check home phone-call search send

جشنواره نوروزی سورس ایران شروع شد - 😍 تا 50 درصد تخفیف واقعی 😍

مشاهده محصولات
  • 00روز
  • 00 ساعت
  • 00دقیقه
  • 00 ثانیه

جی کوئری چیست

بعد از این که در مورد سه رکن اصلی طراحی سایت مطالبی با عناوین html چیست، css چیست و جاوااسکریپت چیست منتشر کردیم حالا به سراغ جی کوئری رفتیم. در این لحظه میخواهیم جواب سوال جی کوئری چیست رو دهیم. و در ادامه تفاوت جی کوئری و جاوااسکریپت رو کامل مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد میکنم تا انتها، این مقاله رو مطالعه کنید.

جی کوئری چیست

جی کوئری چیست 

حتما در مقاله جاوااسکریپت چیست  متوجه شدید که زبان اسکریپتی جاوااسکریپت چیست و کامل با این زبان آشنا شدید. جی کوئری یک کتابخانه فوق العاده معروف و پرکاربرد از زبان جاوااسکریپت است. که معمولا برای ساده سازی نوشتن اسکریپت های سمت مشتری در html استفاده می شود.

توجه : جی کوئری یک چارچوب جاوااسکریپت است که هدف آن آسان ساختن استفاده از جاوااسکریپت در صفحات طراحی وب سایت است.

نکته 1 : جی کوئری محبوب‌ترین کتابخانهٔ جاوااسکریپتِ در حال استفاده است.

از آنجایی که کتابخانه ی جی کوئری بسیاری از امکانات و عملیات قابل اجرا توسط زبان جاوااسکریپت را گرفته و در قالب یک سری تابع می گنجاند که می توانید به راحتی هر چه تمام تر فراخوانی و اجرا کنید (با کم ترین میزان کدنویسی بیشترین عملیات ممکن را اجرا کنید)، می توان آن را یک لایه ی سطح بالا (abstraction layer) نیز نامید. با این حال، لازم است به خاطر داشته باشید که کتابخانه ی جی کوئری به هیچ وجه نمی تواند کاملا جایگزین JavaScript گردد.

نکته 2 : اگرچه jQuery در بسیاری از موارد میزان کدنویسی را کاهش داده و در عین حال همان عملیات قابل اجرا توسط جاوااسکیریت را اجرا می کند، اما نباید فراموش کنید که توابع و دستورات jQuery هم در حقیقت همان کد زبان جاوااسکریپت است.

ویژگی های جی کوئری

ویژگی های جی کوئری :

  • کنترل آسان و قدرتمند تر رویدادها
  • قابلیت اجرا بر روی کلیه مرورگرهای رایج (مانند اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس، گوگل کروم و…)
  • قابلیت دستکاری و تغییر خصوصیات CSS
  • دسترسی به عناصر موجود در پرونده و تغییر و دستکاری آنها
  • متحرک سازی و قرار دادن افکت روی عناصر وب سایت
  • ایجاد افکت و حرکات انیمیشین
  • توسعه دادن پلاگین ها
  • برنامه‌های کوچک سودمند
  • کار با ایجکس

نکته 2 : یکی از ویژگی های جالبت جی کوئری این است که به برنامه نویسان این اختیار رو میدهد که افزونه‌هایی برای کتابخانه جاوااسکریپت ایجاد کنند. جدا از این‌ها، جی‌کوئری به توسعه دهندگان این اختیار را می‌دهد که تکه برنامه‌های سطحِ پایینِ مبادله‌ای (ارتباط مرورگر با کاربر) یا انیمیشنی و حتی افکت‌های پیشرفته و سطح بالا و اشیاء فرضی را ایجاد کنند. به کارگیری همهٔ این اجزای جی‌کوئری کمک می‌کند تا صفحات وب قدرتمند و داینامیک (پویا)، راحت‌تر ایجاد شوند.

کتابخانه جی کوئری از جاوااسکریپت

آیا برای استفاده از جی کوئری باید به جاوااسکریپت مسلط بود ؟

لزومی ندارد برای استفاده از کتابخانه ی جی کوئری حتما یک متخصص در زمینه ی برنامه نویسی با جاوااسکریپت باشید. در واقع، جی کوئری سعی دارد بسیاری از کارهایی که می توان با استفاده از کدهای جاوااسکریپت پیاده سازی کرد، همچون دستکاری DOM و فراخوانی توابع AJAX، را تسهیل نماید. از این رو لازم نیست درباره ی جاوااسکریپت اطلاعات بسیار بالایی داشته باشید.

آیا جاوااسکریپت فقط کتابخانه جی کوئری رو دارد ؟

تعدادی زیادی کتابخانه ی جاوااسکریپت وجود دارد که در حال حاضر جی کوئری پرکاربردترین و کارآمدترین آن ها محسوب می شود. از جمله دلایل محبوبیت این کتابخانه می توان به قابلیت توسعه پذیری بالا اشاره کرد. بنابراین شما می توانید برای هر کاری که تصورش را می کنید، افزونه (plugin) پیدا کنید.

استفاده از جی کوئری :

کتابخانهٔ جی‌کوئری معمولاً تنها یک فایل جاوااسکریپت است که شامل همه “DOM”ها، “Event”ها، اِفکت‌ها و تابع‌های مربوط به اِی‌جَکس می‌شود. فایل جی‌کوئری را می‌توان به شیوه‌های مختلفی به صفحه وب متصل کرد:

<script type="text/javascript" src="jQuery.js"></script 
Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 2 دیدگاه
Avatar
مهدی
پاسخ دهید

پس با این حساب jquery یک ide محسوب میشه؟


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید