check home phone-call search send

چه زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟

یکی از ابهامات و سوالات هنگام استارت برنامه نویسی اینست که چه زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟ شاید روزی چندین نفر پیام میدن و همین سوال رو می پرسند و اکثرا سردرگم شده اند و نمیدونند باید چه کنند. راسیتش در این دوره زمانه هر کسی یه چیزی میگه و آدم نمیدونه باید حرف کی رو قبول کنه و شروع به یادگیری چه زبانی کند. ببینید دوستان عزیز پارامترهای مختلفی برای انتخاب زبان وجود دارد که باید در نظر بگیرید و بر اساس این پارامترها استارت کار رو بزنید. در این مقاله سعی می کنم به صورت دقیق و درست جواب سوال چه زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟ را بدهم تا شما بر اساس شرایط خودتون اقدام به انتخاب و یادگیری یک زبان برنامه نویسی کنید.

چه زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟

قبل از اینکه جواب سوال چه زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟ بدهم باید یک نکته مهم را متذکر شوم که این مطالب دیده گاه بنده هستش و از منبع خاصی استفاده نشده است و بر اساس تجربیات خودم به دست نگارش درآمده است و شما به عنوان یک شخصی که می خواهد استارت برنامه نویسی را بزند می توانید از آن استفاده کنید.

چه زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟

قبل از انتخاب زبان برنامه نویسی به نظرم باید مبانی برنامه نویسی رو بگذرانید تا بتوانید در ادامه راه قوی و مسلط جلو بروید. در این مقاله سعی می کنم علاوه بر جواب دادن سوال چه زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟ در مورد مبانی یادگیری برنامه نویسی هم صحبت کنیم تا شما بدانید چه مسیری رو انتخاب کنید. 

مقالات و مطالب مقدماتی

قبل از اینکه شروع به یادگیری و آموزش برنامه نویسی کنید پیشنهاد میکنم مقالاتی که در زمینه برنامه نویسی است رو مطالعه کنید. در این مقالات سعی شده است که مبانی اصلی رو فرا بگیرید و بتوانید آشنایی کلی با برنامه نویسی پیدا کنید. در بخش پایین چند مقاله را به عنوان نمونه معرفی کرده ایم که می تواند دید کلی به شما در مورد برنامه نویسی دهد. البته از این دست مقالات در سایت زیاد منتشر شده است که پیشنهاد میکنم به مرور زمان کل آنها را مطالعه کنید چون اکثرا بر اساس تجربیات نوشته شده اند و می تواند به شما کمک ویژه ای کند.

الگوریتم، فلوچارت و قدرت حل مسئله

قبلا از اینکه شروع به یادگیری و آموزش برنامه نویسی کنید پیشنهاد میکنم یه وقت یک ماه برای یادگیری الگوریتم، فلوچارت و حل مسئله کنار بذارید اینطوری که راحتر جلو میرید و میدونید باید چه کنید. متاسفانه خیلی از افراد که در مسیر و هنگام یادگیری برنامه نویسی، کلا بیخیال می شوند به دلیل عدم دانش در زمینه الگوریتم و قدرت حل مسئله می باشد.
وقتی شما می توانید راحت در دنیای واقعی یک مسئله رو حل کنید در دنیای مجازی و برنامه نویسی کارتون واقعا آسان می شود و باعث می شود مسائل مربوط به برنامه نویسی رو راحتر فرا بگیرید. شما باید بتوانید ذهن الگوریتمیک به دست آورید. سریعاً برای پیچیده‌ترین مسائل راه حل ارائه کنید و اگر اشتباه بود، روی راه حل خود کار کنید تا به نتیجه برسید. اینطور هستش که می توانید به راحتی هر نوع مسئله برنامه نویسی رو حل کنید و جواب آن را پیدا کنید. اکثر کسانی که با برنامه نویسی مشکل دارند با خود برنامه نویسی مشکل ندارند بلکه با حل مسئله و الگوریتم مشکل دارند پس پیشنهاد میکنم روی این موضوع یک وقت یک ماهه و شایدم بیشتر بذارید تا یک دید الگوریتمی پیدا کنید و بتوانید به راحتی هر نوه مسئله و سوالی رو حل کنید.

انتخاب زبان برنامه نویسی

این همه صحبت کردیم و گفتیم باید چه چیزهایی یاد بگیرید ولی هنوز به جواب سوال چه زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟ نرسیده ایم. ببینید دوستان باید شما ابتدا حوزه کاری خود را مشخص کنید. یعنی اینکه می خواهید در چه حوزه ای کار کنید. ما کلا سه چهار حوزه پر استفاده در ایران داریم که ما هم در مورد همین حوزه ها صحبت می کنیم. در بخش زیر لیست این حوزه ها رو آورده ایم. البته این رو هم متذکر شوم حوزه های زیادی وجود دارد اما به صورت کلی این 3 حوزه بیشترین مشتری و سهم از بازار رو دارا هستند.

  • طراحی وب سایت 
  • برنامه نویسی موبایل 
  • برنامه نویسی ویندوز  

طراحی وب سایت در انتخاب زبان برنامه نویسی

1- طراحی وب سایت 

یکی از حوزه هایی که به شدت مورد علاقه کاربران چه در ایران و چه در خارج کشور است حوزه طراحی وب سایت می باشد به نظرم یکی از بهترین انتخاب ها همین بخش است. اگر می خواهید سمت حوزه ای از برنامه نویسی برید که بتوانید به درآمدهای خوب برسید به نظرم روی این بخش تحقیق داشته باشید. اگر می خواهید استارت کار رو بزنید قبلش حتما مقاله گام اول برای آموزش طراحی سایت رو مطالعه کنید. (اگر خواستید برنامه نویس وب شوید این مقاله رو حتما مطالعه کنید) در این مقاله در مورد گام اول صحبت کرده ایم. حالا برای طراحی وب چه زبان هایی وجود دارد که ما یاد بگیریم. زبان های برنامه نویسی زیادی برای طراحی سایت هست که ما در این مقاله فقط چند مورد پر کاربرد در ایران را مورد بررسی قرار میدهیم.

1-1- تکنولوژی ASP.Net

ASP.Net یک تکنولوژی طراحی سایت است که توسط شرکت معروف مایکروسافت ارائه شده تا برنامه نویسان بتوانند از طریق آن سایت، برنامه و سرویس های وب (WEB) رو بسازند. ASP.Net نسخه .NET تکنولوژی ASP است ASP مبتنی بر زبانهای مشترک در حال اجرا است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد کدهای ASP را با استفاده از هر زبان Framework.NET بنویسند.

نکته ۱ : ASP مخفف Active Server Page است.

نکته ۲ : ASP با مدیریت IIS اجراء می گردد. 

نکته ۳ : ASP.Net تکنولوژی برنامه نویسی وب با استفاده از دات نت است

خیلی از کاربران فکر میکنند ASP.Net یک زبان برنامه نویسی است ما هم در این مقاله به عنوان یک زبان برنامه نویسی از آن یاد میکنیم تا کاربران راحت باشند. در حال حاضر خیلی از سایت های معروف و بزرگ مثل سایت های ورزش ۳، بانک ملی و رویال مایند و خیلی از سایت های معروف از ASP.Net استفاده میکنند.

توجه: برای درک بهتر و شناخت بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله ای اس پی دات نت چیست را مطالعه کنید در این مقاله بیشتر در مورد این تکنولوژی صحبت می کنیم.

1-2- زبان PHP

یکی از زبان های معروف و کاربردی در حوزه وب، زبان برنامه نویسی php است. php یک زبان برنامه نویسی شی گرا برای طراحی وب می باشد.

نکته ۱ : PHP یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی اپن سورس Open Source و سمت سرور ( Server Side ) است.

سمت سرور چیست:

وقتی میگوییم سمت سرور است یعنی این که صفحات php در مرحله اول توسط سرور Apache یا IIS پردازش می شوند، سپس در مرحله دوم خروجی به صورت کدهای HTML و JavaScript، به مرورگر کامپیوتر کاربر ارسال میگردد. به همین دلیل به php، سمت سرور میگویند.

نکته ۲ : یکی از دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی php سادگی یادگیری آن است. و دلیل دیگر شباهت آن به زبان برنامه نویسی سی است یا به قول معروف سی بیس است.

چه نرم افزار های وبی با php ساخته شده اند :

بعد از این که جواب سوال PHP چیست رو دادیم بریم به سراغ نرم افزارهای طراحی شده توسط زبان PHP، می توان گفت php نقش اساسی در طراحی و پیاده سازی نرم افزار های معروف وب دارد، میتوان به وردپرس، دروپال و جوملا اشاره کرد که با زبان برنامه نویسی php طراحی و برنامه نویسی شده اند. البته علاوه بر این نرم افزارهای سایت ساز، سایت های زیادی در جهان از طریق زبان php برنامه نویسی شده اند و هر روز به این تعداد اضافه می شود.

توجه: برای درک بهتر و شناخت بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله PHP چیست را مطالعه کنید در این مقاله بیشتر در مورد این زبان برنامه نویسی صحبت می کنیم.

1-3- زبان جاوااسکریپت 

جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، چند رویه و تفسیری است که در کنار html و css، یکی از سه هسته صفحات دنیای وب می‌باشد. زبان جاوااسکریپت را میتوان به صورت ساخت یافته و شی گرا استفاد کرد. در جاوااسکریپت اشیاء با اضافه شدن متدها و خصوصیات پویا به اشیاء خالی ساخته می‌شوند. در کل برای ایجاد ارتباط بین کاربر و سایت میتوان از جاوااسکریپت استفاده کرد.

دلیل به وجود آمدن جاوااسکریپت :

وقتی از HTML و CSS استفاده میکنیم صفحات به صورت ایستا ارائه می شوند اگر بخواهیم صفحات وب رو به صورت داینامیک و متحرک طراحی کنیم بهترین گزینه برای داینامیک کردن صفحات وب استفاده از جاوااسکریپت است. شرکت Netscape برای ایجاد و کنترل ارتباط بین مخاطبان سایت و صاحبان سایت از جاوااسکریپت استفاده کرد.

توجه: برای درک بهتر و شناخت بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله جاوااسکریپت چیست را مطالعه کنید در این مقاله بیشتر در مورد این زبان برنامه نویسی صحبت می کنیم.

برنامه نویسی موبایل در انتخاب زبان برنامه نویسی

2- برنامه نویسی موبایل

حوزه بعدی که در این مدت بسیار محبوب شده است حوزه برنامه نویسی موبایل می باشد ما دو سیستم عامل معروف و محبوب اندروید و ios رو داریم شما می توانید یکی از این دو را انتخاب و شروع به یادگیری و آموزش کنید. در بخش زیر برای هر کدام از این سیستم عامل ها زبان های برنامه نویسی معرفی می کنیم.

2-1- سیستم عامل اندروید

برای سیستم عامل اندروید زبان های زیادی وجود دارد اما در ایران یکی دو زبان بیشتر مورد پسند و استفاده قرار میگرند که در بخش پایین بهشون اشاره می کنم. و در مورد هر کدام توضیحاتی رو ارائه میدهم.

2-1-1- جاوا (اندروید استودیو)

وقتی کسی می خواد سمت برنامه نویسی اندروید بیاد اولین زبانی که با آن روبرو می باشد زبان برنامه نویسی جاوا است. خیلی از برنامه نویس ها، زبان اصلی برنامه نویسی اندروید را زبان جاوا میدانند. البته باید این نکته رو هم مد نظر قرار دهیم که جاوا زبان رسمی برنامه نویسی اندروید است و این یعنی بیشترین پشتیبانی گوگل از این زبان خواهد بود. بیشتر اپلیکیشن‌های اندروید که در حال حاضر در گوگل پلی حضور دارند، با استفاده از زبان جاوا نوشته شده‌اند. می توان جاوا را به عنوان بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید انتخاب کرد. 

توجه: به جرات می توان گفت محبوبترین زبان برنامه نویسی اندروید، جاوا می باشد.

در نمودار درصدی محبوبیت زبان های برنامه نویسی و تعداد دفعات جستجوی نام زبان های برنامه نویسی در اینترنت، جاوا در جایگاه اول قرار دارد و ۲۳% از کل تعداد جستجوهای سالانه زبان های برنامه نویسی در اینترنت را تشکیل می دهد. اما متاسفانه در ایران زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد این عدم توجه به این زبان شاید به خاطر پیچیدگی های آن باشد. معمولا در ایران جاوا فقط برای برنامه نویسی اندروید استفاده می شود و حتی خیلی ها هم از جاوا برای برنامه نویسی اندروید استفاده نمی کنند.

جالب است بدانید که خود سیستم عامل اندروید با استفاده از جاوا نوشته شده است و این بدان معنا است که شما اگر بتوانید جاوا را بیاموزید خواهید توانست اپلیکیشن های کامل و جامعی برای سیستم عامل اندروید بنویسید. یعنی شما پس از یادگیری جاوا قادر به نوشتن هر نوع اپلیکیشنی خواهید بود و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت. پس می توان گفت که جاوا برای کسانی که می خواهند کارهای بسیار جدی و حرفه ای انجام دهند انتخاب خوبی می باشد.

نکته: جاوا مناسب ترین زبان برای توسعه اپلیکیشن های موبایل می باشد زیرا برنامه های نوشته شده با استفاده از جاوا قابل اجرا بر روی تمام پلتفرم های موجود برای اندروید می باشند.

اولین قدم در برنامه نویسی اندروید با استفاده از جاوا، نصب برنامه Android Studio است. این برنامه با اندروید SDK (پیشنهاد میکنم مقاله SDK چیست و تفاوت JDK و SDK رو مطالعه کنید.) بسته بندی می‌شود و این یعنی همه چیزهایی را که نیاز داریم در یک جا جمع شده است.

2-1-2- سی شارپ (زامارین)

یکی دیگر از زبان های برنامه نویس اندروید، سی شارپ می باشد. زبانی که در ایران به شدت محبوبیت دارد و می توان از آن به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران یاد کرد. این زبان قابلیت برنامه نویسی برای بیشتر پلتفرم ها رو دارد. از سی شارپ می توانید برای برنامه نویسی ویندوز استفاده کرد یا می توان با آن طراحی سایت انجام داد. یا اصلا می توانید با سی شارپ اقدام تولید اپلیکیشن های اندروید و IOS کرد.

سی شارپ، یک زبان چند الگویی می باشد که علاوه بر شی گرا بودن جز گرا نیز می باشد. این زبان برنامه نویسی که توسط مایکروسافت ایجاد شده است دارای اهداف عمومی می باشد. منظور از اهداف عمومی داشتن این است که محدوده گسترده ای از برنامه های مختلف را می توان با استفاده از سی شارپ ایجاد نمود. با استفاده از سی شارپ می توان انواع مختلفی از برنامه ها از جمله اپلیکیشن های سرور، بازی هایی برای دسکتاپ و موبایل، سرویس های وب و … را ایجاد نمود. اگر شما می خواهید یک اپلیکیشن بازی تولید کنید، بهترین انتخابی که شما می توانید داشته باشید سی شارپ است زیرا این زبان توسط Unity3D پشتیبانی می شود.

اگر میخواهید شروعی آسان و در عین حال قدرتمند داشته باشید پیشنهاد میشود از ترکیب سی شارپ و Unity استفاده کنید. یونیتی یک موتور بازی سازی (یعنی میتواند محاسبات فیزیکی و رندرهای گرافیکی ۳D را انجام دهد) و یک IDE همانند اندروید استودیو است. یونیتی یک ابزار رایگان است و به کمک آن میتوان بازی ها را به طرز باورنکردنی به راحتی ایجاد کرد، و فقط با چند خط کد میتوان یک بازی را در کمتر از یک ساعت ایجاد کرد. بدون اغراق یونیتی واقعا قدرتمند است، و ابزار مورد استفاده بسیاری از استودیوهای بازی سازی در گوگل پلی است. و همچنین یونیتی مولتی پتفرمی است.

سی شارپ یک نسخه ساده تر و شی گرا از C و ++C است که توسط مایکروسافت طراحی شده است. این زبان دارای قدرت ++C و آسان بودن ویژوال بیسیک است و همچنین به عنوان یک نسخه ساده از جاوا نیز نام برده می شود. همانند جاوا، سی شارپ نیز قابلیت بازیافت حافظه (زباله‌روبی) را دارد و این یعنی نیازی به نگرانی در مواردی مانند کمبود حافظه و آزاد کردن رم وجود ندارد. در عین حال سی شارپ جدیدتر از جاوا است. انتخاب بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید معمولا بستگی به سلیقه فرد دارد.

اگر شما از قبل به زبان سی شارپ تسلط دارید زامارین یکی از بهترین هاست و دیگر نمی خواهد وارد بحث یادگیری جاوا شوید و با کمترین زمان ممکن می توانید به زامارین مسلط شوید. و نکته مهم اینست که خیلی ها که می خواهند برنامه نویسی اندروید با جاوا رو فرا بگیرند به خاطر پیچیدگی ابتدایی جاوا، کلا بیخیال برنامه نویسی می شوند می توانید ابتدا سی شارپ رو فرا بگیرند و بعد به سراغ زامارین بروند. چون یادگیری سی شارپ نسبت به برنامه نویسی جاوا خیلی راحتر و سریعتر است.

2-1-3- بیسیک (بیسیک فور اندروید)

اگر بخواهیم بگویم بهترین زبان برنامه نویس اندروید که نیاز نیست زیاد درگیر پیچیدگی برنامه نویسی شوید چی زبانی است می توان گفت Basic می باشد. واقعیت این می باشد اگر میخواهید برنامه نویسی اندروید کار کنید و حوصله کار با زبان های سخت و پیچیده رو ندارید پیشنهاد میکنم به سمت B4A بروید. در قسمت سی شارپ گفتیم که سی شارپ داری قدرت C و آسانی Visual Basic است. زبان برنامه نویسی Basic یک نقطه شروع لذت بخش برای یادگیری برنامه نویسی است. اما متاسفانه به طور رسمی توسط اندروید استودیو پشتیبانی نمی‌شود و نمی‌توان از بیسیک در Unity یا Xamarin استفاده کرد. اما خبر خوب این است که یک گزینه کم‌تر شناخته شده در بیسیک به نام B4A وجود دارد. B4A مخفف BASIC 4 Android و همانطور که از اسم آن معلوم است، امکان استفاده از بیسیک در اندروید را ایجاد می‌کند.

توجه: اگر تا حالا برنامه نویسی کار نکردید و دلتون می خواد برنامه نویسی اندروید یاد بگیرید و اپلیکیشن بنویسید پیشنهاد میکنم حتما در مورد BASIC 4 Android تحقق کنید و یکی از انتخاب هاتون باشد.

B4A به عنوان یک RAD یا Rapid Application Development طراحی شده است. این زبان یک گزینه عالی برای برنامه نویسی است و می توان با آن برنامه‌های قدرتمندی ساخت، ولی این زبان برای بازی سازی مناسب نیست.

بعضی وقت ها برای یادگیری برنامه نویسی اندروید نمی خواهیم با زبان جاوا روبرو شویم یکی از راه ها برای دوری از زبان جاوا، استفاده از محیط برنامه نویسی بیسیک فور اندروید یا همان B4A می باشد. همانطور که از نام آن پیداست، این مورد یک محیط برنامه نویسی اندروید است که به شما اجازه میدهد یک اپلیکیشن را بصورت پایه ای بسازید.

اگر نمی خواهید زیاد درگیر برنامه نویسی شوید و به ساده ترین شکل ممکن کد نویسی کنید شاید گفت B4A بهترین گزینه ممکن است. این زبان برای کسانی که تازه کارشان را شروع کرده اند بسیار ساده و قابل دسترسی است. طوری که انگار در حال خواندن زبان انگلیسی هستید زیرا فرق زیادی با آن ندارد. همه چیز در این ابزار برای ساده و سریع بودن ساخته شده است و میتوان گفت تا حد زیادی در این کار موفق عمل کرده اند زیرا هیچ عملکردی در این محیط دارای ضعف و کمبود نیست. دقیقا به همین دلیل است که B4A خودش را یک ابزار توسعه سریع (Rapid Development یا RAD) معرفی میکند.

اگر دنبال یک محیط برنامه نویسی اندروید هستید که به ساده ترین شکل ممکن اپلیکیشن بسازید به نظرم B4A گزینه جالب و دوست داشتنی است. شما به راحتی می توانید با B4A انواع اپلیکیشن های با حال بسازید. این محیط برای کسایی هستش که نمی خوان زیاد درگیر زبان های جاوا و دیگر زبان ها شوند و دنبال کدنویسی راحت و ساده هستند. اگه اول کارتونه و تجربه برنامه نویسی ندارید به شما توصیه میکنم از بیسیک فور اندروید استفاده کنید چون اگه همون ابتدای راه سمت جاوا و اندروید استودیو برید به دلیل سنگین بودن مطالب امکان داره خسته بشید و کلا بیخیال برنامه نویسی شوید. ولی اگه تجربه کار با زبان های برنامه نویسی رو دارید به نظرم اندروید استودیو گزینه خوبی هستش و می توان از آن استفاده کرد.

پیشنهاد میکنم حتما مقاله بهترین زبان برنامه نویسی اندروید را مطالعه کنید در این مقاله چند زبان خوب برای یادگیری برنامه نویسی اندروید معرفی کردیم. بعد از این مقاله، مقاله مقایسه محیط های برنامه نویسی اندروید را کامل و دقیق مطالعه کنید.

2-2- سیستم عامل ios

برای سیستم عامل ios هم چند زبان وجود دارد اما ما فقط یک زبان رو برای برنامه نویسی ios معرفی می کنیم. در بخش زیر این زبان رو معرفی و توضیحاتی در مورد آن ارائه میدهیم.

2-2-1- زبان برنامه نویسی swift

سوئیفت یک زبان برنامه نویسی است که توسط شرکت اپل ارائه شده و برای توسعه iOS، macOS، watchOS و tvOS استفاده می شود.

نکته ۱: سوئیفت یک زبان برنامه‌نویسی چند شیوه‌ای و از نوع کامپایلری است

نکته ۲: سوئیفت می‌خواهد جلوی خطاهای برنامه‌نویسی را بیشتر بگیرد و امنیت بیشتری نسبت به Objective-C داشته باشد و در عین حال نگارش مختصرتر و کوتاه‌تری داشته باشد.

سوئیفت برای توسعهٔ سیستم عامل های ارائه شده توسط اپل به کار میرود. یکی از پرکاربردترین سیستم های در حال توسعه با این زبان IOS هست که بر روی iPhone های اپل در حال کار هستند.

زبان برنامه نویسی سوئیفت در سال ۲۰۱۴ در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل موسوم به WWDC معرفی شد. در همان سال با یک بروز رسانی به نسخه ۱٫۲ ارتقا پیدا کرد و در سال ۲۰۱۵ باز در کنفرانس WWDC به نسخه ۲ بروز شد.در همان سال ۲۰۱۵ در نسخه ۲٫۲ متن باز (Open Source) شد. باز در سال ۲۰۱۵ تحت لیسانس آپاچی ۲٫۰ در ۳ دسامبر ۲۰۱۵ برای پلتفرم‌های اپل و لینوکس عرضه شد.

توجه: پیشنهاد میکنم برای آشنایی با زبان سوئیفت، مقاله زبان برنامه نویسی swift چیست را مطالعه کنید

برنامه نویسی ویندوز در انتخاب زبان برنامه نویسی

3- برنامه نویسی ویندوز

برای برنامه نویسی ویندوز، زبان های زیادی وجود دارد مثل سی شارپ، جاوا، سی پلاس پلاس و … اما بیشترین استفاده از سی شارپ می شود و می توان گفت سی شارپ محبوب ترین زبان برنامه نویسی برای ویندوز می باشد. در ادامه توضیحات کاملی در مورد سی شارپ ارائه میدهیم. 

3-1- زبان برنامه نویسی سی شارپ

اگر بخواهیم یک زبان رو معرفی کنیم که درصد قابل توجه ای از بازار برنامه نویسی ایران رو در دست گرفته، زبان سی شارپ است زبان که با استفاده از تکنولوژی هایی که همراه خود دارد مثل ASP.NET و زامارین، بخش اعظمی از بازار رو به خود اختصاص داده است. شما با استفاده از این زبان و تکنولوزی هایی که دارد میتوانید هر کاری دوست دارید انجام دهید از ساخت و برنامه نویسی نرم افزارهای ویندوزی گرفته تا نوشتن وب سایت و طراحی انواع اپلیکیشن برای سیستم عامل های اندروید و IOS.
اگر بگیم سی شارپ بهترین زبان برنامه نویسی ۲۰۱۸ در ایران است بی راه نگفتیم چون هم قوی است هم بازار برنامه نویسی ایران رو در دست گرفته است. البته با این زبان از طریق یونیتی می توانید هر بازی که میخواهید درست کنید. اگر دنبال یک زبان برنامه نویسی هستید که هر چیزی که می خواهید با آن بنویسید میتوانید روی سی شارپ بیشتر فکر کنید و یکی از انتخاب های شما باشد. 
یکی از خوبی هایی که زبان سی شارپ دارد این است برای منابع زیادی برای یادگیری این زبان وجود دارد که به راحتی میتوانید این زبان رو فرا بگیرید و بایادگیری سی شارپ میتوانید بر اساس نیاز و علایق خود به سمت یکی از تکنولوژی های آن بروید. پیشنهاد میکنم مقالات زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟ و مدت زمان یادگیری سی شارپ را مطالعه کنید.

توجه: اگر به دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی شی شارپ هستید پیشنهاد میکنم مقاله چگونه متخصص سی شارپ شویم ؟ را مطالعه کنید.


سریع شروع کنید
تا این لحظه سعی کردیم جواب دقیق و درست برای سوال چه زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟ دهیم اما یکی از مشکلات کسانی که سمت برنامه نویسی میان اینست که خیلی درگیر زبان می شوند و دیگر شروع به یادگیری نمی کنند. مثلا چند وقت پیش به شخصی مشاوره میدادم میگفت نزدیک 2 3 ماه موندم چه زبانی رو یاد بگیرم باید گفت تو همین دو سه ماه میشید یک زبان را در حد متوسط یاد بگیرید. پس حوزه رو مشخص کنید و یک زبان رو استارت بزنید حتی اگر زبانی هم اشتباه باشه مشکلی پیش نمیاد چون راه رو یاد گرفتید و می تونید سریع یک زبان برنامه نویسی دیگر رو یاد بگیرید. 

شما چه جوابی برای سوال چه زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟ دارید

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 13 دیدگاه
Avatar
سامان
پاسخ دهید

سلام
موضوع خیلی پیچیده تر از این حرفاست الان.
مثلا شما با جاوا اسکریپت میتونی همه این مورد های بالا رو پوشش بدی!

Avatar
aria
پاسخ دهید

سلام خسته نباشید.
من تازه میخوام برنامه نویسی رو بدون هیچ زمینه ای شروع کنم. خیلی پرس و جو کردم و بهم گفتن اول c رو یاد بگیرم اگه بخوام از زبان دیگه ای شروع کنم سخت میشه و انگیزم از بین میره. درسته این قضیه؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ aria
    پاسخ دهید

    دوست عزیز از کسی که پرس و جو کردید خیلی اشتباه راه رو به شما نشون دادند نباید حتما باید c رو یاد بگیرید
    از سی شارپ شروع کنید
    گزینه بهتری هستش
    نیازم نیست اول زبان c رو بگذرونید

    Avatar
    محمد در پاسخ aria
    پاسخ دهید

    سلام بنظر من از پایتون شروع کن خیلی سادست واسه شروع بهتره

Avatar
m...d
پاسخ دهید

با سلام
خیلی ممنون از مطالبی که گذاشتید سوالی داشتم میخواستم بدونم اگه فردی مبتدی از زبان c وc++شروع کند تا چه اندازه میتواند پیشرفت کند ؟ ایا واقعا با یاد گرفتن این دو زبان میتوان تمام زبان های برنامه نویسی را درک کرد ؟ ممنون اگه جواب بدید بازهم ممنون

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ m...d
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    اینجوری خیلی وقت گیر میشه
    روی یک زبانی که بازار کار داره کار کنید
    مثلا سی شارپ، جاوااسکریپت یا …
    اینجوری خیلی بهتر هستش

Avatar
شهاب
پاسخ دهید

چ زبان برنامه نویسی در متلب بیشتر کاربرد داره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ شهاب
    پاسخ دهید

    مطلب خودش یک زبان داره دیگه عزیز
    باید خودتون مطلب یاد بگیرید
    بعدش اگر می خواید تو حوزه هوش مصنوعی کار کنید باید سی شارپ یا پایتون کار کنید

Avatar
شهاب
پاسخ دهید

سلام.
آیا کد های نوشته شده در سی شارپ را میتوان در متلب استفاده نمود؟

Avatar
رضا
پاسخ دهید

سلام
اول خیلی ممنون بابت سایت خوبتون و مطالب مفیدی که میذارید
یه سوال درباره انتخاب زبان داشتم
میخواستم بدونم اگر بخوام برای قسمت بک اند یه زبان یاد بگیرم پایتون بهتره یا پی اچ پی از لحاظ بازار کار الانش و بازار کارش تو سال های آینده

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ رضا
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    جفتش خوبه
    ولی اگر در ایران کار می کنید php مقداری وضعیت بهتری داره
    ولی شاید آینده فرق کنه
    فعلا پایتون در حال پیشرفت هستش

      Avatar
      رضا در پاسخ پشتیبان سورس ایران
      پاسخ دهید

      خیلی ممنون از راهنماییتون🙏


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید