check home phone-call search send

SDK چیست و تفاوت JDK و SDK

بعد از اینکه مقاله همه چیز در مورد ماشین مجازی جاوا – دانلود Netbeans With JDK رو در سایت منتشر کردیم و گفتیم JDK چیست بعضی ها پرسیدن پس SDK در برنامه نویسی چیست و چه تفاوتی بین این دو وجود دارد منم تصمیم گرفتم در یک مقاله مستقل به صورت کامل در مورد SDK صحبت کنم و بگم واقعا SDK چیه و چه کاربردی دارد و اصلا چرا باید از SDK استفاده کنیم. پس اگر میخواهید بدونید SDK چیست و چه تفاوتی با JDK دارد این مقاله رو تا انتها مطالعه کنید.

SDK چیست

SDK چیست

اگر بخواهیم جواب سوال SDK در برنامه نویسی چیست باید در ابتدا بگم SDK مخفف شده کلمات Software Development Kit به معنی بسته توسعه نرم افزار می باشد. همان طور که از اسم SDK مشخص است یک سری ابزار برای توسعه یک نرم افزار می باشد که به در جهت توسعه نرم افزار کمک می کند که توسط کمپانی در اختیار توسعه دهنده یا همون برنامه نویس قرار داده می شود تا بتواند با استفاده از آن، برنامه خود را مطابق با پلتفرم کمپانی هماهنگ کند.

برای درک بهتر این موضوع باید بگویم بطور کلی هر شرکت بزرگی (مثل اپل یا …) که برای خود یک پلتفرم دارند، یک SDK در اختیار Developer (توسعه دهنده یا همون برنامه نویس) قرار میدهند تا بتوانند برنامه های آن را توسعه دهند. باید بگویم SDK به برنامه نویس اجازه میدهد تا برای بسته ی نرم افزاری خاص، چهار چوب نرم افزار، پلتفرم سخت افزار، سیستم کامپیوتر، ویدئو گیم کنسول، سیستم عامل یا پلتفرم های مشابه نرم افزار ایجاد کنید.

تعریف عمومی: در حقیقت یک SDK شامل مجموعه ای از ابزار ها (مثلا کتابخانه ها، توابع کامپایل شده و …) است که جهت راحت تر کردن برنامه نویسی برای یک محیط یا پلتفرم خاص طراحی شده و در اختیار برنامه نویس قرار داده شده است.

مثال 1: شرکت گوگل برای اندروید یک SDK در اختیار توسعه دهندگان اندروید قرار داده (Android SDK) که توسعه دهندگان با استفاده از ابزار موجود در این SDK میتوانند اپلیکیشن های مورد نظر خودشون رو راحت تر و سریع تر بسازند.

مثال 2: شرکت اوراکل هم یک SDK برای توسعه دهندگان جاوا ایجاد و آن را با نام JDK انتشار داده است.

پس ما برای این که که بخواهیم یک برنامه اندرویدی بنویسیم باید قبلش SDK اندروید رو نصب کنیم تا بتونیم از ابزاری که برای ما فراهم کرده، استفاده کنیم و از آنجایی که ما اپلیکیشن های اندرویدی رو با استفاده از زبان جاوا می سازیم قبل از نصب کردن SDK اندروید، باید SDK جاوا یا همون JDK رو نصب کنیم.

تفاوت JDK و SDK

تفاوت JDK و SDK

بعد از اینکه گفتیم SDK در برنامه نویسی چیست حال میخواهیم تفاوت JDK و SDK مورد بررسی قرار دهیم. اگر محتوای بالا رو مطالعه کرده باشید و مقاله همه چیز در مورد ماشین مجازی جاوا – دانلود Netbeans With JDK رو مطالعه کرده باشید صد در صد متوجه تفاوت این دو شده اید. اگر بخواهم خلاصه و دقیق بگم JDK یک SDK می باشد. در بخش بالا هم گفتیم SDK چیست. پس به راحتی می توان تفاوت JDK و SDK رو متوجه شد. به SDK جاوا، JDK می گویند.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 9 دیدگاه
Avatar
امین
پاسخ دهید

فوق العاده و عالی بود. سپاس فراوان

Avatar
فریده ارپناهی
پاسخ دهید

عالی بود

Avatar
محمد
پاسخ دهید

ممنونم خیلی عالی بود

Avatar
کورش
پاسخ دهید

دمت گرم واقعا ☺☺☺☺☺

Avatar
Ahmad
پاسخ دهید

waz awesome

Avatar
فائزه
پاسخ دهید

ممنون خیلی مفید بود

Avatar
Mahsa
پاسخ دهید

سلام پس اینطوری که من فهمیدم هردوکارشون یکی هست( هردوکتابخانه .توابع کامپایلردارن) وبایدقبل ازنصب برنامه مخصوص برنامه نویسی نصب بشن .
فرقشون اینکه
sdk ی بسته توسعه نرم افزاربرای برنامه نویس هستش که بایدنصب کنه تاباپلتفرمی که توش برنامه نویسی میکنیم هماهنگ باشه.
Jdk فقط ابزارتوسعه برنامه جاواهستش نه برنامه دیگه
بنظرتون حرفم درسته؟؟؟؟

Avatar
Reja
پاسخ دهید

سلام
ببخشید اگه sdk بصورت افلاین نصب کنیم باید اخرین ورژن از همه فایل ها رو دان کنیم درسته ولی apiرو چیکار کنیم یعنی باید همه apiهارو دانلود کنیم

Avatar
امین
پاسخ دهید

بسیار عالی و مفید ممنون


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید