check home phone-call search send

فواید یادگیری برنامه نویسی

این همه در مورد یادگیری برنامه نویسی صحبت کردیم اما هیچ وقت در مورد فواید یادگیری برنامه نویسی صحبت نکردیم و نگفتیم اصلا چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم. خیلی با خودشون میگن چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم و چه دلیلی دارد خودم را درگیر یادگیری برنامه نویسی کنم. البته حق هم دارند آدم تا ندونه دلیل یک کار رو، انگیزه و شوقی برای یادگیری ندارد. در این مقاله نمی خوام در مورد برنامه نویسی چیزی بگم بلکه می خواهم در مورد فواید یادگیری برنامه نویسی صحبت کنم و بگم اگر ما شروع به یادگیری و آموزش برنامه نویسی کنیم چه اتفاقی برای ما می افتد. پس پیشنهاد میکنم چند دقیقه وقت بذارید و این مقاله را مطالعه کنید. (البته قبلا در سایت مقاله ای با عنوان چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم ؟ را منتشر کردیم و چند دلیل برای این موضوع آوردیم اما در این مقاله می خواهیم خیلی کاملتر و دقیقتر در این باره صحبت کنیم.)

فواید یادگیری برنامه نویسی

فواید یادگیری برنامه نویسی

قبلا در مقاله چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم ؟ در مورد فواید برنامه نویسی 4 گزینه رو معرفی کردیم اما وقتی بیشتر با کاربران و کسانی که برنامه نویس هستند صحبت کردم متوجه شدم اگر وارد حوزه برنامه نویسی شوید چه اتفاق های خوبی برای ما رقم میخورد. سعی کردم در این مقاله که با عنوان فواید یادگیری برنامه نویسی در حال نگارش است 11 مورد اصلی و مهم از فواید برنامه نویسی رو لیست کنم و در مورد هر کدام توضیحاتی رو ارائه دهم. البته خیلی بیشتر از این 11 گزینه می توانستم لیست کنم اما دیدم باید گزینه های اصلی رو نگه دارم و بقیه رو حذف کنم و در نهایت به این لیست رسیدم. 

  • ورود به حوزه ی یکی از پردرآمدترین مشاغل حال حاضر دنیا
  • تفکر خلاقانه در لحظات بحرانی
  • تبدیل از یک مصرف کننده ی فناوری به یک تولید کننده ی فناوری
  • درک بهتری از تکنولوژی
  • پیاده سازی ایده ها
  • افزایش گیرایی و هوش
  • تکنیک حل مشکل
  • مهاجرت راحتر
  • افزایش خلاقیت
  • اعتماد به نفس
  • پرستیژ و جایگاه اجتماعی

1- ورود به حوزه ی یکی از پردرآمدترین مشاغل حال حاضر دنیا

یکی از مهمترین فواید یادگیری برنامه نویسی همین صاحب یک تخصص پردرآمد شدن است. وقتی شما برنامه نویسی رو یاد میگیرید وارد یک حوزه پول ساز می شوید. البته باید متذکر شوم این موضوع در ایران کم رنگ تر است و نمی توان گفت جز پول سازترین شغل ها حساب می شود. ولی کسانی که صاحب تخصص برنامه نویسی می شوند معمولا درآمد خوب و قابل قبولی دارند. در حالت کارمندی تا 15 میلیون هم حقوق ماهانه داریم و به صورت فریلنسری یا همان آزادکاری چندین برابر این مبلغ می توانیم درآمد کسب کنیم این دیگه بستگی به خودمان دارد که می توانیم پروژه بگیریم یا نه، این شمایید که حقوق و درآمد خودتون به صورت آزادکاری را مشخص می کنید.

2- تفکر خلاقانه در لحظات بحرانی

دومین گزینه از لیست فواید یادگیری برنامه نویسی، همین تفکر خلاقانه در لحظات بحرانی می باشد. در حال حاضر،‌ اکثر مدیران اجرایی در تلاش برای پیدا کردن راه حلی برای افزایش سود‌دهی و کاهش هزینه‌های جانبی هستند. باید این موضوع را در نظر گرفت که کد‌نویسی و تکنولوژی، تأثیر به‌سزایی در سازمان‌دهی و کنترل بخش‌های مختلف یک کسب‌و‌کار دارد و ورود آن، سبب می‌شود که فرد با دید حساس‌تری پروسه‌های جاری را دنبال کند و به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه‌تری برای بهبود راندمان‌ کاری باشد.

مثلا فکر کنید یک حسابدار یک شرکت مجبور هستش برای نشان دادن گزارشات به مشتری‌ها، اطلاعات چندین سیستم را ثبت و ضبط کند و این اطلاعات را به روی کاغذ بیاورد و ارقام را با دست جا‌به جا کند. حالا این حسابدار کافیه برنامه نویسی بلد باشد و می تواند با ساخت یک نرم افزار باعث افزایش روند کارها شود و دیگر نیاز نیست خیلی خیلی وقت صرف کند. کافیه اطلاعات رو وارد کند و با یک کلیک تمام کارها رو انجام دهد.

خیلی از کسانی که در دوره های آموزش برنامه نویسی سورس ایران شرکت کرده اند کارمند هستند و می خواهند با یادگیری برنامه نویسی، اقدام به ساخت یک نرم افزار برای راحتی کار خودشونه کنند. 

3- تبدیل از یک مصرف کننده ی فناوری به یک تولید کننده ی فناوری

شاید بارها پیش آمده که از بازی یا اپلیکیشن های دیگران استفاده کرده و بیشتر نقش یک مصرف کننده رو دارید. شاید در دید اول زیاد چیز عجیبی نیست و خیلی ها دارند این کار رو میکنند و نقش مصرف کننده دارند ولی اگر خود شما شروع به یادگیری برنامه نویسی کنید و به یک زبان برنامه نویسی مسلط شوید میدونید چه حس خوبی دارد شما دیگر میتوانید وبسایت، نرم افزار و اپلیکیشن طراحی و برنامه نویسی کنید و دیگران از محصول (وبسایت ، نرم افزار و اپلیکیشن) شما استفاده کنند هم شما به درآمد زایی میرسید هم از یک مصرف کننده به یک تولید کننده در حوزه فناوری میرسید که واقعا حس غرور رو در هر شخصی فوران میکند و باعث اعتماد به نفس بالایی می شود. سعی کنید حداقل یک زبان رو یاد بگیرید و شروع کنید به یادگیری برنامه نویسی که حتما اتفاق های خوبی برای شما رقم می خورد.

4- درک بهتری از تکنولوژی

باید قبول کرد که در عصر حاضر، تکنولوژی در حال بلعیدن همه چیز است حالا فکر کنید شما به درک بهتری از تکنولوژی برسید که همین درک بهتر خود یک مزیت بزرگ محسوب می شود. دانستن تکنولوژی (به طور مثال استفاده‌ی کاربردی از تلفن‌های هوشمند و برنامه‌ها) سبب عوض شدن نگرش انسان به این دنیا می‌شود. کد‌نویسی نه تنها به شما طریقه‌ی ساخت یک برنامه را شرح می‌دهد، بلکه شما را از سرعت بالای توسعه تکنولوژی آگاه می‌سازد و به شما می‌آموزد چرا یک برنامه ساخته شده است؟ چرا سازندگان، این برنامه را ساخته‌اند و چرا دیگران این موقعیت را برای ساخت این برنامه درک نکرده‌اند؟

یکی از بزرگان این حوزه در مورد این موضوع نظر جالبی دارد: وقتی که علم کد‌نویسی را فرا می‌گیرید، دید جدیدی به دنیا خواهید داشت. زمانی که می‌فهمید چه کار‌هایی را می‌توان با برنامه‌نویسی انجام داد، درک بهتری از تکنولوژی که در تمام زندگی شما تأثیر می‌گذارد، خواهید داشت. بعد از آن می‌دانید که وقتی وارد صفحه‌ی اینستاگرام یا تلگرام می‌شوید، چه چیزی‌هایی در پشت پرده اتفاق می‌افتد. واقعا حس خوب و لذت بخشی دارد.

5- پیاده سازی ایده ها

به نظرم این بخش هیجان انگیزترین بخش یادگیری برنامه نویسی هست چون وقتی شما برنامه نویسی بلد باشید به راحتی میتوانید ایده هایی که در زمینه فناوری دارید رو پیاده سازی کنید. اگر بخوایم نمونه بگیم مدیر فیسبوک که وقتی ایده فیسبوک به ذهنش امد با یکی دیگر از دوستانش شروع به نوشتن کرد و در حال حاضر یکی از سه سایت برتر دنیا رو خلق و برنامه نویسی کرد.

واقعا خیلی لذت بخش هست اگر شخص بتونه ایده هاشو خودش پیاده سازی کند. نمونه های داخلی هم اینقد داریم که نگو و نپرس، در حال حاضر کسانی که برنامه نویسی بلدن دیگر خیلی کم در شرکت های دیگر کار میکند و بیشتر روی ایده های خود کار میکنند چون هم هیجان انگیز هست هم میتواند به درآمد زایی فوق العاده ای برسند.

6- افزایش گیرایی و هوش

یکی از فواید یادگیری برنامه نویسی که اصلا قبلا بهش اعتقادی نداشتم همین افزایش گیرایی و هوش است راسیتش اوایل می گفتم امکان نداره روی گیرایی و هوش تاثیر بذاره، ولی بعد از مدتی واقعا متوجه شدم نه به صورت صد در صدی ولی واقعا تاثیر قابل توجه می گذارد دلیل این تاثیر گذاری یادگیری حل مسئله است و باعث می شود شما درک درستی از مشکلات و مسائل داشته باشید و خیلی راحت بتوانید متوجه همه چیز شوید.

باز تکرار می کنم این موضوع رو نمیدونم جایی به صورت علمی بهش پرداخته اند یا نه، ولی به شخصه این چیز رو تجربه کرده ام هم روی خودم هم چندین برنامه نویس که در اطرافم هستند. چون به قدرت درک بالایی از محیط میرسند و به شدت گیرای و هوششون افزایش پیدا می کند.

7- تکنیک حل مشکل

دانستن علم برنامه‌نویسی به شما دیدگاه یک مهندس‌ نرم‌افزار را می‌دهد و به شما می‌آموزد که چگونه دید کامپیوتری داشته باشید و مشکلات را از آن منظر حل کنید. زبان برنامه‌نویسی بر پایه‌ی منطق، الگوریتم و ریاضیات است و به شما آموزش می‌دهد که برای حل مشکلات بزرگ، لازم است که آن‌ها را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید تا آسان‌تر حل شوند. برای اینست که وقتی یک برنامه نویس با مشکل یا مسئلی روبرو می شود خیلی منطقی تر رفتار می کند.

یکی از بزرگان این حوزه می گوید: شما هیچ وقت یک برنامه را صرفاً برای ساخت یک برنامه نمی‌سازید. شما باید به مشکلی که می‌خواهید حل کنید توجه داشته باشید که آیا این مشکل برای مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بخواهند از برنامه شما استفاده کنند!؟ و اگر این مشکل همگانی است، برای حل آن باید به دنبال بهترین راه حل باشید.

هیچ فایده‌ای در ساخت برنامه‌ای نیست که هزاران کار را انجام دهد و بعد از گذشت ۲ سال مشخص شود که جواب‌گوی نیاز هیچ کس نیست. شما به عنوان توسعه‌دهنده باید مهم‌ترین مشخصه این برنامه را انتخاب کنید و بتوانید آن را مطابق نیاز مردم تغییر دهید.

8- مهاجرت راحتر

راسیتش وقتی گزینه مهاجرت راحتر را در لیست فواید یادگیری برنامه نویسی قرار دادم خواستم حذف کنم اما دیدم یک حقیقت هستش و نمی توان حقیقت رو حذف کرد. اگر می خواهید مهاجرت کنید اما نمی توانید و دنبال یک راه خوب و منطقی هستید به نظرم هیچ چیزی مانند تخصص نیست اگر شما صاحب یک تخصص و رزومه قابل قبولی باشید خیلی راحت می توانید ویزای کار بگیرید و اقدام به مهاجرت کنید. در این 4 5 سال اخیر شاید بیش از 50 نفر از دوستان و اقوام خودم مهاجرت کردند که تعدادی ازشون از طریق ویزای کار اقدام به مهاجرت کردند. یکی از تخصص های مورد نیاز کشورهای اروپایی، همین برنامه نویسی هستش که می توانید تحقیق بیشتری در مورد آن داشته باشید.

9- افزایش خلاقیت

متخصصین اعتقاد دارند که کد‌نویسی یا برنامه‌نویسی، بیشتر بر پایه‌ی فنون خلاقیت است تا علوم کامپیوتری. در حقیقت برنامه‌نویسان (توسعه‌دهندگان) همانند هنرمندان، خالق و سازنده‌ی یک اثر هستند و نتیجه‌ی کار آن‌ها مرتبط با طرز بیانشان است. برنامه‌نویسی شما را مجاب به تجربه و آزمایش ایده‌های جدید می‌کند.

یکی از بزرگان برنامه نویسی نظر جالبی در مورد افزایش خلاقیت از طریق برنامه نویسی دارد: کد‌نویسی، کاری بسیار خلاقانه است. خلاقیت نه از بُعد هنرمندانه؛ بلکه از این بُعد که شما چیزی را خلق کرده‌اید که قبلا وجود نداشته است. با استفاده از چندین ابزار، نرم‌افزاری را خلق کرده‌اید که توسط جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا کاری را بهبود می‌بخشد.

10- اعتماد به نفس

وقتی شما صاحب یک تخصص می شوید و آن تخصص از دیدگاه بقیه خیلی جالب و به روز هستش باعث اعتماد به نفس شما می شود. برنامه نویسی یکی از تخصص های به روز و فوق العاده هستش که خیلی از کسانی که با دنیای آی تی آشنایی دارند دوست دارند صاحب این تخصص شوند.

11- پرستیژ و جایگاه اجتماعی

یکی از جذابترین فواید یادگیری برنامه نویسی همین پرستیژ و جایگاه اجتماعی هستش، قرار نیست ما با خودمان صادق نباشم وقتی شما صاحب یک تخصص به روز و عالی هستید ناخودآگاه صاحب پرستیژ و جایگاه اجتماعی می شوید. واقعیت هستش و نمی توان در مورد آن حرف نزد. قبول دارم که جایگاه اجتماعی هر کسی بستگی به اخلاق، منش و انسانیت آن شخص دارد اما باید فراموش نکرد که داشتن تخصص و مهارت آن هم از نوع برنامه نویسی خیلی روی دید بقیه به شما تاثیر میگذارد.

نتیجه گیری:
ما می توانیم بیش از 50 مورد را در لیست فواید یادگیری برنامه نویسی قرار دهیم اما فقط 11 مورد مهم را در این لیست گنجانده ایم. دوستان عزیز واقعیت اینست که برنامه نویسی یکی از تخصص های فوق العاده و دوست داشتنی هست که علاوه بر پول ساز بودن باعث ایجاد انگیزه و زندگی بهتر برای ما می شود. اگر هم به دنبال کسب درآمد و پول نیستید پیشنهاد میکنم شروع به یادگیری برنامه نویسی کنید. همیشه یادگیری یک تخصص به روز باعث افزایش انگیزه، اعتماد به نفس و جایگاه اجتماعی می شود. 

به نظر شما یادگیری برنامه نویسی چه فایده دیگری دارد؟

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 3 دیدگاه
Avatar
پیمان s
پاسخ دهید

من وقتی برنامه نویسی رو یاد گرفتم احساس یه بار دیگه متولد شدم با قابلیت های خیلی بالاتر
نظر شخصی من اینه که هر کسی باید کدنویسی رو یاد بگیره وگرنه از کل کل دنیا عقبه

Avatar
Matin
پاسخ دهید

مطالب واقعا درجه 1 ، عالی و انگیزشی هستند . درود بر شما .

Avatar
غریبه آشنا
پاسخ دهید

کسی که چرای زندگی را بداند با هر چگونه ای خواهد ساخت.
کسی که چرای کدنویسی را بداند با هر کدی خواهد ساخت.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید