check home phone-call search send

برنامه نویسی تحت وب بهتر است یا تحت ویندوز

بعد از اینکه مقاله برنامه نویسی وب بهتر است یا اندروید را در سایت منتشر کردیم تعدادی از کاربران درخواست دادند که در زمینه برنامه نویسی تحت وب بهتر است یا تحت ویندوز مقاله ای منتشر کنیم. در این مقاله می خواهیم در این باره توضیحاتی رو در مورد برنامه نویسی وب و ویندوز ارائه دهیم که متوجه بشید به سمت کدام بخش بروید. البته بیشتر سعی بر این است که بازار کار این دو رو مورد بررسی قرار دهیم تا بر اساس بازار کار بتوانید یکی رو انتخاب کنید.

برنامه نویسی تحت وب بهتر است یا تحت ویندوز

قبلا از اینکه بگیم برنامه نویسی تحت وب بهتر است یا تحت ویندوز باید بدونیم اصلا این برنامه نویسی ها چی هستند و چه کاربردی دارند و بعد مورد مقایسه قرار گیرند. 

برنامه نویسی تحت وب چیست؟

اگر بخواهیم جواب سوال برنامه نویسی تحت وب چیست؟ را دهیم باید بگیم برنامه نویسی تحت وب به برنامه نویسی گفته می شود که برای تولید نرم افزارهای تحت وب استفاده می شود. این نرم افزارها برای انجام امور مختلف به صورت آنلاین طراحی و ساخته می شوند. برنامه های تحت وب معمولا با یکی از زبان های ASP.Net،PHP،JAVA، پایتون و … نوشته شده و روی سرور قابل نصب است.

یکی از دلایل محبوبیت برنامه های تحت وب، سادگی و قابل دسترس بودن در طول شبانه روز است. برای استفاده از برنامه های وب کافیه کاربر با استفاده از یک مرورگر با اینترنت وصل شود و از برنامه مورد نظر استفاده کند. اکر بخواهم به صورت مثال توضیح دهیم میتوانم اشاره ای به سایت های مختلف مثل Gmail، یاهو و امثال این برنامه ها کنم. در واقع زمانی که شما به یک سایت متصل میشوید و به انجام اموری مانند ارسال ایمیل، خرید آنلاین، سیستم حسابداری، امور بانکی و … میپردازید با یک برنامه تحت‌وب در حال کارکردن هستید.

توجه: اگر می خواهید بیشتر در مورد برنامه نویسی وب بدونید پیشنهاد میکنم حتما مقاله برنامه نویسی تحت وب چیست؟ رو مطالعه کنید.

مزیت برنامه های تحت وب:

  • مهمترین مزیت برنامه های تحت وب سادگی توزیع این برنامه ها بین کاربران است.(تنها نیاز به نصب برنامه روی سرور داریم)
  • کنترل نسخه برنامه تمام افراد از آخرین نسخه موجود روی سرور استفاده می کنند و نگرانی در مورد اینکه هر کدام از آخرین نسخه استفاده می کنند یا نه وجود ندارد.
  • مستقل از پلت فرم هستند. اهمیتی ندارد که کاربر از چه نوع کامپیوتری استفاده می کند.

برنامه نویسی تحت ویندوز چیست؟

بعد از اینکه جواب سوال برنامه نویسی تحت وب چیست؟ را دادیم حال باید ببینم برنامه نویسی تحت ویندوز چی هستش و چه زبان های برنامه نویسی برای این کار وجود دارد. برنامه نویسی ای که برای تولید نرم افزارهای تحت ویندوز استفاده می شوند رو برنامه نویسی ویندوز می گویند. 

زبان ها، نرم افزار ها و تکنولوژی هایی مانند سی شارپ (#C)، سی پلاس پلاس (++C)، جاوا، WPF ،SQL، سوکت پروگرمینگ، Entity، متلب، پایتون، ویژوال بیسیک و بسیاری دیگر برای تولید نرم افزار های تحت ویندوز استفاده می شوند. ولی اگر بخواهیم به صورت تخصصی بگیم چه زبان برنامه نویسی برای تولید نرم افزار تحت ویندوز کاربرد زیادی دارد می توان از زبان برنامه نویسی سی شارپ یاد کرد. شما با استفاده از سی شارپ می توانید انواع نرم افزار برای ویندوز تولید کنید و بازار کار این زبان برنامه نویسی در ایران فوق العاده خوب است.

مزایای برنامه های تحت ویندوز:

  • عموماً برنامه هایی هستند که نیاز دارند به سرعت به درخواست کاربر پاسخ دهند. مانند برنامه هایی که در فروشگاهها اجرا می شوند.
  • برنامه هایی که پردازش زیادی از پردازشگر درخواست می کنند. همچون بازی های کامپیوتری و برنامه های گرافیکی.
  • یکی از مهمترین مزایای این نوع برنامه ها داشتن اعتبار کافی در آنهاست. مثلا این نوع برنامه می تواند به رجیستری دسترسی داشته باشد، درحالیکه برنامه های تحت وب این اعتبار را ندارند.
  • بر برنامه کلاینت کنترل کامل دارند. در نتیجه می توان یک برنامه با رابط گرافیکی زیبا و قدرتمند طراحی کرد.
  • سرعت عمل برنامه های تحت ویندوز از مزایای آنها محسوب می شود. چراکه پردازش تنها در سمت کلاینت صورت می گیرد و نیاز نیست که تبادل اطلاعات و داده با سرور صورت گیرد.

توجه: اگر می خواهید بیشتر در مورد برنامه نویسی ویندوز بدونید پیشنهاد میکنم حتما مقاله برنامه نویسی تحت ویندوز چیست؟ به همراه معرفی چند زبان تحت ویندوز رو مطالعه کنید.

برنامه نویسی تحت وب بهتر است یا تحت ویندوز

بعد از اینکه توضیحاتی در مورد برنامه نویسی وب و ویندوز دادیم حال باید بگیم برنامه نویسی تحت وب بهتر است یا تحت ویندوز ، البته نمی توان گفت کدام یک بهتر است چون هر کدام کاربرد خاص خودش را دارد اما اگر از لحاظ بازار کار بخواهیم مورد بررسی قرار دهیم می توان یکی رو انتخاب کرد. 

1- وضعیت بازار کار برنامه نویسی وب 
اگر بخواهیم وضعیت بازار کار برنامه نویسی وب  در ایران و خارج کشور رو مد نظر قرار بدیم باید بگم وضعیت فوق العاده ای وجود دارد چون روز به روز به تعداد کسانی که دنبال سایت هستند یا می خواهند سایت فعلیشون رو بهتر کنند افزوده می شود. هفته ای بیش از 15 20 نفر از طریق سایت ما (سورس ایران) درخواست قیمت طراحی سایت می کنند و معمولا ماهی چند کار میگیریم. اگر هم در اینترنت میزان درخواست ها برای طراح وب رو مورد بررسی قرار دهید متوجه می شوید با چه بازار بزرگی روبرو هستید. به جرات می توان بگیم هر کسی که طراح وب باشد به راحتی می تواند کار پیدا کند یا سفارش طراحی سایت بگیرد. پس اگر می خواهید برنامه نویسی وب کار کنید اصلا جای نگرانی نیست چون در این بخش تعداد زیادی کار وجود دارد.

1-1- یادگیری و آموزش برنامه نویسی وب
اگر می خواهید برنامه نویسی وب را فرا بگیرید می توانید از منابعی که در سایت وجود دارد استفاده کنید. شما به سمت هر کدام از زبان های برنامه نویسی بروید باید حتما HTML و CSS رو بلد باشید. پس برای گام اول بهتر است این دو را یاد بگیرید. در سایت منابع زیادی برای یادگیری HTML و CSS قرار داده ایم که کافیه در سایت جستجو کنید تا به این منابع برسید. 

جلسات رایگان دوره آموزش جامع و پروژه محور HTML و CSS 
(بیش از ۲ ساعت فیلم آموزشی، کل دوره بیش از ۹٫۵ ساعت) :
جلسه یک | جلسه دو جلسه سه | جلسه چهارم | جلسه پنجم | جلسه ششم

توجه: اگر به دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی تحت وب هستید پیشنهاد میکنم ابتدا مقالات برای طراحی وب از کجا شروع کنم، درآمد طراحی وب سایت در ایران، برای طراحی وب سایت چه باید کرد، بازار کار طراحی وب سایت در ایران و آینده شغلی طراحی صفحات وب را مطالعه کنید.

2- وضعیت بازار کار برنامه نویسی ویندوز 
اگر بخواهیم وضعیت بازار کار برنامه نویسی ویندوز رو مورد بررسی قرار دهیم باید بگم وضعیت خوبی دارد اما نسبت به وب قابل مقایسه نیست و برنامه نویسی وب چند برابر ویندوز از لحاظ بازار کار بهتر است. در این چند سال اخیر اکثر برنامه نویسی ها به سمت وب سوق داده شده اند اما از حق نگذریم این بازار هم وضعیت قابل قبولی دارد. 

2-1- یادگیری و آموزش برنامه نویسی ویندوز
اگر به دنبال منابع برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی ویندوز هستید مطالب زیادی هم در سایت منتشر کردیم و زبان هایی که می توان با آنها برنامه نویسی ویندوز انجام داد رو معرفی کردیم در مقاله برنامه نویسی تحت ویندوز چیست؟ به همراه معرفی چند زبان تحت ویندوز در این بارها صحبت کرده ایم که پیشنهاد میکنم حتما این مقاله رو مطالعه کنید.

توجه: اگر هم می خواهید برنامه نویسی تحت ویندوز یاد بگیرید می توانید مقاله چگونه متخصص سی شارپ شویم ؟ را مطالعه کنید. در این مقاله علاوه بر نقشه راه یادگیری و آموزش برنامه نویسی سی شارپ، منابعی برای یادگیری هم قرار داده ایم.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 2 دیدگاه
Avatar
سروش
پاسخ دهید

سلام خسته نباشین
میخواستم بدونم برای برنامه نویسی تحت وب شروع از کدوم زبان نویسی بهتره؟
من الان تو یادگیری دوره پایتون هستم . نظرتون اینه که ادامه بدمش یا برم سمت زبان های دیگه ؟


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید