check home phone-call search send

چطور مثل یک برنامه نویس فکر کنیم

نحوه فکر کردن برنامه نویس ها تا حدودی متفاوت از بقیه جامعه است. در این مقاله میخواهم در مورد این موضوع صحبت کنم که چطور مثل یک برنامه نویس فکر کنیم و کارمون رو برنامه نویس وار جلو ببریم. کلا سبک فکر کردن برنامه نویس ها خیلی متفاوت است و برای هر مشکلی یک راه حل جالب و منطقی ارائه میدهد. اگر میخواهید بدونید سبک فکر کردن برنامه نویس ها چگونه است و کلا چطور مثل یک برنامه نویس فکر کنیم این مقاله رو تا انتها دنبال کنید. 
قبل از اینکه در مورد این صحبت کنیم که چطور مثل یک برنامه نویس فکر کنیم باید ببینم اصلا برنامه نویس ها چطور فکر می کنند و چطور کاراشون رو جلو میبرند بعد از اینکه سبک فکر کردنشون رو بدست آوردیم میگیم چطور باید این سبکی فکر کرد.

چطور مثل یک برنامه نویس فکر کنیم

چطور مثل یک برنامه نویس فکر کنیم

معمولا برنامه نویس ها به سبک خاصی فکر می کنند که در بخش زیر سعی کرده ایم در قالب چند گزینه این مدل فکر کردن رو باز کنیم و بیشتر در موردش حرف بزنیم. اگر بخواهیم به صورت کلی بگیم برنامه نویس ها چطور فکر میکنند معمولا منطقی با قابلیت درک بالا، مسائل رو حل می کنند. در بخش زیر تعدادی گزینه لیست کرده ایم که ویژگی های برنامه نویس ها در هنگام فکر کردن می باشد.

  • منطقی
  • درک سوال
  • حل مسئله به صورت مرحله به مرحله (الگوریتم نویسی)
  • نگاه به مسئله از زوایای مختلف
  • تسلیم نشدن
  • چارچوب فکری
  • شکستن مسائل بزرگ و پیچیده به مسائل کوچک تر
  • فکر با نیمکره چپ
  • خلاق بودن در حل مسائل

1- منطقی 
در جواب این سوال که چطور مثل یک برنامه نویس فکر کنیم باید بگویم برنامه نویس ها معمولا منطقی فکر کرده و بر اساس منطق جلو میروند و تقریبا بحث احساسات در برنامه نویس ها نسبت به منطق کمرنگ تر است. اگر با برنامه نویس ها در ارتباط بوده باشید متوجه می شوید که برنامه نویس ها برای هر چیزی منطقی عمل می کنند. 

2- درک سوال 
یکی دیگر از ویژگی های فکر کردن برنامه نویس ها، درک سوال می باشد. معمولا برنامه نویس قبل از فکر به جواب، سوال رو درک می کند و متوجه می شود چه چیزی از وی خواسته می شود بعد که کامل متوجه شد به فکر جواب می افتد. معمولا در جامعه ما بدون درک سوال شروع به تهیه نسخه می کنند و معمولا هم نتیجه ای بد و افتضاع به بار میاد. شخصا با کسانی که برنامه نویس هستند زیاد ارتباط دارم و بیشترشون در ابتدا سوال رو مزه مزه کرده و بعد به دنبال جواب میروند.

3- حل مسئله به صورت مرحله به مرحله (الگوریتم نویسی)
تا اینجا متوجه شدیم برنامه نویس ها منطقی فکر می کنند و اینکه سوال رو خوب مزه مزه می کنند. در مرحله بعد، برنامه نویس برای حل مسئله و جواب، به صورت مرحله به مرحله جلو میرود. یعنی گام به گام مسئله رو حل می کند و سعی می کند با دید منطقی و درست به مسائل نگاه کنند. برای اینکه دید درستی به این بخش داشته باشید باید بخش الگوریتم نویسی خود را قوی کنید. پیشنهاد میکنم کتاب آموزش جامع الگوریتم و فلوچارت به زبان فارسی رو دانلود و مطالعه نمایید.

4- نگاه به مسئله از زوایای مختلف
به نظرم یکی از ویژگی های فکری برنامه نویس ها که به شدت خودش را نمایان می کند همین نگاه به مسئله از زوایای مختلف است. معمولا برنامه نویس ها از زوایای مختلفی به مسائل و مشکلات نگاه می کنند این موضوع حتی در زندگی روزمره هم خودش را به صورت کامل نمایان می کند. 

5- تسلیم نشدن
معمولا افراد عادی بعد از چند بار فکر کردن و درگیر شدن با مسئله، آن موضوع و مسئله رو کنار میذارند ولی برنامه نویس ها کمی متفاوت تر عمل می کنند و تا حل مسئله به صورت مداوم فکر میکنند حتی اگر نخوابند. خودم به شخصه دیدم افرادی که برای حل مسئله تا صبح بیدار بودند. معمولا برنامه نویس ها در بخش فکری و حل مسائل راحت تسلیم نمی شوند.

6- چارچوب فکری
برنامه نویس ها یک چارچوب فکری مخصوص به خود دارند. یعنی در ابتدا شروع به ساخت این چارچوب می کنند و در ادامه روز به روز این چارچوب رنگ و بوی خاص خودش را میگیرد. تقریبا به شخصه برنامه نویس های زیادی رو دیده ام که یک چارچوب فکری خاصی داشته اند که با بقیه تا حدود زیادی متفاوب بوده است. 

7- شکستن مسائل بزرگ و پیچیده به مسائل کوچک تر
به نظرم بارزترین خصوصیت فکری برنامه نویس ها همین شکستن مسائل بزرگ و پیچیده به مسائل کوچک تر می باشد. این موضوع رو میشه از نحوه کد نویسی و حل مسائل فهمید. برنامه نویس ها چون از ابتدا یاد گرفتن مسائل رو به قسمت های کوچکتری تبدیل کنند و دونه به دونه این قسمت ها رو حل کنند باعث شده در این بخش به شدت قوی شوند. پس اگر می خواهید مثل یک برنامه نویس فکر کنید باید مسائل پیچیده و سخت رو به مسائل و قسمت های کوچکتری تبدیل کنید تا راحتر حل شوند. 

8- فکر با نیمکره چپ
همه میدونیم برای حل مسائل ریاضی و محاسباتی از نیمکره چپ استفاده می کنیم. برنامه نویس ها به شدت از این نیمکره بهره می برند و توانایی بالایی در استفاده از نیمکره چپ دارند. پس یاد بگیرید چطور از نیمکره چپ به خوبی استفاده کنید.

9- خلاق بودن در حل مسائل
یکی از ویژگی های برنامه نویس ها همین خلاق بودن در حل مسائل است. برنامه نویس ها از بس روی خودشون در این حوزه کار کردن کا با کمترین فکر می توانند در حل مسائل بیشترین خلاقیت رو به کار ببرند. این موضوع تا حد زیادی اکتسابی است. 

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : ۰ دیدگاه
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید