check home phone-call search send

بررسی بازار کار برنامه نویسی در ایران

تعداد زیادی از افرادی که می خواهند وارد بازار کار برنامه نویسی شوند اطلاعات درست و دقیقی در مورد وضعیت آن ندارند و خیلی سردرگم هستند. اگر می خواهید بدونید وضعیت بازار کار برنامه نویسی در ایران چطور هستش و اصلا ارزش دارد که برنامه نویسی یاد بگیرید. این مقاله که با عنوان بررسی بازار کار برنامه نویسی در ایران نگارش می شود تجربیات بنده و دوستانم در حوزه برنامه نویسی و آماری است که از این بخش منتشر شده است. در این مقاله سعی می کنم هر چیزی که نیاز باشد تا مسیر رو شفاف کند در اختیارتون قرار دهم تا شناخت درست و دقیقی نسبت به این بازار داشته باشید و بدون هیچ گونه پیچیدگی و سردگمی وارد آن شوید.

قبلا در زمینه بازار کار برنامه نویسی در ایران چند مقاله به صورت تخصصی منتشر کردم که خدا رو شکر با بازخورد فوق العاده کاربران روبرو بود. در این مقاله نمی خواهم در مورد زبان خاصی صحبت کنم و وضعیت کلی بازار کار برنامه نویسی در ایران رو مورد بررسی قرار میدهم. پس اگر شما می خواهید برنامه نویسی رو یاد بگیرید ولی به خاطر نامعلوم بودن وضیعت بازار کار ترس دارید و مردد هستید این مقاله رو تا انتها مطالعه کنید.

بازار کار برنامه نویسی

قبل از اینکه شروع به بررسی بازار کار برنامه نویسی در ایران کنیم باید یه نکته رو در نظر بگیریم که وضعیت بازار کار برنامه نویسی در ایران و خارج کشور به شدت متفاوت است و اصلا قابل مقایسه نیست. پس این چیزهایی که ما اینجام مورد بررسی قرار میدهیم مربوط به بازار کار ایران است نه خارج کشور، پس این مورد رو در نظر بگیرید. 

مقالات مفید در زمینه بازار کار برنامه نویسی

قبلا در سایت سورس ایران مقالات مفیدی در زمینه بازار کار برنامه نویسی منتشر کرده ایم که خواندن آنها خالی از لطف نیست. این مقالات به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفته اند. از این مجموعه مقالات نزدیک 30 هزار نفر استفاده کرده اند. پیشنهاد میکنم نگاهی به این مقالات بندازید. در بخش زیر لیستی از این مقالات که برای بازار کار برنامه نویسی نگارش شده اند قرار داده شده است.

بررسی بازار کار برنامه نویسی در ایران

اگر بخواهیم به صورت واقعه بینانه بازار کار برنامه نویسی در ایران را مورد بررسی قرار دهیم باید بگم با بازار کار جهانی اصلا قابل مقایسه نیست. چون که یک برنامه نویس خوب یا عالی در بازارهای جهانی بخصوص کشورهای اروپایی و آمریکا سالانه بین 50 تا 150 و حتی 200 هزار دلار درآمد دارد یعنی با قیمت دلار فعلی (13500) حقوقی بین 600 میلیون تا 2.5 میلیارد در سال (ماهی 50 تا 200 میلیون) که اصلا این مبلغ در ایران اتفاق نمی افتد و امکان پذیر نیست. اگر مقدار در سایت های خارجی چرخ بزنید متوجه می شوید کارهای برنامه نویسی و طراحی سایت جز کارهای مهندسی حساب می شوند که وضعیت حقوقی عالی دارند. 

این چیزی است که در خارج کشور اتفاق میافتد و در ایران کمی متفاوت تر از جاهای دیگر است. برای بررسی بازار کار برنامه نویسی در ایران باید سه دسته مختلف رو مورد بررسی قرار داد تا به یک جمع بندی درست و عقلانی رسید. ما در اینجا سه دسته اصلی درآمدی را مورد بررسی قرار میدهیم و می گویم هر برنامه نویس در هر سطح معمولا چه مقدار درآمد کسب می کند و واقعا چه بازار کاری دارد و اصلا ارزش دارد که بخواهیم در ایران برنامه نویس شویم. 

توجه: ابتدا سه دسته اصلی رو معرفی می کنیم و مقدار دستمزد و درآمد رو مورد بررسی قرار میدهیم و بعد در مورد بازار کار هر کدام صحبت می کنیم.

  • مدل کارمندی 
  • مدل فریلنسری یا آزادکاری
  • مدل پیاده سازی ایده

بررسی بازار کار برنامه نویسی

1- مدل کارمندی
این مدل در ایران بیشترین برنامه نویس رو در خود جای داده است چون خیلی ها دوست دارند به صورت کارمندی و برای یک مجموعه دیگر کار کنند. همان طور که قبلا در مورد مدل کارمندی صحبت کرده ایم درآمدی بین 3 تا 15 میلیون دارد. که بر اساس شرایط خاص خودش تعیین می شود پیشنهاد میکنم مقاله درآمد برنامه نویس در ایران رو مطالعه کنید در این مقاله در این زمینه اطلاعات خوبی رو منتشر کرده ایم که به شدت به دردتون می خورد. خدا رو شکر شرکت های زیادی در چند سال اخیر در ایران تاسیس شده اند و جذب نیروی زیادی در حوزه برنامه نویسی داشته اند همین امر باعث شده در زمینه کارمندی روز به روز وضعیت بهتر شود و تعداد زیادی از برنامه نویس ها جذب شرکت ها و استارت آپ ها شوند. 

اگر بخواهیم بازار کار برنامه نویسی در این مدل رو مورد بررسی قرار بدهیم باید بگم وضعیت قابل قبول است و روز به روز هم بیشتر می شود. کافیه نگاهی به سایت های ایران تلنت و سایت های استخدامی بندازید یا کافیه در شبکه های لینکدین و تویتر هشتگ استخدام برنامه نویس رو جستجو کنید یا هشتگ های دیگر رو، تا متوجه شوید چه تعداد درخواست نیرو برای برنامه نویس وجود دارد. اگر واقعا برنامه نویس خوبی باشید خیلی راحت جذب می شوید و به درآمدهای خوبی دست پیدا می کنید. معمولا هم میانگین درآمدی برنامه نویس هایی که کارمند هستند 7 8 تومن هستش، که با این شرایط کشور به نظرم مبلغ قابل قبولی باشد. البته برنامه نویس های خوبی داریم که تا 15 میلیون هم از شرکت ها حقوق دریافت می کنند. بستگی به شرایط و میزان تخصص و رزومه ای که دارید بر میگردد. 

2- مدل فریلنسری یا آزادکاری
به مدل دوم یعنی فریلنسری یا همان آزادی کاری رسیدیم یعنی خودتون بدون وابستگی به شرکت یا سازمانی، پروژه برنامه نویسی بگیرید و انجام دهید اینم بخش واقعا دیگه بستگی به خودت داره و کسایی رو میشناسم که تا ماهی 50 60 میلیون درآمد داشته اند. آزادکاری یا فریلنسری مقداری سخت اما چالشی هستش و اگر بتونید به قول معروف اسم در کنید مبالغ زیادی رو می تونید در بیارید. معمولا از بین دوستان خودم ماهی 7 8 تومن تا 20 تومن رو دیدم که از آزادکاری، درآمد داشتند و افراد سرشناسی رو هم میشناسم که خیلی خیلی بیشتر از این مبالغ در میارند. باز تکرار می کنم بخش فریلنسری کلا بستگی به خودتون دارد و باید خودتون توانایی بالایی در انجام پروژه و بازاریابی داشته باشید. 

قبلا در مورد کسب درآمد از برنامه نویسی از طریق فریلنسری صحبت کرده ایم و در مقاله درآمد برنامه نویس در ایران اشاره ای به آن کرده و توضیحات در این باب داده ایم. واقعیتش بازار کار برنامه نویسی در این مدل هم خوب هستش و روز به روز به پروژه ها اضافه می شود. خوبی که این مدل دارد اگر توانایی بالا و قابلیت رقابت با برنامه نویس های بین المللی رو داشته باشید می توانید به درآمد دلاری برسید که فوق العاده دلچسب و مقدارش بالا است. به شخصه از کشورهای افغانستان، ترکیه و کشورهای اروپایی چندین پروژه گرفتم که هر پروژه اندازه چندین پروژه داخلی برایم سودآوری و درآمد داشته است. 

توجه: وضعیت بازار کار برنامه نویسی در این مدل واقعا خوب هستش اگر روزمه خوبی داشته و بتوانید بازاریابی کنید می توانید به درآمد چندین برابری مدل کارمندی برسید. خدا رو شکر روز به روز به پروژه ها اضافه می شود.

3- مدل پیاده سازی ایده
به مدل سوم رسیدیم مدلی که در یکی دو سال اخیر به شدت محبوب شده است و تعداد قابل توجه از کسانی که اقدام به یادگیری و آموزش برنامه نویسی می کنند به دنبال پیاده سازی ایده خود هستند. در این مدل باید بگم نه میشه گفت خوب هستش نه میشه گفت بد، چون کلا بستگی به خودتون دارد که چطوری ایده رو پیاده سازی کنید و برایش بازاریابی انجام دهید. ولی می تونم یک خبر خوشحال کننده بدم که به دلیل تحریم هایی که علیه ما شده و فیلترهایی که دولت خودمون کرده، خیلی از خدمات و سرویس ها برای ایرانی ها قابل دسترس نیستند و همین موضوع باعث می شود که شما بتوانید ایده های زیادی داشته باشید. نیاز هم نیست که بخواهید ایده عجیب و غریبی رو پیاده سازی کنید کافیه ایده خوبی که میدانید در ایران جواب میدهد رو بومی سازی کنید و اقدام به برنامه نویسی آن کنید. 

الان بیش از 90 درصد استارت آپ ها و نرم افزارهایی که تولید شده اند از استارت آپ ها و نرم افزارهای خارجی کپی و فقط بومی سازی شده اند و خدا رو شکر نتیجه هم گرفته اند. در این حوزه هم می توان گفت وضعیت بازار کار برنامه نویسی به شدت خوب است اگر بدونید باید چه کنید و چه جوری پیاده سازی کنید. کلا این بخش بستگی به تخصص و دانش خودتون دارد. معمولا این جور چیزایی رو چندین نفری راه اندازی می کنند. 


صحبت پایانی
سعی کردیم علاوه بر معرفی چند مقاله خوب برای درک بهتر وضعیت بازار کار برنامه نویسی، توضیحاتی هم در مورد خود وضعیت بازار کار دهیم. ببینید دوستان عزیز برنامه نویسی در چند سال اخیر پیشرفت خوبی در ایران داشته، طوری که به جرات می توان گفت در چند سال آینده وضعیت فوق العاده ای رو تجربه خواهد کرد و می توان گفت جز شغل های محبوب ایران می شود. روز به روز هم به شرکت ها و استارت آپ ها اضافه می شود و همین امر باعث ایجاد شغل های بیشتر در این زمینه می شود.

اگر مقداری به اطرافتون توجه کنید خیلی از کسب و کارها در حال آنلاین شدن هستند و نیاز به سایت دارند یا روز به روز اپلیکیشن های جدید وارد بازار می شود یا کسب و کارها دنبال داشتن اپ برای کسب و کارشون هستند، همین امر باعث می شود که وضعیت بازار کار برنامه نویسی روز به روز بهتر شود. برنامه نویسی همیشه یکی از شغل های پر درآمد دنیا بوده و با مقداری کمتر در ایران هم در حال اتفاق افتادن است. پس هر چه سریعتر اقدام به یادگیری و آموزش برنامه نویسی کنید نه فقط برای شغل، برای اینکه یک دنیای جذاب و دوست داشتنی و کاملا چالشی رو تجربه کنید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 4 دیدگاه
Avatar
محمئ ی
پاسخ دهید

اقای همتی من الان ابتدا یادگیری برنامه نویسی هستم ایا با توجه به اینکه این مقاله یک سال قبله هنوز امیدی هست؟

Avatar
ماهان
پاسخ دهید

Flexbit
Grab
Rigetti
SimplyCook
Jam City به شخصه خودم دارم روی این تحقیق میکنم که یه همچین پروژه ای رو انجام بدم
Ciitizen
Nurx
Floom
Legacy
اگر زبانت خوب باشه میتونی درباره این استارتاپ های خارجی تحقیق کنی
که البته این مورد اخری رو فکر نکنم حالا حالا ها توی ایران بشه پیاده سازی کرد
ولی به هر حال اگه خواستی یه پروژه استارتاپی مثل Jam City رو شروع کنی بگو من هم در صورت توان به پروژه تو بپیوندم و با هم این کار را انجام بدیم چون دست تنها خیلی سخت و زمان بر هست مثل همین پروژه ای که دارم روش کار میکنم و شش ماه هست که هنوز به مراحل متوسطه هم نرسیدم :))

Avatar
علی
پاسخ دهید

میتونید برای نمونه چند تا از سیستم های تحریم شده رو بگین که روش کار نشده ؟


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید