check home phone-call search send

تفاوت برنامه نویسی تحت وب و تحت ویندوز

یکی از سوالات کاربران که در این مدت چندین بار پرسیده شده است تفاوت برنامه نویسی تحت وب و تحت ویندوز می باشد. البته قبلا در مقالات دیگر توضیحاتی در این باره داده ایم ولی می خواهم در یک مقاله جدا و مستقل تفاوت برنامه نویسی تحت وب و تحت ویندوز را مورد بررسی قرار دهیم. البته ابتدا در مورد هر کدام از برنامه نویس ها توضیحاتی رو ارائه میدهیم و بعد تفاوت ها را مورد بررسی قرار میدهیم. سعی می کنم در انتها مزایای هر کدام از این مدل برنامه نویسی ها رو هم ارائه میدهم.

تفاوت برنامه نویسی تحت وب و تحت ویندوز

قبل از شروع به بررسی تفاوت برنامه نویسی تحت وب و تحت ویندوز باید ببینم اصلا این دو برنامه نویسی چی هستند و بعد در مورد تفاوت ها و مزایا صحبت کنیم. 

برنامه نویسی تحت وب چیست؟

اگر بخواهیم جواب سوال برنامه نویسی تحت وب چیست؟ را دهیم باید بگیم برنامه نویسی تحت وب به برنامه نویسی گفته می شود که برای تولید نرم افزارهای تحت وب استفاده می شود. این نرم افزارها برای انجام امور مختلف به صورت آنلاین طراحی و ساخته می شوند. برنامه های تحت وب معمولا با یکی از زبان های ASP.Net،PHP،JAVA، پایتون و … نوشته شده و روی سرور قابل نصب است.

یکی از دلایل محبوبیت برنامه های تحت وب، سادگی و قابل دسترس بودن در طول شبانه روز است. برای استفاده از برنامه های وب کافیه کاربر با استفاده از یک مرورگر با اینترنت وصل شود و از برنامه مورد نظر استفاده کند. اکر بخواهم به صورت مثال توضیح دهیم میتوانم اشاره ای به سایت های مختلف مثل Gmail، یاهو و امثال این برنامه ها کنم. در واقع زمانی که شما به یک سایت متصل میشوید و به انجام اموری مانند ارسال ایمیل، خرید آنلاین، سیستم حسابداری، امور بانکی و … میپردازید با یک برنامه تحت‌وب در حال کارکردن هستید.

توجه: اگر می خواهید بیشتر در مورد برنامه نویسی وب بدونید پیشنهاد میکنم حتما مقاله برنامه نویسی تحت وب چیست؟ رو مطالعه کنید.

مزیت برنامه های تحت وب:

  • مهمترین مزیت برنامه های تحت وب سادگی توزیع این برنامه ها بین کاربران است.(تنها نیاز به نصب برنامه روی سرور داریم)
  • کنترل نسخه برنامه تمام افراد از آخرین نسخه موجود روی سرور استفاده می کنند و نگرانی در مورد اینکه هر کدام از آخرین نسخه استفاده می کنند یا نه وجود ندارد.
  • مستقل از پلت فرم هستند. اهمیتی ندارد که کاربر از چه نوع کامپیوتری استفاده می کند.

برنامه نویسی تحت ویندوز چیست؟

بعد از اینکه جواب سوال برنامه نویسی تحت وب چیست؟ را دادیم حال باید ببینم برنامه نویسی تحت ویندوز چی هستش و چه زبان های برنامه نویسی برای این کار وجود دارد. برنامه نویسی ای که برای تولید نرم افزارهای تحت ویندوز استفاده می شوند رو برنامه نویسی ویندوز می گویند. 

زبان ها، نرم افزار ها و تکنولوژی هایی مانند سی شارپ (#C)، سی پلاس پلاس (++C)، جاوا، WPF ،SQL، سوکت پروگرمینگ، Entity، متلب، پایتون، ویژوال بیسیک و بسیاری دیگر برای تولید نرم افزار های تحت ویندوز استفاده می شوند. ولی اگر بخواهیم به صورت تخصصی بگیم چه زبان برنامه نویسی برای تولید نرم افزار تحت ویندوز کاربرد زیادی دارد می توان از زبان برنامه نویسی سی شارپ یاد کرد. شما با استفاده از سی شارپ می توانید انواع نرم افزار برای ویندوز تولید کنید و بازار کار این زبان برنامه نویسی در ایران فوق العاده خوب است.

مزایای برنامه های تحت ویندوز:

  • عموماً برنامه هایی هستند که نیاز دارند به سرعت به درخواست کاربر پاسخ دهند. مانند برنامه هایی که در فروشگاهها اجرا می شوند.
  • برنامه هایی که پردازش زیادی از پردازشگر درخواست می کنند. همچون بازی های کامپیوتری و برنامه های گرافیکی.
  • یکی از مهمترین مزایای این نوع برنامه ها داشتن اعتبار کافی در آنهاست. مثلا این نوع برنامه می تواند به رجیستری دسترسی داشته باشد، درحالیکه برنامه های تحت وب این اعتبار را ندارند.
  • بر برنامه کلاینت کنترل کامل دارند. در نتیجه می توان یک برنامه با رابط گرافیکی زیبا و قدرتمند طراحی کرد.
  • سرعت عمل برنامه های تحت ویندوز از مزایای آنها محسوب می شود. چراکه پردازش تنها در سمت کلاینت صورت می گیرد و نیاز نیست که تبادل اطلاعات و داده با سرور صورت گیرد.

تفاوت برنامه نویسی تحت وب و تحت ویندوز

برنامه نویسی کامپیوتری در قالب یک نرم افزار روی یک کامپیوتر است. این برنامه می تواند در دستگاه دیگری هم باشد ولی امکان دسترسی هم زمان چند کاربر در یک لحظه به یک برنامه وجود ندارد. کدها توسط یک کامپایلر با مفسر روی دستگاه ترجمه و اجرا می شود. اما در برنامه‌های تحت ‌وب به صورت خط به خط اجرا می شود و در یک مرورگر به صورت ایستا یا غیر ایستا نمایش داده می شود.

از مزیت‌های برنامه تحت‌وب در دسترس بودن آن در هر لحظه و هر جاییست. در واقع وب‌ها هم نوعی نمایش کدها هستند اما به این صورت که یک جا نوشته شده اند و از طریق اینترنت و مرور گرها همیشه قابل اجرا و در دسترس هستند. چند کاربر می توانند در یک لحظه با وارد کردن ادرس یک سایت، محتوای آن را فرا خوانی می‌شود و کدهای نوشته شده هر بار برای کسانی که فراخوانی را انجام داد‌ه‌اند اجرا می شود. پس نیازی به نصب روی دستگاه‌ها را ندارند و در دسترس‌تر هستند.

توجه: اگر به دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی تحت وب هستید پیشنهاد میکنم ابتدا مقالات برای طراحی وب از کجا شروع کنم، درآمد طراحی وب سایت در ایران، برای طراحی وب سایت چه باید کرد، بازار کار طراحی وب سایت در ایران و آینده شغلی طراحی صفحات وب را مطالعه کنید.

اگر هم می خواهید برنامه نویسی تحت ویندوز یاد بگیرید می توانید مقاله چگونه متخصص سی شارپ شویم ؟ را مطالعه کنید. در این مقاله علاوه بر نقشه راه یادگیری و آموزش برنامه نویسی سی شارپ، منابعی برای یادگیری هم قرار داده ایم.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 2 دیدگاه
Avatar
Mahsa
پاسخ دهید

سلام.
حالا درکل کدوم برنامه نویسی توایران بهتره وب یا تحت ویندوز؟
تودنیاچی کدومومیپسندن؟


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید