check home phone-call search send

برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟

خیلی ها در مورد برنامه نویسی دسکتاپ صحبت می کنند و زبان های مختلفی رو معرفی می کنند ولی هیچ کدوم توضیح دقیقی در مورد اینکه واقعا برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ نداده اند. در این مقاله می خواهیم در مورد برنامه نویسی دسکتاپ صحبت کنیم و بگیم اصلا چی هستش و اگر قرار بود استارت یادگیری و آموزش برنامه نویسی رو در این حوزه بزنیم باید چیکار کنیم. البته در مقاله برنامه نویسی دسکتاپ با چه زبانی انجام می شود؟ در این مورد صحبت کردیم و توضیحاتی رو ارائه دادیم ولی تو این مقاله می خوایم به صورت تخصص و دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟

امروزه تعداد زیادی حوزه و زبان برنامه نویسی وجود دارد که می توانید بر اساس سلیقه و نیازتون یکی رو انتخاب کنید ولی قبل از انتخاب باید ما بدونیم می خواهیم در چه حوزه ای فعالیت کنیم یکی از این حوزه ها، برنامه نویسی دسکتاپ هستش. اگر ما دقیق بدونیم که در این حوزه قراره چیکار کنیم خیلی راحتر و بهتر انتخاب می کنیم. 

برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟

قبل از اینکه در مورد برنامه نویسی دسکتاپ صحبت کنیم باید ببینیم اصلا برنامه دسکتاپ چیه تا بعد در مورد برنامه نویسی اش صحبت کنیم. اگر بخوام ساده بگم برنامه دسکتاپ اصطلاحا به برنامه هایی گفته می شود که در کامپیوتر های شخصی دارای سیستم عامل ویندوز، لینوکس یا مک اجرا می شوند مثل مجموعه آفیس، فتوشاپ، ابزارهای فشرده سازی و …

حالا اگر برنامه نویسی در این راستا باشه یعنی تولید نرم افزار یا همون برنامه برای کامپیوترهای شخصی با هر سیستم عاملی بهش برنامه نویسی دسکتاپ می گویند. پس با این تعریف متوجه شدیم برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ و چه چیزهایی با برنامه نویسی دسکتاپ نوشته می شوند.

نکته مهم: معمولا تو ایران چون اکثر نرم افزارها و برنامه ها برای ویندوز نوشته می شوند و اکثریت جامعه از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند وقتی صحبت از برنامه نویسی دسکتاپ میشه معمولا همه فکر می کنند منظور برنامه نویسی ویندوز هستش و کسی به مک و لینوکس اصلا فکر نمی کند. 

پس وقتی صحبت از این سوال برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ میشه باید بدونیم برنامه نویسی که برای تولید و ساخت نرم افزارهای ویندوزی، لینوکسی و مک استفاده میشه رو برنامه نویسی دسکتاپ می گویند و اگر فقط برای ویندوز باشه بهش برنامه نویسی ویندوز می گویند.

زبان های برنامه نویسی دسکتاپ 

بعد از اینکه جواب سوال برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ رو دادیم حالا بریم سراغ زبان های برنامه نویسی دسکتاپ میرویم. ببینید دوستان عزیز همانطور که در بخش بالا گفتم بر اساس سیستم عامل این زبان ها فرق می کنه و باید بر اساس سیستم عامل زبان مورد نظر رو انتخاب کنید. 

زبان های برنامه نویسی ویندوز در برنامه نویسی دسکتاپ

1- زبان های برنامه نویسی ویندوز

برای سیستم عامل ویندوز زبان های زیادی وجود دارد که می توانید با آنها برنامه های مختلفی رو بنویسید. شاید بتوان گفت ده ها زبان خوب و عالی برای این کار وجود دارد اما فقط ما چند زبان برنامه نویس خوب که محبوب هستند رو مورد بررسی قرار میدهیم. به جرات می توان گفتن سه زبان سی شارپ، جاوا و جاوااسکریپت جز بهترین ها برای تولید نرم افزار های ویندوزی می باشد همان طور که قبلا گفتیم خیلی زبان خوب برای ویندوز داریم ولی بر اساس تجربیات خودم این سه زبان از بقیه بهتر هستند و سی شارپ بهترین نرم افزار برای ویندوز می باشد و در ادامه بیشتر در موردشون صحبت می کنیم.

زبان برنامه نویسی سی شارپ
شاید گفت زبان سی شارپ یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در ایران هستش چون خیلی از نرم افزارهای دسکتاپی و وبی در ایران با این زبان برنامه نویسی نوشته شده اند. سی شارپ یک زبان چند منظوره هستش که می توان علاوه بر نوشتن برنامه های دسکتاپی، برنامه های تحت وب رو با آن پیاده سازی کرد حتی می توان برای اندروید هم اپلیکیشن ساخت. 

یک نکته جالب هم بگم که شما می توانید با استفاده از Xamarin Studio برنامه های مخصوص سیستم‌ عامل های Mac یا لینوکس را با Mono Framework بسازید.

به جرات می توان گفت اکثر برنامه های دسکتاپ ایران با همین سی شارپ نوشته شده اند دلیل این کار هم سادگی و قدرت بسیار زیاد این زبان می باشد. این زبان برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا بودن ساخته شد. آندرس هجلزبرگ، طراح زبان برنامه‌نویسی دلفی، سرپرستی تیم طراحان زبان سی شارپ را بر عهده داشت. این زبان دارای دستوری شیءگرا مشابه ++C است و به شدت از زبان‌های جاوا و دلفی نیازمند مدرک تأثیر پذیرفته‌ است. در ابتدا نام این زبان COOL بود که مخفف C like Object Oriented Language بود، هر چند در ژوئیه ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت پروژه را عمومی اعلام کرد، اسم آن به سی شارپ تغییر پیدا کرد.

توجه: اگر دنبال این هستید که در مورد سی شارپ بیشتر بدونید پیشنهاد می کنم مقاله زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟ رو مطالعه کنید. در این مقاله علاوه بر معرفی زبان سی شارپ یکی ویدیو آموزشی هم قرار داده ایم که خیلی دید خوبی نسبت به زبان برنامه نویسی سی شارپ به شما میدهد.

زبان برنامه نویسی جاوا
یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی دوست داشتنی، زبان جاوا هستش که اگر شما با جاوا کار کنید می توانید خروجی رو روی هر پلت فرمی که دوست دارید اجرا کنید. تا چند سال پیش خیلی از برنامه های دسکتاپی در ایران با زبان جاوا نوشته میشدند اما مدتی هستش که از این میزان کاسته شده و خیلی ها به سمت سی شارپ رفته اند. البته چند زبان دیگه هم وارد عرصه برنامه های دسکتاپی شده اند که می توان آن را هم مزیت بر علت دانست.

جاوا نه فقط برای برنامه نویسی دسکتاپ، بلکه در شاخه های دیگر هم حرفی برای گفتن دارد. در گذشته اگر برنامه های جاوا با استفاده از Swing تولید می شدند. (Swing یک مجموعه کلاس است مرتبط با فریم و پنجره) اما امروزه برنامه نویسی ها به جای استفاده از Swing از JavaFX استفاده می کنند. (JavaFX یک کتابخانه معروف در جاوا می باشد.)

در واقع JavaFX با بهره‌گیری از ویژگی Scene Builder یا همان سازنده صحنه، کار طراحی و ساخت برنامه‌ ها را ساده‌تر، شفاف‌تر و مدرن‌تر از پیش‌ساخته است. همچنین از آنجایی‌ که جاوا بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود، شما می‌توانید برنامه‌ای بنویسید که در اکثر پلت فرم ها قابلیت اجرا شدن را داشته باشد.

توجه: اگر می خواهید در مورد زبان جاوا بیشتر بدونید پیشنهاد میکنم مقاله جاوا چیست رو مطالعه کنید. در این مقاله به صورت کامل در مورد زبان برنامه نویسی جاوا صحبت کرده ایم. 

زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت
شاید باور کردنی نباشد اما با زبان جاوااسکریپت هم می توانید برنامه نویسی دسکتاپ انجام دهید. با استفاده از چارچوب Electron، می‌توانید برنامه‌های خود را در جاوااسکریپت بنویسید و آن‌ها را برای پلتفرم دسکتاپ به‌صورت بسته‌ بندی‌ شده در بیاورید.

برخی نمونه‌ های قابل ‌توجه از این مورد عبارت ‌اند از Visual Studio Code، ویرایشگر Atom (Atom Editor) ،Discord ،Slack و WhatsApp. همچنین با استفاده از این روش شما می‌توانید نسخه‌های دسکتاپ برنامه‌های تحت وب را تولید نمایید.

توجه: اگر به دنبال این هستید در مورد زبان جاوااسکریپت بیشتر بدونید پیشنهاد میکنم مقاله جاوااسکریپت چیست رو مطالعه کنید. البته یک نکته مهم رو هم متذکر شوم که دو زبان جاوا و جاواسکریپت کاملا با هم تفاوت دارند و برای درک این موضوع مقاله مقایسه جاوا و جاوااسکریپت رو مطالعه کنید.

زبان های برنامه نویسی مک در برنامه نویسی دسکتاپ

2- زبان های برنامه نویسی مک 

برای سیستم عامل مک میشه با دو سه زبان نرم افزار نوشت اما به نظرم بهترین گزینه ای که ما باید از آن استفاده کنیم زبان برنامه نویسی سوئیفت هستش چون هم میشه واسه مک نرم افزار نوشت هم میشه برای ios استارت اپلیکیشن نویسی رو زد. در ادامه توضیحات دقیقی در مورد این زبان برنامه نویسی ارائه می کنیم و یک مقاله برای آشنایی بیشتر معرفی می نماییم.

زبان برنامه نویسی سوئیفت
سوئیفت یک زبان برنامه نویسی است که توسط شرکت اپل ارائه شده و برای توسعه iOS، macOS، watchOS و tvOS استفاده می شود. با استفاده از این زبان می توانید بر سیستم عامل مک هر نوع نرم افزاری که دوست دارید بنویسید. یکی دیگر از خوبی هایی که یادگیری برنامه نویسی سوئیفت دارد اینست که می توانید برای ios هم اقدام به تولید اپلیکیشن کنید. 

نکته ۱: سوئیفت یک زبان برنامه‌نویسی چند شیوه‌ای و از نوع کامپایلری است

نکته ۲: سوئیفت می‌خواهد جلوی خطاهای برنامه‌نویسی را بیشتر بگیرد و امنیت بیشتری نسبت به Objective-C داشته باشد و در عین حال نگارش مختصرتر و کوتاه‌تری داشته باشد.

سوئیفت برای توسعهٔ سیستم عامل های ارائه شده توسط اپل به کار میرود. یکی از پرکاربردترین سیستم های در حال توسعه با این زبان IOS هست که بر روی iPhone های اپل در حال کار هستند.

توجه: اگر به دنبال این هستید در مورد زبان برنامه نویسی سوئیفت بیشتر بدونید حتما مقاله زبان برنامه نویسی swift چیست رو مطالعه کنید در این مقاله علاوه بر اینکه با زبان سوئیفت آشنا می شوید یک منبع آموزش رایگان هم برای شما قرار دادیم تا در صورتی که دوست داشتید این زبان رو یاد بگیرید سریع اقدام کنید.

زبان های برنامه نویسی لینوکس در برنامه نویسی دسکتاپ

3- زبان های برنامه نویسی لینوکس

برای لینوکس فکر کنم ده ها زبان برنامه نویسی وجود داشته باشد اما اگر بخوایم فقط دو سه مورد رو مورد بررسی قرار دهیم به نظرم به جاوا و پایتون میرسیم. دو زبان دوست داشتنی و جذاب که محبوبیت جهانی دارند و به نظرم اگر قصدتون تولید نرم افزار برای لینوکس هستش این زبان ها گزینه خوبی هستند که در ادامه توضیحات کاملی در مورد این دو زبان ارائه می کنیم.

زبان برنامه نویسی جاوا
همانظور که در بخش بالا گفتیم با استفاده از جاوا می توانید نرم افزار برای ویندوز و حتی لینوکس تولید کنید. یک تعریفی در برنامه ها و اپلیکیشن ها هست به اسم “platform independent” یعنی نتیجه کار شما فارغ از هر محیطی می تونه اجرا شود. مثلا همین زبان جاوا دارای این ویژگی فوق العاده می باشد یعنی مهم نیست سیستم عامل چی باشد چون با خروجی گرفتن حتی در لینوکس هم اجرا می شود. این ویژگی هم به این دلیل هست که کدها جاوا در ماشین مجازی مربوط به این زبان یا Java Virtual Machine (jvm) اجرا می شوند و برای همین مشکلی در محیط اجرا برای کدها نخواهید داشت. 

زبان برنامه نویسی پایتون
با زبان پایتون هم می تونید این کار رو انجام بدید یعنی برای هم ویندوز هم لینوکس اقدام به تولید نرم افزار کنید. مدتی هستش که موج یادگیری پایتون به راه افتاده است که همه گیر شده است و می توان گفت به خاطر سادگی و محبوبیت این زبان برنامه نویسی می باشد. 

توجه: اگر به دنبال این هستید که بیشتر زبان برنامه نویسی پایتون رو بشناسید پیشنهاد میکنم مقاله پایتون چیست رو مطالعه کنید در این مقاله به صورت کامل در مورد زبان پایتون صحبت کردیم و اطلاعات خوبی می توانید از این مقاله به دست بیاورید.


صحبت پایانی
در این مقاله سعی کردیم جواب سوال برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ رو به صورت کامل دهیم تا شما بدونید اگر صحبت از برنامه نویسی دسکتاپ شد منظور چه نوع برنامه نویسی می باشد. در ادامه بر اساس سیستم عامل هم چند زبان خوب برای یادگیری معرفی کردیم که می توانید در سایت سورس ایران منابعی رو که معرفی کردیم رو استفاده نمایید. یک نکته هم فراموش نشود میزان محبوبیت برنامه نویسی دسکتاپ مقداری کم شده است و الان برنامه نویسی در حوزه وب به شدت رونق گرفته است و بنده پیشنهاد میکنم سمت برنامه نویسی وب بروید چون عمومیت بیشتری دارد و هم بازار کارش به شدت خوب و جذاب هستش. 

اگر نمیدونید از کجا شروع کنید اصلا جای نگرانی نیست چون می توانید با رجوع به مقاله گام اول برای آموزش طراحی سایت اطلاعات خوبی برای شروع و یادگیری برنامه نویسی وب به دست بیاورید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : ۰ دیدگاه
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید