفحات وب به کار برده می‌شود.

نکته 1: HTML یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری است.

نکته 2: نقطه آغاز یادگیری برنامه نویسی تحت وب، یادگیری زبان نشانه گذاری HTML است.

به دستورالعمل های زبان HTML، برچسب یا ،Tag می گویند که به وسیله آنها محتوای یک صفحه وب نشانه گذاری و نحوه نمایش آن صفحه برای مرورگرها توصیف می شود.

نکته 3: هر یک از برچسب های HTML، مفهوم و معنای خاص خودش را دارد و تاثیر مستقیمی بر محتوا میگذارند.

نکته 4: یک سند HTML، یک پرونده مبتنی بر متن یعنی TEXT Based می باشد. 

نکته 5: فایل های HTML با پسوند HTML و HTM نامگذاری می شوند.

نکته 6: هر فایل HTML ار برچسب های HTML تشکیل شده است.

نحوه کار HTML

نحوه کار HTML :

برچسب های HTML توسط مرورگرهای وب درک و تفسیر می شوند و تک تک آن ها را از داخل سند HTML می خواند و بعد از خواندن، محتوای آن صفحه را رندر (نمایان سازی) میکند. در بالا هم گفتیم HTML زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری ابر متن است و معمولا برای ساختمند کردن اطلاعات و تفکیک اجزای یک نوشتار (مثل: تصاویر، عناوین، فهرست ها، بندها و جداول) به کار میرود.

نکته 7: HTML زبانی در جهت صفحه آرایی و تنظیم ظاهر سایت نیست بله HTML فقط در جهت ایجاد ساختار یک صفحه وب استفاده می شود.

نکته 8: زیبا سازی و صفحه آرایی صفحات وب توسط CSS انجام میگرد.

تاریخچه کامل HTML

تاریخچه HTML :

بعد از این که جواب سوال HTML چیست رو دادیم در مورد نحوه کار HTML صحبت کردیم در این لحظه میخواهیم در مورد تاریخچه HTML صحبت کنیم و بیشتر با این زبان نشانه گذاری آشنا شویم. در ابتدا شرح کامل HTML به این شکل بود که به آن در نسخه های قبلی HTML Tags گفته میشد که برای اولین بار توسط Berners –Lee در سال ۱۹۹۱ روی اینترنت قرار گرفت، که آن توصیف ۱۸ عناصر شامل عناصر اولیه، طراحی نسبتاً ساده از HTML بود.
بعد از آنکه HTML و +HTML به شکل پیش نویس در ابتدای سال ۱۹۹۴ منقضی گردید،IEFT یک گروه کاری HTML را ایجاد کرد که در سال ۱۹۹۵ نسخهٔ HTML 2.0 تکمیل گردید، HTML اولیه با این قصد ساخته شده که به شکل یک ساختار استاندارد در آینده از آن استفاده شود.
پس از آن پیشرفت‌هایی در IETF در نظر گرفته شد که مورد توجه رقیبان قرار گرفت. تا سال ۱۹۹۶ ویژگی‌های HTML حفظ شد و ورودی‌هایی از نرم‌افزارهای تجاری گرفته شد که این کار توسط (W3C) انجام شد. اما در سال 2000 HTML یک استاندارد بین‌المللی گردید. HTML4.01 در انتهای ۱۹۹۹ انتشار یافت و پس از آن ساختار بعدی آن در سال ۲۰۰۱ به شکل کامل منتشر شد.

لیست نسخه های مختلف HTML 

 نسخه های HTML

معرفی تعدادی از  تگ های html :

  • برچسب a : یک برچسب پرکاربرد که برای ایجاد لینک از آن استفاده می شود و به صورت جفت به کار میرود منظور از جفت یعنی ابتدا و انتها دارد.
  • برچسب b : تگ b برای بولد کردن متن به کار میرود و به صورت جفت به کار میرود. مثلا </b>سورس ایران<b> رو بزنی به صورت سورس ایران نشون میدهد.
  • برچسب I : این تگ برای ایتالیک کردن یا کج کردن متن به کار میرود این تگ هم به صورت جفت ارائه می شود.
  • برچسب U : تگ بعدی تگ U است که به صورت جفتی و برای زیر خط دار کردن به کار میرود.
  • برچسب img : یکی از کاربردی ترین تگ های که در HTML کاربرد دارد تگ img است که به صورت غیر جفتی به کار میرود.
  • برچسب p : تگ p برای شروع و پایان یک پاراگراف به کار میرود و به صورت جفتی است.
  • برچسب title : تگ title یکی از مهمترین تگ های html است که برای نمایش عنوان به کار میرود.
  • برچسب ul : تک ul یک تگ فوق العاده کاربردی و مهم در html است که برای ایجاد لیست به کار میرود، این تگ به صورت جفتی استفاده می شود.
  • برچسب ol : یک تگ دیگر که برای ایجاد لیست به کار میرود تگ ol است البته اجزاء این لیست با اعداد از هم جدا می شوند.
  • برچسب hr : یک تگ غیرجفتی برای ایجاد خط افقی. <hr/>
  • برچسب table : یکی از تگ های دیگر تگ table است که برای ایجاد جدول به کار میرود. البته با استفاده از این تگ نمیشود کاری کرد بلکه باید با استفاده از چندین تگ دیگر جدول ساخت.
  • برچسب div : یکی دیگر از تگ های جفتی و فوق العاده مهم تگ div است تگی برای ایجاد لایه بندی صفحات وب استفاده می شود. در طراحی صفحات وب امروزی به جای جدول ها از لایه بندی ها برای ساخت ساختار صفحات استفاده میشود.
  • هدینگ ها : این دسته از تگ های جفتی شامل <h1>،<h2>، <h3>، <h4>، <h5> و <h6> می شوند که برای سازمان دهی محتوای صفحه به کار می روند.

اگر به دنبال این هستید که به صورت کامل html و css رو فرا بگیرید، پیشنهاد میکنم حتما از دوره آموزش کامل طراحی وب سایت – پروژه محور دیدن نمایید. 

دوره آموزش کامل طراحی وب سایت

جلسات رایگان دوره آموزش جامع و پروژه محور HTML و CSS 
(بیش از ۲ ساعت فیلم آموزشی، کل دوره بیش از ۹٫۵ ساعت) :
جلسه یک | جلسه دو | جلسه سه | جلسه چهارم | جلسه پنجم

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 5 دیدگاه
Avatar
معین
پاسخ دهید

سلام
ببخشید کدوم نسخهHTMLبهتر هست برای کار کردن؟
چ فرقی دارن و برای مبتدی چطور؟

Avatar
M. H. S
پاسخ دهید

دوست عزیز، آقای Ali، اگر به زبان PHP یا ElePHPant علاقه دارید، این زبان برنامه نویسی سمت سرور در لا به لای زبان HTML نوشته می شود پس شما باید قبل از PHP، زبان های کدگذاری وب رو به طور کامل بلد باشید.

Avatar
Ali
پاسخ دهید

سلام و خسته نباشید، سوالی که برای من پیش اومده این هست که ربط و رابط بین html و زبان های دیگر وب نویسی مثله php‌و … چی هست و چگونه ترکیبی از این دو موجب طراحی وب میشوند؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ Ali
    پاسخ دهید

    در طراحی وب html برای ظاهر سایت هست و زبان php برای پشت صحنه است
    شما بخواید هر زبان وبی کار کنید باید html و css رو بلد باشید بعد اونا رو یاد بگیرید


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید