check home phone-call search send

جشنواره نوروزی سورس ایران شروع شد - 😍 تا 50 درصد تخفیف واقعی 😍

مشاهده محصولات
  • 00روز
  • 00 ساعت
  • 00دقیقه
  • 00 ثانیه

تفاوت زبان سی و سی شارپ

بعد از اینکه مقاله زبان سی بهتر است یا سی پلاس پلاس رو در سایت منتشر کردیم حال به سراغ اینه رفته ایم که تفاوت زبان سی و سی شارپ رو مورد بررسی قرار دهیم. در این مقاله به صورت تخصصی در مورد تفاوت زبان سی و سی شارپ توضیحاتی رو ارائه میدهیم و در انتها منابعی را برای یادگیری و آموزش معرفی می کنیم. 

تفاوت زبان سی و سی شارپ

تفاوت زبان سی و سی شارپ

برای اینکه تفاوت زبان c و c# رو مورد بررسی قرار دهیم باید ابتدا این دو زبان برنامه نویسی رو تعریف کنید و توضیحاتی در مورد هر کدام ارائه دهیم تا به صورت کامل با آن آشنا شوید و در انتها تفاوت زبان c و c# رو مورد بررسی قرار میدهیم.

زبان سی چیست؟

سی یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب و قدرتمند است که تعداد زیادی برنامه نویس رو به سمت خود جذب کرده است. زبان سی را میتوان پدر زبان برنامه نویسی سی پلاس و پدربزرگ زبان سی شارپ دونست. زبان های جاوا و سی پلاس پلاس بر پایه سی نوشته و ایجاد شده اند. 
زبان برنامه نویسی سی یک زبان همه منظوره، سطح میانی، ساخت یافته و دستوری است. یکی از مزیت های زبان سی، عدم وابستگی به سخت افزار یا سیستم عامل خاصی است.

توجه: امروزه برنامه ریزی ریز کنترل ها و انواع سی‌پی‌یوها و همچنین تولید سیستم عامل های جدید و نرم افزارهای کاربردی از طریق زبان C صورت می گیرد.

ویژگی های زبان برنامه نویسی سی :

  • یک زبان چند منظوره است
  • تاثیر گذارترین زبان برنامه نویسی در دنیای کامپیوتر است
  • یک زبان ساخت یافته‌ و قابل حمل است
  • زبان برنامه نویسی سیستم است
  • زبان کوچکی است و تعداد کلمات کلیدی آن انگشت شمار است
  • یک زبان برنامه نویسی سطح میانی است
  • دارای سرعت، قدرت و انعطاف پذیری بالایی است
  • هیچ محدودیتی را برای برنامه نویس به وجود نمی آورد
  • نسبت به حروف حساس است و تمام کلمات کلیدی این زبان با حروف کوچک نوشته می‌شوند
  • در محیط‌های توسعه دهنده مجتمع (Integrated Development Envoirements) صورت می‌گیرد

زبان سی شارپ چیست؟

سی شارپ (به انگلیسی: C#)، زبانی شیءگرا و سطح بالا از خانوادهٔ زبان‌های چارچوب دات‌نت شرکت مایکروسافت است. 

زبان سی شارپ، یک زبان برنامه‌نویسی چند الگویی و منظم شده مدل‌های تابعی، امری، عمومی، شیءگرا و جز گرا و در بستر دات نت می‌باشد. این زبان توسط مایکروسافت و جزئی از دات نت به وجود آمد و بعداً استانداردهای ECMA و ISO را نیز در بر گرفت. سی شارپ یکی از ۴۴ زبان برنامه‌نویسی است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از چارچوب دات‌نت پشتیبانی می‌شوند و در همه جا به وسیله مایکروسافت ویژوال استودیو شناخته می‌شود.

زبان سی شارپ با قدرت و در عین حال سطح بالایی خود توانسته توجه بسیاری از برنامه نویسان را به خود جلب کند.

این زبان برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا بودن ساخته شد. آندرس هجلزبرگ، طراح زبان برنامه‌نویسی دلفی، سرپرستی تیم طراحان زبان سی شارپ را بر عهده داشت. این زبان دارای دستوری شیءگرا مشابه ++C است و به شدت از زبان‌های جاوا و دلفی نیازمند مدرک تأثیر پذیرفته‌است. در ابتدا نام این زبان COOL بود که مخفف C like Object Oriented Language بود، هر چند در ژوئیه ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت پروژه را عمومی اعلام کرد، اسم آن به سی شارپ تغییر پیدا کرد.

اهداف طراحی زبان سی شارپ :

  • استاندارد ECMA این اهداف طراحی زبان را برای سی شارپ بر آورده می‌سازد.
  • سی شارپ یک زبان برنامه‌سازی ساده، مدرن، برای اهداف عمومی و شیءگرا است.
  • به دلیل اهمیت داشتن موضوع نیرومندی و دوام و بهره‌وری برنامه‌نویس، زبان دارای چک‌کننده Strong Type، چک‌کننده مرزهای آرایه، تشخیص حالت‌هایی که یک متغیر مقداردهی اولیه نشده‌است، قابلیت انتقال کدها و Garbage Collection خودکار است.
  • این زبان برای استفاده در اجزای توسعه نرم‌افزار برای دستیابی به مزایای سامانه‌های توزیعی در نظر گرفته شده‌است.
  • قابلیت انتقال برنامه‌نویس بسیار مهم است، خصوصاً برای آن دسته از برنامه‌نویسانی که با زبان‌های C و C++ آشنا هستند.
  • پشتیبانی از این زبان برای بین‌المللی شدن بسیار مهم است.
  • زبان سی شارپ برای نوشتن برنامه‌ها برای سامانه‌های تعبیه شده و میزبان در نظر گرفته شده‌است، سیستم‌عامل‌های پیچیده بسیار بزرگ گرفته تا توابع اختصاصی بسیار کوچک.
  • هر چند برنامه‌های نوشته شده با سی شارپ طوری هستند که از لحاظ حافظه و پردازنده مورد نیاز مقرون به صرفه باشند، ولی خود زبان از لحاظ اندازه و کارایی به خوبی زبان‌های C و اسمبلی نیست.

تفاوت زبان c و c#

با توضیحات بالا تا حدودی تفاوت زبان c و c# رو متوجه شدیم و فهمیدیم هر زبان چی هستش و چه اهداف و ویژگی هایی رو دارد. اگر بخواهم خودمونی بگم برنامه نوشتن با زبان سی شارپ خیلی راحتر و گرافیکی تر است و برنامه نویس در ابتدا اصلا گیج نمی شود اما در زبان سی اینجور نیست و واقعا تا حدودی سخت است. 

نکته1: یادگیری زبان سی شارپ خیلی راحت تر از زبان سی است.

نکته2: وضعیت بازار کار زبان برنامه نویسی سی در ایران نسبت به زبان سی شارپ به شدت کمتر است و می توان گفت فقط در جاهای خاصی کاربرد دارد. اما بازار کار زبان برنامه نویسی سی شارپ واقعا خوب و قابل قبول است پیشنهاد میکنم حتما مقاله بازار کار برنامه نویسی سی شارپ رو مطالعه کنید.

منابع یادگیری و آموزش برنامه نویسی سی شارپ

اگر به دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی سی شارپ هستید و نمی دونید از کجا شروع کنید پیشنهاد میکنم به مقاله آموزش مقدماتی سی شارپ حتما نگاهی بندازید البته قبلا هم مقاله با عنوان چگونه متخصص سی شارپ شویم ؟ نوشته ام که مقاله قابل قبول و کاملی است که می تواند در یادگیری این زبان به شما کمک کند.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 8 دیدگاه
Avatar
امیرحسین
پاسخ دهید

سلام استاد ممنونم از مطالب مفیدتون من تازه به حوزه برنامه نویسی وارد شدم و آموزش ابتدایی زبان C++ رو شروع کردم و تازه درس یک رو تموم کردم(توابع.عملگرها.cout.cinو…) چون تو یک سایت دیگه گفته بود برای بازی سازی یا برنامه سازی زبان C خیلی عالیه حتما باهاش آشنا شید منم آموزش زبان C++ رو از فرادرس تهیه کردم ولی الان سردرگم شدم که بعد از تموم کردنش میتونم بازی یا برنامه بسازم من با علاقه و شوق تمام دارم سرکار آموزششو نگاه میکنم میخوام بدونم این تلاشم بی فایده نباشه ی وقت هدف اصلیم اینه که بتونم با برنامه Unity کار کنم چون علاقه بسیییار زیادی به بازی سازی و برنامه نویسی دارم میشه راهنماییم کنید.

Avatar
reza
پاسخ دهید

سلام وقت بخیر.
عذر میخوام من میخوام زبان برنامه نویسی اندروید رو یادبگیرم.
قبلش زبان سی شارپ رو یادبگیرم راحت تره یا ن؟؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ reza
    پاسخ دهید

    اگر میخواید برنامه نویسی اندروید کار کنید می تونید یا با اندروید استودیو کار کنید که بر اساس برنامه نویسی جاوا هستش شروع کنید
    یا می تونید از طریق تکنولوژی زامارین کار کنید که بر اساس زبان سی شارپ هستش
    این خود شماید که می تونید یکی رو انتخاب کنید

Avatar
قریشی
پاسخ دهید

با عرض سلام و احترام خدمت استاد عزیز ، اول تشکر میکنم از سایت پر بار و هدفمندتون . استاد عزیز حدود 1سال است که قصد وارد شدن به حوزه برنامه نویسی را دارم، ( درونگرا هستم و به بحث منطق و به حل مسائل ریاضی علاقه خیلی خیلی زیاد دارم،رشته تحصیلی ام ریاضی بود ، و در دانشگاه رشته برق را انتخاب کردم و بعد از 3سال به دلایلی انصراف از دانشگاه دادم! ) که باز هم به علت شرایط امرار معاش نتوانستم درست انتخاب مسیر کنم،استاد میخوام شروع کنم این هنر فوق العاده پیچیده و شیرین برنامه نویسی را . یکی از دوستان که همکارتون هم بود گفت برای اندروید باید الگوریتم را یاد بگیری و بعد زبان c را یاد بگیری . استاد با توجه به توضیحاتتون لطفا مرا در این امر مهم راهنمایی کنید ، شرایط من هم در حال حاضر بیکار هستم و بعد از 33 سال عمر گرفتن از خدا ،زین پس میخوام برای خودم کار کنم . استاد من به برنامه نویسی 1_اندروید 2_سایت 3_و برنامه هایی مثل وب سایت آپارات علاقه زیادی دارم.کار با فوتوشاپ هم تقریبا بلدم و زبانم هم خوبه
از این جهت این مطالب وقت گیر را خدمت شما گفتم که تا حدودی با احوال من برای انتخاب مسیر آشنایی پیدا کنید
لطفا مرا در انتخاب شروع انتخابهایم راهنمایی کنید،فقط لطفا نگید انتخاب من باید بکنم چون هیچ از زبان نمیدونم
منتظر پاسخ شما هستم
با احترام فراوان

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ قریشی
    پاسخ دهید

    سلام
    دوست عزیز سی و اندروید اصلا ربطی به هم ندارند
    ولی اصلا دلیلی نداره اول اندروید یاد بگیرید بعد برید سمت سی
    اگر می خواید به سمت برنامه نویسی اندروید برید اندروید استودیو رو یاد بگیرید
    اگر هم میخواید سمت وب برید اولین گام یادگیری html و css هستش بعد یک زبان برنامه نویسی انتخاب کنید
    موفق باشید

Avatar
ثنایی
پاسخ دهید

سلام من,علاقه مندبه برنامه نویسی هستم وبرای کلاس هاش دارم شرکت می کنم ولی بین دو دوره اندروید وسی شارپ ودل کلا طراحی سایت موندم کدوم بهتره اول برم چون دوست دارم تمام زبان هارو یاد بگیرم

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ ثنایی
    پاسخ دهید

    کلا هر دو خوب هستند
    پیشنهاد میکنم اول 9 جلسه رایگان دوره سی شارپ رو دانلود کنید و ببینید
    اینطور راحتر انتخاب می کنید


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید