check home phone-call search send

برنامه نویسی اندروید به زبان بیسیک

بعد از این مقاله بهترین زبان برنامه نویسی اندروید رو منتشر کردیم بعضی ها در مورد برنامه نویسی اندروید به زبان بیسیک سوال کردند و پرسیدند یعنی با ویژوال بیسیک می تونیم برنامه اندروید بنویسیم جواب این دوستان رو دادم و گفتم جریان برنامه نویسی با بیسیک چی هستش، در این مقاله میخوام توضیحاتی در مورد برنامه نویسی اندروید به زبان بیسیک بدم تا اگر خواستید شروع به نوشتن اپلیکیشن اندروید با بیسیک کنید کامل بدونید باید چه کنید.

در این مقاله ابتدا می گویم زبان برنامه نویسی بیسیک چی هستش بعد در مورد ویژوال بیسیک صحبتی می کنیم و در آخر در مورد برنامه نویسی اندروید به زبان بیسیک نکاتی رو ارائه میدهیم. در همین ابتدا بگم همان طور که در مقاله بهترین زبان برنامه نویسی اندروید گفتیم نوشتن اپلیکیشن با زبان برنامه نویسی بیسیک، ساده ترین روش برای برنامه نویسی اندروید است.

برنامه نویسی اندروید به زبان بیسیک

زبان برنامه نویسی بیسیک

زبان برنامه نویسی بیسیک، یک زبان سطح بالا و در عین حال جز ساده ترین زبان های برنامه نویسی می باشد. بیسیک در سال ۱۹۶۴ توسط جان جی. کمنی و توماس یوجین کرتز در دانشگاه دارتموث در نیوهمپشر آمریکا، به منظور دسترسی دانشجویان به کامپیوتر و آموزش اصول اولیه برنامه‌نویسی طراحی شد.

نکته مهم: زبان‌های جدیدی مانند مایکروسافت ویژوال بیسیک بر مبنای بیسیک ساخته شده‌اند.

توجه: تا سال ۲۰۰۶، ۵۹٪ برنامه نویسان محیط دات‌نت از ویژوال بیسیک به عنوان تنها زبان خود استفاده می‌کردند.

هشت اصل در طراحی بیسیک عبارتند از:

  • استفاده از آن برای مبتدیان آسان باشد.
  • یک زبان برنامه‌نویسی با همه منظوره باشد.
  • امکان اضافه شدن ویژگی‌های پیشرفته را به متخصصین بدهد (در حالی که سادگی زبان برای مبتدیان حفظ شود).
  • تعاملی باشد.
  • پیغام‌های خطای واضح داشته باشد.
  • برای برنامه‌های کوچک، سریع پاسخ دهد.
  • نیازی به آشنایی با سخت‌افزار نداشته باشد.
  • از کاربر در برابر سیستم‌عامل حفاظت کند.

توجه: پس تا الان متوجه شدیم که بیسیک یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و کاملا ساده است. حال میخواهیم در مورد ویژوال بیسیک صحبت کنیم.

ویژال بیسیک

ویژوال بیسیک توسعه یافته زبان برنامه‌نویسی بیسیک می‌باشد. بیسیک توسط پروفسور جان کمنسی و توماس کرتز از کالج دارتموث برای نوشتن برنامه‌های ساده ایجاد شد. طراحی آن از اواسط دهه ۱۹۶۰ آغاز گردید. ویژوال بیسیک تا نسخه ۳ به صورت ۱۶ بیتی بود. از نسخه ۵ به بعد فقط ویرایش ۳۲ بیتی آن ارائه شد. (نسخه ۴ هم به صورت ۱۶ بیتی و هم به صورت ۳۲ بیتی عرضه شده بود)

ویژوال بیسیک از نسخه ۶ به بعد بر پایه چارچوب دات‌نت (NET.) ارائه شد.
اگر چه با ظهور ویژوال بیسیک دات نت اکثر برنامه‌نویسان ویژوال بیسیک ۶ به آن گرویدند، ولی نسخه ۶ همچنان طرفداران ویژهٔ خود را دارد.

ویژوال بیسیک برای توسعه سریع نرم‌افزار (RAD یا Rapid Application Development) بر پایه رابط گرافیگی کاربر (GUI یا Graphical User Interface) توسعه داده شد. دسترسی آسان و سریع به پایگاه دادهها با استفاده از DAO ،RDO یا ADO و ایجاد کنترل‌های اکتیو ایکس از جمله مواردی هستند که این زبان را برای RAD مناسب کرده‌اند.

برنامه‌نویسی در ویژوال بیسیک به صورت برنامه‌نویسی رویدادمحور و برنامه‌نویسی شیءگرا می‌باشد.

در برنامه‌نویسی تجاری، ویژوال بیسیک جز محبوب‌ترین‌ها است. بنابه آماری که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد، ۵۶٪ از برنامه‌های تجاری با استفاده از این زبان تولید شده‌اند.

برنامه نویسی اندروید با b4a

برنامه نویسی اندروید به زبان بیسیک

خب تا این لحظه متوجه شدیم که زبان برنامه نویسی بیسیک چیست و چگونه زبانی است و بعد در مورد ویژال بیسیک صحبت کردیم. حال میخواهیم در مورد برنامه نویسی اندروید به زبان بیسیک توضیحاتی رو ارائه دهیم. 

برای برنامه نویسی اندروید به زبان بیسیک باید از یک محیط به نام بیسیک فور اندروید (Basic4android) استفاده کنید. بیسیک فور اندروید یا به اصطلاح B4A در واقع یک نرم افزار برنامه نویسه که از اون میشه به جای یک جایگزین برای برنامه نویسی با زبان جاوا استفاده کرد. زبان برنامه نویسی این نرم افزار شبیه به زبان ویژوال دات نت (Visual Basic .Net) است. این برنامه یک مفسر و ترجمه گره، به این شکل که کد های شما رو به صورت جاوا و سپس با استفاده از API اندروید (SDK) تبدیل به فایل APK خواهد کرد.

محیط ساده و گرافیکی نرم افزار بیسیک فور اندروید به شما این امکان را می دهد تا هر نوع برنامه کاربردی و یا بازی مهیجی را برای سیستم عامل اندروید ایجاد کنید و به سرعت و با آسانی خروجی تحت اندروید را تولید کنید. وجود کتابخانه های کاربردی فراوان یکی دیگر از نقاط قوت این محیط برنامه نویسی محسوب می گردد. برخی از مفیدترین کتابخانه های داخلی نرم افزار بیسیک فور اندروید عبارت اند از: کتابخانه SQL (برای مدیریت بانک های اطلاعاتی) – کتابخانه Serial (برای کار با بلوتوث و ارتباط سریال) – کتابخانه HTTP (برای مدیریت و کار با سرویس های وب) – کتابخانه های TCP, UDP (برای کار با شبکه) و کتابخانه OpenGL (برای پردازش تصاویر) و …

محیط برنامه نویسی b4a

چرا Basic4android گزینه مناسبی می باشد؟

  • عدم نیاز به نوشتن XML
  • امکان شبیه سازی برنامه های اندروید توسط امولوتور و یا با یک دستگاه واقعی (متصل به USB یا برروی شبکه محلی) به ایجاد و اشکال زدایی پرداخت
  • دارای مجموعه ای غنی از کتابخانه ها
  • پشتیبانی Android 1.6 و بالاتر
  • پشتیبانی از شی ء گرایی
  • و …

چرا برنامه نویسی اندروید به زبان بیسیک بسیار ساده است؟

همون طور که از اسم بیسیک پیداست یادگیری این زبان بسیار آسان و ساده می باشد. در بیسیک فور اندروید (Basic4android) چون شی گرایی کمتری به کار رفته و شما خیلی زود میتونید آن را یاد بگیرید و تقریبا میشود گفت زمان یادگیر Basic4android یک پنجم زمان یادگیری زبان جاوا است. تعداد خط کد هایی که در برنامه استفاده میشود خیلی کمتر از جاواست، در نتیجه تعداد خطاها و باگ ها نیز کمتر و همه این ها باعث میشود تا شما سرعت بیشتری در برنامه نویسی داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر به سایت خود بیسیک فور اندروید با نشانی www.b4x.com مراجعه کنید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : ۰ دیدگاه
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید