check home phone-call search send

برنامه نویسی تحت وب چیست؟

معمولا هفته ای چند بار در بخش نظرات سایت و در شبکه های اجتماعی در مورد برنامه نویسی تحت وب سوال می شود و می پرسند برنامه نویسی تحت وب چیست؟ ، در این مقاله به صورت کامل به سوال برنامه نویسی تحت وب چیست؟ جواب میدهیم و دلایلی رو میاوریم چرا باید از برنامه نویسی تحت وب برای تولید نرم افزار استفاده کرد. پس پیشنهاد میکنم حتما این مقاله رو مطالعه کنید چون سعی شده به صورت تجربه محور ارائه شود.

برنامه نویسی تحت وب چیست؟

برنامه نویسی تحت وب چیست؟

اگر بخواهیم جواب سوال برنامه نویسی تحت وب چیست؟ را دهیم باید بگیم برنامه نویسی تحت وب به برنامه نویسی گفته می شود که برای تولید نرم افزارهای تحت وب استفاده می شود. این نرم افزارها برای انجام امور مختلف به صورت آنلاین طراحی و ساخته می شوند. برنامه های تحت وب معمولا با یکی از زبان های ASP.Net،PHP،JAVA، پایتون و … نوشته شده و روی سرور قابل نصب است.

یکی از دلایل محبوبیت برنامه های تحت وب، سادگی و قابل دسترس بودن در طول شبانه روز است. برای استفاده از برنامه های وب کافیه کاربر با استفاده از یک مرورگر با اینترنت وصل شود و از برنامه مورد نظر استفاده کند. اکر بخواهم به صورت مثال توضیح دهیم میتوانم اشاره ای به سایت های مختلف مثل Gmail، یاهو و امثال این برنامه ها کنم. در واقع زمانی که شما به یک سایت متصل میشوید و به انجام اموری مانند ارسال ایمیل، خرید آنلاین، سیستم حسابداری، امور بانکی و … میپردازید با یک برنامه تحت‌وب در حال کارکردن هستید.

دیدگاه اشتباه: خیلی از کاربران فکر میکنند که ASP.Net یک زبان برنامه نویسی است ولی اینطور نیست و ASP.Net یک تکنولوژی بر بستر زبان های برنامه نویسی سی شارپ و ویژوال بیسیک دات نت یا زبان های برنامه نویسی دیگر دات نت است. در اینجا چون به با عنوان یک زبان شناخته شده است ما هم با زبان معرفی کرده ایم.

دلایل استفاده از برنامه های تحت وب:

  • عدم نیاز به نصب نرم افزار روی سیستم کاربر استفاده کننده: بدون نیاز به هیچ گونه dll یا زیر سیستمی، در صورتی هم که نرم افزار تحت وب نیاز به DLL یا فایلهای جانبی دیگری داشته باشد با بارگزاری آنها در سرور دیگر نیاز به نصب یا کپی آن در سیستم کاربر استفاده کننده نمی باشد.
  • یکپارچگی سیستم و گزارش گیری و ارسال اطلاعات آنلاین (امکان آنلاین کردن سیستم در بستر اینترنت): این یکپارچگی بسیار حائز اهمیت است زیرا دغدغه ای در مورد از دست دادن اطلاعات در سیستم کاربر استفاده کننده وجود ندارد، در نظر بگیرید اطلاعات شما در یک سیستم محلی در کامپیوتر کاربر میباشد و ناگهان مشکلی در سیستم او بوجود می آید همیشه این دغدغه وجود دارد که اطلااعات کاربران از دست برود، البته در این گونه سیستمها هم امکانات پشتیبان گیری وجود دارد اما در سیستم سرور این وظیفه بر گردن سرور و مدیران سیستم است.
  • به روز رسانی آسانتر سیستم بدون نیاز به نصب مجدد نرم افزار روی سیستم کاربر استفاده کننده
  • سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات حتی در یک اسمارت فون بدون نیاز به نصب هیچگونه نرم افزاری: سازگاری با کلیه سیستم عامل های ویندوز، لینوکس، اندروید، IOS و غیره
  • دسترسی به نرم افزار در هر ساعت و هر مکانی ( حتی خارج از کشور )

برنامه نویسی وبسایت چیست؟

تفاوت برنامه نویسی تحت وب و برنامه نویسی کامپیوتر

برنامه نویسی کامپیوتری در قالب یک نرم افزار روی یک کامپیوتر است. این برنامه می تواند در دستگاه دیگری هم باشد ولی امکان دسترسی هم زمان چند کاربر در یک لحظه به یک برنامه وجود ندارد. کدها توسط یک کامپایلر با مفسر روی دستگاه ترجمه و اجرا می شود. اما در برنا مه‌های تحت ‌وب به صورت خط به خط اجرا می شود و در یک مرورگر به صورت ایستا یا غیر ایستا نمایش داده می شود.

از مزیت‌های برنامه تحت‌وب در دسترس بودن آن در هر لحظه و هر جاییست. در واقع وب‌ها هم نوعی نمایش کدها هستند اما به این صورت که یک جا نوشته شده اند و از طریق اینترنت و مرور گرها همیشه قابل اجرا و در دسترس هستند. چند کاربر می توانند در یک لحظه با وارد کردن ادرس یک سایت، محتوای آن را فرا خوانی می‌شود و کدهای نوشته شده هر بار برای کسانی که فراخوانی را انجام داد‌ه‌اند اجرا می شود. پس نیازی به نصب روی دستگاه‌ها را ندارند و در دسترس‌تر هستند.

نتیجه گیری:

 متوجه شدیم که برای نوشتن برنامه های آنلاین اعم از سایت و سرویس دهند های آنلاین از برنامه نویس تحت وب استفاده می شود. پس برنامه نویسی که برای نوشتن نرم افزارها و سایت های تحت وب استفاده می شود برنامه نویسی وب است. زبان های مختلفی برای نوشتن برنامه های تحت وب وجود دارد که در بالا به تعدادی از این زبان ها اشاره کردیم.

توجه: اگر به دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی تحت وب هستید پیشنهاد میکنم ابتدا مقالات برای طراحی وب از کجا شروع کنم، درآمد طراحی وب سایت در ایران، برای طراحی وب سایت چه باید کرد، بازار کار طراحی وب سایت در ایران و آینده شغلی طراحی صفحات وب را مطالعه کنید.

سعی شد در این مقاله به صورت خلاصه و مفید جواب سوال برنامه نویسی تحت وب چیست؟ را دهم. اگر میخواهید برنامه نویسی وب رو یاد بگیرید مطالب زیادی در سایت منتشر شده است که می توانید استفاده کنید.
پیشنهاد می شود: هدیه : ۴۰ ساعت فیلم آموزشی برای ورود به بازار کار

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 9 دیدگاه
Avatar
مهدی
پاسخ دهید

سلام خسته نباشید ی سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدین:من چند تا مقاله در رابطه با طراحی سایت و برنامه های تحت وب که تو سایتای دیگه میخوندم،میگفتن اول با html که استخونبندی سایته کار میکنیم بعد با css و بعد با javascript همراه با کتابخانه jquery و در نهایت با php(برنامه های مختلف دیگه ای هم بود ولی بدلیل محبوبیت اینارو آموزش میدادن)و میگفتن با همینا فول میشین،حالا اینایی که شما آموزشش رو گذاشتبن با اونا فرق دارن و منم تازه دارم شروع به کار با برنامه های تحت وب و طراحی سایت رو میکنم،حالا من نمیدونم الان باید کدوم یکی از آموزش هارو تهیه کنم و کامل ببینم؟!اگه میشه ی راهنمایی کنید ممنون….

Avatar
Mahsa
پاسخ دهید

ممنونم از مقالهاتون🌷🌷

Avatar
ترانه
پاسخ دهید

سلام من یه سوال داشتم اینکه برنامه نویسی تحت وب با طراحی وبسایت متفاوته؟و اینکه اگربخوایم یه شغل خوب در آینده داشته باشیم با توجه ب بازار کار ایران این شغل مناسبیه؟چون من لیسانس و ارشد فیزیک دارم و میخواستم ارشد کامپیوتر بخونم ولی ب من گفتن خودم هم میتونم یاد بگیرم و وارد بازار کار بشم

Avatar
کیارش
پاسخ دهید

با سلام من میخوام برنامه نویسی تحت وب رو از پایه یعنی از html شروع کنم سن منم 14 سال هست ولی با توجه به رفتن به مدرسه و مرور درس های مدرسه و خستگی هایی که دارم بعد از امدن مدرسه ولی باز هم میخوام یاد بگیرم چون من یاد گرفتم از کانال تلگرامی شما تا نخواهم نمیتونم پس میخواهم تا بتونم ولی میخوام سریع اما به خوبی یاد بگیرم به خاطر همین چون در مازندران هستم و از ساعت 7:30 تا 12:45 در مدرسه هستم اگه من روزانه بخوام از ساعت 2 تا 6 یاد بگیرم هروز هر چند کاری سخت هست چون واقعا گاهی وقتا خستگی موجب میشه انگیزه ادم از بین بره ولی بازم سال جدید هست و دیگه خستگی بسه به نظر شما من با این بازه زمانی که امروز 8 فروردین هم هست و دیگه استارت جدی رو از 10 فروردین بزنم در چه مدتی میتوانم زبان های برنامه نویسی تحت وب فول فول یاد بگیرم اگه پاسخ بدید خیلی ممنون میشم؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ کیارش
    پاسخ دهید

    اگر واقعا کار کنید به نظرم بعد از 8 9 ماه می تونید به حد خوبی برسید و بعد از یک سال یک طراح وب خوب بشید
    طوری که یادگیری طراحی وب و تمرین رو فراموش نکنید و هر روز انجام بشه

    Avatar
    shadow در پاسخ کیارش
    پاسخ دهید

    دوست دارم بدونم کیارش الان کجاست و چکار میکنه 😢😶


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید