check home phone-call search send

بهترین سن برای شروع برنامه نویسی

وقتی می خواهیم شروع به یادگیری برنامه نویسی کنیم شاید اولین چیزی که ذهن ما رو درگیر خودش می کند سن یادگیری برنامه نویسی می باشد خیلی از کاربران در تلگرام یا در بخش نظرات سایت در مورد بهترین سن برای شروع برنامه نویسی سوال می پرسند و می خواهند بدانند آیا می توانند با این سن برنامه نویس شوند. در این مقاله می خواهیم به بررسی حداکثر سن برنامه نویسی بپردازیم و ببینیم واقعا تا چه سنی می شود برنامه نویسی رو یاد گرفت. پس اگر درگیر این موضوع هستید و نمیدونید باید چه کنید و سردگم شده اید به نظرم این مقاله می تواند کمک خوبی به شما برای شفاف سازی می کند.

بهترین سن برای شروع برنامه نویسی

سن یادگیری برنامه نویسی

در زمینه سن یادگیری برنامه نویسی مقالات زیادی وجود ندارد و چند مقاله ای که منتشر شده است متاسفانه پر از ایراد و مشکل می باشد چون اصلا ما نمی توانیم سن خاص و دقیقی برای این موضوع در نظر بگیریم. همان طور که در فایل های صوتی آموزشی سایت گفته ام از افراد 8 9 ساله تا 50 خورده ساله در دوره های آموزشی سایت ما شرکت کرده اند و تبدیل به برنامه نویس شده اند. اما باز نمی توان گفت سن یادگیری برنامه نویسی چه سنی است چون در هر سنی در هر شرایطی اگر خود فرد بخواهد می تواند صاحب تخصص برنامه نویسی شود.

مثلا خودم در مورد رانندگی پدرم صحبت کردم که ایشون در سن 20 چند سالگی رانندگی رو به خاطر شوکی که بهش وارد شده کنار میذارد بعد در سن 60 خورده ای سالگی می خواست دوباره رانندگی کنند و ما احساس می کردیم به هیچ عنوان نمی توان ولی الان خیلی خوب و بدون مشکل رانندگی می کند. پس نمی توان گفت کسی که مقداری سنش بالا رفت نمی تواند اقدام به یادگیری برنامه نویسی کند.

نکته ای رو هم باید متذکر شد که انگیزه شخص از یادگیری و آموزش برنامه نویسی چه چیزی است و اصلا شخص برای چی می خواهد برنامه نویس شود. چون همین خواست شخص باعث ایجاد انگیزه برای یادگیری می شود. پس نمی توان سن دقیق و درستی برای موضوع در نظر گرفت. مثلا بارها دیده ام که مدرسین حوزه برنامه نویسی از خودشون سن خاصی رو در میارند مثلا یکی از این دوستان در مقاله ای گفته بود اگر از 17 18 سالگی شروع به یادگیری نکنید شما نمی توانید برنامه نویس خوبی شوید طوری که خیلی از برنامه نویس های خوب دنیا و ایران از 30 سالگی شروع به یادگیری کردند و الان برنامه نویس های فوق العاده و به نامی در دنیا و ایران شده اند که شرکت ها حاضرند هزینه های زیادی برای استخدام آنها پرداخت کنند.

 به نظرم دلیل و انگیزه شخص برای یادگیری برنامه نویسی خیلی خیلی مهم است و اگر دلیل و انگیزه قوی برای یادگیر داشته باشد صد در صد می توان گفت این شخص برنامه نویس خوبی می شود. پس نمی توان گفت سن یادگیری برنامه نویسی واقعا چه سنی است.

حداکثر سن برنامه نویسی

حداکثر سن برنامه نویسی

بعد از اینکه در مورد سن یادگیری برنامه نویسی صحبت کردیم و گفتیم واقعا سن خاصی وجود ندارد اما یکی دیگر از مسائل در این حوزه، موضوع حداکثر سن برنامه نویسی می باشد چیزی که بیش از 300 400 بار از کاربران سایت شنیده ام که حداکثر سن برنامه نویسی چه سنی است؟ ببینید دوستان به شخصه تا چند سال پیش می گفتم حداکثر سن برنامه نویسی نهایت 30 تا 35 سالگی می باشد اما در دو سال اخیر کلا این باور اشتباه رو کنار گذاشتم چون تعداد زیادی شخص دیده ام که با سن های بیش از 40 سال برنامه نویس شده اند.
اگر پادکست های صوتی من در زمینه برنامه نویسی رو شنیده باشید حتما می دونید در مورد مردی رشتی صحبت می کنم که 54 55 سال سن داشتند و وقتی برای تهیه پکیج آموزشی تماس گرفتن دلم نیومد جوابشون کنم و بسته های آموزشی از ما تهیه کردند راسیتش ابتدا با خودم گفتم به هیچ عنوان این شخص برنامه نویس نمی شود و امکان ندارد اما در کمال ناباوری دیدم این شخص بعد از 6 8 ماه یک برنامه نویس وب شدند که سفارش پروژه چند میلیونی هم گرفته بودند. وقتی بهم زنگ زدند و در مورد مشکل در پروژه سوال پرسیدن واقعا جا خوردم و اصلا باورم نمیشد ایشون برنامه نویس شده اند.

در این دو سال اخیر تعداد زیادی خانوم و آقا بالای 40 سال رو دیده ام که اقدام به تهیه بسته های آموزش برنامه نویسی سورس ایران کرده اند و بعد از مدتی شاهد برنامه نویس شدن آنها بوده ام. واقعا دیگه باورم شده است که سن یک عدد هستش و نمی توان به آن زیاد توجه کرد این خود فرد است که مشخص می کند آیا می خواهد صاحب آن تخصص شود یا خیر.

پس به نظرم شخص اگر 60 سال باشد ولی انگیزه و دلیل قانع کننده ای برای خودش و یادگیری برنامه نویسی داشته باشد حتما حتما برنامه نویس می شود. اما اگر شما 20 ساله هستید و احساس می کنید از شما گذشته و نمی توانید واقعا هم نمی توانید، این شماید که حداکثر سن برنامه نویسی رو مشخص می کنید ولی اگر از من بپرسند می گویم حداکثر سن برنامه نویسی وجود ندارد و خود فرد این موضوع رو مشخص می کند.

سن یادگیری برنامه نویسی

بهترین سن برای شروع برنامه نویسی

تا این لحظه دید منطقی و درستی از سن یادگیری برنامه نویسی و حداکثر سن برنامه نویسی پیدا کردیم و متوجه شدیم از 8 سالگی تا 60 سالگی می توان اقدام به یادگیری برنامه نویسی کرد. درسته شاید در سن 60 سالگی مثل یک شخص 25 ساله نتوان یاد گرفت ولی بازم می شود صاحب این تخصص شد با مقداری تمرین بیشتر، حال میخواهیم در مورد موضوع مهمی صحبت کنم که تعداد از کاربران مطرح کرده بودند آن هم بهترین سن برای شروع برنامه نویسی می باشد.

ببینید دوستان بهترین سن برای شروع برنامه نویسی بستگی به هدف شما دارد که هدف مالی می باشد یا تفریحی، اگر تفریحی و سرگرمی هستش به نظرم هر سنی باشد بازم مهم نیست و شما در هر سنی هستید جذاب است و اصلا به سن فکر نکنید و سریع اقدام به یادگیری کنید. اما اگر هدف مالی می باشد و می خواهید از طریق برنامه نویسی به کسب درآمد برسید موضوع مقداری فرق می کند و در این بخش می توان بهترین سن برای شروع برنامه نویسی رو مورد بررسی قرار داد.

ببینید دوستان عزیز اگر شما می خواهید جایی استخدام شوید یعنی کارمند شوید به نظرم از 10 سالگی تا سن 33 34 سالگی می توان اقدام به یادگیری برنامه نویسی کنید اما اگر قصد شما کارمندی نیست و می خواید به صورت پروژه ای کار کنید یعنی فریلنسر (آزادکار) شوید موضوع خیلی فرق می کند در اینجا دیگه سن مهم نیست چون کسی که می خواهد به شما پروژه دهد سن شما رو نمی پرسد و فقط رزومه یا نمونه کارهای شما رو نگاه می کند. پس بهترین سن برای شروع برنامه نویسی در بخش کارمندی از 10 تا 34 سالگی می باشد و بهترین سن برای شروع برنامه نویسی در بخش آزادکاری وجود ندارد. پس این شما هستید که بهترین رو مشخص می کنید زیاد درگیر این سن نشوید چون شما رو بیشتر دور می کند و باعث می شود از هدف اصلیتون دور شوید. 

سن شروع برنامه نویسی

نکات مهم که باید توجه ویژه به آنها شود

در این مقاله سعی کردم تا حدودی دید شما به موضوع سن یادگیری برنامه نویسی و بهترین سن برای شروع برنامه نویسی باز کنم که زیاد درگیر مسائل سنی نشوید. اما باید این موضوع رو هم درنظر گرفت که شخص 20 ساله خیلی سریعتر از یک شخص 60 ساله یاد میگیرد و سریعتر عمل می کند. و نمی توان این موضوع را کتمان کرد. اما آن شخص 60 ساله اگر با مغز خودش کار کرده و مغز ورزیده است بازم راحتر یاد میگیرد چون مغز مثل ماهیچه می ماند هر چه با آن کار کنید و باهاش بازی کنید خیلی رشد می کند.

اما شخص 60 ساله ای که می خواهد برنامه نویسی یاد بگیرد اگر تمرین و مرور زیاد داشته باشد به نظرم بازم راحت می تواند یاد بگیرد. این رو هم در نظر داشته باشد احتمالا یک شخص 20 ساله یک موضوع رو شاید 2 3 بار تمرین کند و یاد بگیرد اما همان شخص 60 ساله 7 8 مرتبه یا شاید 10 مرتبه، ولی در آخر می تواند واقعا یاد بگیرد مهم تمرین و استمرار در تمرین می باشد.

دوستان عزیز این شماید که مشخص می کنید بهترین سن برای شروع برنامه نویسی چه سن هستش و اصلا درگیر این موضوع ها نشوید. چون هر چه درگیر شوید اصل ماجرا رو فراموش می کنید. اگر شما دلتون می خواد برنامه نویس شوید سریع اقدام به یادگیری و آموزش کنید و حاشیه ها رو کنار بذارید. چون به شخصه دیده ام که افرادی بیش از 2 3 ماه درگیر همین سن بوده اند و اگر شروع به یادگیری برنامه نویسی می کردند در همان چند ماه می توانستند مقدمات برنامه نویسی رو یاد بگیرند. بازم تکرار می کنم تنها راه موفقیت در برنامه نویسی تمرین و استمرار در تمرین می باشد. هر کسی بیشتر تمرین کند بیشتر موفق می شود البته تمرین درست و دقیق به همراه قرار گرفتن در پروژه، که به شدت مهم می باشد.

پیشنهاد میکنم مقاله تصورات اشتباه در مورد برنامه نویسی رو حتما بعد از این مقاله مطالعه کنید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 16 دیدگاه
Avatar
Behnam Maleki
پاسخ دهید

سلام
خسته نباشد
من دیشب ی موضوعی رو خوندم که خیلی ذهنمو درگیر کرده و کمی ناامیدم کرده در مورد سن بازنشستگی برنامه نویسان و اینکه معمولا شرکت ها تمایلی برای همکاری با برنامه نویس های بالای ۳۵ سال ندارن چون فکر میکنند که سنشون بالا رفته و توانایی رقابت با جوونتر ندارن و …
یعنی برنامه نویسی که سنش میرسه با ۳۵ باید چکار کنه ؟
میخاستم نظر شمارو بدونم ؟؟🙏🏼

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ Behnam Maleki
    پاسخ دهید

    سلام
    خیر اینجوری نیست
    بعدش قرار نیست کل عمر برنامه نویسی باشید اگر مقداری روی خودتون کار کنید می تونید مدیر پروژه بشید
    مدیر بخش بشید
    در این زمینه پادکستم ساختم که در بخش پادکست های سایت قرار دادیم که می تونه بهتون کمک کنه
    موفق باشید

Avatar
امیر
پاسخ دهید

سلام تشکر میکنم بابت وبسایت خوبتون، من 29 سالمه، علاقه ی بسیار زیادی به فرانت اند پیدا کردم و تحصیلاتم هم نامرتبطه، به نظرتون اگر یک سال وقت بذارم میتونم تا 30 سالگی برای کار کردن آماده بشم؟ و اینکه آیا با شرکت ها یک نفر مثل من رو که تجربه ی کاری نداره اونم تو سن 30 سالگی استخدام می کنن ؟ به نظرتون آیا اومدن در فرانت اند عاقلانه هست؟

Avatar
Powerful
پاسخ دهید

سلام من ۱۹ ساله هستم نمیتونم کلاس برم و باید در خونه و تنهایی تمرین کنم
یادگیری را از کجا شروع کنم؟
چه برنامه ای روی لب تاب نصب کنم و چه کتاب اموزشی ای تهیه کنم؟
ممنون میشم راهنماییم کنید

Avatar
علی
پاسخ دهید

البته در تا تابع و بعضی دستگاه ها به ریاضی مسلط هستم آیا کافی است

Avatar
علی
پاسخ دهید

سلام من پانزده سال سن دارم و عاشق برنامه نویسی هستم ولی زیاد به ریاضی مسلط نیستم ایا میتوانم برنامه نویس شوم یا در چه مدت یاد میگیرم

Avatar
دانیال ت
پاسخ دهید

سلام ببخشید تا چند سالگی می توان شغل برنامه نویسی را ادامه داد؟ چون شنیده م کسی که مثلا 40سالشه دیگه برنامه نویسی نمیکنه. یعنی ته این کار چیه و باید چکار کرد؟ یک برنامه نویس 40 ساله باید واسه خودش شرکت بزنه؟ ممنون

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ دانیال ت
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    افرادی رو میشناسم با 50 سال سن و بیشتر در حال یادگیری برنامه نویسی هستند
    اصلا نگران سن نباشید
    مشکلی از لحاظ سن پیدا نمی کنید

      Avatar
      دانیال ت در پاسخ پشتیبان سورس ایران
      پاسخ دهید

      ممنون از پاسختون. جسارتا منظورم شروع یادگیری برنامه نویسی نبود. در واقع میخواستم بدونم طول عمر شغل برنامه نویسی چن ساله س حدودا. یعنی مثلا یکی که 20 سالشه و برنامه نویسه تا چن سالگی میتونه این شغل رو ادامه بده؟

        Avatar
        پشتیبان سورس ایران در پاسخ دانیال ت
        پاسخ دهید

        اون بستگی به نوع زندگی خودتون داره
        چطوری زندگی کنید و سبک زندگیتون چه جوری باشه
        یکی شاید تو 30 سالگی کنار بذاره و یکی تو 70 سالگی
        بستگی به سبک زندگی خودتون داره

Avatar
illustray
پاسخ دهید

ممنون از مقاله زیباتون، دوست عزیز بنده 29 سالمه و دیگه خسته شدم از اینکه اینقدر توی سایت های مختلف رفتم و کارها رو دیدم و حسرت خوردم دلم میخواد وارد دنیای برنامه نویسی بشم
به نظرتون میشه یک ساله مباحث جی اس و ری اکت رو کامل کرد؟

من به مباحث دیزاین – مینیمالیست – اچ تی ام ال – سی اس اس – مباحث دسترس پذیری – sass – اتمیک دیزاین و حتی component base هم آشنایی دارم اما هیچ وقت نتونستم وارد اصل قضیه بشم بخاطر مشکلاتم
آیا میشه توی یک سال جی اس و ری اکت رو یاد گرفت و وارد کار شد؟


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید