check home phone-call search send

مشکلات شغل برنامه نویسی و نحوه رفع آنها

این همه در مورد خوبی های برنامه نویسی صحبت کردیم حال بیایید در مورد مشکلات شغل برنامه نویسی هم صحبتی داشته باشیم و مشکلات برنامه نویسی رو مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر میخواهید مشکلات شغل برنامه نویسی رو بدونید پیشنهاد میکنم این مقاله رو کامل مطالعه کنید. سعی میکنم به صورت کامل اکثر مشکلات برنامه نویسی رو مورد بررسی قرار دهم و تا حد ممکن راه کاری هم ارائه دهم تا شما به راحتی این مشکلات رو رفع کنید.

مشکلات شغل برنامه نویسیمشکلات شغل برنامه نویسی

قبل از اینکه بریم سراغ مشکلات شغل برنامه نویسی ابتدا باید این مشکلات رو به دو دسته روحی و جسمی تقسیم کنیم و هر کدوم رو مورد بررسی قرار دهیم. 

توجه: این مشکلات که مورد بررسی قرار میدهیم به صورت کامل و صد در صدی برای همه صدق نمیکند ولی خیلی از برنامه نویس ها، متاسفانه دچارشون هستند اما بعضی هستند که اصلا هیچ کدوم از این مشکلات رو ندارند. پس برای همه برنامه نویس ها صدق نمیکند اما خیلی ها حداقل یکی دو موردشو تجربه کرده اند یا درگیرش هستند. 

مشکلات روحی برنامه نویسی

1- از دست دادن اعتماد به نفس

یکی از بدترین مشکلات روحی برنامه نویسی، از دست دادن اعتماد به نفس است. شاید بپرسید مگه میشه: بله خیلی از برنامه نویس ها اعتماد به نفسشون رو از دست میدن به خاطر اینکه با کسی در ارتباط نیستند و میتوان گفت اجتماعی نیستند و همین امر باعث کاهش شدید اعتما به نفس برنامه نویسی می شود.

رفعه این مشکل: خوب برای رفع این مشکل نمیخواد کار عجیب و غریبی انجام دهید. کافیه در جمع باشید. وقتی را برای گذراندن با خانواده، فامیل، آشنایان و دوستان در طول هفته کنار بذارید. روابط جدید ایجاد کنید و بیرون برید. سعی کنید ورزش های گروهی مثل والیبال، فوتبال، بسکتبال برید. اگر میتوانید با دوستانتون استخر برید چون استخر مکان خوبی برای ایجاد روابط جدید است. یا در حد توان در کلاس های استارت آپی و کسب وکاری که در پارک علم و فناوری برگزار می شود در هر شهر شرکت کنید و با آنها تعامل داشته باشید. معمولا این مشکل واسه کسی پیش میاد که روابط نداشته باشد و از اجتماع دور باشد. 

افسردگی از برنامه نویسی

2- افسردگی 

مشکل بعدی که در بین برنامه نویس ها خیلی رایج است بحث افسردگی است. من شخصا خیلی ها رو میبینم که بعد از مدتی دچار افسردگی می شوند این افسردگی ناشی از کم تحرکی، انفرادی کار کردن و زمان زیاد کار کردن است.

رفع این مشکل : اصلا جای نگرانی نیست چون با چند عمل میتوانید از این مشکل هم رد شوید. کافیه تحرک داشته باشید. روزانه 30 دقیقه پیاده روی کنید یا یک ورزش که مورد علاقه شما است رو انتخاب کنید و حداقل هفته ای 3 مرتب انجام دهید. مثلا خود من هفته یکی دو جلسه فوتبال میرم. در کنارشم بدن سازی کار میکنم معمولا دو هفته یه بار کوه میرم. خدا رو شکر تا حال این مشکل سراغ من نیومده است. پس حتما تحرک داشته باشید یک ورزش رو انتخاب کنید و در کنارش با بقیه در تعامل باشید.

3- سندرم خستگی مزمن

یکی دیگر از مشکلات برنامه نویس ها، مشکل سندرم خستگی مزمن دارند آن هم به خاطر این است شب ها زیاد بیدار میمانند و چیزهایی مصرف میکنند که کافئین دارد و همین امر باعث می شود دچار این مشل شوند. 

رفع این مشکل : متاسفانه یک عادت بد، بین برنامه نویس ها رواج پیدا کرده است که کسی که شب کد نزند برنامه نویس نیست. دوستان عزیز درسته شما برنامه نویس هستید و هر زمانی که دوست دارید میتوانید کد بزنید اما نمیخواد حتما شب باشد. پس پیشنهاد میکنم شب ها زود بخوابید و به جاش سحر خیز باشید تا علاوه بر سرحال بودن دچار خستگی هم نشید. پیشنهاد میکنم قبل از 11 شب بخوابید و ساعت 5 صبح بیدار شوید. لطفا چند روز امتحان کنید و متوجه حرف من می شوید.

4- وسواس فکری

یکی از بدترین مشکلات برنامه نویسی که در تعداد محدودی من این مشکل رو دیده ام، مشکل وسواس فکری است. یعنی برنامه نویس وقتی که هم کد نمیزند دارد به رفع خطاهای کدها، نحوه نوشتن کدها و پیدا کردن راه جدید برای پروژه فکر میکند و دچار یک نوع وسواس فکری عجیب غریب می شود. این مشکل روی زندگی شخصی افراد به شدت تاثیر دارد.

رفع این مشکل : دوستان عزیز هیچ وقت خود را 24 ساعته درگیر برنامه نویسی نکنید. بعضی ها فکر میکنند اگر همش درگیر باشند خیلی خفن نشون میدن و متاسفانه زندگشون به شدت تحت تاثیر قرار میگیرد. برای اینکه زیاد درگیری وسواس فکری نشوید سعی کنید از فکرتون رو سمت چیزهای مثبت و علایق خود ببرید. یکی از بهترین کارها برای فرار از وسواس فکری رفتن به استخر با دوستان است که به شدت پیشنهاد میدهم. البته کلا ورزش شما رو از همه چی دور میکند پس یک وقت رو برای ورزش خالی کنید. 

5- سندرم خود فریبی

مشکل بعدی که شاید برنامه نویس ها به آن دچار شوند سندرم خود فریبی است. یعنی فکر میکند لیاقت موفقیتی که کسب کرده اند را ندارند. تعداد محدودی رو دیده ام که به این مشکل دچار شوند. البته خیلی ها رو هم دیده ام که به صورت خفیف دچار این سندرم شده اند.

رفع این مشکل : این مشکل بر میگرد به بحث عزت نفس، وقتی شما عزت نفستون ضعیف می شود و خود را لایق نمیدونید دچار این مشکل می شود. پس سعی کنید روی عزت نفس کار کنید.

سندرم Real Programmer در برنامه نویسی

6- سندرم Real Programmer 

چند سال پیش یک برنامه نویس مطرح یک سندرم رو مطرح کرد با نام سندرم Real Programmer، بر اساس این سندرم، یک برنامه نویس خوب، کسی است که شبها، برایش روز کاری باشد و در روز بیش از 12 ساعت مشغول برنامه نویسی باشد و به جز برنامه نویسی، تفریحی دیگر نداشته باشد. خیلی از برنامه نویس ها موافق و مخالف این ادعا بودند  و در نهایت  کتابی در این باره نوشته شد به نام “پیاده رو مرگ” که نشان داده بود ساعات کار زیاد چگونه بر روی برنامه نویس و کار , تاثیرات منفی می گذارد.

رفع این مشکل : دوستان عزیز، ما آدم هستیم و مثل بقیه افراد جامع به تفریح، روابط و استراحت نیاز داریم. خودتون رو کامل وقف برنامه نویسی نکنید. درسته بسیار لذت بخش و دوست داشتنی است اما دلیل نمی شود که زندگی رو درگیر آن کرد. پس در برنامه خود ورزش، تفریح، پیاده روی، استراحت و … قرار دهید.

مشکلات جسمی برنامه نویسی

1- چاقی

یکی از مشکلات برنامه نویسی، بحث چاقی است که البته در اکثر شغل های پشت میز نشینی که شخص تحرک ندارد وجود دارد. معمولا کسانی که پشت میز میشینند دچار چاقی در نواحی شکم و پهلو می شوند که دلیل اصلی آن هم کم تحرکی و یک جا نشینی است.

رفع این مشکل : دوستان عزیز وقتی شما بحث تغذیه و تحریک رو جدی بگیرید اصلا دچار این مشکل نمی شوید. بهتره روزانه 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید و در کنار این پیاده روی حتما یک تغذیه سالم و یک ورزشی هوازی رو در نظر بگیرید مثل دوندگی، فوتبال، بسکتبال، شنا و …، البته شما میتوانید هر ورزشی که دوست دارید انجام دهید فقط باید تحرک داشته باشید. 

2- کمر درد

یکی دیگر از مشکلات برنامه نویسی، بحث کمردرد است که به شدت بین برنامه نویس ها رواج دارد. این کمردرد به خاطر نشستن زیاد، صندلی بد، بد نشستن و حتی عدم تحرک است. 

رفع این مشکل : به ندرت دیدم کسی دچار این مشکل نشود و اکثرا به خاطر نشستن زیاد، صندلی بد، بد نشستن و حتی عدم تحرک است. برای اینکه دچار این مشکل نشوید حتما حتما باید صندلی خوب استفاده کنید. هر 45 تا 60 دقیقه صندلی رو ترک کنید و چند حرکت حرکت ورزشی مفید انجام دهید. حتما حتما هفته ای حداقل یک بار استخر برید و در بخش کم عمق، تا جایی که تا بالای سینه در آب باشید پیاده روی کنید. (منظورم شنا کردن نیست، حتما پیاده روی کنید.) روی صندلی درست بشینید. اگر این موارد رو رعایت کنید خیلی خیلی کم پیش میاد دچار کمردرد شوید. اگر بتوانید روزانه ورزش و تحرک داشته باشید که عالی می شود. 

3- ناراحتی چشمی

اگر بخواهیم بگیم یکی از بدترین مشکلات شغل برنامه نویسی چیست، باید بگم چشم درد است. معمولا به خاطر تمرکز زیاد به مانیتور و توجه بیش از حد، دچار چشم درد و خستگی شدید چشم می شوند. که در هنگام رفع مشکلات برنامه این خستگی و چشم درد بیشتر می شود.

رفع این مشکل : برای اینکه دچار این مشکل نشوید بهتره از مانیتور بزرگتر استفاده کنید و فونت کدها رو بزرگتر کنید. حتما حتما بعد از یک ساعت برنامه نویسی، از مانیتور به مدت 15 تا 20 دقیقه فاصله بگیرید و به کوه یا جای سبزی نگاه کنید. سعی کنید روزانه یک لیوان آب هویچ تازه استفاده کنید. از قطره های چشمی استفاده کنید… قطره های چشمی برای مرطوب تر کردن چشم هایتان در زمانیکه فراموش کرده اید پلک بزنید و چشمانتان بیش از اندازه خشک شده اند عالی هستند. اگر چشم هایتان پیش از این سوزش داشته می توانید از قطره ها استفاده کنید (با یک دکتر مشورت کرده تا تشخیص دهد چه قطره ای برایتان مناسب است). از عینک های که اشعه های خطرناک رو دفع میکنند استفاده کنید.

ناراحتی شانه  و مچ در برنامه نویسی

4- ناراحتی شانه  و مچ

یکی از مشکلات برنامه نویسی که به شدت بین برنامه نویس ها رواج دارد، ناراحتی شانه و مچ دست است. دو نوع سندروم تونل کارپ و سندروم تونل کوپیتال و ۸ عدد عصب در دستان وجود دارد که به دلیل استفاده زیاد از موس و کیبورد و قرار گرفتن مچ دست بر روی میز , این عصب ها به مرور از بین می روند و برای درمان آن باید جراحی شوند و در اکثر مواقع بعد از جراحی به حالت قبل باز نمی گردد. (معمولا این مشکل بین برنامه نویس ها و گیتاریست ها به دلیل استفاده زیاد از مچ دست مشترک است)

رفع این مشکل : اگر میخواهید دچار این مشکل نشوید ورزش های مچ دست را بین ساعات کار حتما انجام دهید. باز تکرار میکنم حتما حتما ورزش انجام دهید تا کمتر دچرا این مشکلات شوید. ورزش های مثل والیبال، بسکتبال و شنا روی مچ و شانه تاثیر دارند و میتوانید انجام دهید. البته استفاده از لبنیات و سبزیجات تازه هم فراموش نشود.

5- حملات قلبی 

یکی دیگر از مشکلات برنامه نویسی، حملات قلبی است که خیلی کم پیش میاد اما معمولا این مشکل از سن 30 سالگی به بعد خودش را نشان میدهد. که عدم تحرک باعث این مشکل می شود.

رفع این مشکل : دوستان عزیز عدم تحرک باعث این مشکل می شود باید تحرک داشته باشید. کافیه ورزش روزانه به همراه تغذیه مناسب در برنامه روزانتون باشد تا به هیچ عنوان دچار مشکل نشوید.

 نتیجه گیری

اگر تمام این مشکلات شغل برنامه نویسی رو مورد بررسی قرار دهید به یک چند و عامل میرسید آن هم عدم تحرک، ورزش نکردن، تغذیه نامناسب و عدم روابط با دیگران است. پس برای اینکه دچار این مشکلات نشوید پیشنهاد میکنم حتما ورزش روزانه داشته باشید برنامه برای تغذیه مناسب داشته باشید و در کنارش با دریگران در ارتباط باشید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 3 دیدگاه
Avatar
حسین
پاسخ دهید

خیلی از شما ممنون. چرا؟؟
چون راه های حلش هم گذاشتید. اما سایت های دیگه متاسفانه اینکار رو نکردن و این عمل شاید باعث بشه خیلی ها دلسرد بشن از این شغل.
دمتون گرم
یا علی ممد

Avatar
رضا
پاسخ دهید

سلام حداکثر چند ساعت در روز برنامه نویسی کنیم که کمتر دچار این مشکلات بشیم؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ رضا
    پاسخ دهید

    روزی 14 15 ساعت فعالیت مداوم داشته باشید و تحریک و ورزش نداشته باشید بعد مدتی دچار این مشکلات می شوید.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید