check home phone-call search send

بهترین زبان برنامه نویسی در بازار کار ایران

وقتی وارد اکانت تلگرامم می شوم میبینم تعداد زیادی سوال پرسیده شده است (کاربران کانال تلگرام سایت) در مورد اینکه کدام زبان بهتر است چی یاد بگیریم و از این جور سوالاتی، که در این مدت سعی کردم به اکثر این سوالات پاسخ دهم. یکی از سوالات پر تکرار این بود بهترین زبان برنامه نویسی در بازار کار ایران کدام زبان است یا اینکه چه زبانی یاد بگیریم که در بازار کار ایران، بتوانیم صاحب شغل شویم و از آن کسب درآمد کنیم. در این مقاله میخواهم بهترین زبان های برنامه نویسی در بازار کار ایران را معرفی کنم که کامل متوجه شوید چه زبان هایی بازار کار بهتری نسبت به بقیه دارند البته در بازار ایران، چون بازار ایران با خارج کشور به شدت متفاوت است.

بهترین زبان برنامه نویسی در بازار کار ایران

بهترین زبان برنامه نویسی در بازار کار ایران

قبلا در مورد زبان های برنامه نویسی مطالب زیادی منتشر کردم و گفتم چه زبان هایی وضعیت بهتری دارند. در این مقاله سعی میکنم به صورت خلاصه توضیحاتی در مورد این زبان ها ارائه دهم اگر میخواهید یه مقاله کامل در این زمینه بخونید پیشنهاد میکنم مقاله بهترین زبان برنامه نویسی در ایران را مطالعه کنید. سعی شده زبان هایی که در ایران وضیعت بهتری رو دارند معرفی کنیم. 

یک: سی‌شارپ

اگر بگیم این زبان، بهترین زبان برنامه نویسی در بازار کار ایران است بی راه نگفتیم، سی شارپ یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره، مدرن و شئ‌گرا است که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است. این زبان در قلب بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که توسط دات‌نت طراحی شده‌اند نیز قرار دارد. به یاد داشته باشیم که برنامه‌نویسی به زبان سی‌شارپ خیلی شبیه به زبان جاوا است، بنابراین اگر زمینه‌ای در زبان جاوا -یا به طور کلی، زبان‌های شبیه به سی- دارید، یادگیری سی‌شارپ خیلی برایتان سخت نخواهد بود. میزان رشد زبان #C در سال ۲۰۱۶ برابر با ۸۸% بود. به جرات میتوان گفت اولین زبان برنامه نویسی دسکتاپی در ایران که بیشترین طرفدار رو دارد همین زبان سی شارپ هست. زبانی که قدرت بالایی در نوشتن انواع برنامه و اپلیکیشن دارد. شما با استفاده زبان سی شارپ میتوانید انواع برنامه های دسکتاپی، موبایل، وب و . . . رو بنویسید. معمولا تعداد زیادی از شرکت ها از این زبان برنامه نویسی استفاده میکنند. وقتی سی شارپ بلد باشید به راحتی میتوانید ASP.Net یاد بگیرید و راحت برنامه های تحت وب (وبسایت) بنویسید. اگر این زبان رو در کنار ASP.Net بلد باشید بالای ۹۹ درصد کار پیدا کنید. چون روزانه از شرکت ها مختلف دنبال برنامه نویس سی شارپ و ASP.Net هستند.

دو: PHP

php یک زبان عمومی است که برای برنامه های کابردی و بخصوص برای طراحی صفحات وب بسیار محبوب است. در واقع اگر میخواهید مستقل و آزاد برنامه نویسی کنید ، PHP یکی از زبان های ایده آل و خوب است. این زبان ، یک زبان اسکریپتی است که اساس و بنیان ایجاد آن ، برای طراحی صفحات پویای وب بوده است و در فهرست رده بندی TIOBE ، در ردیف ششم قرار دارد البته فعلا. این زبان رو اگر به صورت دقیق و درست بلد باشید حتما کار پیدا میکنید و میتوانید به صورت آزادکار (فریلنسر) کسب درآمد کنید. این زبان رو میتوان گفت جز زبان های پرکاربرد در ایران هست و فعلا براش کار وجود دارد. 

سه: جاوااسکریپت به همراه HTML و CSS

جاوا اسکریپت ، یک زبان برنامه نویسی مختص وب میباشد که کلیه مرورگر های معروف و عمومی اینترنتی از آن پشتیبانی میکنند . این زبان در رده بندی انجمن TIOBE ، در ردیف هفتم قرار دارد. اگر این زبان رو در کنار HTML و CSS بلد باشید امکان این که کار پیدا نکنید بسیار پایین است. معمولا واسه این بخش کار زیاد است و می توان گفت حتی اگر جایی استخدام نشوید میتوانید به صورت فریلنسری یا همان آزاد کاری فعالیت داشته باشید. 

چهار: JAVA و برنامه نویسی اندروید

جاوا JAVA یک زبان برنامه نویسی است که درسال ۱۹۹۴ توسط یکی از مهندسین شرکت سان (sun) به نام جیمز گوسلینگ نوشته شد، جیمز از نوشتن برنامه با ++C خسته شده بود و جاوا را برای رفع نیازهای خود طراحی کرد. گرامر جاوا محدودتر از ++C است و برخلاف ++C که ترکیبی است از ساختارها و شی‌گرایی، زبان جاوا یک زبان شی‌گرای خالص می‌باشد. فقط نوع دادهٔ اصلی از این قاعده مستثنی است. جاوا بسیاری از ویژگی‌ها را پشتیبانی می‌کند و از کلاس‌ها برای ساده‌تر کردن برنامه‌نویسی و کاهش خطا استفاده می‌کند.

در جهان برای سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی ، بهترین زبان ، زبان برنامه نویسی جاوا و .Net مایکروسافت است که از بین این دو ، باز هم جاوا حرف اول را می زند اما در ایران فرق میکند و .NET بیشتر طرفدار و استفاده رو دارد. پس دوباره به جمله حیاتی بالا میرسیم و آن هم این است که جهانی فکر کن و محلی عمل کن. باید بازار ایران رو بشناسی. مثلا اگر درگیر پایگاه داده باشید متوجه شده اید اوراکل از SQL Server پیش گرفته و پیشنهاد استفاده از اوراکل بیشتر است اما این جریان خیلی فرق میکند و در ایران فعلا و تا ۷ ۸ سال آینده فقط بازار دست SQL Server است و بهتون قول میدم SQL حالا حالا در اکثر ادارات و موسسات ایران هست و بازار کار فوق العاده ای دارد. 

علاوه بر همه اینها ، زبان برنامه نویسی سیستم عامل Android ( برای موبایل ) ، جاوا میباشد . سیستم عامل Android که خود گستردگی خوبی دارد ، برای تکامل و توسعه ، روز به روز نیاز به برنامه ها و ابزار های جدیدی دارد که همگی باید به زبان جاوا باشند . طبق آخرین آمار انجمن برنامه نویسانTIOBE ، زبان برنامه نویسی جاوا به لحاظ کارایی و استفاده ، دارای بالاترین رنکینگ در سرتا سر دنیاست ، یعنی رتبه اول را از آن خود نموده است. 

پنج: سوئیفت

برمی‌گردیم به سال ۲۰۱۴، وقتی که اپل تصمیم گرفت یک زبان برنامه‌نویسی جدید بسازد، تا توسعهٔ برنامه‌های iOS و MacOS را برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان راحت تر کند. در نتیجه، سوئیفت متولد شد! از آن زمان تاکنون، تقاضا برای این زبان به شدت افزایش پیدا کرده است، طوری که بسیاری از توسعه‌دهندگان به طرز گسترده‌ای در حال یادگیری این زبان هستند. سوئیفت بهترین‌های C و Objective-C را در خود جمع کرده، و به توسعه‌دهنده امکان خلق برنامه‌هایی حرفه‌یی را می‌دهد. میزان رشد این زبان در سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۶۲% بود. پیشنهاد میکنم رو این زبان برنامه نویسی هم فکر کنید و تحقیقاتی در مورد این زبان داشته باشید. این زبان در رده بندی انجمن TIOBE رتبه ۱۳ رو دارد و احتمال پیشرفت این زبان در جدول زیاد است. اما یه مشکلی هست آن هم بحث تحریم کاربران ایرانی توسط اپل است و یک نکته دیگه درخواست نوشتن اپلیکیشن ios نسبت به اندروید در ایران خیلی خیلی پایین است. پس این مسائل رو هم در نظر داشته باشید. این رو بگم اگر قصد رفتن به خارج کشور رو دارید میتونید بیشتر روی این زبان برنامه نویسی تمرکز کنید.

شش: پایتون

پایتون یک زبان همه منظوره و بسیار محبوب است! اگر فقط به شغل فکر می‌کنید، فریمورک‌های پایتون بهترین انتخاب برای شما هستند. پایتون سینتکس بسیار ساده‌ای دارد که به همین دلیل باعث شده بهترین پیشنهاد برای یادگیری اولین زبان برنامه‌نویسی برای مبتدی‌ها  در کنار سی شارپ باشد. بدون شک، پایتون یکی از بهترین و محبوبترین زبان‌هایی است که می‌توانید یاد بگیرید. میزان رشد پایتون در سال ۲۰۱۶ برابر با ۵۴% بود. این زبان در رده بندی انجمن TIOBE در رتبه پنجم قرار دارد. البته اینو هم بگم یکم سختر نسبت به سی شارپ، ASP.Net و PHP میتوانید کار پیدا کنید چون هنوز در ایران جا نیفتاده است. و برای کسایی که در خارج کشور هستند گزینه مناسب تری است.
بررسی بهترین زبان برنامه نویسی در بازار کار ایران

در این لیست زبان های دیگه هم می تونستند باشند اما واقعیت اینه در ایران این 6 زبان بیشترین بازار کار رو به خودشون اختصاص دادند و واسه زبان های دیگه کمتر کار پیدا می شود. 

به نظر شما بهترین زبان برنامه نویسی در بازار کار ایران کدام زبان است؟

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 6 دیدگاه
Avatar
محمد
پاسخ دهید

یه موقعیتی برای من پیش اومده که میتونم تا یه سال دیگه برم آلمان میخواستم راهنمایی بفرمایید که آیا تو کشور آلمان زبان c# کاربرد و محبوب هست ممنون

Avatar
Mozhgan
پاسخ دهید

سلام من بین سی شارپ و php گیر افتادم بنظر شما اول کدوم رو یاد بگیرم که هم بازار کارش عالی باشه برای ایران هم بتونم بگم من برنامه نویسم مثلا…

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ Mozhgan
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    فرقی نداره هر کدوم رو یاد بگیرید
    بازار کار جفتش خوبه و بازار کار دارند
    پیشنهاد میکنم شما اول سمت وب برید
    اول مقاله زیر رو مطالعه کنید
    قبل از یادگیری یکی از این دو باید یه چیز دیگه یاد بگیرید
    گام اول طراحی سایت

Avatar
سوده
پاسخ دهید

آیا زبان های برنامه نویسی فرانت اند مثل جاوااسکریپت و html css بازار کار خوبی در خارج کشور دارند؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ سوده
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    اگه خوب و عالی باشید و واقعا تسلط کافی رو داشته باشید اره
    وضعیت خوبی دارند


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید