check home phone-call search send

جشنواره نوروزی سورس ایران شروع شد - 😍 تا 50 درصد تخفیف واقعی 😍

مشاهده محصولات
  • 00روز
  • 00 ساعت
  • 00دقیقه
  • 00 ثانیه

دستمزد ساعتی برنامه نویس

یکی از موضوعاتی که به شدت در مورد آن صحبت می شود بحث دستمزد ساعتی برنامه نویس است. چون چیزی که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور  اعلام کرده است با چیزی که در واقعت وجود دارد کاملا متفاوت است. در این مقاله به صورت کامل در مورد دستمزد ساعتی برنامه نویس مطالبی رو ارائه میدهیم از  میزان حقوق که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور برای کار ساعتی برنامه نویس مشخص کرده است تا چیزی که در واقعت وجود دارد. پس همراه ما باشید تا این موضوع رو مورد بررسی قرار دهیم.

دستمزد ساعتی برنامه نویس

دستمزد ساعتی برنامه نویس

ابتدا برای محاسبه دستمزد ساعتی برنامه نویس باید ابتدا تعرفه سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور رو مورد بررسی قرار دهیم. در بخش زیر تعرفه ای که این سازمان ارائه داده است رو آورده ایم. این تعرفه مال سال 97 است.
بر اساس تعرفه ای که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور مشخص کرده است برنامه نویس، تحلیلگر، طراح، مدیر پایگاه داده، طراح پایگاه داده، آموزش تخصصی بر اساس تخصص عالی که شماره یک است تا تخصص پایین که شماره 7 است بین 2,124,000 ریال تا 1,593,000 باید حقوق دریافت کند. یعنی اگر شماره برنامه نویس عالی باشد ساعتی باید 2,124,000 ریال حقوق دریافت کنید اما اگر برنامه نویس درجه 7 باشید باید ساعتی 1,593,000 ریال حقوق دریافت کنید.

1- 2,124,000
2- 1,888,000
3- 1,770,000
4- 1,699,000
5- 1,652,000
6- 1,618,000
7- 1,593,000

 بر اساس این تعرفه ای که اعلام شده است یک برنامه نویس عالی یا درجه یک باید برای کار روزانه مثلا 8 ساعت، باید روزانه حقوق نزدیک به 1.7 میلیون حقوق دریافت کند. یعنی اگر برنامه نویس هفته ای 5 روز کار کند و بگیم ماهی فقط 4 هفته است باید ماهانه حدود 34 میلیون حقوق دریافت کند. شاید این موضوع بیشتر جنبه جوک و طنز دارد اما واقعیت این است. حال فکر کنید شما برنامه نویس درجه 7 هستید روزانه 8 ساعت کار میکنید میشه روزی 1.27 میلیون تومان که اگر ماهانه حساب کنیم یعنی فقط 20 روز در ماه کار کند یعنی ماهی باید بیش از 25 میلیون حقوق دریافت کند. 

این چیزی بود که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به عنوان تعرفه سال 97 بیرون داده است. اما واقعا دستمزد ساعتی برنامه نویس در ایران چه مقدار است. یک برنامه نویس ساعتی در ایران چه میزات دستمزد دارد. با یکی از دوستان صحبت میکردم گفت این مبالغ درست است گفتم چطور این حرف رو میزنی، یک نظر و دید جالبی داشت گفت شرکت پروژه رو مثلا 60 میلیون میگیرد و به برنامه نویس فقط 5 تا 10 میلیون میدهد پس اگر با دقت بیشتری توجه کنیم این مقدار هزینه و دستمزد دریافت می شود اما شرکت دریافت میکند نه برنامه نویس، اینم دیدگاهی است. 

دستمزد ساعتی برنامه نویس در واقعیت

اما اگر در واقعت بخواهیم میزان دستمزد ساعتی برنامه نویس رو حساب کنیم باید میزان حقوق برنامه نویس رو تقسیم به تعداد ساعتی که ماهانه کار میکند تقسیم کنیم تا به یک میزان دستمزد تقریبی برسیم. معمولا برنامه نویس ها در ایران بین 2 تا 12 میلیون حقوق دریافت میکنند فکر کنید روزی 8 ساعت کار میکنند و 5 روز در هفته یعنی حدود 21 تا 22 روز در ماه کار میکنند. اگر بگیم یک برنامه نویس درجه یک ماهی 12 میلیون حقوق دریافت میکند یعنی 12 میلیون رو باید تقسیم بر 168 ساعت در ماه کنیم که حدود 70 هزار تومن برای هر ساعت کار است. حال اگر برنامه نویس درجه 7 باشد یعنی ماهی تقریبا 2 تا 2.5 میلیون، یعنی باید این مبلغ رو تقسیم بر 168 ساعت کنیم که می شود 15 هزار تومان، یعنی یک برنامه نویس درجه 7، هر ساعت حدود 15 هزار تومان حقوق دریافت میکند. 

نتیجه گیری:

بر اساس محاسبه ای که ما داشتیم یک برنامه نویس در ایران بر اساس تعرفه ای که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور اعلام کرده است باید حقوقی بین 159 تا 212 هزار تومان برای یک ساعت کار برنامه نویسی دریافت کند. اما بر اساس واقعیت چیزی که خودمون حساب کردیم معمولا ساعتی حدود 15 تا 70 هزار تومان دستمزد دریافت میکنند. باید این رو هم متذکر شوم که این محاسبه توسط بنده انجام شده است و منبع خاصی ندارد و بر اساس حقوقی که برنامه نویس ها دریافت میکنند محاسبه شده است که به نظر خودم محاسبه من خیلی به واقعیت نزدیکتر است تا چیزی که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور اعلام کرده است.

توجه: البته یکی از دوستان هم یک چیزی گفت که شاید درست باشد، این دوستمون میگفت این تعرفه برای خدمات توسط شرکت است یعنی باید هزینه های زیر رو از آن کم کرد:

  • هزینه منابع انسانی
  • حق بیمه
  • مالیات
  • سود شرکت
  • هزینه ای مصرفی
  • هزینه تبلیغات
  • هزینه پشتیبانی
  • و چندین و چند هزینه دیگر
Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 18 دیدگاه
Avatar
محمد امین جعفری
پاسخ دهید

برای به دست آوردن دستمزد ساعتی بهترین روش تبدیل دستمز ماهانه به ساعتی است.
برای این منظور ابتدا تمام دریافتی های فرد از اول تا آخر سال را محاسبه کنید(12 عدد حقوق، سنوات، عیدی، 23 درصد حق بیمه) در حقیقت مچموع هزینه هایی که به واسطه کار کردن به شکل ماهانه به شرکت تحمیل میکنید رو بدست بیاورید. و سپس تعداد ساعتهای اون سال ر. که باید در خدمت شرکت باشید رو با توجه به تقویم و روزهای تعطیل بدست بیاورید و مجموع دریافتی ها رو به تعداد ساعتهای بدست آمده تقسیم کنید.
خلاصه اش میشه اینکه اگر به شکل ماهانه کار کنید شما برای شرکت چقدر هزینه دارید و در عوض در طول سال برای شرکت چند ساعت باید وقت بگذارید. این دو عدد را بهم تقسیم کنید.

Avatar
مسعود
پاسخ دهید

سلام
تمامی محاسبات نظام صنفی بر اساس قانون کار و پایه حقوق در نظر گرفته شده. و عددی رو که شما به عنوان حقوق برنامه نویس محاسبه کردید در واقع عدد نفر ساعت پروژه است نه حقوق برنامه نویس. بعد از اعمال کلی ضریب این عدد بدسته اومده (کسر مرخصی ، سنوات ، پاداش، ضریب ۲ سربار، رتبه شرکت، ضریب ۱.۲ پرتی تایم کاری و … )
لینک زیر مربوط به سال ۹۹ هست

Avatar
سید امیر
پاسخ دهید

البته این مقایسه شما درست نیست.. قیمت کار ساعتی با ماهیانه کاملا متفاوت هست.. شما دستمزد ساعتی نظام صنفی را با دستمزد ماهانه بازار مقایسه کردی
در حقوق ماهیانه دقیقا روزی ۸ ساعت کار مقید در نظر گرفته نمی شود و همچنین پاداش و عیدی و بیمه و مالیات و پذیرایی روزانه و امکانات رفاهی و … هم هست
دستمزد ساعتی بر اساس کار مفید هست. یعنی برای دستمزد ساعتی شخص خالص کارکرد مفیدش را اعلام میکنه و هیچ گونه پاداش و عیدی و پذیرایی و … بهش اضافه نمیشه…

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ سید امیر
    پاسخ دهید

    اینم یه نظری هستش
    ما که شرکت های مختلف رو چک کردیم به این نتیجه رسیدیم
    نتیجه و نظر شما هم قابل احترام هستش دوست عزیز

Avatar
Mahsa
پاسخ دهید

سلام .اگه دوست دارید ازقیمت وساعت کاری یا درآمدانواع زبان های برنامه نویسی اطلاعاتی کسب کنید بهتون پیشنهاد میکنم حتما حتما یکسری به
سایت جابینجا بزنید
خوراک اونایی هست که دنبال کاربرنامه نویسی هستن

Avatar
Matin
پاسخ دهید

سلام .
وقت بخیر .
البته یک نکته ای الان متوجهش شدم این بود که این مقاله برای تابستان ۹۷ یا حتی قبل تر بوده . در حالی که الان ما داریم وارد شهریور ۹۸ میشیم و بیش از یک سال پیش تعرفه ها به این صورت بوده . آیا اطلاعی از وضعیت درآمدها در سال ۹۸ دارید یا بدون تغییر باقی مانده ؟
یک سوال دیگه هم داشتم .
درآمد برنامه نویس با طراح وب فرق میکنه ،‌ درسته ؟ یعنی به همین شیوه حساب میشه ؟
با سپاس از سایت خوبتون .

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ Matin
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    قیمت ها مقداری بیشتر شده
    مثلا الان 15 تومن به برنامه نویس خوب میدن
    یا مثلا دستمزدها بیشتر شده
    جفتشون درآمدشون به شدت خوب هستش

Avatar
هادی منصوری
پاسخ دهید

کلا این مطلب اشتباس هزینه دستمزد کاربر نسبت به میزان کار نیست بلکه نسبت به مهارت هست و نرخ ثابت دارد در کشور های اروپایی 21 دلار در ساعت برای برنامه نویس های درجه یک می باشد یک برنامه نویس یک کارمند اداره نیست که این طوری دارید محاسبه میکنید کارش بسیار تخصصی است و نرخ فعالیتش بسیار گران حتی در درجات پایین هم کمتر از ساعتی 5 دلار در ایران نیست . و همچنین نرخ نوسانان و بازار بسیار تاثیر گذار است در حال حاظر نرخ هر ساعت 5 دلار است در بدترین حالت

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ هادی منصوری
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    این چیزی که شما می گید مربوط به خارج کشور هستش و در ایران کامل فرق می کنه
    اگر از شرکت های ایرانی اطلاع داشته باشید متوجه میشید این مقاله خیلی به واقعیت نزدیک هستش

    Avatar
    بابک قمصری در پاسخ هادی منصوری
    پاسخ دهید

    معلومه شما در ایران اصلا کار نکرده ایی!!! و در رویای مهاجرت به سر میبری!!! در مورد استخدام و حقوقی که برای برنامه نویسی در ایران میشه طلب کرد مطالعه کن بعد نظر و رویایت را بنویس
    این مقاله کاملا درسته و در ایران برنامه نویس حرفه ایی بالاتر از ماهی ۵ میلیون نمیتونه حقوق بگیره!!!
    از خواب بیدارشو عزیزم

      Avatar
      پشتیبان سورس ایران در پاسخ بابک قمصری
      پاسخ دهید

      سلام
      وقت بخیر
      تو ایران تا ماهی 15 میلیون برای برنامه نویس های حرفه ای و ارشد داریم

Avatar
محمدحسین
پاسخ دهید

سلام، اگر نسبت هزینه به درآمد رو در نظر بگیرید زیاد تفاوتی با هم ندارند.
کشوری مثل هند به خاطر هزینه پایینی که داره یکی از مقرون به صرفه ترین کشورها برای پروژه برنامه نویس هست.الان شما ایران خودمون هم در نظر بگیرید هزینه تمام شده کار تو شهری مثل کرمان برای یک پروژه با کیفیت یکسان تقریبا ۱/۳ تهران هست.

Avatar
سیدرضا
پاسخ دهید

مقاله ی جالب و قابل توجهی بود، ممنون اگر فورمولی هم بابت محاسبه نفر ساعت پروژه های برنامه نویسی پیشنهاد بفرمایید با تشکر

Avatar
محمدرضا نرگسی
پاسخ دهید

توی امریکا و کانادا هر ساعت برنامه نویسی حدود ۸۰ دلار و سالانه بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار درآمد داره…
توی ایران ساعتی شندر غاز میدن.. نمی تونی هم چیزی بگی

Avatar
علی
پاسخ دهید

مقاله و تحلیل خوبی بود به نظرم دوستان تجارب خودشان را در این خصوص به اشتراک بگذارند بد نباشد. اگر برنامه نویس استخدام کردید یا به صورت پروژه ای قرارداد تنظیم کردین میزان حقوق و مزایاش چقدر بوده؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ علی
    پاسخ دهید

    بستگی دارد عزیز
    واقعا به صورت دقیق نمی شود مشخص کرد
    هر شرکت و شهری قوانین خودش رو دارد
    باید ببینید کجا هستید بعد میشه تا حدودی مشخص کرد.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید