check home phone-call search send

برنامه نویس موفق کیست

چند روز پیش یکی از دوستان متنی رو برام فرستاد با عنوان برنامه نویس موفق کیست ، ابتدا فکر کردم حتما میخواد توضیحاتی در مورد برنامه نویس موفق دهد و بگه یک برنامه نویس موفق چه ویژگی هایی دارد بعد که متن رو خوندم جنبه طنز داشت و توضیحاتی به صورت طنز مانند در مورد برنامه نویس موفق کیست داده بود. با خودم گفتم چه خوبه بیام مقاله ای در مورد برنامه نویس موفق بنویسم و ویژگی هایی که باید داشته باشد رو مورد بررسی قرار دهم. در این مقاله سعی میکنم تمام ویژگی هایی که یک برنامه نویس موفق باید داشته باشد رو مورد بررسی قرار دهم و بگم برنامه نویس موفق کیست.

برنامه نویس موفق کیست

متن برنامه نویس موفق کیست به صورت طنز

ابتدا متنی که برام با عنوان برنامه نویس موفق کیست ارسال شده بود رو اینجا بیارم تا شما هم بخونید و لبخندی بر گوشه لبتون بیفته، در بخش زیر این متن رو گذاشتم: ( البته فقط چند تاشون جالب بود)

  • برنامه نویس موفق هیچ وقت سر وقت در محل کارش پیدایش نمیشود
  • معنای نیمه شب ها برای یک برنامه نویس با نیمه شب انسان های عادی تفاوت دارد . نیمه شب برای یک برنامه نویس یعنی ۱۰ صبح برای یک انسان عادی
  • یک برنامه نویس همیشه تعدادی لغات تخصصی در آستین دارد که میتواند با سر هم کردن آنها دیگران را گیج کند
  • برای یک برنامه نویس هیچ راه حلی بالاتر از Restart کردن وجود ندارد
  • نام بیل گیتس برای هر برنامه نویس موفق مقدس است و معبدش مایکروسافت و گوگل میباشد.
  • برنامه نویس موفق فقط و فقط با لپ تاپ خود عشق بازی میکند.
  • یک برنامه نویس موفق اکثراً قهوه و چایی ولرم مینوشد
  • برنامه نویسی موفق است که کلمه نظم را خودش معنا کرده باشد
  • اتاق و محل کار یک برنامه نویس موفق هیچگاه مرتب نیست بلکه تابع معنای نظم زندگیش است
  • یک برنامه نویس موفق میداند که فست فود تنها غذای جسم اوست و یک موزیک متالیکا بخصوص مال ۱۹۹۲ غذای روحش
  • یک برنامه نویس موفق به ندرت عصبانی میشود ولی وای به آن لحظه که عصبانی شود
  • برنامه نویس موفق در هر لحظه میتواند کل کل کند ولی معنای باخت را هرگز نچشد.
  • همیشه مشکوک است ولی خود را آرام نشان میدهد
  • اوج زندگیش را در سن ۱۸ تا ۲۶ سالگی میداند.
  • برنامه نویس موفق همه بچه ها را دوست دارد تا وقتی گریه نکنند.
  • فقط یک برنامه نویس موفق است که معنای ۵۴ ساعت بیداری و کار مداوم را درک میکند.
  • برنامه نویس موفق همیشه تنهاست. زندگی او در برنامه هایش خلاصه شده است.
  • ۴۰ سالگی زمان بازنشستگی برنامه نویس موفق است، یعنی زمانی که به خود میگوید: میخواهم زن بگیرم
  • مردم برای یک برنامه نویس موفق نقش ابلهانی را دارند که فقط میتوانند سفارش پروژه ای را بدهند که خودشان هم دقیقا نمیدانند هدفشان از سفارش آن پروژه چیست
  • کابوس او شرکت در جلسه ای با حضور کاربران عوام است و بلاهای طبیعیش بهم ریختن ویندوز
  • اینترنت را قطع کنید تا ببینید او چه رفتارهای ناهنجاری انجام میدهد.
  • بدترین دعوا را فقط او میتواند با مدیر عامل داشته باشد ولی ککش هم نگزد
  • برنامه نویس موفق OOP را هضم کرده و با SOA رقص تانگو میکند
  • همیشه عجله دارد ولی مرد یک دو سه نیست

بررسی برنامه نویس موفق

برنامه نویس موفق کیست

بعد از اینکه مطلب طنز (زیادم طنز نبود) بالا در مورد برنامه نویس موفق کیست رو آوردیم حال در مورد ویژگی های یک برنامه نویس موفقت صحبت کنیم. واقعا چه کسی می تواند عنوان برنامه نویس موفق رو داشته باشد یا بهتر است بگم برنامه نویس موفق چه کسی است. در بخش پایین سعی میکنیم ویژگی های یک برنامه نویس موفق رو مورد بررسی قرار دهیم. 

 1– مفاهیم پایه ای رو درست و دقیق بداند 

اولین چیز که یک برنامه نویس موفق باید داشته باشد دانستن مفاهیم پایه ای است. از مباحث شی گرایی گرفته تا معماری ها و استفاده از فریم ورک ها رو بلد باشد. مثلا اگر برنامه نویس php است باید بلد باشد با فریم ورک لاراول کار کند. معماری mvc رو بشناسد و بتواند شی گرایی کدنویسی کند. 

2– قدرت تجزیه و تحلیل 

یکی از ویژگی هایی که یک برنامه نویس موفق باید داشته باشد قدرت تجزیه و تحلیل پروژه و سیستم است. من میبینم خیلی کسانی که در حوزه برنامه نویسی فعالیت میکنند اصلا در این حوزه کار نکردند و بیشتر روی کد نویسی مانور دادند. باید بگم کسی در برنامه نویسی موفق است که قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشد. اگر میخواهید در این حوزه لقب برنامه نویس موفق بهتون داده شود بخش تجزیه و تحلیل رو جدی بگیرید. سعی کنید مقداری برای تجریه و تحلیل کدهای دیگران وقت بذارید و پروژه بیشتر ببینید. 

3– الگوریتم نویسی بلد باشد (قدرت حل مسئله داشته باشد)

یکی از بخش هایی که به شدت باید برنامه نویس مسلط باشد بحث الگوریتم و قدرت حل مسئله است. برنامه نویس وقتی یادگیری برنامه نویسی رو شروع میکند شاید در این بخش قوی نباشد ولی باید کم کم روی این بخش کار کند و توانایی خودش رو در این بخش افزایش دهد. چون کسی که میخواهد در این حوزه موفق شود باید الگوریتم نویسی و قدرت حل مسئله بالایی داشته باشد. قبلا کتابی در این حوزه در سایت قرار دادیم با عنوان کتاب آموزش جامع الگوریتم و فلوچارت به زبان فارسی که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه شود. 

4– به روز بودن (آپدیت بودن)

یه چیزی که من به شدت ضعفش رو بین برنامه نویس ها میبینم عدم آپدیت و به روز بودن است. اگر میخواهید یه برنامه نویس خوب و موفق باشید باید روزانه یک ساعت برای مطالب جدید وقت بذارید. در این حوزه اگر به روز نباشید سریع از دور خارج می شوید و شما می مونید و مطالب منسوخ شده، سعی کنید هفته ای 7 تا 14 ساعت برای یادگیری مطالب جدید وقت بذارید. 

5– از تغییر نمی ترسد 

یکی از مسائل که باید به آن زیاد توجه شود ترس از تغییر است. برنامه نویسی موفق است که از تغییر نترسد. اگر خواست زبان برنامه نویسی یا فریم ورکش رو عوض کند زود عوض کند نه تعصب داشته باشد و نه ترس از تغییر، باید این باور رو تو خودتون تقویت کنید که تغییر همیشه بد نیست و بعضی وقت ها به شدت به ما کمک می کند برای موفقیت های بزرگتر و بهتر، پس باید بیشتر به آن توجه شود. 

6– عملگرا بودن 

نه تو برنامه نویسی، در هر چیزی باید ما عملگرا باشیم. مثلا خودم قبلا یه کاری میخواستم انجام بدم پشت گوش مینداختم و کلا از یادم میرفت ولی الان سعی میکنم به صورت آنی انجام بدم چون نتیجه رو با چشم دیدیم. پس تا میتوانید همان لحظه کار رو انجام بدید به بعدا موکول نکنید. تا میتوانید عملگرا باشید.

7– خلاقیت و نوآورى

وقتی صحبت از برنامه نویسی میکنیم یعنی خلاقیت و نوآورى، وقتی اسم برنامه نویس میاد باز یاد خلاقیت و نوآورى میفتیم. این دو کلمه با برنامه نویسی عجین شده است. برنامه نویسی که خلاقیت و نوآورى داشته باشد به احتمال زیاد در زمره برنامه نویس های موفق قرار میگیرد. 

ویژگی های برنامه نویس موفق

8– عجول نباشد 

من بارها دیدم کسی که میخواهد وارد حوزه برنامه نویسی شود میخواهد سریع و بدون وقت گذاشتن و تلاش کردن، در این حوزه موفق شود. باید بگم برای موفقیت در برنامه نویسی نباید عجله کنید و باید فرآیند تکامل شما سپری شود وگرنه شما به هیچ عنوان موفق نخواهید شد. بهتون قول میدم اگر در این حوزه عجول باشید به هیچ عنوان موفق نخواهید بود. 

9– از دیگران یاد بگیرد 

کسی که می خواهد برنامه نویس موفقی باشد از دیگران هر چند کم یاد میگیرد بخصوص از برنامه نویس هایی که موفق بوده اند و در این حوزه حرفی برای گفتن دارند. صد در صد هیچ چیزی جای تجربیات رو نمیگرید. اگر این اشخاص حتی اگر پول زیادی خواستن پیشنهاد میکنم حتما هزینه کنید و یاد بگیرید. چون شما با هزینه ای که می کنید تمام تجربیات آن شخص در حوزه مورد نظر رو بدست میاورید و دیگر نیاز نیست چند سال از وقتتون رو صرف یادگیری کنید. 

10– صبر و حوصله

در کلاس هایی که برگزار میکنم برای هر بحث از برنامه نویسی گرفته تا راه اندازی کسب و کار، حتما در مورد صبر و حوصله صحبت میکنم چون اعتقاد دارم کسی که صبر و حوصله داشته باشد حتما موفق است. اگر میخواهید در حوزه برنامه نویسی، موفق باشید باید صبر و حوصله  داشته باشید. مثلا با یک مشکل در برنامه نویسی پروژه روبرو هستید اگر صبر و و حوصله  برای حل آن به خرج ندید حتما آن رو کنار میذارید و کلا پروژه کنسل می شود. به نظرم در هر کاری باید صبر و حوصله داشته باشیم.

11– پشتکار داشتن

به نظرم این بخش مثل صبر و حوصله به شدت در هر کاری مهم است. من بارها دیدم شخص مورد نظر از ضریب هوشی فوق العاده ای بهرمند بوده ولی به خاطر نداشتن پشتکار هیچ اتفاقی براش نیفتاده است. در این مدت بیش از 2 هزار دانشجو در دوره های سورس ایران شرکت کرده اند که تعداد زیادیشون به علت نداشتن پشتکار، برنامه نویسی رو کنار گذاشته اند. اگر میخواهید به یک برنامه نویس موفق تبدیل شوید پشتکار جز اصل های مهم است که باید داشته باشید. 

12– از مهارتش پول بسازد 

به نظرم برنامه نویسی موفق است که بتواند از مهارتش پول دربیاورد. وقتی شما مهارتی دارید و ازش پول در نمیاورید یعنی هیچ کاری نکردید. البته بعضی اشخاص هستند که فقط دوست دارند یاد بگیرند و بلد باشند رو من با این دوستان نیست. با کسانی است که در این حوزه هستند و مهارتش رو کسب کردند و ازش پولی در نمیاورند. 

بررسی ویژگی های یک برنامه نویس موفق

13– ایجاد روابط و گرفتن پروژه 

شاید این گزینه عجیب غریب باشد ولی به نظرم برنامه نویس باید بتواند روابط ایجاد کند و از طریق این روابط در پروژه ها شرکت کند یا سفارش پروژه دریافت کند. کسی که بتواند این کار رو انجام دهد به نظرم در این حوزه خیلی خیلی موفق است.

نتیجه گیری

با توجه به این 13 موردی که مورد بررسی قرار دادیم می توان فهمید برنامه نویس موفق کیست و باید چه ویژگی های داشته باشد. البته در این لیست خیلی مطالب دیگه میتوانست قرار گیرد ولی به نظرم این 13 مورد جز موارد مهم بودند. 

به نظر شما برنامه نویس موفق کیست و باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 2 دیدگاه
Avatar
علی
پاسخ دهید

سلام
اینکه گفته شد سن بازنشستگی برنامه نویس 40 سال است جنبه طنز داشت یا واقعا اینطوره؟؟ یعنی بعد این سن نمیشه برنامه نویسی کرد؟؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ علی
    پاسخ دهید

    دوست عزیز این طنز هستش
    ما کسایی رو داریم که 60 سالشونه دارند برنامه نویسی میکنند.
    یا با 55 سال تازه شروع به یادگیری میکنند.


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید