check home phone-call search send

سبک زندگی برنامه نویس باید چگونه باشد؟

وقتی وارد حوزه برنامه نویسی شدیم اگر می خواهیم یک برنامه نویسی نامدار و فوق العاده باشیم باید سبک زندگی حرفه ای رو در اولویت قرار دهیم و روی خودمون و عاداتمون کار کنیم. در این مقاله می خواهیم به بررسی سبک زندگی برنامه نویس های حرفه ای بپردازیم چون اگر می خواهیم در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشیم بدون شک باید در نوع و سبک زندگیمان هم تغییراتی ایجاد کنیم. پس همراه ما باشید تا به سوال سبک زندگی برنامه نویس باید چگونه باشد؟ جواب دهیم.

همان طور که در مقاله شخصیت برنامه نویسان صحبت کردیم باید درگیر جو رسانه ای نشوید چون کلا به بیراهه می روید و از زندگی آرامش بخش و راحت دور می شوید. متاسفانه در رسانه ها، برنامه نویس ها، خیلی بد و فریبنده نمایش داده می شوند طوری که همه فکر می کنند برنامه نویس ها افردی شب زنده دار، کم رو، تو دار، خسته و گاها با اندام بسیار بد هستند و یک سبک زندگی خاص به خودشون رو دارند اما باید بگم اینطور نیست و این مدل فقط برای فیلم ها می باشد و در دنیای واقعی سبک زندگی برنامه نویس ها به شدت فرق می کند. چون اگر کسی اینجور زندگی کند بعد از چند سال کلا باید فاتحه برنامه نویسی و خودش رو بخورد. مگه می شود برنامه نویس باشی اما ورزش نکنی، به سلامت جسمی و روحی توجه نداشته باشی، در بخش پایین می خواهیم در مورد همین موضوع و به بررسی سبک زندگی برنامه نویس های حرفه ای بپردازیم.

سبک زندگی برنامه نویس

سبک زندگی برنامه نویس

اگر بخواهیم یک سبک زندگی درست برای برنامه نویس ها معرفی کنیم می توانیم یک کتاب کامل رو ارائه دهیم ولی در اینجا قرارست که چیزهایی که واقعا ارزشمند و قابل اجرا هستند رو مورد بررسی قرار دهیم تا به یک سبک زندگی حرفه ای برای برنامه نویس ها برسیم. در بخش زیر 15 گزینه رو آماده کردیم که اگر اینها رو رعایت کنید و سعی کنید بیشترشو انجام دهید می توانید به یک سبک زندگی یا همان لایفن استایل خوب برسید.

کلا سبک زندگی برنامه نویس دست خودش هستش و هر جور که دوست داره می تواند رفتار و عمل کند ولی بعضی چیزها بدیهیات هستند و اگر بهشون عمل بشه خیلی از مشکلات پیش نمیاد و بهتر بگویم سالمتر زندگی می کنیم. همراه ما باشید که این لیست 15 تایی رو مورد بررسی قرار دهیم.

  • ورزش
  • کافئین
  • آب کافی
  • پیاده روی
  • تغذیه مناسب
  • چشم را دریاب
  • بهداشت فردی
  • روابط اجتماعی
  • نرمش دست ها
  • توجه به روح و روان
  • ترک سیگار و قلیان
  • مواظب گردن باشید
  • خواب کافی داشته باشید
  • در محیطی با نور مناسب کد بزنید
  • لپ‌تاپ را روی پای خود نگذارید (مخصوص آقایان)

1- ورزش
نه فقط برای سبک زندگی برنامه نویس بلکه برای همه یک الزام است که حتما زمانی رو به ورزش اختصاص دهند. به شخصه روزی دو ساعت تمرین ورزشی دارم چون میدونم اگر ورزش رو بیخیال بشم و کنارش بذارم یا بهش کم توجه ای کنم بعدا دچار چه مشکلاتی می شوم. به نظرم یک برنامه نویس حرفه ای ورزش رو تو اولویت قرار میده و حداقل هفته ای 3 جلسه منظم ورزش می کنه، معمولا خودم برای برنامه نویس ها دومیدانی، بدن سازی و شنا رو پیشنهاد میدم چون به شخصه دارم این ورزش ها رو به صورت هفتگی انجام میدم و نتیجه لازم رو کسب کردم. حالا شما می توانید یک ورزش که تحریک داره و بهتون برای شادابی و سلامتی کمک میکنه انتخاب کنید.

2- کافئین
اگر دنبال یک سبک زندگی سالم و درست می گردید سعی کنید کافئین زیاد مصرف نکنید. خیلی از برنامه نویسان، حتی اونایی که حرفه ای هستند به شدت از قهوه، نسکافه و چیزی هایی که کافئین دارند استفاده می کنند.

دوستان عزیز اگر این سبک زندگی رو تغییر ندید بعد از مدتی به بیمارهای عجیب و غریب مثل دیابت مبتلا می شید و کلا باید هر چی در میارید رو صرف این بیماری ها کنید. نه فقط هزینه مالی، هزینه معنوی و زمانی رو هم به این موضوع اضافه کنید. بعدش اگر از قهوه زیاد استفاده کنید دیگه اون قابلیت ضد خواب آلودگیشو از دست میده و باید مقدار خیلی بیشتری مصرف کنید. سعی کنید تو این چیزا تعادل داشته باشید. اگر واقعا نیاز هستش از چیزهایی که کافئین دارند استفاده کنید کم و به صورت متعادل مصرف نمایید تا خدایی ناکرده در آینده دچار مشکل نشوید.

3- آب کافی
ببینید دوستان عزیز بدن ما بدون مقدار مناسب آب، نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد چون حتما میدونید بیش از 60 درصد بدن ما رو آب تشکیل داده و همین امر باعث می شود ما حداقل باید روزی 8 لیوان آب مصرف کنیم. البته افراد مختلف با اندازه و مقدار وزن خودشون در فصل مورد نظر باید میزان آبی که باید مصرف کنند رو مشخص نمایند.

عزیزان برنامه نویس، اگر شما مقدار مناسب آب مصرف نکنید، دچار دهیدراسیون (کم آبی بدن) و یا هیدراسیون بیش از اندازه خواهید شد. یک سازمان مستقل علمی وجود دارد به اسم IoM که در این زمینه ۲.۷ لیتر آب در روز برای زنان بالغ و ۳.۷ لیتر برای مردان بالغ را توصیه می کند. به طور کلی این مقدار برای بزرگسالانی که از سلامتی معقولی برخوردارند و در منطقه ای با آب و هوای معتدل زندگی می کنند قابل اجراست. با این حال، مواردی وجود دارد که ممکن است به مصرف آب بیشتری نیاز داشته باشید.

به شخصه دیدم خیلی از برنامه نویس ها روزی یک لیترم آب نمی خورن و همین امر باعث شده از لحاظ بدنی افت شدید کنند. معمولا کم آب خوردن باعث مشکلات زیاد در آینده می شود از مشکل کلیه گرفته تا پیری زودرس پوست که به شدت روی روحیه برنامه نویس ها تاثیر گذار هستش و باید حتما این موضوع رو در دستور کار خودشون قرار دهند.

پیاده روی در سبک زندگی برنامه نویس ها

4- پیاده روی
سبک زندگی برنامه نویس ها باید طوری باشد که بتوانند سالیان سال برنامه نویسی کنند. یکی از کارهایی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید پیاده روی هستش، نه فقط برای برنامه نویس ها، بلکه برای همه پیاده روی لازم هستش. اگر با تاکسی سر کار میرید مقداری از مسیر رو پیاده برید که هم هزینه کمتری پرداخت کنید هم روی سلامتیتون تاثیر گذار باشد. اگر هم با ماشین خودتون میرید سر کار باز مشکلی نیست ماشینتون رو مثلا چند خیابون دورتر از محل کار پارک کنید تا دلیلی برای پیاده رو شود.

شاید بعضی از برنامه نویس ها تو خونه کار می کنند یا فریلنسر هستند این دوستان سعی کنند اول صبح یا زمان عصر، پیاده روی کنند. به نظرم اگر ورزش نمی کنید روزی 30 تا 40 دقیقه پیاده روی داشته باشید که مقداری از آن تند باشد و اگر ورزش هفتگی دارید روزی 20 دقیقه پیاده روی برای شما کافیه هستش و می تواند نیاز شما رو برطرف کند. اینم یادتون نره پیاده روی فقط برای سلامتی جسمی نیست برای سلامتی روحی و روانی هم بسیار تاثیر گذار هستش و خیلی به شما کمک می کند.

5- تغذیه مناسب
به نظر من یکی از مهمترین بخش های سبک زندگی برنامه نویس ها همین تغذیه هستش، مدتیه برنامه نویس های دور ورم رو بررسی می کنم و متوجه شدم به شدت فست فود مصرف می کنند و چیزهایی رو میخورند که به شدت مضر هستش، اگر واقعا می خواهید در آینده دچار مشکل نشید و سالیان سال برنامه نویسی رو انجام دهید به فکر تغذیه خودتون باشید. سعی کنید نهایت ماهی یکی دو بار فست فود مصرف کنید.

اگر می تونید و شرایط مالی اجازه میده، میوه و سبزیجات رو به سبد غذایی اضافه کنید. شاید بگید فلانی دلت خوشه، پول کجا بود ولی باید بگم اگر الان برای این چیزا هزینه نکنید باید بعدا برای درمان همون هزینه رو پرداخت کنید. متاسفانه ما برای پول دادن به میوه و سبزیجات مقداری سخت شدیم و میبینم خیلی ها با این که وضعیت خوبی دارند باز خیلی کم مصرف می کنند.

یه چیز دیگری که به شدت بین برنامه نویس ها رایج شده استفاده بیش از از حد از چای و نوشابه هستش، نمیدونم چرا اینقد چای و نوشابه مصرف می کنند. دوستان عزیز اگر می تونید کلا نوشابه نخورید، کافیه یه جستجو ساده بزنید و ببینید نوشابه های گازدار چه بلایی سر آدم میارند شاید در لحظه حس خوبی به ما منتقل کنند ولی در دراز مدت بدن رو بیچاره می کنند.

6- چشم را دریاب
وقتی از سبک زندگی برنامه نویس ها صحبت می کنیم خیلی ها فکر می کنند فقط بحث ما تغذیه هستش، یکی از مهمترین چیزهایی که برنامه نویس ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند همین مواظبت از چشم ها هستش، ببینید به طور معمول یک برنامه نویس روزی حداقل 7 8 ساعت برنامه نویسی می کند و روزی حداقلم 2 ساعت با گوشی و سیستمش کارهای دیگر رو انجام میده یعنی حداقل روزی 10 ساعت، پس اگر می خواید این استفاده همیشگی باشد و بعدا دچار مشکل نشید باید از چشم ها مراقبت ویژه کنید.

سعی کنید هر 60 تا 90 دقیقه کار، 15 تا 20 دقیقه به چشماتون استراحت بدید و اصلا به صفحه نمایش نگاه نکنید. تا حد امکان گوشی کمتر استفاده کنید چون یکی از دلایلی که چشم آسیب می بیند همین گوشی موبایل هستش. اگر می تونید روزانه یک لیوان آب هویچ استفاده کنید آب هویچ باید تازه باشد و به هیچ عنوان از آب هویچ های که قبلا گرفته شده و داخل یخچال هستش استفاده نکنید. همون موقع که هویچ رو آب گیری می کنند مصرف کنید.

7- بهداشت فردی
بهداشت فردی یکی از مهمترین چیزهایی هستش که باید توجه ویژه بهش شود چون هم از لحاظ سلامتی تاثیر گذار هستش و هم از لحاظ روحی، سعی کنید دوش های مدوام بگیرید. در حد امکان هفتگی آرایشگاه برید (چون از لحاظ بهداشتی تاثیر داره هم از لحاظ شادابی روحی) اگر هم می تونید هفته ای دو بار برید چون هم مرتب می شید و از لحاظ روحی شرایط بهتری رو تجربه خواهید کرد.

چه آقایون چه خانوم ها سعی کنند از ژل های بهداشتی استفاده کنند، ناخن ها رو سریعتر بگیرید. مسواک و نخ دندان فراموش نشه، چون بعضی از دوستات برنامه نویس وقتی درگیر برنامه نویسی میشند کلا مسواک زدنم یادشون میره، در حد امکان حداقل وقتی از خواب بیدار میشد و وقتی که می خوابید مسواک بزنید و خیلی چیزای دیگه که اگر بهشون توجه بشه علاوه بر اینکه حس خوبی پیدا می کنیم از لحاظ بهداشتی هم تاثیر گذار هستش، چرا در مورد این موضوع ها صحبت می کنم چون متاسفانه بعضی از دوستان برنامه نویس و طراح سایت وقتی غرق در برنامه نویسی می شوند مسائل مربوط به بهداشت فردی یادشون میره و بعدا شاید دچار مشکل شوند.

روابط اجتماعی در سبک زندگی برنامه نویس ها

8- روابط اجتماعی
متاسفانه متاسفانه چه در رسانه چه در بین بعضی از برنامه نویس ها، گوشه گیری و در انزوا بودن یکی از ویژگی های برنامه نویس ها شده، خیلی ها فکر می کنند اگر روابط اجتماعی نداشته باشند خیای خفن ترند. اما باید بگم بدترین کار ممکن برای یک برنامه نویس همین نداشتن روابط اجتماعی قوی هستش، به شخصه خیلی از پروژه هایی که گرفته ام به خاطر روابط اجتماعی بوده که ایجاد کردم. برنامه نویس علاوه بر ایجاد ارتباط با هم صنف های خودش، باید بتواند روابط زیادی رو ایجاد کند چون هم از لحاظ روحی روش تاثیر داره هم از لحاظ کاری، برنامه نویسی که گوشه گیر هستش و دنبال ایجاد روابط نیست به نظرم شانسش برای موفقیت به شدت کاهش پیدا می کند.

9- نرمش دست ها
کسانی که با کامپیوتر کار می کنند بخصوص برنامه نویس ها، چون زیاد از دست و مچ استفاده می کنند باید توجه ویژه و خاصی به آن داشته باشند. داخل کانال تلگرام سورس سورس چند ویدیو و گیف برای تمرینات دست و مچ برای برنامه نویس ها قرار دادیم که با یک جستجو ساده در کانال به آن دسترسی پیدا می کنید. اگر به دست و مچ توجه نکنید بعد از مدتی دچار درد های شدید مچ میشید که خیلی درآور هستش و بعد از مدتی باید کلا کارتون رو رها کنید. قرار نیست روزی یک ساعت وقت بذارید برای دست و مچ، کافیه روزی فقط چند دقیقه (3 تا 5 دقیقه) برای این عضو مهم وقت بذارید.

10- توجه به روح و روان
متاسفانه نه فقط در بین برنامه نویس ها، بلکه بین اکثریت جامعه هیچ توجه ای به روح و روان نمی شود. خیلی ها فکر می کنند چیز مهمی نیست و شخص باید توجه اصلیش به جسم باشه، اما باید بگم روح و روان به مراتب مهمتر از جسم هستند. متاسفانه در چند سال اخیر خیلی از برنامه نویس ها دچار افسردگی و گوشه گیری شدند که دلیل اصلیش عدم توجه به خودشون بوده که تهش به این جا ختم می شود. چون ما داریم پشت سیستم کد میزنیم و کمتر با کسی صحبت می کنیم باید بتونیم رو این بخش ها هم کار کنیم. قرار نیست کار خاصی انجام دهید کافیه روابط اجتماعی خوبی داشته باشید برای ورزش وقت بذارید و چند کار کوچیک دیگه تا از سلامت کامل روحی و روانی برخوردار شوید.

11- ترک سیگار و قلیان
قبلا در سایت در مورد این موضوع مقداری صحبت کرده بودم و گفتم وقتی سبک زندگی برنامه نویس های حرفه ای رو میبینی متوجه می شوید توجه ویژه به خودشون دارند. در حد امکان سعی کنید سیگار و قلیان رو نکشید بخصوص قلیان که وحشتناک هستش و خیلی ها روزانه چندین بار این کار رو انجام میدهند و وقتی باهاشون صحبت می کنی میگه تفریحی می کشم. خب عزیز ورزشم تفریحی انجام بده.

اگر می خواید یک جسم سالم داشته باشید باید این دو تا رو کنار بذارید یا حداقل کمشون کنید. متاسفانه در چند سال اخیر میزان استفاده از سیگار بین برنامه نویس ها رواج پیدا کرده نمیدونم دلیلش چیه ولی انگار حس خفن بودن و با کلاس بودن بهشون دست میده (برنامه نویس هایی که باهاشون در ارتباط بودن و دیدم) و پشت سر هم استفاده می کنند. اگر دنبال یک سبک زندگی حرفه ای هستید باید این دو تا رو از زندگیتون بندازید بیرون، تا یک زندگی خوب و جسمی سالم داشته باشید.

12- مواظب گردن باشید
یکی از چیزهایی که به آن اصلا توجه نمیشه گردن هستش، برنامه نویس ها وقتی دارند برنامه نویسی می کنند بخصوص زمان رفع باگ، سرشون رو جلو میبرند که همین موضوع باعث می شود صدمات جبران ناپذیری به گردن در دراز مدت وارد شود چون فشار عجیبی به گردن میاد. به صورت عادی باید سر و گردن در یک راستا باشند. میدونم این موضوع تبدیل به عادت شده ولی یه راهش اینه که خوب بشینید و سرتون رو جلو نبرید و اینو تبدیل به عادت کنید. یعنی یک ماه رعایت کنید بعد از یک ماه خودتون خود به خود و به صورت ناخودآگاه این کار رو انجام نمیدید.

اگر هم این کار رو می کنید و نمی تونید انجام ندید باید حداقل ورزش های گردن رو انجام بدید قبلا در کانال سورس ایران چند حرکتی ورزشی برای گردن منتشر کردیم که پیشنهاد میکنم ازشون استفاده کنید اگر هم پیدا نکردید با یک جستجو ساده در گوگل می تونید بهشون دسترسی داشته باشید.

خواب کافی در سبک زندگی برنامه نویس ها

13- خواب کافی داشته باشید
متاسفانه خیلی از برنامه نویس ها شب اقدام به برنامه نویسی می کنند یا پشت سر هم کار می کنند و خواب کافی رو ندارند. سبک زندگی برنامه نویس های حرفه ای اینگونه هستش که شب ها زود می خوابند و صبح زود بیدار می شوند. در مقاله ای با عنوان برنامه نویسی در شب در این باره صحبت کردیم و چند دلیل منطقی برای خوابیدن شب آوردیم که پیشنهاد میکنم این مقاله رو حتما مطالعه کنید. بعضی از برنامه نویس ها هم برای اینکه پروژه رو زودتر تموم کنند از 24 ساعت فقط 4 5 ساعت رو می خوابند که جبران کمبود وقت شود اما باید بگم دوست عزیز کمبود خواب و خواب آلودگی ضریب اشتباه رو به شدت افزایش میدهد و باعث کاهش کیفیت برنامه نویسی شما می شود.

14- در محیطی با نور مناسب کد بزنید
خدا رو شکر در چند سال اخیر برنامه نویس ها به این موضوع بیشتر توجه می کنند اما بازم خیلی ها هستند که توجه ای به آن ندارند. ببینید دوستان عزیز عدم وجود نور کافی در اتاقی که در آن برنامه نویسی می کنید باعث ایجاد مریضی ها چشمی می شود که بعدا باز خودتون دچار مشکل می شوید. زمانی‌ که در اتاق‌های کم‌نور به صفحهٔ مانیتور خیره می‌شویم، نور نسبتاً زیادی از یک منبع (صفحهٔ مانیتور) به سمت چشمان‌مان روانه می‌شود و همین مسأله منجر می‌شود تا چشم‌ها آسیب ببینند.

اگر شما در یک اتاق کم نور کدنویسی می کنید و نمی تونید نور رو تنظیم کنید حداقل نور مانیتور رو با بر اساس نور اتاق تنظیم کنید و حتما حتما از نرم افزار f.lux استفاده نماید. این نرم افزار خیلی به شما کمک می کند. این نرم افزار برای سیستم های عامل مختلف منتشر شده است که می توانید با یک جستجو ساده به لینک دانلود آن دسترسی پیدا کنید.

15- لپ‌تاپ را روی پای خود نگذارید (مخصوص آقایان)
وقتی در مورد سبک زندگی برنامه نویس ها صحبت می کنیم یعنی باید به همه چیز توجه داشته باشیم که بعدا دچار مشکل نشویم. یکی از کارهایی که برنامه نویس ها انجام میدهند قرار دادن لپ تاپ روی پاهاشون هستش که پیشنهاد میکنم این کار رو به هیچ عنوان انجام ندید چون فن خنک‌کننده لپ‌تاپ در قسمت پایین قرار دارد و معمولا گرمای زیادی از داخل لپ‌تاپ را به خارج هدایت می‌کنند و همین امر در درازمدت روی ناباروری آقایان تاثیر گذار است. اگر هم بعضی وقت ها مجبور به این کار هستید سعی کنید زمانش رو کم کنید که زیاد تاثیر گذار نباشد.


 صحبت پایانی
خیلی گزینه دیگر می توانست در لیست سبک زندگی برنامه نویس ها قرار بگیرید ولی به نظرم این 15 مورد خیلی از بقیه مهم تر هستند و باید توجه ویژه ای بهشون شود. در حد امکان حداقل 50 درصد این لیست رو انجام دهید تا یک زندگی حرفه ای و سالم داشته باشید. هر چه قد شما پیشگیری کنید بعدا خودتون دچار مشکل نمی شود. اگر می می خواهید یک برنامه نویس باشید که حداقل 20 30 سال کدنویسی کنید باید توجه ویژه به سلامت جسم، روح و روان داشته باشید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 10 دیدگاه
Avatar
Hamed
پاسخ دهید

خیلی خیلی سپاسگزارم. این برنامه هایی که گفتید خیلی خیلی عالی هستن.
خیلی متشکرم

Avatar
محمد
پاسخ دهید

سلام دستت درد نکنه، واقعا ممنون.
من به اکثر این درد ها متاسفانه به دلیل رعایت نکردن دچار شدم. مجبور شدم چند سال برنا نویسی و درس خوندن ر ترک کنم تا از گردن درد و چشم درد یه مقدار خلاص بشم.

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ محمد
    پاسخ دهید

    سلام محمد جان
    وقتت بخیر
    ان شالله همیشه سالم باشید و سعی کنید رعایت کنید از این به بعد
    موفق باشید

Avatar
مونا
پاسخ دهید

خیلی خوب بود،فقط منبعی هم اگه استفاده میکنین حتما اخر مقاله بزارین چون کارتونو باارزشتر نشون میده

Avatar
mohammad safa
پاسخ دهید

فوق العاده عالی مقاله مینویسید آقای همتی
دمتون گرم👍😍
و عجب خلاقیتی برای همین ارسال نظر بخش* من ربات نیستم* به کار بردید🤩

Avatar
آرمین
پاسخ دهید

مدیران پروژه هم روی وضعیت روحی میتونن تاثیر داشته باشند

Avatar
علیرضا
پاسخ دهید

با سلام و احترام خدمت شما آقای همتی
مقاله بسیار عالی بود
سپاس از شما
ارادت، معمارزاده

Avatar
Matin
پاسخ دهید

مثل همیشه عالی و آموزنده ‌.
ممنون .

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ Matin
    پاسخ دهید

    سلام
    ممنون از شما
    لطف دارید دوست عزیز
    پیشنهاد میکنم مقالات دیگه سایت رو هم مطالعه کنید


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید