check home phone-call search send

زبان Objective-C چیست

یکی از زبان های ساخت اپلیکیشن موبایل، زبان برنامه نویسی Objective-C است زبانی که قبل از به وجود آمدن زبان برنامه نویسی سوئیفت توسط اپل استفاده می شود. در این مقاله به سوال زبان Objective-C چیست جواب داده و ویژگی این زبان برنامه نویسی رو مورد بررسی قرار میدهیم.

زبان Objective-C چیست

زبان Objective-C چیست

آبجکتیو سی یک زبان برنامه نویسی شی گرا و چند منظوره می باشد که کاربردهای گسترده ای دارد. اگر بخواهیم نحوه بوجود آمدن آبجکتیو سی رو مورد بررسی قرار دهیم باید بگویم آبجکتیو سی از زبان برنامه نویسی سی و با اضافه کردن مفاهیم مربوط به ارسال پیام از اسمال تاک به زبان سی ایجاد شده است.

قبل از بوجود آمدن زبان برنامه نویسی سوئیفت، آبجکتیو سی هسته اصلی تولید نرم افزارهای مناسب برای APPLE ، iOS و OS X بود و پس از آنکه سوییفت ابداع شد جای آن را در زمینه برنامه سازی برای APPLE و iOS گرفت.

نکته جالب: اگر به وبسایت Stack Owerflow مراجع کنید متوجه می شوید اکثر برنامه نویسی همچنان به برنامه نویسی Objective-C علاقه دارند تا برنامه نویسی سوئیفت و بیشتر ترجیح میدهند با Objective-C کار کنند.

نکته جالب 2: آمارها در وبسایت معروف Github نیز نشان می دهد که برنامه نویسان همچنان ترجیح می دهند پروژه های خود را در آبجکتیو سی ایجاد کنند.

اگر این مسائل رو در نظر بگیرم و آمار رو نیز در این موضوع دخیل کنیم متوجه می شویم که قرار نیست در چند سال آینده تغییرات سریعی رخ دهد و زبان برنامه نویسی آبجکتیو سی سریع صحنه رقابت رو ترک کند و این زبان همچنان با قدرت کار خود را ادامه میدهد. این اتفاق دو دلیل عمده دارد :

  • اول آنکه سرمایه گذاری های بسیاری بر روی زبان آبجکتیو سی در زمینه تولید اپلیکیشن ها شده است
  • دوم آنکه فریمورک اپلیکیشن ها حتی بعد از آنکه سوئیفت بتواند جای خود را در این عرصه باز کند همچنان به آبجکتیو سی وابسته خواهد بود.

یادگیری زبان برنامه نویسی آبجکتیو سی زیاد سخت نیست و به راحتی میتوانید هر نوع اپلیکیشنی در آن ایجاد کنید و میتوان گفت در حوزه برنامه نویسی موبایل جز زبان های قدرتمند می باشد و همچنان ارزش وقت گذاشتن برای یادگیری دارد.

نکته: ساخت اپلیکیشن در زبان برنامه نویسی آبجکتیو سی نسبت به زبان های دیگر به مراتب ساده تر و دلچسب تر است.

ویژگی های زبان برنامه نویسی Objective-C

ویژگی های زبان برنامه نویسی Objective-C :

  • امکان استفاده از سی پلاس پلاس و در حین استفاده از Objective-C
  • ساده بودن استفاده از Objective-C
  • پشتیبانی از تایپینگ دینامیک Dynamic Typing
  • استفاده از زمان اجرای دینامیک یا Dynamic Run Time

برای استفاده از زبان برنامه نویسی Objective-C، نرم افزارهای زیادی وجود دارد. امروز می شود در محیط های برنامه نویسی چون Swift، Cocoa Touch prior و Cocoa از زبان برنامه نویسی Objective-C استفاده کرد.

نکته: زبان برنامه نویسی Objective C قدرت شگفت انگیزی برای کنترل سیستم های سخت افزاری جدید در اختیار کاربران قرار میدهد.

بر خلاف تصور خیلی از کاربران و برنامه نویس ها که احساس میکنند زبان برنامه نویسی Objective C توسط شرکت اپل طراحی و تولید شده، این باور کاملا غلط است بلکه این زبان برنامه نویسی توسط شرکت Stepstone تولید شده است.

نکته: زبان برنامه نویسی Objective C اولین بار در سال 1980 توسط شرکت اپل مورد استفاده قرار گرفت. Objective C در زمان ارائه برای برنامه نویسی سخت افزار های شرکت اپل توسط اپل تائید شد.

مخترعین زبان برنامه نویسی  Objective-C

نکته: زبان برنامه نویسی Objective C چون از هسته زبان سی استفاده میکند بنابراین برنامه های نوشته شده با زبان برنامه نویسی سی توسط Objective C قابل پردازش هستند.

توجه: اگر کسی زبان برنامه نویسی سی را بداند یادگیری زبان برنامه نویسی Objective C به شدت راحت و آسان است.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : ۰ دیدگاه
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید