check home phone-call search send

راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید

بعد از اینکه دو مقاله بهترین زبان برنامه نویسی اندروید و مقایسه محیط های برنامه نویسی اندروید رو منتشر و بازخورد کاربران رو دیدیم حال میخواهیم بیشتر در مورد برنامه نویسی اندروید صحبت، و مقاله منتشر کنیم. این بار میخواهیم در مورد راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید صحبت کنیم و ببینیم کدام زبان های برنامه نویسی اندروید، یادگرفتنشون راحت و ساده می باشد.

البته می توان از دو نگاه متفاوت گفت کل زبان ها ساده هستند اگر وقت بذارید و از یک طرف دیگر باید گفت همه زبان ها سخت هستند اگر وقت کافی نذارید و تمرینات رو انجام ندهید. در این مقاله سعی می کنم اقدام به معرفی راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید کنم تا شما بر اساس نیاز و علاقه خود به طرف یکی از زبان های برنامه نویسی سوق داده شوید.

راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید

راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید

چند زبان وجود دارد که می توان از آنها به عنوان راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید یاد کرد. سعی می کنم بر اساس میزان راحتی زبان ها، شروع به معرفی کنم. در بخش پایین 

  • بیسیک فور اندروید (زبان بیسیک)
  • فون گپ (HTML ، CSS و جاوااسکریپت)
  • زامارین (سی شارپ)
  • Corona
  • پایتون
  • اندروید استودیو (جاوا)

محیط بیسیک فور اندروید برای برنامه نویسی اندروید

1- بیسیک فور اندروید (زبان بیسیک)

به جرات میگم راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید، بیسیک فور اندروید است این محیط که بر اساس زبان بیسیک کار می کند به شدت ساده و راحت می باشد. واقعیت این می باشد اگر میخواهید برنامه نویسی اندروید کار کنید و حوصله کار با زبان های سخت و پیچیده رو ندارید پیشنهاد میکنم به سمت بیسیک فور اندروید B4A بروید. 

در اصل BASIC مخفف Beginners All Purpose Symbolic Instruction Code است که معنی آن “دستور العمل های کدنویسی نمادین برای همه اهداف تازه کار ها” میباشد.

اگر نمی خواهید زیاد درگیر برنامه نویسی شوید و به ساده ترین شکل ممکن کد نویسی کنید شاید گفت B4A بهترین گزینه ممکن است. این زبان برای کسانی که تازه کارشان را شروع کرده اند بسیار ساده و قابل دسترسی است. طوری که انگار در حال خواندن زبان انگلیسی هستید زیرا فرق زیادی با آن ندارد. همه چیز در این ابزار برای ساده و سریع بودن ساخته شده است و میتوان گفت تا حد زیادی در این کار موفق عمل کرده اند زیرا هیچ عملکردی در این محیط دارای ضعف و کمبود نیست. دقیقا به همین دلیل است که B4A خودش را یک ابزار توسعه سریع (Rapid Development یا RAD) معرفی میکند.

نکته مهم: در محیط B4A شما به همه API ها و کتابخانه هایی که در اندروید استودیو بودند، دسترسی دارید بدون اینکه تغییر زیادی در نحوه عملکرد آنها مشاهده کنید. (همچنین میتوانید کتابخانه های خودتان را در جاوا وارد کنید یا بسازید). این یعنی بهترین چیز ممکن برای کسی که می خواهد برنامه نویسی اندروید کار کند.

در این زبان میتوانید هرچیزی که میخواهید را بسازید که البته نیاز به مقداری خلاقیت و مهارت دارید. اما حجم پروژه های یکسان در B4A بسیار کمتر از Android Studio میباشد. مزیت دیگر این است که شما میتوانید کد های نوشته شده در B4A را به راحتی به کدهای B4i تبدیل کنید که بر روی دستگاه های iOS قابل اجرا باشند. اگر شما به تازگی با دنیای ساخت اپلیکیشن های موبایل آشنا شده اید و ایده های زیادی در ذهنتان دارید، شاید B4A پر سرعت ترین راه برای قرار دادن آنها در کنار یکدیگر باشد.

همانطور که گفته شد، بهترین راه برای ساختن یک اپلیکیشن با متد های متریال دیزاین (Material Design) و استفاده از همه ویژگی های جدید اندروید به محض اینکه معرفی میشوند، ساختن اپلیکیشن ها با محیط برنامه نویسی اندروید استودیو است. (هرچند پشتیبانی B4A هم بسیار خوب عمل میکند). علاوه بر اینها ساختن بازی در اندروید استودیو ممکن است و کتابخانه هایی هم برای آسان کردن این کار وجود دارند، هرچند که در این مورد به خوبی بعضی از مواردی که در این لیست توضیح میدهیم نمیشود. B4A همچنین نیاز دارد که یکبار خریده شود و همین مورد باعث شده تا بسیاری از توسعه دهنده ها از آن استفاده نکنند.

اگر دنبال راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید هستید که به ساده ترین شکل ممکن اپلیکیشن بسازید به نظرم B4A گزینه جالب و دوست داشتنی است. شما به راحتی می توانید با B4A انواع اپلیکیشن های با حال بسازید. این محیط برای کسایی هستش که نمی خوان زیاد درگیر زبان های جاوا و دیگر زبان ها شوند و دنبال کدنویسی راحت و ساده هستند. اگه اول کارتونه و تجربه برنامه نویسی ندارید به شما توصیه میکنم از بیسیک فور اندروید استفاده کنید چون اگه همون ابتدای راه سمت جاوا و اندروید استودیو برید به دلیل سنگین بودن مطالب امکان داره خسته بشید و کلا بیخیال برنامه نویسی شوید. ولی اگه تجربه کار با زبان های برنامه نویسی رو دارید به نظرم اندروید استودیو گزینه خوبی هستش و می توان از آن استفاده کرد.

توجه: اگر تا حالا برنامه نویسی کار نکردید و دلتون می خواد برنامه نویسی اندروید یاد بگیرید و اپلیکیشن بنویسید پیشنهاد میکنم حتما در مورد BASIC 4 Android تحقق کنید و یکی از انتخاب هاتون باشد.

محیط فون گپ برای برنامه نویسی اندروید

2- فون گپ (HTML ، CSS و جاوااسکریپت)

در ادامه معرفی راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید به فون گپ رسیدیم. اگر یک طراح وب بوده اید و به این واسطه با HTML و CSS و احتمالا جاوااسکریپت آشنا هستید، می‌توانید به لطف فون گپ، بدون نیاز به یادگیری سایر زبان های برنامه نویسی اندروید ، اپلیکیشن خود را ایجاد کنید.

اگر دنبال انتخاب زبان برنامه نویسی اندروید هستید و تا حدودی با HTML ، CSS و جاوااسکریپت آشنایی دارید و کار کرده اید می توانید از PhoneGap استفاده کنید. PhoneGap توسط Apache Cordova طراحی شده و اجازده می‌دهد تا با استفاده از کدهایی که برای ایجاد یک وب سایت (HTML, CSS and JavaScript) استفاده می‌کنیم یک برنامه اندروید ایجاد کنیم. در واقع همانند نمایش یک صفحه وب عمل می‌کند اما یک برنامه اندروید در خروجی می‌دهد. PhoneGap همانند یک پل عمل می‌کند و به برنامه نویس اجازه دسترسی به برخی ویژگی‌ها مانند دوربین یا شتاب‌سنج را می‌دهد.

در واقع این برنامه نویسی اندروید نیست و تنها برنامه نویسی واقعی JavaScript است. برای بسیاری از وظایف این گزینه مناسب است اما اگر می‌خواهید بگویید که یک برنامه نویس اندروید هستید، بهتر است یکی دیگر از گزینه‌های موجود در لیست را انتخاب کنید.

می توان از فون گپ به عنوان یکی از راه های ساده برنامه نویسی اندروید یاد کرد. برنامه نویسی با آن بسیار ساده و دلنشین می باشد فقط باید این موضوع رو مد نظر قرار بدید که اگر طراح وب هستید فون گپ بهترین گزینه ممکن می باشد برای شما، تا بتوانید اقدام به کدنویسی اندروید کنید.

تکنولوژی زامارین برای برنامه نویسی اندروید

3- زامارین (سی شارپ)

یکی دیگر از زبان های برنامه نویس اندروید، سی شارپ می باشد. زبانی که در ایران به شدت محبوبیت دارد و می توان از آن به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران یاد کرد. این زبان قابلیت برنامه نویسی برای بیشتر پلتفرم ها رو دارد. از سی شارپ می توانید برای برنامه نویسی ویندوز استفاده کرد یا می توان با آن طراحی سایت انجام داد. یا اصلا می توانید با سی شارپ اقدام تولید اپلیکیشن های اندروید و IOS کرد.

سی شارپ، یک زبان چند الگویی می باشد که علاوه بر شی گرا بودن جز گرا نیز می باشد. این زبان برنامه نویسی که توسط مایکروسافت ایجاد شده است دارای اهداف عمومی می باشد. منظور از اهداف عمومی داشتن این است که محدوده گسترده ای از برنامه های مختلف را می توان با استفاده از سی شارپ ایجاد نمود. با استفاده از سی شارپ می توان انواع مختلفی از برنامه ها از جمله اپلیکیشن های سرور، بازی هایی برای دسکتاپ و موبایل، سرویس های وب و … را ایجاد نمود. اگر شما می خواهید یک اپلیکیشن بازی تولید کنید، بهترین انتخابی که شما می توانید داشته باشید سی شارپ است زیرا این زبان توسط Unity3D پشتیبانی می شود.

اگر میخواهید شروعی آسان و در عین حال قدرتمند داشته باشید پیشنهاد میشود از ترکیب سی شارپ و Unity استفاده کنید. یونیتی یک موتور بازی سازی (یعنی میتواند محاسبات فیزیکی و رندرهای گرافیکی ۳D را انجام دهد) و یک IDE همانند اندروید استودیو است. یونیتی یک ابزار رایگان است و به کمک آن میتوان بازی ها را به طرز باورنکردنی به راحتی ایجاد کرد، و فقط با چند خط کد میتوان یک بازی را در کمتر از یک ساعت ایجاد کرد. بدون اغراق یونیتی واقعا قدرتمند است، و ابزار مورد استفاده بسیاری از استودیوهای بازی سازی در گوگل پلی است. و همچنین یونیتی مولتی پتفرمی است.

یونیتی برای ایجاد بازی مناسب است ولی اگر می خواهید یک برنامه اندروید که مطابق با استانداردهای گوگل باشد را تولید کنید استفاده از یونیتی غیر استاندارد است و شما را محدود میکند ، ولی اگر قصد توسعه یک بازی را دارید یونیتی کاملا مناسب و حرفه ای است. ولی اگر برای یادگیری یونیتی مشتاق نیستید میتوانید از Unreal و یا GameMaker استفاده کنید.

همچنین سی شارپ میتواند با Xamarin در ویژوال استودیو مورد استفاده قرار گیرد. که میتوان از مزیت چند سکویی (cross platform) نیز استفاده کرد (یک پایه کد برای اندروید و iOS) . برای یک مبتدی این مسیر مقداری دشوار است اما برای یک شرکت کوچک که میخواهد یک برنامه برای اندروید و iOS ایجاد کند مناسب است.

سی شارپ یک نسخه ساده تر و شی گرا از C و ++C است که توسط مایکروسافت طراحی شده است. این زبان دارای قدرت ++C و آسان بودن ویژوال بیسیک است و همچنین به عنوان یک نسخه ساده از جاوا نیز نام برده می شود. همانند جاوا، سی شارپ نیز قابلیت بازیافت حافظه (زباله‌روبی) را دارد و این یعنی نیازی به نگرانی در مواردی مانند کمبود حافظه و آزاد کردن رم وجود ندارد. در عین حال سی شارپ جدیدتر از جاوا است. انتخاب بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید معمولا بستگی به سلیقه فرد دارد.

Xamarin نام شرکتی است که ابزارهای توسعه نرم افزار تجاری تولید می کند. این شرکت با استفاده از پروژه متن باز Mono بستری را فراهم می آورد که بتوان با استفاده از #C و NET. بتوان برنامه هایی برای اندروید و OS X و IOS ساخت. Xamarin برای ساخت برنامه های اندروید محصول Xamarin.Android را به بازار عرضه کرده است. 

توجه: اگر میخواهید اطلاعات بیشتر نسبت به برنامه نویسی سی شارپ پیدا کنید پیشنهاد میکنم مقاله زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟ رو مطالعه کنید.

محیط Corona برای برنامه نویسی اندروید

4- Corona

 می توان گفت کورونا یکی دیگر از گزینه‌های ساده برای برنامه نویسی اندروید است که بسیار قدرتمند است و قدرت کنترل بسیاری ارائه می‌دهد. در LUA می‌توان کد نویسی کرد که این کدنویسی بسیار ساده تر از جاوا است و همچنین توسط Corona SDK (کیت توسعه نرم افزار) همه چیز ساده‌تر هم می‌شود. پشتیبانی از تمام کتابخانه‌های بومی، اجازه می‌دهد تا شما برنامه خود را برای سیستم عامل‌های مختلف منتشر کنید.

Corona یک چارچوب کراس پلت فرم ایده آل برای سرعت بخشیدن به برنامه ها و بازی ها برای دستگاه های تلفن همراه و سیستم های دسکتاپ است. این به اون معنیه که شما میتونین پروژه خودتون رو یک بار ایجاد کنین و اون رو به انواع مختلفی از دستگاه ها، از جمله Apple IPhone،iPad، تلفن های Android، تبلت ها، مک دسکتاپ، ویندوز دسکتاپ و حتی تلویزیون های متصل مثل Fire Tv، Apple Tv و Android Tv متصل کنین و از اون استفاده کنین.

توجه: از کورونا به طور کلی برای تولید بازی استفاده می‌شود اما در موارد مختلفی دیگری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باید از یک ویرایشگر متن مثل Notepad++ برای وارد کردن کدهای خود استفاده کنید و می‌توانید کدها را در شبیه‌ساز بدون اینکه کامپایل شوند اجرا کنید و به کمک ابزار آنلاین به راحتی می‌توان از برنامه اندروید نوشته شده، خروجی APK گرفت.

کورونا نیاز به دانش برنامه نویسی دارد، اما نقطه شروع خوبی برای برنامه نویسی است. در عین حال، مطمئنا محدودیت‌هایی وجود دارد، اما چند پله‌ای شما را به تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای نزدیک‌تر می‌کند. این گزینه برای افرادی که می‌خواهند برنامه نسبتا ساده ای ایجاد کنند خوب است، اما برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای مناسب نیست.

نکته مهم: اگر قبلا سابقه کار با Action Script رو دارید پیشنهاد میکنم از کورونا استفاده کنید. 

زبان پایتون برای برنامه نویسی اندروید

5- پایتون

نمی توان از پایتون به عنوان راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید یاد کرد اما می تواند جز لیست راحترین ها قرار گیرد. پایتون یکی از بهترین زبان های برنامه نویس اندروید است که در ایران، طرفداری زیادی ندارد. پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که در توسعه وب، توسعه اپلیکیشن ها، تولید GUI های دسکتاپ، توسعه نرم افزارهای کاربردی و آنالیز داده های عددی و علمی بسیار استفاده می گردد.
پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی است که بسیار در دانشگاه ها تدریس می شود و در چارت درسی بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا دیده می شود. دلیل شهرت و محبوبیت این زبان برنامه نویسی کاربردی بودن آن است زیرا این زبان برای طراحی نرم افزارها مناسب می باشد.

اگر درگیر انتخاب زبان برنامه نویسی اندروید هستید و نمی دونید از کدام زبان برنامه نویسی استفاده کنید به نظرم پایتونم گزینه جالبیه ولی همان طور که در بالا گفتیم در ایران هنوز جا نیفتاده و کمتر کسی به سمت آن میرود. (البته در یک سال اخیر دید به پایتون بهتر شده است و در حال جا باز کردن بین برنامه نویس های ایرانی می باشد.)

پایتون علاوه بر سادگی و کارامد بودن این امکان را به شما می دهد که هر نوع اپلیکیشن و نرم افزار و حتی وب سایتی را که می خواهید با استفاده از آن تولید نمایید و علاوه بر این یادگیری آن بسیار بسیار ساده است.

توجه: اگر می خواهید در مورد زبان پایتون بیشتر بدونید پیشنهاد میکنم مقاله پایتون چیست رو مطالعه کنید.

محیط اندروید استودیو برای برنامه نویسی اندروید

6- اندروید استودیو (جاوا)

شاید تعجب کنید که اندروید استودیو رو در لیست راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید گذاشتم. راسیتش نمی توان گفت که جاوا ساده است و باید این رو ذکر کنم که جاوا جز زبان های متوسط از لحاظ یادگیری می باشد نه آنقدر ساده است مثل بیسیک نه آنقدر سخت می باشد که نتوان آن را یاد گرفت ولی در میانه قرار دارد. دلیل آوردن نام اندروید استودیو، استفاده زیاد برنامه نویس ها از آن می باشد. 

وقتی کسی می خواد سمت برنامه نویسی اندروید بیاد اولین زبانی که با آن روبرو می باشد زبان برنامه نویسی جاوا است. خیلی از برنامه نویس ها، زبان اصلی برنامه نویسی اندروید را زبان جاوا میدانند. البته باید این نکته رو هم مد نظر قرار دهیم که جاوا زبان رسمی برنامه نویسی اندروید است و این یعنی بیشترین پشتیبانی گوگل از این زبان خواهد بود. بیشتر اپلیکیشن‌های اندروید که در حال حاضر در گوگل پلی حضور دارند، با استفاده از زبان جاوا نوشته شده‌اند.

توجه: به جرات می توان گفت محبوبترین زبان برنامه نویسی اندروید، جاوا می باشد.

در نمودار درصدی محبوبیت زبان های برنامه نویسی و تعداد دفعات جستجوی نام زبان های برنامه نویسی در اینترنت، جاوا در جایگاه اول قرار دارد و ۲۳% از کل تعداد جستجوهای سالانه زبان های برنامه نویسی در اینترنت را تشکیل می دهد. اما متاسفانه در ایران زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد این عدم توجه به این زبان شاید به خاطر پیچیدگی های آن باشد. معمولا در ایران جاوا فقط برای برنامه نویسی اندروید استفاده می شود و حتی خیلی ها هم از جاوا برای برنامه نویسی اندروید استفاده نمی کنند.

جالب است بدانید که خود سیستم عامل اندروید با استفاده از جاوا نوشته شده است و این بدان معنا است که شما اگر بتوانید جاوا را بیاموزید خواهید توانست اپلیکیشن های کامل و جامعی برای سیستم عامل اندروید بنویسید. یعنی شما پس از یادگیری جاوا قادر به نوشتن هر نوع اپلیکیشنی خواهید بود و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت. پس می توان گفت که جاوا برای کسانی که می خواهند کارهای بسیار جدی و حرفه ای انجام دهند انتخاب خوبی می باشد.

نکته: جاوا مناسب ترین زبان برای توسعه اپلیکیشن های موبایل می باشد زیرا برنامه های نوشته شده با استفاده از جاوا قابل اجرا بر روی تمام پلتفرم های موجود برای اندروید می باشند.

اولین قدم در برنامه نویسی اندروید با استفاده از جاوا، نصب برنامه Android Studio است. این برنامه با اندروید SDK (پیشنهاد میکنم مقاله SDK چیست و تفاوت JDK و SDK رو مطالعه کنید.) بسته بندی می‌شود و این یعنی همه چیزهایی را که نیاز داریم در یک جا جمع شده است.

نتیجه گیری پایانی:
اگر بخواهیم راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید رو نام ببریم بدون شک زبان بیسیک می باشد. یادگیری این زبان آنقدر ساده می باشد که اصلا نمی شود زبانی دیگر رو معرفی کرد. اگر دنبال این هستید که ما راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید رو به شما معرف کنیم باید اسم بیسیک رو از ما بشنوید. واقعا برنامه نویسی با آن بسیار آسان می باشد. برای اینکه از بیسیک برای برنامه نویسی اندروید استفاده کنید باید از محیط B4A (بیسیک فور اندروید) استفاده کنید. 

پیشنهاد میکنم اگر این مقاله که با عنوان راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید منتشر شده است را مطالعه کردید حتما حتما دو مقاله بهترین زبان برنامه نویسی اندروید و مقایسه محیط های برنامه نویسی اندروید را مطالعه کنید با خواندن این دو مقاله دید و آشنایی عالی نسبت به برنامه نویسی اندروید پیدا می کنید. 

بررسی بهترین زبان برنامه نویسی اندروید
بررسی و مقایسه محیط های برنامه نویسی اندروید

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 3 دیدگاه
Avatar
صابر
پاسخ دهید

تشکر از مطالب بسیار مفیدتون.

Avatar
Amin k
پاسخ دهید

سلام ممنون از سایت خوبتون
یه سوال داشتم از نظر قدرت برنامه نویسی ایا زامارین در حد اندروید استودیو هست؟
اخه چند جا خوندم که زامارین به اندازه اندروید استودیو قوی نیس و حجم برنامه هایی که با زامارین نوشته میشن خیلی زیاده
برای کسی که بخواد کسب درآمد داشته باشه زامارین خوبه ایا

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ Amin k
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    ببینید شکی نیست که اندروید استودیو وضعیت بهتری دارد ولی زامارینم بسیار قوی هستش
    بحث حجم برنامه باید بلد باشید خروجی بگیرید – خیلی از دوستان نمیدونند چطور خروجی بگیرند
    نحوه خروجی گرفتن خیلی خیلی مهم هستش
    زامارینم خوبه از لحاظ استخدامی
    ولی اندروید استودیو هم عالیه


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید