check home phone-call search send

بهترین زبان برنامه نویسی اپلیکیشن

خیلی ها دنبال این هستند که بدونند بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن کدام زبان می باشد راسیتش زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارد که می توان از آنها برای ساخت اپلیکیشن استفاده کرد. در این مقاله میخواهیم به بررسی بهترین زبان برنامه نویسی اپلیکیشن بپردازیم و در انتها این مقاله به صورت کامل به شما یک زبان خوب جهت تولید و ساخت اپلیکیشن معرفی می کنیم تا بتوانید به راحتی شروع به یادگیری و آموزش آن کنید. پس اگر می خواهید به سمت برنامه نویسی موبایل برید و نمیدونید بین این همه زبان کدام را انتخاب کنید پیشنهاد میکنم این مقاله رو تا انتها دنبال کنید.

بهترین زبان برنامه نویسی اپلیکیشن

بهترین زبان برنامه نویسی اپلیکیشن

اگر بخواهیم بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن را معرفی کنیم باید ببینم می خواهیم برای چه سیستم عامل اپلیکیشن تولید کنیم. دو سیستم عامل اندروید و ios، دو سیستم عامل معروف در حوزه موبایل هستند که باید شما مشخص کنید برای کدام یک میخواهید اقدام به ساخت اپلیکیشن کنید. در این مقاله ما برای هر دو سیستم عامل، زبان های برنامه نویسی معرفی می کنیم. 

بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن اندروید

اگر می خواهید به سمت سیستم عامل اندروید برید، زبان های زیادی برای ساخت اپلیکیشن وجود دارد که در این بخش ما 4 زبان مهم و پر کاربرد رو معرفی می کنیم. یک نکته رو هم متذکر شوم که چیزی به نام بهترین زبان برنامه نویسی اپلیکیشن وجود ندارد و هر زبان می تواند در جایگاه خودش، بهترین باشد. پیشنهاد میکنم حتما مقاله بهترین زبان برنامه نویسی اندروید رو مطالعه کنید در این مقاله 11 زبان پرکاربرد برای ساخت اپلیکیشن اندروید رو معرفی کرده ایم.

1- برنامه نویسی اندروید با زبان Java

وقتی کسی می خواد سمت برنامه نویسی اندروید بیاد اولین زبانی که با آن روبرو می باشد زبان برنامه نویسی جاوا است. خیلی از برنامه نویس ها، زبان اصلی برنامه نویسی اندروید را زبان جاوا میدانند. البته باید این نکته رو هم مد نظر قرار دهیم که جاوا زبان رسمی برنامه نویسی اندروید است و این یعنی بیشترین پشتیبانی گوگل از این زبان خواهد بود. بیشتر اپلیکیشن‌های اندروید که در حال حاضر در گوگل پلی حضور دارند، با استفاده از زبان جاوا نوشته شده‌اند. (بعضی از برنامه نویس های موبایل، جاوا را بهترین زبان برنامه نویسی اپلیکیشن میدانند)

توجه: به جرات می توان گفت محبوبترین زبان برنامه نویسی اندروید، جاوا می باشد.

در نمودار درصدی محبوبیت زبان های برنامه نویسی و تعداد دفعات جستجوی نام زبان های برنامه نویسی در اینترنت، جاوا در جایگاه اول قرار دارد و 23% از کل تعداد جستجوهای سالانه زبان های برنامه نویسی در اینترنت را تشکیل می دهد. اما متاسفانه در ایران زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد این عدم توجه به این زبان شاید به خاطر پیچیدگی های آن باشد. معمولا در ایران جاوا فقط برای برنامه نویسی اندروید استفاده می شود و حتی خیلی ها هم از جاوا برای برنامه نویسی اندروید استفاده نمی کنند.

جالب است بدانید که خود سیستم عامل اندروید با استفاده از جاوا نوشته شده است و این بدان معنا است که شما اگر بتوانید جاوا را بیاموزید خواهید توانست اپلیکیشن های کامل و جامعی برای سیستم عامل اندروید بنویسید. یعنی شما پس از یادگیری جاوا قادر به نوشتن هر نوع اپلیکیشنی خواهید بود و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت. پس می توان گفت که جاوا برای کسانی که می خواهند کارهای بسیار جدی و حرفه ای انجام دهند انتخاب خوبی می باشد.

نکته: جاوا مناسب ترین زبان برای توسعه اپلیکیشن های موبایل می باشد زیرا برنامه های نوشته شده با استفاده از جاوا قابل اجرا بر روی تمام پلتفرم های موجود برای اندروید می باشند.

اولین قدم در برنامه نویسی اندروید با استفاده از جاوا، نصب برنامه Android Studio است. این برنامه با اندروید SDK (پیشنهاد میکنم مقاله SDK چیست و تفاوت JDK و SDK رو مطالعه کنید.) بسته بندی می‌شود و این یعنی همه چیزهایی را که نیاز داریم در یک جا جمع شده است.

چرا زبان برنامه نویسی جاوا در ایران زیاد مورد استقال قرار نمی گیرد؟

متاسفانه، زبان برنامه نویسی جاوا مقداری پیچیده است و این پیچیدگی بزرگ‌ترین مانع برای بسیاری از افرادی است که می خواهند شروع به برنامه نویسی اندروید کنند. اندروید یک زبان برنامه نویسی شی گرا با موضوعات گیج کننده است، مانند ساختارها، خطاهای اشاره گر و بسیاری از ساختارهای پیچیده دیگر که اگر جاوا SDK را به این‌ها اضافه کنیم، همه چیز پیچیده‌تر می شود. وقتی برای اولین بار سراغ کدنویسی اندروید می‌روید، باید به مبارزه‌ای برای دانستن اینکه جاوا چیست و اندروید چگونه کار می‌کند، بروید. برنامه نویسی با استفاده از جاوا همچنین نیاز به درک پایه‌ای از مفاهیم گریدل (مانند Manifest Android و XML) است.

با این تفاسیر نمی توان گفت زبان جاوا یک زبان بد و سخت می باشد تازه باید گفت جاوا، محبوبیت زبان برنامه نویسی جهان می باشد اما پیچیدگی های خودش را دارد. شما می توانید با جاوا هر نوع اپلیکیشنی بنویسید و یک کدنویسی تمیز داشته باشید. می توان گفت یکی از بهترین زبان های برنامه نویس اندروید، همین جاوا می باشد که بسیار هم مورد پسند برنامه نویسان جهان می باشد.

بهترین راه برای نوشتن برنامه های اندروید با استفاده از زبان جاوا، نصب و بهره بردن از برنامه اندروید استودیو می باشد. اندروید استودیو در طول چند سال گذشته روز به روز قوی تر شده و ویژگی‌هایی مانند طراح بصری و سیستم پیشنهادات که باعث می‌شود پردازش یکنواخت‌تر و شفاف‌تر باشد به آن اضافه شده است. پس ارزشش را دارد، حتی اگر سختی راه جلوی پیشرفت سریع ما را بگیرد، سراغ زبان برنامه نویسی جاوا برویم و برای توسعه اپلیکیشن اندروید از آن استفاده کنیم.

ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی جاوا:

  • شیء گرایی زبان
  • قابل اجرا بودن در تمامی پلتفرم ها
  • پشتیبانی از API هایی تکمیلی
  • یادگیری آسان و خوانا بودن
  • وجود هزاران کتابخانه کد باز مجزا در اینترنت برای بالا بردن قابلیت های جاوا به صورت کاملا رایگان
  • امکان کسب مهارت بالا در آن و تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای در زمینه جاوا با صرف مدت زمان نه چندان زیاد
  • وجود IDE های قدرتمند که موجب ساده تر شدن فرایند کدنویسی با استفاده از زبان جاوا می شود و موجب می شود که برنامه نویسی در جاوا بدون ارور انجام شود.

کاربرد های زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا تنها در توسعه اپلیکیشن های تلفن همراه کاربرد ندارد بلکه کاربردهای فراوانی دارد که در زیر به چند نمونه از آنها اشاده شده است:

  • اپلیکیشن های اندروید
  • اپلیکیشن های سرور
  • اپلیکیشن های وب
  • فضای جاسازی شده
  • تکنولوژی داده های بزرگ
  • اپلیکیشن های علمی
  • وب سایت ها
  • بازی ها

برخی از اپلیکیشن های بسیار مشهور تولید شده با استفاده از جاوا

  • ThinkFree cloud office
  • NASA world wind
  • Blu-ray Disc Association
  • UltraMixer

توجه: اگر میخواهید اطلاعات بیشتر نسبت به برنامه نویسی جاوا پیدا کنید پیشنهاد میکنم مقاله جاوا چیست رو مطالعه کنید.

2- برنامه نویسی اندروید با زبان Kotlin 

اگر به دنبال انتخاب زبان برنامه نویسی اندروید هستید به نظرم در مورد زبان کاتلین هم یک تحقق داشته باشید. زبان برنامه نویسی کاتلین به عنوان یک زبان رسمی دیگر برای اندروید معرفی شده است.
همانند جاوا، زبان کاتلین هم در ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود. تفاوت کاتلین با جاوا در این است که پیچیدگی‌های جاوا را ندارد و این یعنی که زبانی ساده‌تر برای یادگیری است. همچنین خطاهایی مانند Null point exceptions و Excuses در کاتلین وجود ندارند. به طور خلاصه اگر اولین بار است که می‌خواهید برنامه نویسی اندروید را شروع کنید، این زبان می تواند انتخاب مناسبی برای شما است. (زبان کاتلین را می توان جز بهترین زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن دانست)

زبان برنامه نویسی کاتلین چقدر مختصر و مفید است؟

کاتلین اساساً روی کاهش اندازه ی کدنویسی تمرکز دارد. به این ترتیب کار برنامه نویس و کاربران نهایی اپلیکیشن راحت تر می شود. در نهایت اپلیکیشنی که توسط این زبان نوشته شده است حداکثر فایده را با اشغال کمترین فضای ممکن خواهد داشت. زبان برنامه نویسی کاتلین قابل فهم تر می باشد پس راحت تر می توان از آن استفاده نمود.زبان برنامه نویسی کاتلین به دلیل ساده بودن سینتکس ، پیچیدگی کمتری دارد بنابراین انجام پروژه را برای توسعه دهنده ی نرم افزار راحت تر و سریعتر می کند.با توجه به اینکه اندازه ی کدها کمتر شده می توان گفت احتمال بروز خطاهایی همچون null pointer exception را کاهش می دهد.

زبان برنامه نویسی کاتلین چقدر مختصر و مفید است؟

چند وقت پیش، برنامه نویسان اپلیکیشن های اندروید خبر مسرت بخشی را شنیدند. در این زمان بود که انتظارها به پایان رسید و گوگل رسماً اعلام کرد که از زبان برنامه نویسی کاتلین، که یک زبان برنامه نویسی برای تولید برنامه های اندرویدی قوی میباشد، پشتیبانی می کند و این باعث شد تا این زبان جزو بهترین زبان های برنامه نویس اندروید شود.

قطعا کاتلین بهترین نقطه شروع برای مبتدیان است و با کاتلین هم می‌توان از اندروید استودیو استفاده کرد. با این وجود هنوز هم نمی‌توانیم بگوییم زبان‌هایی چون C# یا Unity ساده‌تر هستند و همچنین پشتیبانی از این زبان‌ها نسبی است.
با این حال، کاتلین قطعا جز بهترین‌ها است و می‌تواند آسان ترین ورودی برای یادگیری برنامه نویسی اندروید باشد. حتی این احتمال وجود دارد که این زبان برنامه نویسی، روزی به عنوان زبان اول گوگل انتخاب شود.

3- برنامه نویسی اندروید با زبان سی شارپ از طریق تکنولوژی زامارین

یکی دیگر از زبان های برنامه نویس اندروید، سی شارپ می باشد. زبانی که در ایران به شدت محبوبیت دارد و می توان از آن به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران یاد کرد. این زبان قابلیت برنامه نویسی برای بیشتر پلتفرم ها رو دارد. از سی شارپ می توانید برای برنامه نویسی ویندوز استفاده کرد یا می توان با آن طراحی سایت انجام داد. یا اصلا می توانید با سی شارپ اقدام تولید اپلیکیشن های اندروید و IOS کرد.

سی شارپ، یک زبان چند الگویی می باشد که علاوه بر شی گرا بودن جز گرا نیز می باشد. این زبان برنامه نویسی که توسط مایکروسافت ایجاد شده است دارای اهداف عمومی می باشد. منظور از اهداف عمومی داشتن این است که محدوده گسترده ای از برنامه های مختلف را می توان با استفاده از سی شارپ ایجاد نمود. با استفاده از سی شارپ می توان انواع مختلفی از برنامه ها از جمله اپلیکیشن های سرور، بازی هایی برای دسکتاپ و موبایل، سرویس های وب و … را ایجاد نمود. اگر شما می خواهید یک اپلیکیشن بازی تولید کنید، بهترین انتخابی که شما می توانید داشته باشید سی شارپ است زیرا این زبان توسط Unity3D پشتیبانی می شود.

اگر میخواهید شروعی آسان و در عین حال قدرتمند داشته باشید پیشنهاد میشود از ترکیب سی شارپ و Unity استفاده کنید. یونیتی یک موتور بازی سازی (یعنی میتواند محاسبات فیزیکی و رندرهای گرافیکی 3D را انجام دهد) و یک IDE همانند اندروید استودیو است. یونیتی یک ابزار رایگان است و به کمک آن میتوان بازی ها را به طرز باورنکردنی به راحتی ایجاد کرد، و فقط با چند خط کد میتوان یک بازی را در کمتر از یک ساعت ایجاد کرد. بدون اغراق یونیتی واقعا قدرتمند است، و ابزار مورد استفاده بسیاری از استودیوهای بازی سازی در گوگل پلی است. و همچنین یونیتی مولتی پتفرمی است.

یونیتی برای ایجاد بازی مناسب است ولی اگر می خواهید یک برنامه اندروید که مطابق با استانداردهای گوگل باشد را تولید کنید استفاده از یونیتی غیر استاندارد است و شما را محدود میکند ، ولی اگر قصد توسعه یک بازی را دارید یونیتی کاملا مناسب و حرفه ای است. ولی اگر برای یادگیری یونیتی مشتاق نیستید میتوانید از Unreal و یا GameMaker استفاده کنید.

همچنین سی شارپ میتواند با Xamarin در ویژوال استودیو مورد استفاده قرار گیرد. که میتوان از مزیت چند سکویی (cross platform) نیز استفاده کرد (یک پایه کد برای اندروید و iOS) . برای یک مبتدی این مسیر مقداری دشوار است اما برای یک شرکت کوچک که میخواهد یک برنامه برای اندروید و iOS ایجاد کند مناسب است.

سی شارپ یک نسخه ساده تر و شی گرا از C و ++C است که توسط مایکروسافت طراحی شده است. این زبان دارای قدرت ++C و آسان بودن ویژوال بیسیک است و همچنین به عنوان یک نسخه ساده از جاوا نیز نام برده می شود. همانند جاوا، سی شارپ نیز قابلیت بازیافت حافظه (زباله‌روبی ) را دارد و این یعنی نیازی به نگرانی در مواردی مانند کمبود حافظه و آزاد کردن رم وجود ندارد. در عین حال سی شارپ جدیدتر از جاوا است. انتخاب بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید معمولا بستگی به سلیقه فرد دارد.

توجه: اگر میخواهید اطلاعات بیشتر نسبت به برنامه نویسی سی شارپ پیدا کنید پیشنهاد میکنم مقاله زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟ رو مطالعه کنید.

4- برنامه نویسی اندروید با زبان پایتون

می توان گفت پایتون یکی از بهترین زبان های برنامه نویس اندروید است که در ایران، طرفداری زیادی ندارد. پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که در توسعه وب، توسعه اپلیکیشن ها، تولید GUI های دسکتاپ، توسعه نرم افزارهای کاربردی و آنالیز داده های عددی و علمی بسیار استفاده می گردد.
پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی است که بسیار در دانشگاه ها تدریس می شود و در چارت درسی بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا دیده می شود. دلیل شهرت و محبوبیت این زبان برنامه نویسی کاربردی بودن آن است زیرا این زبان برای طراحی نرم افزارها مناسب می باشد.

اگر درگیر انتخاب زبان برنامه نویسی اندروید هستید و نمی دونید از کدام زبان برنامه نویسی استفاده کنید به نظرم پایتونم گزینه جالبیه ولی همان طور که در بالا گفتیم در ایران هنوز جا نیفتاده و کمتر کسی به سمت آن میرود. (البته در یک سال اخیر دید به پایتون بهتر شده است و در حال جا باز کردن بین برنامه نویس های ایرانی می باشد.)

فلسفه اصلی زبان برنامه نویسی پایتون را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • صریح بودن بهتر از غیر صریح بودن است
  • زیبایی بهتر از زشتی است
  • سادگی بهتر از پیچیدگی است
  • پیچیدگی بهتر از نامفهوم بودن است
  • خوانایی یک فاکتور بسیار مهم است

سایت ها و برنامه هایی که با زبان برنامه نویسی پایتون نوشته شده اند:

  • Calibre
  • OpenStack
  • Ubuntu Software Center
  • World of Tanks (I’m sure you have played it)
  • BitTorrent
  • Quora
  • Reddit
  • Spotify
  • Instagram
  • YouTube

این لیست تنها تعداد محدودی از برنامه ها، اپلیکیشن ها، وب سایت ها و نرم افزارهای تولید شده با استفاده از پایتون را نام برده است و اگر بخواهیم تمامی آنها را نام ببریم باید چند صد صفحه را با نام های برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف پر کنیم.

پایتون علاوه بر سادگی و کارامد بودن این امکان را به شما می دهد که هر نوع اپلیکیشن و نرم افزار و حتی وب سایتی را که می خواهید با استفاده از آن تولید نمایید و علاوه بر این یادگیری آن بسیار بسیار ساده است.

توجه: اگر می خواهید در مورد زبان پایتون بیشتر بدونید پیشنهاد میکنم مقاله پایتون چیست رو مطالعه کنید.


بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن ios

اگر میخواهید اقدام به ساخت اپلیکیشن برای سیستم عامل ios کنید دو سه زبان وجود دارد اما بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن ios، زبان سوئیفت می باشد. سوئیفت یک زبان برنامه نویسی است که توسط شرکت اپل ارائه شده و برای توسعه iOS، macOS، watchOS و tvOS استفاده می شود. سوئیفت برای توسعهٔ سیستم عامل های ارائه شده توسط اپل به کار میرود. یکی از پرکاربردترین سیستم های در حال توسعه با این زبان IOS هست که بر روی iPhone های اپل در حال کار هستند.

زبان برنامه نویسی سوئیفت در سال ۲۰۱۴ در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل موسوم به WWDC معرفی شد. در همان سال با یک بروز رسانی به نسخه ۱٫۲ ارتقا پیدا کرد و در سال ۲۰۱۵ باز در کنفرانس WWDC به نسخه ۲ بروز شد.در همان سال ۲۰۱۵ در نسخه ۲٫۲ متن باز (Open Source) شد. باز در سال ۲۰۱۵ تحت لیسانس آپاچی ۲٫۰ در ۳ دسامبر ۲۰۱۵ برای پلتفرم‌های اپل و لینوکس عرضه شد.

برای آشنایی بیشتر با زبان برنامه نویسی سوئیفت، مقاله زبان برنامه نویسی swift چیست رو مطالعه کنید.


به نظر شما بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن کدام زبان می باشد؟

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 3 دیدگاه
Avatar
هومن
پاسخ دهید

سلام پس react native چی؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ هومن
    پاسخ دهید

    اونم گزینه خوبیه
    ولی باید توجه داشت ببینی با کدوم بیشتر برنامه نویسی میشه
    معمولا اکثر بازار رو جاوا، کاتلین و زامارین در بر گرفته

Avatar
هومن
پاسخ دهید

سلام پس react native چی؟


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید