check home phone-call search send

سختی های برنامه نویسی و راهکارهای عملی

بعد از اینکه مقاله مشکلات شغل برنامه نویسی و نحوه رفع آنها در سایت منتشر کردیم بازخوردهای خوبی برای این مقاله دریافت کردیم حال می خواهیم در مورد سختی های برنامه نویسی کنیم و ببینیم کار کردن در حوزه برنامه نویسی چه سختی هایی دارد و ما باید چه سخت هایی رو تحمل کنیم. سعی می کنم از ابتدای یادگیری و آموزش برنامه نویسی بررسی کنیم تا ببینیم در ابتدا و در ادامه راه، چه سختی هایی رو باید به جون بخریم تا یک برنامه نویس حرفه ای و عالی شویم.

سختی های برنامه نویسی

سختی های برنامه نویسی

هر حوزه کاری یا رشته ای، سختی های خودش را دارد که باید پشت سر گذاشت. برنامه نویسیم از این قائده مستثنا نیست و سختی های خودش را دارد. بر اساس تحقیقات و تجربیات خودم 8 سختی برنامه نویسی رو لیست کرده ام که در بخش پایین آورده ام که می توانید ببینید. در ادامه در مورد هر کدام از این سختی ها، توضیحاتی داده ام.

  • تشخیص شاخه کاری
  • انتخاب زبان برنامه نویسی
  • یادگیری اولیه برنامه نویسی
  • کم کار کردن
  • مداومت در کار
  • تعریف پروژه
  • بکار گیری دانسته ها در عمل
  • توهم تخصص و مهارت
  • کمبود منابع آموزشی در سطح بالا

1- تشخیص شاخه کاری
اولین سختی که به نظرم در ابتدا، برای کسانی که می خواهند وارد برنامه نویسی شوند،  تشخیص زیر شاخه کاری است. به شخصه دیده ام که اکثرا نمی دونند وارد چه شاخه ای شوند. مثلا میگن برنامه نویسی موبایل کار کنیم یا به سمت برنامه نویسی وب بریم. راسیتش برای کسی که در ابتدای راه است یکی از سخت ترین انتخاب های ممکن است. بعد وقتی شاخه اصلی رو انتخاب می کنی بحث زیر شاخه میاد مثلا من برنامه نویسی موبایل رو انتخاب کردم حال نمیدونم برم سمت برنامه نویسی اندروید یا ios، همین باحث میشه در ابتدا خیلی سردرگم شوید.

اصلا جای نگرانی نیست چون کافیه وبینار نقشه راه یادگیری برنامه نویسی رو دانلود کنید و از این موضوع به راحتی بگذرید. برای دانلود وبینار نقشه راه کافیه از سمت چپ سایت ایمیلتون رو بدید تا فیلم وبینار برای شما ایمیل شود.

2- انتخاب زبان برنامه نویسی
یکی از سختی های برنامه نویسی همین انتخاب زبان برنامه نویسی هستش، شاید روزی بالای 10 نفر تو سایت و شبکه های اجتماعی در مورد انتخاب زبان برنامه نویسی سوال می پرسند. راسیتش در ابتدا واقعا سخت هستش چه زبانی رو انتخاب کنیم چون از هیچی سر در نمیاریم و نمیدونیم باید چه کنیم. اصلا جای نگرانی نیست چون قبلا در این زمینه مقالات زیادی رو در سایت منتشر کرده ایم که می توانید از این مقالات استفاده کنید.

پیشنهاد میکنم مقالات بهترین و کاملترین زبان برنامه نویسی، محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران، بهترین زبان برنامه نویسی ۲۰۱۸ و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران را مطالعه کنید.

3- یادگیری اولیه برنامه نویسی
هر چیزی رو که می خواهید شروع کنید در ابتدا نمیدونید چی به چی هستش و یه ذره سردگم میشید. این موضوع برای برنامه نویسی هم وجود دارد. بعد از اینکه متوجه شدیم چه شاخه ای رو انتخاب کنیم و زبان برنامه نویسی رو مشخص شد سختی دیگری در راه است آن هم یادگیری مباحث اولیه می باشد. البته این موضوع واسه یادگیری همه چیز صادق است. برای سختی و مشکل باید متمرکز باشید و پشتکار داشته باشید تا از این سختی هم بگذرید.

4- کم کار کردن
یکی از سختی های برنامه نویسی به نظر خودم اینه که این حس رو به بقیه القا می کند که با کم کار کردن و سطحی دانستن یک زبان برنامه نویسی همه چی تموم است و فکر می کنیم برنامه نویس شده ایم. اصلا اینطور نیست و باید برای برنامه نویس شدن بیشتر از اینها کار کرد.

5- مداومت در کار
یکی دیگر از سخت های برنامه نویسی، مداومت در کار است. اگر می خواهید برنامه نویس شوید باید پشت سر هم یاد بگیرید و کد بنویسید تا بتوانید یک برنامه نویس حرفه ای شوید. تا به صورت پیوسته کار نکنید نمی توانید برنامه نویس شوید و باید ادامه دار باشد این یادگیری و تمرین کردن.

6- تعریف پروژه و بکار گیری دانسته ها در عمل
یکی دیگر از سختی های برنامه نویسی که به نظرم برای افرادی که تازه وارد برنامه نویسی شده اند به شدت نمود پیدا می کند تعریف کردن پروژه هستش، یعنی طرف می خواد یک پروژه بنویسه ولی نمیدونه چطور از این دانسته های خود در عمل استفاده کند. بارها دیده ام طرف کدها رو بلد هستش ولی نمی تواند پروژه ای رو تعریف کند یا پروژه ای رو انجام دهد. واقعا در ابتدا این موضوع یکی از سخت ترین کارهای برنامه نویسی است که باید بیشتر در موردش کار کرد و مجموعه های پروژه محور رو دید تا با نحوه کار آشنا شد.

7- توهم تخصص و مهارت
یکی دیگر از سختی های برنامه نویسی که به نظرم خیلی خیلی آدم رو اذیت می کند توهم تخصص و مهارت است. خیلی ها در ابتدا کار وقتی مقدار برنامه نویسی یاد میگیرند توهم تخصص و مهارت پیدا می کنند کلا برنامه نویسی این مدل حسی رو به آدم میده که باید تا می تونیم از آن دوری کنیم. به نظرم این توهم تخصص و مهارت که برنامه نویسی در ابتدا به ما میده کار رو خیلی سخت می کند.

8- کمبود منابع آموزشی در سطح بالا
یکی از سختی های برنامه نویسی که به نظرم خیلی خیلی کاربران و برنامه نویس ها رو اذیت می کند نبود منابع آموزشی خوب در سطح بالای برنامه نویسی هستش. یعنی طرف میبینی روی یک پروژه خاص کار می کند و به مشکلی بر میخورد برای این مشکلات در منابع فارسی، آموزشی وجود ندارد و باید از منابع خارجی استفاده کنید.

به نظر شما سختی های برنامه نویسی چی هستند؟

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 2 دیدگاه
Avatar
زامارین
پاسخ دهید

کسی که چرای برنامه نویسی را بداند با هر کدی خواهد ساخت…

Avatar
علی محمدی
پاسخ دهید

با سلام و خسته نباشید به شما
واااااقعاااا مطالبتون عالی بودن امیدوارم همیشا موفق باشید
ممنون از کانال و سایت خوبتون ❤👏


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید