check home phone-call search send

جشنواره نوروزی سورس ایران شروع شد - 😍 تا 50 درصد تخفیف واقعی 😍

مشاهده محصولات
  • 00روز
  • 00 ساعت
  • 00دقیقه
  • 00 ثانیه

چگونه میتوان یک برنامه نویس حرفه ای شد؟

یکی از سوال های پر تکرار کاربران این است که چگونه میتوان یک برنامه نویس حرفه ای شد؟ و برای هر کدوم هر بار توضیح میدهم اما میخوام در یک مقاله به صورت کامل به سوال چگونه میتوان یک برنامه نویس حرفه ای شد؟ جواب کامل دهم و تا حدودی سعی میکنم تمام جوانب را در نظر بگیرم.

چگونه میتوان یک برنامه نویس حرفه ای شد؟

قبل از این که جواب سوال چگونه میتوان یک برنامه نویس حرفه ای شد؟ را دهیم پیشنهاد میکنم سه مقاله چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم ؟، یادگیری برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم و مدت زمان یادگیری برنامه نویسی را کامل مطالعه کنید چون نکات فوق العاده در این سه مقاله بیان شده است. 

چند عامل دست به دست هم میدهد تا یک شخص در برنامه نویسی حرفه ای شود. در بخش پایین این عوامل رو مورد بررسی قرار میدهیم و سعی میکنم تجربه شخصی خودم رو در این موارد لحاظ کنم تا مقاله بیشتر تجربی شود تا آکادمی پس همراه من باشید.

چرا برنامه نویسی

اولین و اصلی ترین سوال این است چرا میخواهید برنامه نویسی را فرا بگیرید و هدف از یادگیری برنامه نویسی چیست؟ میخواهید کسب دآرمد کنید، جنبه تفریح دارد. میخواهید دروس دانشگاهی را پاس کنید و . . . پاسخ به این سوال اهمیت بسیاری دارد تا بتوانید در مراحل بعد بهتر عمل کنید.

حوزه برنامه نویسی 

بعد از این که هدف از برنامه نویسی را مشخص کردید باید حوزه کاری را مشخص کنید میخواهید وب کار کنید، برنامه نویس موبایل شوید یا نه میخواهید در حوزه دیگر کار کنید. حتما حتما این بخش را مشخص کنید تا در بخش های بعدی دچار مشکل نشوید.

برنامه نویس حرفه ای

زبان برنامه نویسی

بعد از این که حوزه برنامه نویسی را انتخاب کردید باید بر اساس آن حوزه زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید و بر اساس اون زبان مراحل بعدی را پیش بگیرید. مثلا اگر به دنبال این هستید که برنامه نویسی وب کار کنید باید مشخص کنید میخواهید asp.net یا php کار کنید.

منابع آموزش برنامه نویسی

بعد از این که زبان برنامه نویسی را مشخص کردید باید به سراغ منابع آموزش برنامه نویسی باشید. چون برای حرفه ای شدن در برنامه نویسی باید منابع خوبی در اختیار داشته باشید و سریع دانش برنامه نویسی را کسب کنید، راه های زیادی برای کسب دانش برنامه نویسی وجود دارد که در بخش پایین این راه ها رو مورد بررسی قرار داده ایم.

منابع آموزش برنامه نویسی

کتاب های برنامه نویسی

 یکی از منابع یادگیری و آموزش برنامه نویسی، کتاب های برنامه نویسی هستند اما متاسفانه یادگیری برنامه نویسی از روی کتاب به شدت سخت و طاقت فرسا است و کسی که میخواهد از روی کتاب یاد بگیرد با چالشی سخت روبرو است. و این نکته را متذکر شوم که در یک کتاب برنامه نویسی مطالب آنچنانی و حرفه ای آموزش داده نمی شود و بیشتر جنبه آکادمی و دانشگاهی دارد.
فیلم های برنامه نویسی

 یکی از بهترین و عالترین منابع جهت یادگیری و آموزش برنامه نویسی، استفاده از فیلم های آموزشی با کیفیت است. یکی از خوبی های فیلم های برنامه نویسی این است که سریع دانشجو میاموزد و هزینه آن نسبت به کلاس های حضوری به شدت پایین است. و این که اگر فیلم های آموزشی مشخصا برای بازار کار باشند که دیگر عالی می شود. و لازم به ذکر است هر وقت که دوست دارید میتوانید فیلم ها را ببینید.

در سایت سورس ایران منابع زیادی جهت یادگیری و آموزش برنامه نویسی و ورود به بازار وجود دارد که با قیمت بسیار پایین و کیفیت مناسب عرضه شده اند. پیشنهاد میکنم پکیج چند منظوره ورود به بازار کار را حتما ببینید. البته از 230 ساعت فیلم ارائه شده بیش از 45 ساعت به صورت هدیه در سایت منتشر شده است.
سورس های برنامه نویسی

 یکی از دیگر از منابع یادگیری و آموزش حرفه ای برنامه نویسی، استفاده از سورس کدهای آماده است. شما با دیدن سورس کدهای آماده میتوانید دید برنامه نویسی پیدا کنید. سعی کنید تا میتوانید سورس کد برنامه نویسی ببینید و آنها را تحلیل کنید یعنی ببینید الگوریتم و نحوه کدنویسی آنها چطور است. معمولا سورس کد های برنامه نویس های خارجی به شدت پیشنهاد می شود چون از نظم و یکپارچگی خاصی پیروی میکنند.
کلاس های برنامه نویسی

یکی دیگر از راه های حرفه ای شدن در برنامه نویسی، شرکت در کلاس های برنامه نویسی خوب است و اگر یک استاد با کیفیت و کار بلد پیدا کنید به نظرم خیلی به پیشرفت و حرفه ای شدن شما کمک میکند اما یک مشکلی که وجود دارد که هزینه بسیار بالا دارد. البته خیلی از اساتید برنامه نویسی متاسفانه در کلاس های درس چیز خاصی ارائه نمیدهند و بیشتر مطالب تئوری و آکادمی ارائه میدهند که زیاد مناسب بازار کار نیست.
سایتهای مرجع برنامه نویسی

یکی دیگر از منابع آموزش برنامه نویسی حرفه ای، استفاده از سایت های مرجع برنامه نویسی است مثل همین سورس ایران، که منابع را در بستر اینترنت ارائه میدهد.البته سایت های خارجی خوبی وجود دارد.

حل کردن مثال های زیاد

هر وقت ازم سوال می شود چگونه میتوان یک برنامه نویس حرفه ای شد؟ میگم تا می توانید مثال بزنید و آن را حل کنید. اگر میخواهید سریع و برق آسا در این حوزه حرفه ای شوید باید تا میتوانید مثال های گوناگون حل کنید. سعی کنید انواع مثال ها را حل کنید تا دستتون روان و چالشی شوید. مثلا بگید مثال ماشین حساب رو بزنید چه امکاناتی داشته باشه بعد بشینید بنویسید.

تمرین و تکرار 

اگر میخواید واقعا در نوشتن برنامه های کامپیوتری قوی شوید و حرفی برای گفتن داشته باشید باید پشت سر هم تمرین داشته باشید. هر وقت رو یک موضوع تمرین و تکرار داشتید به راحتی بر اون موضوع مسلط می شوید و واقعا در ذهن شما می ماند.

همه چیز را خودتان بنویسید

تا میتوانید از کد آماده استفاده نکنید چون هم شما رو از چالش دور میکند هم کار غیر اخلاقی است پس سعی کنید تا میتوانید خودتون کد بزنید تا هم دستتون روان شود هم چالشی رشد کنید تا در آینده هر نوع برنامه ای را به راحتی بنویسید.

خلاق و کنجکاو باشید

در انجام پروژه ها همیشه به دنبال روش جدید و بهتر باشید و سعی کنید کارها را ساده تر کنید. کنجکاو باشید و خودتان را محدود به دانش تان نکنید و مرتبا جستجو کنید. برنامه نویسان حرفه ای هرگز خود را محدود به دانش شان نمی کنند و همواره به دنبال ارتقا دانش خود هستند. هدف از انجام پروژه ها نیز همین است.

خلاق و کنجکاوی در برنامه نویسی

دلسرد نشوید و اراده آهنی داشته باشید

در ابتدا، برنامه نویسی یکم سخت و دلسرد کننده است اما کسی میتواند حرفه ای شود که بتواند این دوران رو به خوبی بگذروند و این چالش های را رد کند. سعی کنید اگر به مشکلی برخورد کردید سعی بر حل آن داشته باشید نه این که کلا برنامه نویسی را کنار بگذارید. خیلی ها رو میشناسم برنامه نویسی را تا جای خوبی جلو بردن اما متاسفانه در وسط کار با چالشی نه چندان عجیب برخورد کردن و کلا برنامه نویسی را رها کرده اند.

هدف گذاری در برنامه نویسی

یکی از کارهای اصلی برای حرفه ای شدن در برنامه نویسی هدف گذاری است. مثلا شما هدف تعریف کنید برای نوشتن برنامه یا نرم افزاری خاص. مثلا بگید تا یک ماه آینده باید یک کتابخانه با این امکانات رو باید بنویسم و سعی کنید در آن زمان تعیین شده پروژه را تموم کنید. این کار باعث می شود که منظم و حرفه ای تر شوید.

پیدا کردن دوستان برنامه نویس

یکی از کارهایی که به شدت شما را حرفه ای تر میکند پیدا کردن دوستان برنامه نویس است. چون با این دوستان بیشتر بحث برنامه نویسی میکنید و نکات جدید فرا میگیرید. پس سعی کنید از طریق شبکه های اجتماعی و انجمن ها دوستان برنامه نویس خوب و حرفه ای پیدا کنید.

همیشه آپدیت و به روز باشید

سعی کنید همیشه به روز باشید. آخرین ورژن از برنامه ها و کدهای نوشته شده را دانلود کنید، سعی کنید همه مطالب برنامه نویسان هم زبانتان را بخوانید، اگر نسخه ی جدید از مفسر زبانتان عرضه شد شما باید از اولین اشخاصی باشید که آن را دانلود می کند.

همیشه آپدیت و به روز باشید

مغرور شدن ممنوع

اخ اخ رسیدیم به چیزی که حرف دل خیلی از اساتید و برنامه نویس ها است. در انتهای جواب سوال چگونه میتوان یک برنامه نویس حرفه ای شد؟ باید بگم هیچ وقت در این راه مغرور نشوید چون خیلی از کسانی که پا در این راه میگذارند متاسفانه با نوشتن یک کد دچار غرور کاذب می شوند پس مغرور شدن ممنوع، سعی کنید فروتن باشید و بیشتر یاد بگیرید.

به نظر شما چه عوامل دیگر در حرفه ای شدن در برنامه نویسی تاثیر دارد؟

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 7 دیدگاه
Avatar
معصومه محمدزاده
پاسخ دهید

با سلام
تشکر می کنم از سایت عالی که دارید با مطالب ارزشمند و بسیار مفید
فقط می خواستم اگر امکان داشته باشد آموزش مقدماتی برنامه نویسی R یا R studio را هم رایگان در سایت قرار دهید.
همچنین درخصوص متن کاوی ، مقالات یا آموزش های ویدئویی مقدماتی را لطفا اپلود کنید تا بتوانیم با این حوزه هم آشنا شویم.
با سپاس فراوان

Avatar
محسن
پاسخ دهید

سلام. تمرین برنامه نویسی چجوریه؟ مثلا در ازای یک ساعت باید 5 ساعت تمرین کنیم… خب تمرین بر چه اساسی؟ پروژه و تمرینش ذو از کجا گیر بیاریم؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ محسن
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    بله به ازی هر 1 ساعت باید 5 ساعت تمرین و پروژه انجام بدید
    مثلا خود کدها رو تمرین می کنید بعدش از طریق همون کدها یک پروژه رو درست می کنید اینجوری خیلی بهتر جلو میرید
    پروژه های کوچک و ساده
    مثل ماشین حساب، دفترچه یادداشت، دفترچه تلفن و …
    موفق باشید

Avatar
سید محمد
پاسخ دهید

آقا من زمان کم برای آموزش و تمرین می‌ذارم، بخاطر کار های دیگه‌ای که باید در طول روز انجام بدم، برای آموزش 15 دقیقه و برای تمرین 30 دقیقه. مسئله‌ای نداره؟ فک کنم یکم فقط طول می‌کشه

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ سید محمد
    پاسخ دهید

    سلام برای هر یک ساعت آموزش باید حداقل 5 ساعت تمرین کنید
    یعنی اگه 15 دقیقه آموزش ببینید باید 75 دقیقه تمرین داشته باشید

Avatar
رضا
پاسخ دهید

ایده های خوب در برنامه نویسی سرنوشت ساز است و باید مورد توجه قرار گرفت.⚡

Avatar
لیلا
پاسخ دهید

با تشکر از مقاله خوبتون
برنامه نویس شدن عشق و علاقه میخواد و صبر بسیار

یکی از کار های مهم توسعه و مشارکت در برنامه‌ها هستش اینکه خیلی از برنامه نویس های حرفه ایی و نیم حرفه ایی اینکارو انجام میدن نشر کد در نت و اینکار باعث نقد و بررسی و توسعه کد و همچنین باعث میشه ک دوستان مبتدی از کدهای شما تجربه کسب کنن و توسط دوستان حرفه ایی تر برنامه شما توسعه پیدا کنه.سایت -GitHub سایت بسیار خوب و عالی هستش ک می تونید با سرچ کردن پروژه‌های انجام شده به‌وسیله‌ی دیگر برنامه‌نویسان را ببینید و دانلود کنید. و برای بهتر شدن برنامه‌ها را توسعه دهید و دوباره منتشر کنید. حتی می‌توانید به برنامه‌ای قابلیت جدیدی هم بدین .
همچنین دوستان برنامه نویسی تو مرحله حرفه ایی شدن هستن بیان توی انجام پروژه‌ای داوطلبانه شرکت کنید. ممکنه توی این پروژه ها درآمدی عاید شما نشه ولی مقدار زیادی اعتماد‌به‌نفس و یک نمونه کار در اخر کار دارید که باعث پیشرفت بهتر برای شما میشه

موفق باشید


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید