check home phone-call search send

زبان برنامه نویسی swift چیست

خیلی از دوستان در مورد زبان برنامه نویسی سوئیفت پرسیده بودند و میخواستند بدون زبان برنامه نویسی swift چیست، در این مقاله میخواهم به صورت کامل به سوال زبان برنامه نویسی swift چیست جواب دهم. البته در انتها آموزش برنامه نویسی swift رو هم برای دانلود قرار میدهم تا کسانی که به دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی swift هستند منبع آموزشی داشته باشند.

swift چیست

زبان برنامه نویسی swift چیست

سوئیفت یک زبان برنامه نویسی است که توسط شرکت اپل ارائه شده و برای توسعه iOS، macOS، watchOS و tvOS استفاده می شود.

نکته 1: سوئیفت یک زبان برنامه‌نویسی چند شیوه‌ای و از نوع کامپایلری است

نکته 2: سوئیفت می‌خواهد جلوی خطاهای برنامه‌نویسی را بیشتر بگیرد و امنیت بیشتری نسبت به Objective-C داشته باشد و در عین حال نگارش مختصرتر و کوتاه‌تری داشته باشد.

سوئیفت برای توسعهٔ سیستم عامل های ارائه شده توسط اپل به کار میرود. یکی از پرکاربردترین سیستم های در حال توسعه با این زبان IOS هست که بر روی iPhone های اپل در حال کار هستند.

زبان برنامه نویسی سوئیفت در سال 2014 در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل موسوم به WWDC معرفی شد. در همان سال با یک بروز رسانی به نسخه 1.2 ارتقا پیدا کرد و در سال 2015 باز در کنفرانس WWDC به نسخه 2 بروز شد.در همان سال 2015 در نسخه 2.2 متن باز (Open Source) شد. باز در سال 2015 تحت لیسانس آپاچی ۲٫۰ در ۳ دسامبر ۲۰۱۵ برای پلتفرم‌های اپل و لینوکس عرضه شد.

نکته 3: IBM هم سایت شبیه‌ساز سویفت خود را معرفی نمود که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند در یک سمت کد سویفت بنویسند و در سمت دیگر خروجی آن را مشاهده کنند.

تاریخچه زبان برنامه نویسی swift

تاریخچه زبان برنامه نویسی swift :

توسعه اولیه زبان برنامه نویسی سوئیفت در سال 2010 توسط کریس لاتنر (یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار آمریکایی) آغاز شد و بعدا با همکاری برنامه نویس های اپل ادامه پیدا کرد.

نکته : زبان برنامه نویسی سوئیفت از زبان‌های Objective-C، Rust، Haskell، Ruby، Python، C#، CLU و بسیاری دیگر از زبان‌ها الهام گرفته‌شده است.

اولین برنامه ای که با زبان برنامه نویسی سوئیفت نوشته شده، برنامه موبایل کنفرانس جهانی توسعه دهندگان (WWDC) بود. نسخهٔ آزمایشی زبان سویفت برای توسعه‌دهندگان رسمی اپل در کنفرانس در دسترس قرار گرفت ولی اپل قولی نداد که کد نسخهٔ آزمایشی با کدهای نسخهٔ نهایی سازگاری داشته باشد، البته اپل برنامه‌ریزی کرده بود تا مبدل کدهای آزمایشی به کدهای نهایی را در زمان عرضهٔ نسخهٔ نهایی منتشر کند.

زبان قبل از سوئیفت در شرکت اپل :

قبل از بوجود آمدن زبان برنامه نویسی سوئیفت، شرکت اپل از زبان Objective-C استفاده میکرد. شباهت هایی بین زبان سوئیفت و Objective-C وجود دارد مثل :

  • انواع عددی مبنا
  • قاعده شمارشی مشابه
  • از کروشه ها برای آرایه ها استفاده می شود تا آنها را اعلام کنند و یک مقدار از یک شاخص معین را از یکی از آنها بگیرند.
  • متدهای کلاس به ارث برده می شوند، مانند متدهای Instance. Self در متدهای کلاس، همان کلاسی است که متد در آن فراخوانی شده است.

آموزش برنامه نویسی سوئیفت

یادگیری و آموزش برنامه نویسی سوئیفت :

اگر به دنبال یک منبع آموزشی جهت یادگیری و آموزش برنامه نویسی سوئیفت هستید میتوانید از خود iBook Store اپل یک منبع آموزش به صورت دستورالعمل 500 صفحه بگیرید. اگر هم به دنبال یک منبع فارسی برای آموزش برنامه نویسی سوئیفت هستید پیشنهاد میکنم از دوره رایگان آموزش برنامه نویسی سوئیفت که به صورت فیلم آموزش فارسی است استفاده کنید.

مخترع زبان برنامه نویسی سوئیفت :

مخترع زبان برنامه نویسی سوئیفت

توجه: کریس لاتنر در ژانویه 2017 از اپل جدا شد و به شرکت معروف Tesla Motors پیوست و رهبری پروژه برنامه نویسی سوئیفت بر عهده Ted Kremenek قرار گرفت.

مسئول جدید پروژه سوئیفت در شرکت اپل :

مسئول جدید پروژه سوئیفت در شرکت اپل

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : ۰ دیدگاه
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید