آموزش نرم افزار دایرکتور Director

آموزش نرم افزار دایرکتور Director

آموزش نرم افزار دایرکتور Director

سلام گرم خدمت کاربران عزیز

در این پست به سراغ نرم افزار دایرکتور رفته ایم نرم افزار فوق العاده که شاید با تا به حال با این نرم افزار کم نظیر آشنا نشده باشید.

نرم افزار دایرکتور ، ابزاری قدرتمند جهت ساخت برنامه های چند رسانه ای می باشد که با کمک آن به راحتی قادر به ساخت نرم افزار های آموزشی، بازی ها، نمونه های اولیه نرم افزار های تجاری، شبیه ساز ها، CD های مالتی مدیا و … خواهید بود. این نرم افزار به راحتی اکثر فرمت های صوتی و تصویری را پشتیبانی نموده، همچنین دارای افکت های آماده و زیبا جهت اعمال به روی تصاویر بوده که در نسخه های جدید پشتیبانی از Render سه بعدی نیز به آن اضافه شده است. جهت مشاهده صفحات و برنامه های تحت وب این نرم افزار، نیاز به پلاگین Shockwave Player می باشد. پشتیبانی از بیش از ۴۰ فرمت مختلف صوتی و تصویری، بهره مندی از فیلترهای زیبا و پلاگین های مختلف، ارتقای محیط کد نویسی بهمراه پشتیبانی کامل از زبان جاوا اسکریپت، قابلیت استفاده از افکت های نوشتاری مانند Smooth و Crisp، پشتیبانی از AGEIA PhysX جهت ساخت مدل های واقعی برای بازی ها و شبیه سازها، پشتیبانی از یونیکد و هماهنگی کامل با برنامه قدرتمند Adobe Flash از ویژگی های این نرم افزار می باشد. پروژه های تهیه شده را به آسانی می توان توسط این نرم افزار بر روی انواع دیسک های CD و DVD منتشر ساخت .

ماکرومدیا دایرکتور که هم اکنون بخشی از خانواده ادوبی است که جزو قدیمی ترین نرم افزارهای ساخت برنامه‌های چند رسانه‌ای هست که تا حد زیادی به برنامه Flash شباهت دارد. Flash بیشتر برای ساخت نرم افزارهای تحت وب تخصصی شده و Director هم برای برنامه‌های چند رسانه‌ای که روی CD ارائه می‌شود البته با دایرکتور هم می‌توان برنامه‌های تحت وب ایجاد کرد و برعکس.

ساختار نرم افزار اولین نسخه از Director با مارک تجاری Adobe نسخهٔ ۱۱ است که از DirectX 9 برای موتور سه بعدی و از استاندار UNICODE برای پشتیبانی تمام زبان‌های دنیا (شامل فارسی و…) پشتیبانی فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین توانایی‌های ۳بعدی بر مبنای موتور NVIDIA PhysX و فیلترهای عکس‌ها، videoهای توسعه یافته و پشتیبانی از فرمت‌های بسیار زیاد(بیش از ۴۰ نوع فرمت) و کارا از عکس‌ها و فرمت‌های صوتی از ویژگی‌های این نسخه‌است.

نسخهٔ ۱۱٫۵ این برنامه توانایی‌های صدای محیطی ۵٫۱ کانالی (۵٫۱ channel surround sound audio) و افکت‌های صوتی (میکس real-time اصوات یعنی حضور اصوات مختلف همزمان بدون تداخل) و فیلترهای DSP و همچنین یکپارچه‌گی با H.264-video برای ویدوهای تمام‌صفحه(Full Screen) و پخش ویدوهای کیفیت بالا HD (High-Definition) را دارد. پشتیبانی قدرتمند از نمایش ۳بعدی با محیط ۳بعدی غنی با قابلیت فیزیکی (جاذبه، برخوردهای غیر الاستیک، سرعت و بعضی از نیروهای طبیعت و…) به خاطر پشتیبانی از NVIDIA PhysX. پشتیبانی از نرم‌افزار قدرتمند Adobe Flash و ویدوهایی که با تکنولوژی Flash ساخته شده‌اند.

برخورداری از محیط اسکریپت نویسی قدرتمند شامل دیکشنری کامل JavaScript و Lingo و همچنین حضور قابلیت Script-Sensitive که قابلیت Click-and-Script را فراهم می‌‎آورد. افکت‌های تصویری مانند Blur، Drop Shadow،Glow و… که می‌توانید از طریق واسط یا با اسکریپت نویسی به آنها دسترسی پیدا کنید. و همچنین با استفاده از این نسخه می‌توانید پروژه‌های خود را در نسخه‎های گونان این برنامه عرضه نمایید. این نسخه شامل توانایی انتشار برای وب با Adobe Shockwave Player است.

 

فهرست کتاب آموزش نرم افزار دایرکتور Director به زبان فارسی :

  • فصل یکم: توانایی نصب دایرکتور
  • آشنایی با دایرکتور و کاربرد های آن
  • امکانات مورد نیاز جهت نصب دایرکتور
  • شناسایی اصول نصب دایرکتور

 

  • فصل دوم: توانایی کار با محیط دایرکتور
  • شناسایی پنجره Cast
  • شناسایی اصول کار با Cast member ih
  • بررسی پنجره Score
  • آشنایی با پنجره Stage
  • آشنایی با پنجره Property Inspector
  • آشنایی با جعبه ابزار

 

  • فصل سوم : توانایی کار با تصاوری BitMap و برداری
  • پنجره Paint
  • فشرده سازی تصاویر
  • پنجره تصاویر برداری
  • استفاده از جعبه ابزار دایرکتور

 

  • فصل چهارم: توانایی کار با متن
  • روش های ایجاد متن

 

  • فصل پنجم: طراحی پروژه و مدیریت اسپرایتها
  •  روش های ایجاد اسپرایت
  • تعویض Cast Member برای اسپرایت
  • روش های انتخاب اسپرایت ها
  • خصوصیات اسپرایت
  • آشنایی با خصوصیات اسپرایت
  • شرح اجزای نوار ابزار اسپرایت
  • جابه جایی اسپرایت در Score
  • نسخه برداری و انتقال دادن اسپرایت ها
  • اصول استفاده از Sprite Overlay
  • روشهای تعیین موقعیت اسپرایت روی Stage
  • اصول جداکردن و وصل کردن اسپرایت ها به یکدیگر
  • مخفی کردن اسپرای تهای یک کانال و ظاهر کردن مجدد آنها
  • تغییر نام کانال ها در Score
  • اصول تعیین زمان نمایش یک اسپرایت در Stage

 

  • فصل ششم: انیمیشن
  • ساخت انیمیشن با Tweening
  • انیمیشن فریم به فریم
  • ایجاد خلقه فیلم
  • معکوس کردن یک انیمیشن
  • انیمیشن با تکنیک ضبط زنده
  • ردپای انیمیشن

 

  • فصل هفتم: رفتارها در دایرکتور
  • روش های کلی ایجاد یک رفتار
  • نحوه تعریف یک رفتار با استفاده از ابزار بازبین رفتار
  • روش کلی تعریف رفتارها
  • اصول نسبت دادن رفتارها به اسپرایتها
  • اصول حذف یک رفتار از اسپرایت
  • اصول ترتیب رفتارهای نسبت داده شده به اسپرایت
  • انواع رویدادهای موجود در بخش Events
  • انواع Action های موجود در پنجره Inspector Behavior
  • مارکر و مزایای آن

 

  • فصل هشتم: اسکریپت نویسی به کمک Lingo
  • اسکریپت چیست؟
  • آشنایی با اصطلاحات لینگو
  • آشنایی با گرامر لینگو
  • شروع کار با گرامر لینگو
  • آشنایی با انواع اسکریپت ها
  • تعیین نوع اسکریپت ها
  • اصول استفاده از پنجره Script
  • متغیرها
  • عملگرها
  • یک مثال کاربردی جهت استفاده از عملگرها و متغیرها
  • اصول ایجاد مدیر رویداد و پیام ها
  • اصول ایجاد و فراخوانی یک Custom Handler
  • اصول ایجاد Movie Script
  • لیست و کاربرد آن
  • عبارات شرطی
  • دستورات تکرار
  • خطا یابی و رفع آن به کمک Debugger Window
  • رفع خطا به کمک Debugger Window
  • ارسال یک پیام به یک یا تمامی اسکریپت ها

 

  • فصل نهم: توانایی توزیع پروژه به فرم تهای مختلف
  • تنظیمات انتشار Publish Setting
  • ایجاد فایل محافظت شده
  • نحوه استفاده از فایل محافظت شده

 

  • فصل دهم: افزودن صدا و انواع رسانه
  • وارد کردن صدا به درون Cast
  • مشاهده و تنظیم خصوصیات صدا
  • وارد کردن صدا به Score
  • هم زمان سازی صدا و فیلم دایرکتور در Score
  • نحوه استفاده و کنترل کانالهای صوتی
  • کنترل صدا در Score
  • فشرده سازی صداهای داخلی به فرمت SWA
  • استفاده از یک فیلم دایرکتور درون فیلم جدید
  • استفاده از محتویات Flash
  • وارد کردن فیلم swf به درون نمایش
  • کنترل فیلم Flash با Lingo
  • استفاده از کنترل های Activex

 

  • فصل یازدهم: توانایی استفاده از Xtra
  • انواع Xtra های موجود در دایرکتور
  • انواع Xtra از نظر رابط گرافیکی
  • روش نصب یک Xtra جدید
  • مشاهده توابع موجود در Xtra
  • روش استفاده از Xtra
  • آشنایی با SpeechXtra
  • مدیریت Xtra برای فیلم های توزیع شده
  • آشنایی و روش استفاده از Fileioxtra

 

  • فصل دوازدهم: توانایی ایجاد تعامل و ارتباط متقابل با کاربر
  • دسترسی به کتابخانه رفتار
  • روش کلی استفاده از رفتارهای کتابخانه
  • آشنایی با چند رفتار مهم درکتابخانه Navigation
  • اصول اضافه کردن دکمه های فشاری، رادیویی و کادرهای انتخاب
  • قابل ویرایش کردن اسپرایتهای متنی در زمان اجرا
  • تشخیص RollOver و پاسخ آن
  • یافتن مکان ماوس با Lingo
  • بررسی کلید های صفحه کلید در Lingo
  • اصول ایجاد یک مکان نمای رنگی متحرک و استفاده از آن

 

  • فصل سیزدهم: توانایی استفاده از ویدئوی دیجیتال
  • نحوه وارد کردن ویدئو
  • اصول کنترل ویدئوی موجود در Score
  • اصول پخش مستقیم ویدئو در صحنه
  • استفاده از ویدئوی QuickTime
  • و….

 

  • فصل چهاردهم: پروژ ه های چندرسان ای و مراحل ساخت آنها
  • مراحل ساخت یک چند رسانه ای در Director
  • آشنایی با نرم افزار Director

 

  • فصل پانزدهم: روش ساخت یک Xtra
  • آزمون پایانی
  • پاسخنامه

دانلــود بـاکـــس

لینک های دانلود در این باکس قرار دارد
  • 8 مگابایت
  • سورس ایران
  • پسورد : www.sourceiran.com

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : ۰ دیدگاه
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.


Top