check home phone-call search send

جشنواره نوروزی سورس ایران شروع شد - 😍 تا 50 درصد تخفیف واقعی 😍

مشاهده محصولات
  • 00روز
  • 00 ساعت
  • 00دقیقه
  • 00 ثانیه

محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران

در این مدت تعدادی از کاربران در مورد محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران سوال پرسیدند راسیتش ابتدا خودم به فکر رفتم واقعا محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران چه زبانی هست گفتم بذار بر اساس داشته های خودم و تعدادی از دوستان یک مقاله در این زمینه بنویسم تا اگر کسی باز ازم سوال کرد لینک مقاله رو بهش بدم. پس اگر میخواهید بدونید محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران چه زبانی است همراه ما باشید. 

محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران

توجه: این نکته رو بگم واقعا نمیشه به صورت صد در صدی چیزی در این زمینه گفت این مطالب که ما ارائه میدیم بر اساس تجربیات خودمون است و تعداد گرایش کاربران به سمت یک زبان برنامه نویسی است و واقعیت اینست که آماری در این زمینه وجود ندارد که ما با استناد بر آن اطلاعات بسیار دقیقی را ارائه کنیم. ولی این اطلاعاتی که در این مقاله ارائه میدهیم میتواند به عنوان یک منبع برای معرفی محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران باشد.

محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران

واقعیت این است فقط یک زبان به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران وجود ندارد و چند زبان برنامه نویسی هست که به شده بین ایرانیان محبوب هستند و میتوان گفت حتی بازار کار برنامه نویسی ایران در دست این چند زبان قرار گرفته است. سعی میکنم تمام این زبان ها که در ایران محبوبیت دارند رو مورد بررسی قرار دهیم.

زبان برنامه نویسی سی شارپ

اگر سی شارپ محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران نباشد ولی صد در صد جز محبوب ترین ها است. الان به ندرت پیدا می شود کسی سی شارپ رو نشناسد و ندونه چی هستش حتی کسانی که در حوزه برنامه نویسی فعالیت میکنند. اگر بخوایم بگیم محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران در بخش برنامه نویسی ویندوز کدام زبان است میتوان سی شارپ رو معرفی کرد. در بخش وب هم با وجود تکنولوژی ASP.NET توانسته قدم بلند و محکمی بردارد. در کنار این دو، زامارین و یونیتی باعث شده اند محبوبیت سی شارپ دو چندان شود.
در حال حاضر سی شارپ در مدارس و دانشگاه ها تدریس می شود و همین هم باعث محبوبیت آن بین دانشجویان و دانش آموزان شده است. اگر میخواهید بیشتر با این زبان آشنا شوید پیشنهاد میکنم حتما مقالات زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟ و مدت زمان یادگیری سی شارپ را مطالعه کنید.

نکته: در مورد زامارین صحبت کردیم، زامارین یک تکنولوژی است که بر بستر زبان برنامه نویسی سی شارپ کار میکند و برای ساخت و برنامه نویسی اپلیکیشن های اندروید و ios استفاده می شود. در مورد موتور بازی یونیتی هم صحبت کردیم که با استفاده از این موتور بازی که باز با استفاده از سی شارپ انجام میگیرید برای ساخت بازی ویدئویی برای کامپیوترهای شخصی، کنسول‌های بازی، دستگاه‌های همراه و وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود

توجه: اگر به دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی شی شارپ هستید پیشنهاد میکنم مقاله چگونه متخصص سی شارپ شویم ؟ را مطالعه کنید.

زبان برنامه نویسی PHP

کمتر کسی رو پیدا می کنید این زبان برنامه نویسی دوست داشتنی رو نشناسد. با جرات میتوان گفت که زبان PHP در کنار تکنولوزی ASP.NET تحت سی شارپ؛ محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در ایران هستند. الان هر کسی که با CMS های آماده ای مثل وردپرس و جوملا کار میکند و میخواهد برای آن ها کد نویسی کند از این زبان استفاده می کند. این زبان یک فریم ورک معرف به نام لاروال دارد که محبوبیت فوق العاده در این چند سال اخیر به دست آورده است چه در جهان چه در ایران، و ظهور این فریم ورک باعث محبوبیت بیشتر PHP شده است. 

محبوب ترین زبان برنامه نویسی وب در ایران

اگر میخواهید فقط وب کار کنید میتوانید حساب ویژه ای روی این زبان برنامه نویسی باز کنید. خدا رو شکر بازار کار خوبی هم در ایران دارد. پیشنهاد می شود بعد از این که PHP رو فرا گرفتید یک تحقیقی روی فریم ورک محبوب آن یعنی لاراول داشته باشید. این زبان مثل سی شارپ بازار کار خوبی در ایران دارد و میتوان جز انتخاب های شما باشد.

توجه: اگر میخواهید بیشتر با زبان برنامه نویسی php آشنا شوید پیشنهاد میکنم مقالات PHP چیست , زمان لازم برای یادگیری php را مطالعه کنید. اگر هم میخواید وضعیت بازار کارشو بدونید مقاله بازار کار PHP یا ASP.Net میتونه اطلاعات خوبی در اختیارتون قرار دهد.

زبان برنامه نویسی سی و سی پلاس پلاس 

شاید خنده دار باشد اما سی و سی پلاس پلاس با اینکه بازار کار خاصی در ایران ندارند ولی بین دانشجویان و دانش آموزان محبوبیت خاصی دارند و اکثریت به عنوان بیس و پایه برنامه نویسی این دو زبان رو میشناسند. در بعضی از مدارس و دانشگاه ها به عنوان درس اصلی تدریس می شوند. بخصوص زبان سی که بین بچه9 های الکترونیک و رباتیک از محبوبیت خاصی برخوردار است.

اگر میخواهید با این دو زبان بیشتر آشنا شوید پیشنهاد میکنم مقالات زبان c چیست و سی پلاس پلاس چیست را مطالعه کنید. سعی شده به صورت کامل در این دو مقاله کاربر و دانشجو رو با این زبان ها آشنا کنیم.

زبان برنامه نویسی پایتون

یکی از زبان هایی خودم فکر میکردم اگر به ایران وارد شود اتفاق های عالی میافتد و نیفتاد زبان پایتون بود. خودم به شخصه فکر میکردم همه به سمت این زبان کوچ میکنند. پایتون رو میتوان جز زبان های محبوب در ایران دانست اما به اندازه سی شارپ و PHP، ولی بین قشر خاصی از جامعه محبوبیت دارد. و میتوان آن را جز محبوب های داخل ایران دانست البته در رتبه های پایین تز از بقیه زبان های برنامه نویسی، ولی در کل در جهان نسبت به ایران محبوبیت بیشتر دارد.

برای آشنایی بیشتر با زبان پایتون پیشنهاد میکنم مقالات پایتون چیست، مدت زمان یادگیری پایتون و حقوق برنامه نویس پایتون را مطالعه کنید تا به صورت کامل با این زبان آشنا شوید

محبوب ترین زبان برنامه نویسی قدیمی در ایران

زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک 

اگر سال 84 85 بود میگفتم ویژوال بیسیک، محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران است اما الان میتوان از آن به عنوان محبوب در سال های گذشته یاد کرد. ویژوال بیسیک یک زبان غیر حرفه ای برای برنامه نویسی بود. البته فعلا تعدادی از آن به عنوان یک زبان دوست داشتنی یاد میکنند ولی خب در حال حاضر محبوبیت سال های گذشته رو ندارد و خیلی مخاطب ندارد. پیشنهاد هم نمیکنم به سمت آن بروید چون کلا میتوان گفت جز اموات برنامه نویسی است. 

زبان برنامه نویسی دلفی 

شاید گفت سال های 85 تا 88 دلفی خیلی تو بورس بود و محبوبیت عجیبی بین برنامه نویس ها داشت طوری که اکثریت در مورد آن صحبت میکردن و در مورد امکاناتش بحث می شد ولی بعد از سال 88 89 دیگه از محبوبیتش کاسته شد و روز به روز این محبوبیت کم شد و می توان گفت مثل ویژوال بیسک جز مردگان حساب می شود.

زبان برنامه نویسی جاوا 

شاید دلیل محبوبیت جاوا در ایران به خاطر برنامه نویسی اندروید است. به نظرم جز محبوب ها هستش اما به صورت تنها بازار کاری در ایران ندارد و بیشتر برای برنامه نویسی اندروید مورد استفاده قرار میگیرد و اکثر برنامه نویس ها علاقه ای به آن ندارند.

نتیجه گیری:

سعی شد تعدادی از زبان های برنامه نویسی محبوب در ایران رو مورد بررسی قرار دهیم. در این لیست میتوانست تعدادی زبان دیگر هم قرار بگیرند اما به نظرم محبوبیت این چند زبان از بقیه بیشتر بوده است. همان طور که در بخش بالا گفتم نمیتوان یک زبان رو به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران معرفی کرد. 

به نظر شما محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران چه زبانی است؟

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 2 دیدگاه
Avatar
-عزیزی
پاسخ دهید

کاملا با شما موافقم، با این وجود که مهم نیست محبوب ترین زبانِ برنامه نویسی چیه، ولی خب با توجه به اینکه انسان ذاتا به علم داده های علاقه منده، بنظر من محبوب ترین زبان های حالِ حاضرِ ایران، سی شارپ و پایتون هستن و در رتبه ی دوم، زبان های سی / سی پلاس پلاس و پی اچ پی قرار دارن و بعدش هم بقیه زبون ها که دیگه بهتر میدونین…

Avatar
علیرضا
پاسخ دهید

بنظره من هیچ فرقی نداره چ زبانی محبوب ترینه …
اگ ما هر زبانی رو که علاقه داریم و بروز هستش رو خوب و کامل یاد بگیریم مطمئنا میتونیم خیلی راحت کار پیدا کنیم 😊 …


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید