check home phone-call search send

سی پلاس پلاس چیست

بارها در مورد زبان سی پلاس پلاس از من سوال پرسیدن، سوالاتی از قبیل سی پلاس پلاس چیست تا اینکه آیا سی پلاس پلاس همان سی است. در این مقاله سعی میکنم علاوه بر اینکه جواب سوال سی پلاس پلاس چیست رو دهم موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس رو مورد بررسی قرار میدهم. بعلت استقبال کاربران این سری مقالات در سایت بیشتر می شود تا کاربران با زبان های برنامه نویسی بیشتر آشنا شوند. در سایت در مورد رکن های طراحی وب سایت صحبت کردیم و مقالاتی رو منتشر کردیم با عناوین html چیست، css چیست، جاوااسکریپت چیست و جی کوئری چیست که مورد استقبال کاربران قرار گرفت. پیشنهاد میکنم حتما این 4 مقاله رو مطالعه کنید تا به صورت کامل با مبحث طراحی وب بخش فرانت اند آشنا شوید.

سی پلاس پلاس چیست

سی پلاس پلاس چیست

سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، سطح میانی و شی گرا است. امروزه در جهان بیشتر نرم افزارهای سیستمی از طریق سی پلاس پلاس نوشته می شوند.

نکته جالب : سی پلاس پلاس یک زبان سطح میانی محسوب می شود ولی دارای قابلیت زبان های سطح بالا و پایین به‌صورت هم‌زمان است.

آیا سی پلاس پلاس همان سی است ؟

سی پلاس پلاس بسط یافته زبان سی و خیلی قدرتمند تر از سی است. سی پلاس پلاس یک زبان مجزا از سی است. زبان سی پلاس پلاس توسط لابراتوار Bell یا همان Bell Labs به عنوان یک نسخه جدید از زبان برنامه نویسی C طراحی و پیاده سازی شد.

نکته 1 : برنامه نویسی سی پلاس پلاس نسبت به زبان سی قدرت بیشتری دارد. با زبان سی پلاس پلاس میتوان کارهایی رو انجام داد که با زبان سی نیاز به زحمت بسیار بالای دارد.

نسبت به زبان سی، در زبان سی پلاس پلاس امکاناتی template ها ، class ها ، توابع مجازی یا virtual function ها و operator overloading اضافه شده اند. باید این رو نیز در نظر گرفت که در سی پلاس پلاس قابلیت های Type Checking بیشتری اضافه شده است.

نکته 2: مدیریت خطاها یا Exception Handling و همچنین ارث بری چندگانه یا multiple inheritances در برنامه نویسی ++C معرفی شدند.

نکته 3: کامپایلر زبان سی پلاس پلاس قادر است برنامه هایی که به زبان سی نوشته شده اند رو نیز کامپایل کند.

موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس

موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس :

بعد از جواب دادن به سوال سی پلاس پلاس چیست به سراغ موراد استفاده از این زبان برویم. اگر بخواهیم موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس رو مورد بررسی قرار دهیم باید از دو جنبه این موضوع رو مورد بررسی قرار دهیم یکی موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس در ایران و دیگری موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس در خارج کشور. واقعیت امر این است که در ایران فقط جنبه آموزشی و آکادمی دارد، یعنی فقط در مدارس و دانشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد و به تعدادی دانشجو آموزش داده می شود و دیگر کاربرد خاصی ندارد. من به شخصه تا این لحظه ندیدم کسی بیاد و بگه من این برنامه رو واسه فلان سازمان با زبان سی پلا پلاس نوشتم. 

اما اگر بخواهیم موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس در خارج کشور مورد بررسی قرار دهیم واقعا 180 درجه موضوع فرق میکند. چون تعداد زیادی از این محصولات نرم افزاری که استفاده میکنیم توسط زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس نوشته شده اند. حتی این سیستم عامل ویندوزی که اکثرا استفاده میکنیم باز با زبان سی پلاس پلاس نوشته شده است. 

اگر بخواهم موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس رو در خارج کشور بازتر کنم باید بگویم تمام برنامه ها و نرم افزارهایی که به صورت روزمره با آنها سر و کار داریم ردپایی از سی پلاس پلاس در آنها یافت می شود. اگر بخواهم مثال وار در این مورد صحت کنم باید بگویم انواع صنعت در کشور ها از قبیل تجهیزات مدرت و سخت افزار های رباتیک در انواع صنایع، صنعت فضایی، سیستم های معماری و بانکی، صنعت خودرو سازی، صنعت بازی سازی، سیستم های کامپیوتری و یا کنسول های بازی، سیستم های خانگی و یا سیستم های رباتیک و هوش مصنوعی، تجهیزات مجهز به انواع حسگر ها و هوش مصنوعی در علم پزشکی، نرم افزار های مهندسی و همچنین سیستم عامل ها و بسیاری از موارد دیگری که میتوان نام برد توسط این زبان سی پلاس پلاس برنامه نویسی و پیاده سازی شده اند.

چرا برای نوشتن سیستم عامل از سی و سی پلاس پلاس استفاده می شود ؟

اگر بخواهیم جواب این سوال رو بدیم باید بگویم دلایل زیادی دارد مثل زبان پایه بودن و عدم وابستگی آن به زبان های دیگر، مستقل از سکو، پرفرمنس بالا، ارتباط با سخت افزار و تمامی دیوایس‌ها، مدیریت هوشمندانه و همچنین آزادانه برنامه نویسی کردن و در نهایت دسترسی به لیست عظیمی از کتابخانه ها که می‌توان توسط آن ها هر چیزی را در این زمینه خلق کرد.

برخی از پروژه های نوشته شده با زبان سی پلاس پلاس

برخی از پروژه های نوشته شده با زبان سی پلاس پلاس :

  • سیستم عامل ویندزو
  • مروگر وب گردی گوگل کروم
  • مروگر وب گردی Opera
  • مرورگر وب گردی فایرفاکس
  • نرم افزار گرافیک سه بعدی 3Ds Max
  • نرم فزار ارتباط اسکایپ
  • نرم افزار گرافیکی فتوشاپ
  • نرم افزار ارتباط تیم ویور
  • نرم افزار ادوب اکروبات
  • بازی معروف GOD of WAR
  • بازی معروف CALL of DUTY
  • سیستم عامل اوبونتو
  • سیستم عامل مک
  • سیستم عامل ios
  • و . . .

آموزش برنامه نویسی سی پلاس پلاس :

اگر به دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی سی پلاس پلاس هستید مطالب زیادی در این زمینه در سایت منتشر کردیم مثل : 

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 2 دیدگاه
Avatar
پویان
پاسخ دهید

در مورد زبان برنامه نیسی کیوتیqtکه میگویند تکامل یافته سی پلاس است اطاعاتی راقرار دهید.
باتشکر


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید