check home phone-call search send

برنامه نویسی اندروید چیست

یکی از سوالاتی که کاربران در بخش نظرات سایت ارسال می کنند اینست که برنامه نویسی اندروید چیست ؟، چندین بار در بخش نظرت جواب این سوال رو داده بودم ولی تصمیم گرفتم در این زمینه مقاله ای منتشر کنم تا کسی ازم سوال کرد به این مقاله ارجاعش دهم. پس اگر میخواهید بدونید برنامه نویسی اندروید چیست این مقاله رو مطالعه کنید.

برنامه نویسی اندروید چیست

قبل از اینکه جواب سوال برنامه نویسی اندروید چیست رو بدیم باید توضیحاتی در مورد خود اندروید بدیم بعد در مورد برنامه نویسیش صحبت کنیم اینطور دید خوبی نسبت به این موضوع پیدا می کنید.

اندروید چیست؟

اندروید یک سیستم عامل متن باز و مبتنی بر لینوکس برای دستگاه های موبایل مانند گوشی های هوشمند و کامپیوترهای تبلت است. اندروید به وسیله ی Open Handset Alliance توسعه پیدا کرد و به وسیله ی گوگل و سایر شرکت ها هدایت شد.

معنای اندروید و تلفظ درست

بنابر ترجمه واژه‌نامهٔ کمبریج، اندروید این‌گونه تعریف شده‌است: «یک ربات (ماشینی که به وسیله کامپیوتر کنترل می‌شود) که به گونه‌ای ساخته شده تا شکل ظاهری شبیه به انسان داشته باشد.» بنا بر این تعریف شاید بتوان کلمه ربات انسان نما را ترجمهٔ مناسبی برای این واژه در نظر گرفت.

تلفظ صحیح این کلمه بر اساس واژه‌نامهٔ کمبریج در هر دو گویش آمریکایی و بریتانیایی اندروید (/ˈæn.drɔɪd/) می‌باشد و در هیچ‌کدام از این گویش‌ها حرف ‘آ’ در ابتدای این کلمه به کار نمی‌رود.

ویژگی‌های اندروید

  • اندروید از تمامی تکنولوژی‌های اتصال (=Connectivity) شامل GSM/EDGE, CDMA, EV-DO, UMTS, بلوتوث و وای-فای پشتیبانی می‌کند.
  • اندروید از فرمت‌های مختلف فایل‌های مالتی مدیا مثل MPEG-4, H.264, MP3, AAC, AMR, JPEG, PNG, GIF پشتیبانی می‌کند.
  • اندروید برای ارسال پیغام‌های متنی یا همان اس‌ام‌اس (SMS) از فرم‌های SMS, MMS و XMPP پشتیبانی می‌کند.
  • مرورگر موجود در اندروید بر اساس فریم ورک اوپن سورس WebKit توسعه یافته‌است.
  • اندروید برای ذخیره داده‌ها و مدیریت بانک‌های اطلاعاتی سبک از نرم‌افزار SQLite استفاده می‌کند.
  • ابزارهای مختلف اندروید برای توسعه دهندگان به راحتی در دسترس است و توسط شرکت گوگل پشتیبانی می‌شوند. این ابزارها شامل کتابخانه‌ها، خطایاب، شبیه‌ساز گوشی و یک پلاگین برای اکلیپس است.
  • اندروید از سخت‌افزارهای مختلف همچون جی پی اس و دوربین‌های متنوع سنسورهای مخصوص همچون سنسور مجاورت و… پشتیبانی می‌کند.
  • تصاویر و فایل‌های گرافیکی بوسیله OpenGL پردازش می‌شوند که کیفیت بالاتری خواهند داشت.
  • با استفاده از تکنولوژی نسبتاً جدید شرکت Adobe با نام AIR نیز می‌توان به توسعه برنامه‌های کاربردی تحت این سیستم عامل پرداخت.

ویژگی‌های اندروید

برنامه نویسی اندروید چیست

بعد از اینکه گفتیم اندروید چیست و چه ویژگی هایی دارد حال باید جواب سوال برنامه نویسی اندروید چیست را دهیم. اگر بخواهم راحت و خودمونی بگم وقتی شما برای این سیستم عامل نرم افزار یا بهتر بگیم اپلیکیشن می سازید یعنی دارید برنامه نویسی اندروید می کنید. به زبان ساده ساخت اپلیکیشنی که در محیط اندروید اجرا شود رو برنامه نویسی اندروید گویند. 

اندروید یک روش واحد و یکپارچه را برای توسعه ی اپلیکیشن های دستگاه های موبایل ارائه می کند. این بدین معناست که توسعه دهندگان فقط باید برنامه های خود را برای اندروید توسعه دهند و برنامه های آنها باید بتوانند بر روی دستگاه های مختلف دارای اندروید اجرا شوند.

اولین نسخه بتای (آزمایشی) جعبه ابزار توسعه ی نرم افزار (SDK) اندروید در سال 2007 توسط گوگل ارائه شد در حالیکه اولین نسخه تجاری یعنی اندروید 1.0 در سپتامبر 2008 منتشر شد.

در 27 ژوئن 2012 در کنفرانس I/O گوگل، گوگل اعلام کرد که نسخه بعدی اندروید، 4.1 Jelly Bean است. Jelly Bean یک بروز رسانی افزایشی است. که هدف اصلی آن بهبود واسط کاربری از هر دو جهت عملکرد و کارایی است.

کد منبع، اندروید تحت مجوزهای نرم افزارهای رایگان و متن باز، در دسترس است. گوگل بیشتر کد را تحت نسخه 2 مجوز Apache منتشر کرده است و باقیمانده ی کد را که مربوط به تغییرات هسته ی لینوکس است، تحت نسخه 2 مجوز GNU General Public منتشر کرده است.

نکته مهماندروید بر روی صدها میلیون دستگاه موبایل در بیش از 190 کشور در سراسر دنیا استفاده شده است. و بیشترین سیستم عامل نصب شده بر روی پلت فرم های موبایل موجود است که کاربرد آن نیز به سرعت در حال رشد است. هر روز بیش از 1 میلیون دستگاه اندروید جدید در سراسر جهان فعال می شود.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : ۰ دیدگاه
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید