check home phone-call search send

نابغه های برنامه نویسی دنیا

خیلی از کاربران سایت می پرسند آقای همتی نابغه های برنامه نویسی دنیا چه اشخاص هستند و درخواست کردند که لیستی از بهترین ها رو معرفی کنیم. راسیتش افراد زیادی داریم که می توان از آنها به عنوان نابغه های برنامه نویسی دنیا یاد کرد اما چند نفر هستند که چهره های شاخص تر و مهمتری هستند که در این مقاله می خواهیم با 12 برنامه نویس تاثیر گذار و نابغه دنیا آشنا شویم تا با پیگیری زندگیشون مقداری به طرف حرفه ای شدن سوق داده شویم. باز میگم این لیست فقط تعداد کمی از نابغه های برنامه نویسی دنیا می باشد که ما معرفی می کنیم خیلی افراد دیگر هم می توانستند در این لیست باشند ولی این افراد واقعا ارزش معرفی را دارند. پس همراه ما باشید تا برنامه نویس های تاثیر گذار جهان رو به شما معرفی کنیم.

نابغه های برنامه نویسی

نابغه های برنامه نویسی دنیا

همان طور که در بالا گفتیم در این مقاله قصد داریم به معرفی نابغه های برنامه نویسی دنیا بپردازیم در این بخش 12 برنامه نویس تاثیر گذار رو معرفی می کنیم و در ادامه در مورد هر کدام توضیحاتی رو ارائه میدهیم. یک نکته در مورد این لیست بگم که ترتیب چینش این لیست تصادفی می باشد و بر اساس چیز خاصی چیدمان نشده اند.

  • ریچارد استالمن
  • لینوس توروالدز
  • تیم برنرزلی
  • دونالد نات
  • برِندِن آیک
  • سولومون هیکس
  • مارک زاکربرگ
  • دیوید هاینمایر هانسون
  • برام کوهن
  • جیمز گاسلینگ
  • بیارن استرا استروپ
  • جان کارمک

نکته مهم: این افرادی که در اینجا با عنوان نابغه های برنامه نویسی دنیا معرفی می کنیم فقط تعداد اندکی از برنامه نویسان بزرگ دنیا هستند و افراد دیگرهم می توانستند در این لیست قرار بگیرند که در آینده نزدیک لیست کاملتری را منتشر می کنیم.

1- ریچارد استالمن

یکی از نابغه های برنامه نویسی دنیا ریچارد استالمن می باشد مردی که هر چه در موردش می خوانی بیشتر عاشقش می شوید. ریچارد متیو استالمن متولد ۱۶ مارس ۱۹۵۳ در نیویورک معروف به آر ام اس، یک آمریکایی طرفدار آزادی نرم‌افزار و برنامه‌نویس کامپیوتر است. در سپتامبر سال ۱۹۸۳، او پروژه گنو را برای ساخت یک سیستم‌عامل کاملاً آزاد شبه یونیکس آغاز کرد و مدیریت و معماری این پروژه را عهده‌دار شد. با آغار پروژه گنو، او نخستین قدم را در جنبش نرم‌افزار آزاد برداشت و در اکتبر سال ۱۹۸۵ بنیاد نرم‌افزار آزاد را تأسیس کرد.

استالمن در استفاده از مفهوم کپی‌لفت (در برابر مفهوم کپی رایت) پیش‌قدم شد. او نویسندهٔ اصلی چندین مجوز کپی‌لفت، از جمله جی‌پی‌ال است؛ مجوزی که بیشترین استفاده را در بین مجوزهای نرم‌افزار آزاد دارد. از اواسط دههٔ ۱۹۹۰، او اکثر وقت خود را برای دفاع از جنبش نرم‌افزار آزاد گذاشته‌است. همچنین او همیشه در حال مبارزه با حق امتیاز نرم‌افزار و چیزهایی که او در قانون کپی‌رایت اضافی می‌بیند، است. او تعدادی از نرم‌افزارهایی را که به‌طور گسترده استفاده می‌شوند گسترش داده‌است؛ نظیر ایمکس اصلی، مجموعه کامپایلرهای گنو و اشکال‌یاب گنو. او همچنین در سال ۱۹۸۹ برای متحد کردن توسعه‌دهندگان نرم‌افزار آزاد و همین‌طور نرم‌افزار مالکیتی برای مبارزه علیه پتنت‌های نرم‌افزاری و گسترش محدودهٔ کپی‌رایت، سازمان اتحاد برای آزادی برنامه‌نویسی را تأسیس کرد.

ریچارد استالمن جز نابغه های برنامه نویسی دنیا

ایده اولیه یک دانشنامهٔ آنلاین که با مشارکت کاربران نوشته شود (همانند ویکی‌پدیا) در سال ۱۹۹۹ توسط استالمن ارائه شد.

او چندین پروژه موفق را در زمینه گسترش برنامه‌ها و ابزارهایی که متعلق به هیچ شرکتی نیستند رهبری کرده است. شاید بیشتر با واژه Copyleft شناخته شود که در مقابل واژه کپی رایت ارائه شده است. او نویسندهٔ اصلی چندین مجوز کپی‌لفت، از جمله جی‌پی‌ال است؛ مجوزی که بیشترین استفاده را در بین مجوزهای نرم‌افزار آزاد دارد. او تعدادی از نرم‌افزارهایی را که به طور گسترده استفاده می‌شوند گسترش داده‌است؛ نظیر ایمکس اصلی، مجموعه کامپایلرهای گنو و اشکال‌یاب گنو. از ریچارد استالمن به عنوان فیلسوف یاد می‌شود چرا که با تدوین قوانین GNU منجی حیات نرم‌افزارهای متن باز مبتنی بر این گواهی شد. برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی «انقلاب در سیستم عامل، داستان ظهور گنو/لینوکس» را مطالعه کنید.

2- لینوس توروالدز

لینوس بندیکت توروالدز متولد ۲۸ دسامبر ۱۹۶۹ در هلسینکی فنلاند، یک مهندس نرم‌افزار فنلاندی آمریکایی است که به خاطر آغاز و توسعهٔ هسته لینوکس و همچنین نرم‌افزار گیت شناخته می‌شود. او پس از چندی معمار ارشد پروژهٔ هسته لینوکس شد و هم‌اکنون مسئولیت هماهنگ کنندهٔ پروژه (هسته لینوکس) را بر عهده دارد.

تروالدز از سال ۱۹۸۸ تا سال ۱۹۹۶ در دانشگاه هلسینکی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس از رشته علوم کامپیوتر در گروه تحقیقاتی NODES بود تحصیلات آکادمیک او بعد از اولین سال از مطالعه او که به ارتش فنلاند پیوست متوقف شد، او به عنوان افسر برنامه‌های آموزشی به مدت ۱۱ ماه در خدمت آموزشی اجبار ارتش فنلاند خدمت کرد. در ارتش او مقام ستوان دوم را در نقش رئیس پرتاب گلوله داشت. در سال ۱۹۹۰ مطالعات دانشگاهیش را دوباره ادامه داد و برای اولین بار یونیکس را در قالب یک میکرو ویکس که التراایکس را اجرا می‌کرد منتشر کرد. عنوان مقالهٔ فوق لیسانس او لینوکس: یک سیستم‌عامل قابل حمل (Portable) بود.

در آغاز توروالدز خواست که هسته‌ای که خود توسعه داده بود، فریکس نامگذاری کند، اما دوست او Ari Lemmke که مدیریت FTP سرور را در جایی که هسته برای اولین بار به منظور دانلود میزبانی شده بود بر عهده داشت، آن را پوشه لینوکس توروالدز نامگذاری کرد.

لینوس توروالدز جز نابغه های برنامه نویسی دنیا

لینوس توروالدز خالق لینوکس در خوابگاه خود در دانشگاه هلسینکی است که یک سیستم عامل رایگان است. امروزه لینوکس سیستم عامل منتخب برای پایگاه‌های داده، ابر رایانه‌ها، سرورها و البته خیل عظیم علاقمندان است. توروالدز به خاطر آغاز و توسعه هسته لینوکس و همچنین نرم‌افزار گیت شناخته می‌شود. او پس از چندی معمار ارشد پروژهٔ هسته لینوکس شد و هم‌اکنون مسئولیت هماهنگ کننده پروژه (هسته لینوکس) را بر عهده دارد.

او همچنین بخاطر صراحت بیان خود معروف است. وقتی یکی از حضار در جلسه‌ای از او پرسید که آیا فکر می‌کند که رفتارش باعث شده تا اعضای جامعه لینوکس کمی دلسرد شوند یا نه، توروالدز پاسخ داد: من به شما اهمیتی نمی‌دهم. توروالدز هرچند در این راه تنها نبوده اما یکی از تاثیرگذارترین‌ها در دنیای متن باز و لینوکس به شمار می‌رود.

صد در صد طرفداران لینوکس او را جز نابغه های برنامه نویسی دنیا می دانند. 

3- تیم برنرزلی

سر تیموتی جان برنرزلی متولد ۸ ژوئن ۱۹۵۵ در لندن، دانشمند بریتانیایی علوم رایانه، استاد دانشگاه‌ام‌آی‌تی، استاد و پژوهشگر دانشگاه ساوثهمپتون و ریاست کنسرسیوم وب جهان‌گستر است و تکامل وب را تحت نظر دارد.
سر تیموتی جان برنرزلی فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد و مخترع وب جهان‌گستر است، یک ابتکار فرا رسانه‌ای تحت اینترنت برای به اشتراک گذاری جهانی اطلاعات در شبکهٔ سرن (CERN)، لابراتوار فیزیک هسته‌ای اروپا، در ۱۹۸۹. در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۰ به کمک رابرت کی‌لیو و یک دانشجوی جوان در سرن، او اولین ارتباط موفقیت‌آمیز بین یک میزبان و کاربر پروتکل انتقال ابرمتن از طریق اینترنت را برقرار کرد. مشخصاتی که او از URI, HTTP و HTML استخراج کرده بود به عنوان فناوری وب منتشر شد.

او مدیر کنسرسیوم وب جهان‌گستر است. همچنین او مدیر بنیاد وب جهان‌گستر می‌باشد که در سال ۲۰۰۹ برای سرمایه‌گذاری و تلاش برای هماهنگی بیشتر برای استفاده از مزایای بالقوه وب برای بشر راه‌اندازی شده. از سال ۲۰۰۴ میلادی وی در دانشکده برق و علوم کامپیوتر دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان بر روی پروژهٔ جدیدش وب معنایی کار می‌کند. در ۲۰۰۷ او همراه با آلبرت هافمن در رتبه اول در لیست صد نفره بزرگترین نوابغ زنده تلگراف آورده شد. در ۴ آوریل ۲۰۱۷, انجمن ماشین‌های حسابگر لی را به عنوان دریافت‌کننده سال ۲۰۱۶ جایزه تورینگ معرفی کرد.

تیم برنرزلی جز نابغه های برنامه نویسی دنیا

تنها فردی در این لیست است که نشان شوالیه را از ملکه الیزابت دوم دریافت کرده است. او پروتکل انتقال فرامتنی (ابر متنی) یا همان HTTP‌ را ابداع کرد. فناوری که شبکه جهانی وب بر اساس آن ساخته شده است. به گفته‌ی تیم برنرزلی، وب هم مانند بیشتر انسان‌ها پس از ۲۰ سالگی به مرحله اصلی شکوفایی خود رسیده است. او به روزنامه استاندارد چاپ اتریش گفته است که ما هنوز در سطح باقی مانده‌ایم و از تمام توانایی‌های وب استفاده نمی‌کنیم. خالق وب همزمان همگان را فرا خوانده تا از توانایی‌ها، خلاقیت و دانش خود برای گسترش امکانات اینترنت استفاده کنند.

این روزها او در اتحادیه اینترنت مقرون به صرفه که یک موسسه غیر انتفاعی است و از سوی گوگل، فیسبوک و مایکروسافت حمایت می‌شود کار می کند. این موسسه در تلاش است تا دسترسی به اینترنت پر سرعت را برای همه در دنیا ممکن کند.

4- دونالد نات

دونالد نات متولد ۱۰ ژانویه، ۱۹۳۸ دانشمند علوم رایانه و استاد افتخاری در دانشگاه استانفورد در ایالت کالیفورنیای آمریکا است. شهرت دونالد نات بیش از هر چیز مربوط به نگارش مجموعه کتاب‌های هنر برنامه‌نویسی رایانه است که یکی از گرانبهاترین مراجع در زمینه علوم رایانه به‌شمار می‌رود.
او عملاً پایه‌گذار رشته آنالیز الگوریتم‌ها است و سهم فراوانی در گسترش مبانی نظری شاخه‌های گوناگون علوم رایانه داشته‌است. وی همچنین طراح سیستم حروف‌چینی تک TeX و سامانه طراحی حروف فراقلم (Metafont) و مطرح‌کننده مفهوم برنامه‌نویسی ادیبانه است.

زادگاه وی شهر میلواکی در ویسکانسین است و دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته ریاضیات را تا ۱۹۶۰ در مؤسسه فناوری کیس گذراند.

در ۱۹۶۳ دکترای خود در ریاضیات را از مؤسسه فناوری کالیفرنیا دریافت کرد؛ همان جا بود که به مقام استادی رسید و کار بر روی «هنر برنامه‌نویسی رایانه» را آغاز کرد، کتابی که قرار است در هفت جلد منتشر شود. او در ۱۹۶۸، سالی که به دانشگاه استانفورد پیوست، نخستین جلد این مجموعه را منتشر کرد.

در ۱۹۷۱ دونالد نات برنده نخستین دوره جایزه گریس موری هاپر شد. او جوایز بسیار دیگری را نیز به خود اختصاص داده است از جمله جایزه تورینگ، نشان ملی علوم، نشان جان فون‌نویمان و جایزه کیوتو. پس از انتشار سومین جلد مجوعه‌اش در سال ۱۹۷۶ و در اثر نارضایتی از محدودیت‌های ابزارهای رایج حروف‌چینی و نشر به پیاده‌سازی سامانه‌های تک و فراقلم مشغول شد.

برای قدردانی از فعالیت‌ها و کمک‌های دونالد نات به علوم رایانه، لقب منحصربه‌فرد «استاد در هنر برنامه‌نویسی رایانه» در سال ۱۹۹۰ به وی اهدا شد. این لقب از آن پس «استاد افتخاری در هنر برنامه‌نویسی رایانه» خوانده می‌شود.

او در ۱۹۹۲ به عضویت فرهنگستان علوم فرانسه در آمد و همان سال نیز برای کار روی «هنر برنامه‌نویسی رایانه» پژوهشهای معمول و تدریس در دانشگاه استانفورد را رها کرد. در سال ۲۰۰۳ وی به اعضای انجمن سلطنتی لندن پیوست.

سال ۲۰۰۴، سال بازچاپ سه جلد نخست مجوعه‌اش بود در حالی که دونالد نات هم‌اکنون روی جلد چهارم کار می‌کند و به‌طور مرتب بخش‌هایی از آن را روی وب‌گاه شخصی‌اش منتشر می‌کند. هم‌زمان، کنوث، چندین بار در سال، سخنرانی‌هایی غیر رسمی در دانشگاه استانفورد ارائه می‌دهد که آن‌ها را «تعمقی در رایانه» می‌نامد.

دونالد نات جز نابغه های برنامه نویسی دنیا

فعالیت‌های آکادمیک دونالد نات در زمینه علوم کامپیوتری باعث شده تا به او لقب پدر تجزیه و تحلیل الگوریتم‌ها داده شود. هر چیزی که در News feed ‌فیسبوک می‌بینید یا پیشنهاداتی که آمازون به کاربران خود می‌دهد به نوعی مرهون تلاش‌های او است.

در سن ۷۷ سالگی او همچنان کتاب چند جلدی هنر برنامه‌نویسی کامپیوتری خود را می‌نویسد. او همچنین استاد بازنشسته دانشگاه استنفورد نیز هست.

5- برِندِن آیک

برندان آیک متولد ۱۹۶۱ یک برنامه‌نویس کامپیوتر و سازنده زبان پردازه‌نویسی جاوااسکریپت است. او پیشتر مدیر ارشد فناوری در شرکت موزیلا بود. وی هم‌اکنون مدیر ارشد اجرایی بریو سافتور است. برندان ایچ مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر از دانشگاه سانتا کلارا دریافت کرد. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۸۶ از دانشگاه ایلینوی در اربانا شمپین دریافت کرد.

او کار خود را به صورت حرفه‌ای در شرکت سیلیکون گرافیکس آغاز و به مدت ۷ سال در آنجا بر روی کدهای سیستم عامل و شبکه ادامه داد. پس از پایان کار ۷ ساله در سیلیکون گرافیکس؛ در MicroUnity Systems Engineering به مدت ۵ سال و با نوشتن کدهای(Microkernel , DSP) زندگی کاری خود را ادامه داد.

او در آوریل ۱۹۹۵(۱۳۷۴ خورشیدی) شروع به همکاری با شرکت Netscape کرد. برای مرورگر Netscape یک زبان برنامه‌نویسی یا بهتر بگوییم زبان پردازه‌نویسی را طی ۱۰ روز آماده کرد؛ و آن را موچا(mocha) نامید. این زبان بعد از نام موچا نام livescript و سپس تا امروز نام javascript را بر خود دارد.

زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های حال حاضر جهان می باشد و به همین خاطر می توان برندن آیک رو جز نابغه های برنامه نویسی دنیا خواند.

برِندِن آیک جز نابغه های برنامه نویسی دنیا

وی در تاریخ ۲۴ مارس سال ۲۰۱۴، به مدیر عامل شرکت موزیلا ارتقا یافت. اندکی پس از این انتصاب وی مبلغ ۱۰۰۰ دلار به کمپین مخالفت با همجنسگرایی در ایالت کالیفرنیا (حمایت از ممنوعیت آن) کمک مالی نمود که در پی آن مورد حملات شدید اللحنی در توییتر و صفحات اجتماعی قرار گرفت. دو تن از برنامه نویسان نامی که همجنسگرا هم بودند کمپینی برای تحریم شرکت راه اندازی کردند؛ در پی آن عده‌ای از کارکنان شرکت از وی خواستند که استعفا دهد اما بودند کسانی هم که در وبلاگ‌های خود از این مرد تأثیرگذار حمایت می‌کردند. در ۳ آوریل همان سال به دلیل فشارهایی که از آن‌ها یاد شد وی سرانجام از سمت خود در جهت منافع شرکت کناره‌گیری کرد.

6- سولومون هیکس

او کسی است که پلتفرم Docker‌ را ایجاد کرد. فناوری که توسعه دهندگان خیلی زود به آن علاقمند شدند چرا که می‌توانستند کدی را که نوشته‌اند روی هر چیزی اجرا کنند. در واقع Docker‌ بعنوان یک پروژه فرعی در شرکتی به نام dotCloud شروع به کار کرد ولی وقتی به موفقیت رسید از این پروژه حمایت کرد. طبق شایعات در حال حاضر Docker ‌یک میلیارد دلار ارزش دارد.

سولومون هیکس جز نابغه های برنامه نویسی دنیا

7- مارک زاکربرگ

وقتی در مورد نابغه های برنامه نویسی دنیا صحبت می کنیم شاید اولین اسمی که ذهن افراد رو درگیر کند مارک زاکربرگ معروف می باشد. مارک الیوت زاکربرگ متولد ۱۴ مه ۱۹۸۴ برنامه‌نویس رایانه و مؤسس وبگاه شبکه اجتماعی آنلاین فیس‌بوک در آمریکا است. مجلهٔ تایم وی را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۰ انتخاب کرده‌است. او به عنوان یک دانشجوی دانشگاه هاروارد با کمک دانشجویان علوم کامپیوتر به خصوص پشتوانهٔ «اندرو مک‌کالم»، «داستین موسکویتز» و «کریس هاگز» اقدام به تأسیس این وبگاه کرد. او اکنون به عنوان مدیر اجرایی در فیس‌بوک فعالیت می‌کند.

در سال ۲۰۰۸، مجله فوربس او را جوانترین میلیاردر، که ثروتش را شخصاً کسب کرده معرفی کرد و ثروت او را ۱٬۵ میلیارد دلار تخمین زده‌است. هم‌اکنون وبگاه فوربس، دارایی‌های وی را ۵۰٬۳ میلیارد دلار اعلام کرده‌است و از این لحاظ پنجمین شخص ثروتمند در جهان است.

مارک زاکربرگ جز نابغه های برنامه نویسی دنیا

در فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی زاکربرگ همراه با چند دانشجوی هم اتاقی اش، ادواردو ساورین (Eduardo Saverin)، اندرو مک کالوم (Andrew McCollum)، داستین موسکاویتز (Dustin Moskovitz), شبکه اجتماعی فیسبوک را راه اندازی کردند. آن‌ها فیسبوک را از اتاق خوابگاه‌شان در دانشگاه هاروارد راه اندازی نمودند و سپس شروع به معرفی آن به دانشجویان سایر دانشکده‌ها نمودند. بعداً فیسبوک به سرعت گسترش یافت به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۲ تعداد کاربران فیسبوک بالغ بر یک میلیارد نفر بود. در حال حاضر این رقم متجاوز از ۱٫۵ میلیارد نفر می‌باشد. زاکربرگ تا بحال در چندین مورد از طرف افراد شامل همان گروه اولیه در مورد سهم شان از فیسبوک مورد اتهام قرارگرفته‌است.

درسال ۲۰۱۰ او به عنوان شخص سال تایم از سوی مجله تایم انتخاب شد.

8- دیوید هاینمایر هانسون

برنامه نویس دانمارکی که در دنیای برنامه نویسان به DHH‌ معروف است، خالق Ruby on Rails است که چارچوب محبوب برنامه نویسی وب محسوب می‌شود و در سال ۲۰۰۵ جایزه هکر سال را از سوی گوگل برای او به ارمغان آورد.

دیوید هاینمایر هانسون جز نابغه های برنامه نویسی دنیا

هانسون همچنین یک راننده مسابقات است و از سال ۲۰۱۲ در مسابقات 24 Hours of Le Mans شرکت می‌کند. او در سال ۲۰۱۴ در کلاس رقابتی خود مقام اول را بدست آورد.

9- برام کوهن

برام کوهن برنامه‌نویس آمریکایی است که در ۱۲ اکتبر ۱۹۷۵ متولد شد. علت شهرت وی پروتکل معروف بیت‌تورنت، پروتکلی بر مبنای توزیع فایل در شبکه‌های همتا به همتا است. او بنیان‌گذار شرکت Codecon نیز هست.

کوهن در منهتن بزرگ شده‌است. او فرزند یک معلم و دانشمند کامپیوتر است. در سن ۵ سالگی شروع به یادگیری زبان برنامه‌نویسی بیسیک کرد. تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو گذراند. او در آوریل ۲۰۰۱ بیت‌تورنت را طراحی کرد. نسخه اول آن را به زبان پایتون نوشت. در سال ۲۰۰۴ به همراه برادرش راس کوهن و شریک تجاریشان آشوین ناوین موسسهٔ بیت‌تورنت را بنیان‌گذاری کردند. او اکنون با همسرش جنا و سه فرزندش در منطقه خلیج سانفرانسیسکو زندگی می‌کند.

برام کوهن بیشتر به خاطر پروتکل بیت تورنت در لیست نابغه های برنامه نویسی دنیا قرار گرفته است.

برام کوهن هانسون جز نابغه های برنامه نویسی دنیا

در سال ۲۰۰۱ پروتوکل بیت تورنت را ابداع کرد سرویسی که با شکستن فایل‌های سنگین به دسته‌ای از فایل‌های کوچک‌تر امکان دانلود همزمان آن‌ها را فراهم می‌سازد. بیت تورنت حالا با داشتن حدود ۲۵۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا بسیار متداول است. سرعت بالای بیت تورنت برای دانلود موسیقی، ویدیو  و بازی این سرویس را تبدیل به سرویسی متداول در دنیا کرده است.

10- جیمز گاسلینگ

جیمز آرتور گاسلینگ از دانشمندان کامپیوتر و زاده کانادا است. او به عنوان پدر زبان برنامه‌نویسی جاوا شناخته می‌شود. جیمز گاسلینگ را پدر برنامه‌نویسی جاوا JAVA می‌نامند. او جاوا را زمانی که در شرکت Sun Microsystems کار می‌کرد ابداع نمود. جاوا از زبانهای برنامه‌نویسی سطح بالا و بسیار قدرتمندی است که ساختار خود را از C و ++C گرفته‌است اما با امکاناتی کمتر و توابعی ساده‌تر. این زبان از امنیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و در آمریکا طرفداران زیادی دارد. او ماشین مجازی جاوا را نیز خود نوشت.

اگر بخواهیم یکی از این دوستان رو در صدر لیست نابغه های برنامه نویسی دنیا قرار دهیم باید گاسلینگ رو در صدر قرار دهیم.

جیمز گاسلینگ جز نابغه های برنامه نویسی دنیا

او جاوا را ابداع کرد که به همراه جاوا اسکریپت تبدیل به متداول‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا شدند. البته برخلاف اسمشان این دو زبان برنامه‌نویسی چندان به هم شبیه نیستند. گاسلینگ زمانی که در شرکت Sun Microsystems‌ کار می‌کرد جاوا را ساخت. سان مایکروسیستمز شرکتی پیشرو در زمینه فناوری بود که در سال ۲۰۱۰ توسط اوراکل خریداری شد. پس از فروش این شرکت به اوراکل گاسلینگ شرکت را ترک کرد و تبدیل به یکی از بزرگترین منتقدان اوراکل شد. پس از آن برای یک دوره کوتاه ۵ ماهه به گوگل پیوست و در حال حاضر نیز در استارت آپ Liquid Robotics‌ مشغول به کار است.

11- بیارن استرا استروپ

دانشمند علوم کامپیوتر دانمارکی زبان برنامه‌نویسی ++C  را در سال ۱۹۷۸ ابداع کرد. او به زبان برنامه‌نویسی C‌ که پیش از این توسط دنیس ریچی ساخته شده بود ویژگی‌هایی را اضافه کرد و این زبان را برای استفاده عموم مردم کاربردی‌تر کرد. به نظرم بیارن استرا استروپ یکی از 3 نابغه برنامه نویسی دنیا می باشد چون اگر زبان سی پلاس پلاس رو به وجود نمی آورد خیلی از نرم افزارها نوشته نمی شدند.

بیارن استرا استروپ جز نابغه های برنامه نویسی دنیا

استرا استروپ بسیار پر مشغله است. او عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی در رشته علوم کامپیوتر دانشگاه A&M ‌تگزاس و استاد مدعو در دانشگاه کلمبیا است و در شرکت مورگان استنلی نیز کار می کند.

12- جان کارمک

جان کارمک متولد ۲۰ آگوست ۱۹۷۰ برنامه‌نویس بازی و مهندس هوافضا و واقعیت مجازی آمریکایی است. او بنیان‌گذار شرکت بازی‌سازی آیدی سافتور است. کورمک برنامه‌نویس اصلی بازی‌های این شرکت از جمله فرمانده کین, ولفنشتاین سه‌بعدی، دوم، سری بازی‌های لرزش، ریج و دنباله‌های این بازی‌ها بوده‌است. از دلایل اصلی شهرت کارمک، نوآوری‌هایش در زمینهٔ گرافیک سه‌بعدی است. از جملهٔ این نوآوری‌ها الگوریتم مشهور وارون کورمک که برای نمایش سایه‌ها استفادی می‌شود. او همچنین به موشک‌ها علاقه‌مند است و شرکت هوافضای آرمادیلو را تأسیس کرده است. در آگوست ۲۰۱۳، کارمک مدیر ارشد فناوری شرکت آکیولوس وی‌آر شد که از سال ۲۰۱۴ زیرمجموعه‌ی فیسبوک است.

جان کارمک جز نابغه های برنامه نویسی دنیا

جان کارمک بیشتر بعنوان خالق Doom شناخته می‌شود. او تکنیک‌های گرافیک سه بُعدی را توسعه داد به طوری که هنوز هم مورد استفاده هستند. در حال حاضر او بعنوان مدیر فناوری پروژه Oculus VR فیسبوک فعالیت می‌کند.


به نظر شما چه اشخاص دیگری می توانند در لیست نابغه های برنامه نویسی دنیا قرار گیرند؟

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 3 دیدگاه
Avatar
فرشاد میرزایی
پاسخ دهید

سلام.جای دنیس ریچی کاملا خالیه.و در صدر لیست هم باید بیارنه استراستروپ قرار بگیره چون زبان ++C تاثیر فوق العاده ای روی صنعت نرم افزار گذاشته و بزرگترین زبان برنامه نویسی هستش.

Avatar
مهدی نصر
پاسخ دهید

مثل این که اسم من رو یادت رفت به بالای لیست اضافه کنی
(مهدی نصر سازنده سیستم عامل ok)

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ مهدی نصر
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    رویا پردازی خیلی خوبه
    ان شالله در کنار رویا پردازی عمل هم کنید و به امید خدا یه برنامه نویس حرفه ای ببینیم
    موفق باشید


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید