check home phone-call search send

15 راهکار عملی برای موفقیت در برنامه نویسی

یکی از دغدغه های برنامه نویس ها یا کسانی که تازه وارد حوزه برنامه نویسی می شوند موفقیت در برنامه نویسی است. خیلی ها می پرسند اگر بخواهیم در برنامه نویسی موفق شویم باید چیکار کنیم و چه راهکارهایی را برای موفقیت در برنامه نویسی ارائه میدهید و در این مدت درخواست کرده اند مقاله ای در این زمینه منتشر کنیم. سعی می کنم تمام داشته هایم که در این چند سال به دست آورده ام را به صورت کاملا مشخص و دقیق در مورد موفقیت در برنامه نویسی در این مقاله ارائه دهم. 

موفقیت در برنامه نویسی

موفقیت در برنامه نویسی

همان طور که در بخش بالا گفتیم در این مقاله میخواهیم راهکارهایی رو ارائه دهیم تا شما با استفاده از این راهکارها بتوانید در برنامه نویسی موفق شوید و مسیر موفقیت در برنامه نویسی را سریعتر بگذرانید. در بخش زیر 15 راهکار عملی برای موفقیت در برنامه نویسی معرفی کرده و در مورد هر کدام توضیحاتی رو ارائه داده ام. لطفا بعد از مطالعه این مقاله سعی کنید به صورت عملی این گزینه ها رو اجرا کنید تا در برنامه نویسی پیشرفت ویژه ای داشته باشید. 

  • یادگیری یک زبان برنامه نویسی به صورت عمقی
  • الگورتیم و حل مسئله
  • به روز بودن
  • مطالعه
  • مهارت جستجو کردن
  • تمرین تمرین تمرین
  • عضویت در سایت ها و انجمن ها
  • تعریف پروژه
  • خلاقیت
  • کار تیمی
  • روابط و فن بیان
  • زبان انگلیسی
  • ریاضیات
  • پشتکار و اراده
  • صبر و حوصله

1- یادگیری یک زبان برنامه نویسی به صورت عمقی
یکی از مشکلات کسانی که وارد حوزه برنامه نویسی می شویند و باعث عدم موفقیت در برنامه نویسی می شود شاخه به شاخه پریدن است. دوستان عزیز شما باید یک زبان برنامه نویسی را به صورت عمیق و عمقی یاد بگیرید و بتواند با این زبان هر پروژه ای که به شما داده می شود را انجام دهید. بارها دیده ام کسانی که استعداد فوق العاده در برنامه نویسی داشته اما به دلیل اینکه بین چند زبان جا به جا شده اند و همه اش شاخه به شاخه پریدن هیچ اتفاقی براشون نیفتاده و متاسفانه استعدادشون هدر رفته است. پس دوستان عزیز تا می توانید روی یک زبان خاص متمرکز شوید و تمام انرژیتون رو، روی یک زبان بذارید. 

2- الگورتیم و حل مسئله
من خودم بارها در مقالات زیادی گفتم که در ابتدای کار نیاز نیست حتما شما الگوریتم و حل مسئله بدونید اما باید کم کم این بخش رو قوی کنید. وقتی شما بتونید الگوریتم نویسی و حل مسئله تون رو قوی کنید به راحتی پیشرفت می کنید واقعا این بخش جز الزامات موفقیت در برنامه نویسی است. در سایت هم مطالب زیادی در این بارها قرار داده ایم که می توانید استفاده کنید. هر چه این بخش روی قوی تر کنید راحتر می توانید برنامه نویسی کنید و فکرتون در این حوزه به شدت باز می شود. البته اگر در ابتدای کار هستید و تازه شروع کرده اید اصلا جای نگرانی نیست فعلا نمی خواد حرفه ای شوید و کم کم جلو بروید.

3- به روز بودن
متاسفانه آفتی که گریبان گیر برنامه نویس ها می شود همین بخش به روز بودن است. متاسفانه کسانی که در این حوزه کار می کنند و تا جایی پیش میروند دیگر وقتی برای آموزش و آپدیت داشته های قبلیشون نمیگذارند و فکر می کنند همه چیز رو میدونند. اگر میخواهید به موفقیت در برنامه نویسی برسید باید هر روز آموزش ببینید هر روز مقالات جدید رو مطالعه کنید نه فقط برنامه نویسی بلکه هر حوزه ای که کار می کنید باید تا می توانید آموزش ببینید و این آموزش ها به صورت پیوسته باشد. 

4- مطالعه
در هر حوزه ای که می خواهید موفق شوید و واقعا حرفی برای گفتن داشته باشید باید مطالعه روزانه را در دستور کار خود قرار دهید. چند وقت پیش با چند نفر صحبت می کردم و چند بار در مورد مطالعه روزانه صحبت کردم و یکیشون می گفت شما خیلی حساسی و زیاد این بخش مطالعه، مهم نیست. دوستان عزیز شما وقتی یک کتاب رو مطالعه می کنید یعنی دارید تمام تجربیات یک نفر در آن حوزه را در قالب 200 300 صفحه به دست میاورید و این یعنی فوق العاده و می توان گفت کتاب منبع و گنجینه ای است که روزانه باید از آن استفاده شود.

5- مهارت جستجو کردن
شاید خنده دار باشد ولی یکی از المان های موفقیت در هر رشته ای در عصر حاضر، قدرت و مهارت جستجو کردن در فضای وب است. دوستان عزیز بعضی وقت ها شما می خواهید به یک مطلب برسید یا اصلا در یک موضوع دچار مشکل می شوید اما کسی نیست ازش سوال بپرسید در این شرایط، فضای وب و اینترنت به شما کمک شایانی می کند اگر شما مهارت جستجو کردن رو داشته باشید.

6- تمرین تمرین تمرین
تمرین تمرین تمرین چیزی که من بارها در بارش صحبت کرده ام و گفتم اگر میخواهید در حوزه برنامه نویسی موفق شوید باید مد نظر بگیرید. بعضی ها فقط آموزش میبینند و اصلا تمرین صورت نمیگیرد. دوستان عزیز اگر میخواهید موفق شوید و اگر می خواهید در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشید باید تمرین روزانه داشته باشید. (قدرت تمرین رو دست کم نگیرید در هر بار تمرین به مطالب بیشتری دست پیدا می کنید)

7- عضویت در سایت ها و انجمن ها
عضویت و فعالیت در سایت های برنامه نویسی هم تاثیر خوبی روی موفقیت در برنامه نویسی دارد. شما با عضویت در سایت ها و دریافت خبرنامه ها، می توانید هفته ای چند مقاله تاپ و عالی در حوزه کاری خود دریافت کنید و نیاز نیست دیگه حتما پشت سر هم به یک سایت سر بزنید. فعالیت در انجمن های برنامه نویسی هم واقعا موثر و تاثیر گذار است بخصوص وقتی که مشکلات دیگران رو حل می کنید. مثلا طرف مشکلشو در انجمن اعلام کرده و شما می توانید در حل این مشکلات کمک کنید. هم خودتون ورزیده تر می شوید هم کمکی کرده اید که دیگران مشکلاتشون حل شود. (مثل سایت گیت هاب)

8- تعریف پروژه
برای اینکه بتوانید در این حوزه قوی تر شوید و واقعا حرفی برای گفتن داشته باشید پروژه های برنامه نویسی قوی و بزرگ برای خود تعریف کنید و سعی کنید در یک زمان خاص آن را برنامه نویسی و آماده کنید. این کار چند مزیت خوب مثل افزایش قدرت حل مسئله، زمان بندی پروژه، برنامه نویسی سریعتر، ایجاد رزومه قوی، نمونه کار قدرتمند و … دارد. وقتی به دوستان میگم باید این کار رو انجام دهید میگن چه کاریه الکی وقتمون رو هدر بدیم و بهتر هستش آموزش ببینم. دوستان عزیز آموزش دیدن خوبه و واقعا موثر هستش ولی وقتی شما در شرایط برنامه نویسی واقعی و پروژه قرار نگیرید هیچ اتفاقی برای شما رخ نمیدهد. با این کار خیلی بیشتر از تصورتون قوی می شوید.

9- خلاقیت
شاید خلاقیت تاثیر زیادی در موفقیت در برنامه نویسی نداشته باشد اما اگر میخواهید یک برنامه نویس فوق موفق باشید اثر این گزینه پر رنگ تر می شود. حالا شاید بپرسید چطور خلاق شویم و در کارمون خلاقیت به خرج بدیم. اول سعی کنید بازهای هایی که خلاقیت بیشتری می خواهد رو بازی کنید. دوم تا می توانید درگیر پروژه و حل مسئله شوید. سوم پروژه های زیادی رو انجام بدید. چهارم سعی کنید بین برنامه نویس ها و افراد خلاق باشید. این گزینه آخر شاید خنده دار باشد ولی شخصا تجربه کرده ام برای مباحث دیگر و جواب گرفته ام. 

10- کار تیمی
یکی دیگر از گزینه هایی که به نظرم تاثیر زیادی برای موفقیت در برنامه نویسی میگذارد همین بحث کار تیمی هستش، بارها دیده ام کسانی که برنامه نویس های واقعا خوبی بودند اما به دلیل عدم مهارت کار تیمی خیلی راحت از این حوزه کنار گذاشته شده اند. بخصوص اگر در شرکت های بزرگ و موفق می خواهید کار کنید یکی از اصلترین مهارت ها، همین مهارت انجام کارها به صورت تیمی است. شاید بپرسید این بخش رو چطور قوی کنیم باید بگم سعی کنید مقالاتی که در این حوزه وجود دارد رو مطالعه کنید و اگر می توانید به صورت رایگان کارآموزی در شرکت های بزرگ ایران را تجربه کنید. 

11- روابط و فن بیان
یکی از گزینه هایی که احتمالا به شدت منتقد داشته باشد و بگن اصلا ربطی ندارد و خنده دار است همین کسب کردن مهارت های روابط و فن بیان می باشد. اما من میگم کسی که روابط و فن بیان خوبی نداشته باشد احتمال موفقیتش به شدت کاهش پیدا می کند. من نمیگم موفق نمی شود اما واقعیت اینست که موفق در هر حوزه ای چند پارامتر خاص رو می طلبد و در عصر حاضر روابط و فنان بیان، یکی از اصلترین پارامترهای موفقیت است. دوستان عزیز به حرف های بقیه هم توجه نکنید که میگن برنامه نویس، باید فقط کد بزنه و سرش پایین باشه، این حرف ها دیگه قدیمی شده و اگر می خواهید مزه موفقیت رو بچشید این مهارت به شدت به کار شما میاد و تاثیر بسزایی در روند موفقیت شما دارد.

12- زبان انگلیسی
راسیتش اگر بخواهم باهاتون روراست باشم باید بگم یکی از موثرترین پارمترهای موفقیت در برنامه نویسی مسلط بودن به زبان انگلیسی است. اگر میخواهید در برنامه نویسی موفق باشید و کسی شوید باید تسلط خوبی بر زبان انگلیسی داشته باشید. راسیتش الان منابع زیاد و فوق العاده به زبان انگیسی وجود دارد که افراد به خاطر عدم تسلط به زبان انگلیسی از این منابع بی بهره هستند. نه فقط برای مطالعه منابع بلکه برای ارتباط با برنامه نویس های خارجی هم به شدت به کارتون میاد. البته اگر میخواهید فقط یک برنامه نویس معمولی باشید نیاز نیست زیادم به زبان انگلیسی مسلط شوید و در حد معمولی کفایت می کند. 

13- ریاضیات
این گزینه زیاد تاثیر گذار نیست ولی بی تاثیر هم نیست پس اگر میخواهید در حوزه برنامه نویسی موفق شوید پیشنهاد میکنم کم کم بخش ریاضیات خودتون رو قوی کنید. کتاب ها و آموزش های زیادی وجود دارد که می توانید استفاده کنید. وقتی ریاضیات رو دنبال می کنید فکر و مغزتون باز می شود و باعث خلاقیت و ایجاد نبوغ می شود.

14- پشتکار و اراده
این گزینه یکی از اصلی ترین و مهمترین پارمترهای موفقیت در برنامه نویسی است.  البته اینم بگم پشتکار و اراده برای موفقیت در هر حوزه ای مهم و ضروری است. معمولا کسانی که پشتکار و اراده قوی دارند خیلی موفق تر از افراد با استعداد بی پشتکار هستند. واقعا این گزینه عجیب مهم است. سعی کنید با استفاده از مقالاتی که در اینترنت وجود دارد این بخش رو تقویت کنید.

15- صبر و حوصله
آخرین گزینه و پارمتر برای موفقیت در برنامه نویسی ، صبر و حوصله است. متاسفانه خیلی ها که وارد حوزه برنامه نویسی می شوند انتظار دارند با دو سه ماه کار و آموزش دیدن یکی از برنامه نویس های فوق موفق این حوزه شوند. دوستان عزیز باید صبر و حوصله داشته باشید و کم کم در این حوزه پیش بروید. بعد یه مدت تلاش، روند پیشرفتتون رو میبینید. 

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : ۰ دیدگاه
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید