check home phone-call search send

تست استعداد برنامه نویسی

وقتی مقاله از کجا متوجه شویم استعداد برنامه نویسی داریم؟ رو نوشتم فکر نمی کردم کمتر از چند روز اینقد بازدید بخوره و بازخوردهای فوق العاده ای از طرف کاربران دریافت کردم طوری که در عرض چند روز نزدیک 2 هزار نفر از این مقاله دیدن کردن و آن را مطالعه نمودند که به شدت ذوق زده شدم. وقتی دیدم این همه نظر به سمت استعداد برنامه نویسی هستش، تصمیم گرفتم مطلبی با عنوان تست استعداد برنامه نویسی بنویسم و یک تست جذاب برای اینکه شما می توانید برنامه نویس خوبی شوید یا نه قرار دهم اگر بتونید این تست رو حل کنید به نظرم می توان گفت شما آینده خوب و به احتمال زیاد یک برنامه نویس موفق خواهید شد.

قرار نیست تست استعداد برنامه نویسی یک تست عجیب و غریب باشد و فکر کنید باید چند روز درگیر حلش باشید. کسانی که برنامه نویس هستند میدونند برنامه نویسی، حل و پیدا کردن راه حل برای یک مسئله می باشد. و اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم سیستمی کردن یک امر فیزیکی، مثلا شما یک باشگاه بدن سازی دارید می خواید کارها رو سیستمی کنید در این زمان برنامه نویسی به کار میاد. اگر بتونید این تست استعداد برنامه نویسی رو حل کنید به نظرم می توان گفت شما یک استعداد برای برنامه نویسی هستید و مغز شما آمادگی برای درک مسائل پیچیده و سخت برنامه نویسی را دارد.

تست استعداد برنامه نویسی

تست های زیادی برای کشف استعداد برنامه نویسی وجود دارد که شخصا زیاد این مدل تست رو نمی پسندم و فکر می کنم بیشتر جنبه مقاله پر کنی دارند مثل خیلی از تست های روانشناسی که بیشتر جنبه تفریحی دارد و خیلی هاشون پایه علمی خاصی ندارد. در این اینجا ما یک تست ساده رو برای شما آماده کردیم که می توانید استعداد برنامه نویسی خودتون رو در آن محک بزنید. 

تست استعداد برنامه نویسی

قبل از اینکه اقدام به معرفی تست استعداد برنامه نویسی کنیم باید در مورد یه موضوع مهم صحبت کنیم. معمولا در روز، مغز ما وارد مسائل پیچیده ای می شود که به مسائل تو در تو یا هزارتو معروف هستند اگر مغز شما توانایی گذر از این هزارتو ها رو داشته باشد و در طول مسیر بتواند، توقف بزند و دوباره بررسی کند از چه مسیری آمده است و شروع افکار شما دقیقا کجا بوده و از کجا وارد این فکر شده است می توان گفت مغز تحلیل گر و فعالی برای برنامه نویسی دارید.

سعی می کنم مقداری ساده تر در مورد این موضوع صحبت کنم که به درک درستی از آن برسید. معمولا روزانه مغز ما هزاران فکر واردش می شود که این افکار تو در تو و پیچیده هستند، حالا اگر بین این افکار تو در تو، یک توقف بزنید و بدونید از کجا و چطور این افکار وارد مغز شما شده اند و چه مسیری رو سپری کردند می توان گفت مغز شما به شدت برای برنامه نویسی آماده است.

تست عقبگرد یا Backtracking Test

خب بریم سراغ تست استعداد برنامه نویسی تا ببینیم اصلا می تونیم یه برنامه نویس موفق شویم. کسانی که نرم افزار خوندن، درسی با نام طراحی الگوریتم دارند که در این درس، با روشی برای طراحی الگوریتم آشنا می‌شوند به نام Backtracking یا به فارسی عقبگرد؛ در این روش شما برای یافتن پاسخ مساله باید تمام مسیرهای مسأله که ممکن است پاسخ در آن مسیر باشد را پیمایش کنید و در نهایت به یک پاسخ صحیح برسید. وقتی به دنبال پاسخ، وارد یکی از مسیرها می‌شوید، هر چقدر هم که داخل رفتید، باید حواستان باشد که الان کجا هستید و مسیر برگشت کجا بود و مسیرهای باقیمانده کدام ها هستند. 

نمونه مشهور مسائل مربوط به این نوع الگوریتم ها، مساله Maze یا همون هزارتو است که در بخش زیر یک نمونه از این مسئله رو آوردیم. به نظرم اگر دنبال تست استعداد برنامه نویسی هستید از این مدل نمونه ها رو حل کنید تا هم میزان قدرتون در این زمینه مشخص شود هم مغزتون فعال تر شود.
مسئله Maze برای تست استعداد برنامه نویسی

حتما این تست استعداد برنامه نویسی رو امتحان کنید و ببینید وقتی دارید مسیر رو پیدا می کنید آیا در وسط مسیر میدونید از کجا امدید و اگر برگردید دوباره راه رو پیدا می کنید. شاید در دید اول بسیار ساده و ابتدایی حساب شود اما به نظرم اگر بتونید راه رو پیدا کنید و در وسط راه توقف کنید و دوباره بگردید و بازم ادامه بدید مغز به شدت فعالی دارید و به نظرم شما می توانید یک برنامه نوسی به احتمال زیاد موفق شوید.

نکته مهم: فقط به استعداد متکی نباشید چون بارها دیده ام که کسی که حتی نتونسته این چیزا رو حل کنه و اما با تمرین و تکرار تونسته یک برنامه نویس فوق العاده قوی و حرفه ای بشه، پس توجه ویژه ای به یاد گرفتن و تمرین داشته باشید. تو حوزه فوتبال همین موضوع رو داریم وقتی صحبت از استعداد می شود مسی در ذهن ما میاد و وقتی صحبت از تلاش و استمرار در فوتبال می شود اسم رونالدو در ذهن ما تداعی می شود. 

اگر دنبال یک تست دیگر برای تخمین استعداد برنامه نویسی هستید به مغز خودتون رجوع کنید و ببینید وقتی دارید فکرهای تو در تو می کنید آیا متوجه می شوید از کجا وارد شدید از چه فکرهایی عبور کرده اید و الان کجا هستید. شاید خنده دارد باشد ولی این مسئله که بتوانید این کار رو انجام دهید خیلی به شما کمک می کند. البته تمرکز در این موضوع هم خیلی تاثیر گذار هستش، در این دوران، میزان تمرکز ما به شدت کاهش پیدا کرده که به نظرم با حل این جور مسائل و رفتن به افکار تو در تو می توانیم میزان تمرکز رو افزایش دهیم.

اگر می خواهید از مساله Maze یا همون هزارتو بیشتر داشته باشید و بیشتر حل کنید کافیه تو اینترنت کلمه Maze رو گوگل کنید تا با ده ها مدل از این مساله روبرو شوید و می توانید هودتون حل کنید. البته اگر می خواهید در نتایج فارسی دنبال این موضوع بگردید می توانید مساله هزارتو رو گوگل کنید و بعد روی بخش عکس ها بزنید تا وارد یک لیست کامل از این مسائل شوید.

ارتباط تست استعداد برنامه نویسی با سخنرانی

به نظرم این تست استعداد برنامه نویسی تو سخنرانی هم خودشو رو نشون میده، معمولا سخنران های حرفه ای میدونند از کجا شروع کردند الان کجا هستند و ادامه مسیر رو هم خودشون تعیین می کنند. این تست رو بزنید اگر واقعا قوی بودید به نظرم تو سخنرانی هم جواب میگیرید. البته کسانی که سخنران های خوب و کار بلدی هستند و در حین صحبت کردن میدونند از کجا شروع کردند و رشته سخن از دستشون در نمیره به احتمال زیاد، برنامه نویس های خوبی می شوند.

شاید بارها سخنران هایی رو دیده اید که از شاخه ای به شاخه دیگر می پره و آخر نه خودش متوجه شده چی گفته نه مخاطبانی که شنونده هستند و یه مشت مباحث ناقص و بی ربط به هم رو ارائه کرده است. اما سخنران هایی که مغزی فعال و به قول ما الگوریتمی داره، اگر ده ها بحث رو باز کنه، باز هم راحت به عقب بر میگردد و میدونه از کجا شروع کرده و داره به کجا می رود.

نکته بسیار مهم: در برنامه نویسی هم همینطور هستش، شما پشت سر هم آکولاد باز و مقدار زیادی کد می نویسید و در بین آنها، دوباره تعداد زیادی آکولاد باز می کنید و همش تو در تو می شود، اگر شما ندونید از کجا باز کردید و چیکارا کردید و در همه این مسیرها باید حواستان به عقب باشد که این آکولادی که باز شد آیا تمام جوانبش در نظر گرفته شد؟

افزایش درک و قدرت مغز

شاید فکر کنید این فقط یک آزمون هستش و بعد از اون تموم؛ ولی پیشنهاد میکنم اگر می خواهید یک برنامه نویس خوب یا حتی یک شخصی باشید که مغزتون رو پرورش دهید و قدرت درک آن را بالا ببرید به نظرم این آزمون به شدت به درد شما می خورد و مغز شما رو چالشی رشد میدهد. با استفاده از این تست شما پشت سر هم بدون هزینه خاصی می توانید در هر جا که هستید مغز خود را نرمش دهید. به نظرم برنامه نویس ها باید روزانه، از این تست استفاده کنند. یعنی یه 100 مدل از این تست ها بگیرند و پشت سر هم حل کنند تا هم نرمشی برای مغزشون باشه هم اینکه بتوانند مسائل رو راحتر و بدون هیچ مشکلی حل کنند.


نتیجه گیری:

یه نکته بگم که شاید با مطالعه این مقاله و با انجام دادن تست استعداد برنامه نویسی به یک مشکل برخورد کنید. این آزمون صد در صد برای برنامه نویسی نیست و می توانید از تست های دیگری استفاده کنید. اما با انجام دادن آن می توانید به یک دید کلی نسبت به خودتون برسید. اگر هم حلش نکردید نگران و دچار استرس نشوید چون بارها در مورد این موضوع صحبت کردم کافیه به چیزی علاقه داشته و روی آن تمرکز کنید تا بتوانید در آن موفق شوید. بدون شک تمرین اصلی ترین موضوع در یادگیری و آموزش برنامه نویسی می باشد که اگر بهترین مغز دنیا رو داشته باشید اما بیخیال تمرین شوید هیچ اتفاقی برای شما نمی افتد و برنامه نویس بزرگی نمی شوید.

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 31 دیدگاه
Avatar
محمد
پاسخ دهید

سلام
من توانایی حل مسئله ام قوی نیست یعنی در دوران مدرسه نمیتونستم مسائل هندسه و ریاضی رو حل کنم و به سختی از پسشون بر میومدم
دو سه ماهی پایتون رو آموزش دیدم اما احساس کردم به دلیل عدم توانایی در حل مسائل، نمیتونم برنامه نویس خوبی بشم و گذاشتمش کنار علی رغم اینکه بهش علاقه شدیدی دارم چون درسته که مفاهیم رو اغلب متوجه می شدم اما وقتی یگ پروژه ساده رو جلوم میگذاشتند حتی یک خط خم نمیتونستم کد بزنم!
ضمن اینکه 38 سال دارم و دیگه شاید مغز یک نفر در این سن نتونه مطالب سنگین رو یاد بگیره

Avatar
مهی
پاسخ دهید

سلام من خیلی به برنامه نویسی علاقه دارم وهیچ شغلی ندارم ولی نمیدونم چطوری شروع کنم و موفق میشوم یا نه و اینکه میترسم

Avatar
Red
پاسخ دهید

سلام، از نظر شما کدوم حوزه برنامه نویسی شانس موفیقیت شغلیه بیشتری داره؟ و چقدر تایم لازم داره که حرفه ای شیم؟

Avatar
مهدی بلالی
پاسخ دهید

سلام من اتفاقا این صفحه رو دیدم و هزار تو رو حل کردم.خودم گرافیست هستم و به یه حدی رسیدم خدا روشکر .
نظرتون چیه که برنامه نویسی رو یاد بگیرم ؟
ممنون از سایت خوبتون

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ مهدی بلالی
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    می تونید گرافیک رو عمیق تر یاد بگیرید
    یا اینکه برنامه نویسی را در کنارش یاد بگیرید
    اینم گزینه خوبیه

Avatar
armin
پاسخ دهید

سلام ببخشید من 15 سالمه می خواستم بدونم بنظرتون برای یادگیری زبان اول چه چیزیو پیشنهاد می کنید که هم به عنوان زبان اول زیاد سخت و دشوار نباشه هم کاربردی باشه؟

Avatar
Amirhosein
پاسخ دهید

سلام ممنون بابت مطلب مفید یه سوال داشتم من دانشجوی مهندسی صنایع هستم و از قضا به برنامه نویسی هم علاقه دارم از اون جایی که دلم می خواد صنایع رو ادامه بدم و در کنار شغل مربوط به رشته ام برنامه نویسی رو انجام بدم(به صورت حرفه ای ) آیا میشه از پس هر دو بر اومد و هر دو شغل رو با کیفیت انجام داد .
و آیا برنامه نویسی تو شغل آینده ام کمک کننده است یا بازدارند؟

Avatar
مهرداد
پاسخ دهید

باور میکنین ده ثانیه ای حلش کردم 🙂

Avatar
رسول
پاسخ دهید

سلام، مطالب خوبی بود. ممنون میشم یه منبع خوب واسه آموزش سی شارپ معرفی کنید.

Avatar
پریسا
پاسخ دهید

سلام وقت بخیر سوالم اینه که الان بیشتر سایت ها با ورد پرس خیلی راحت بدون کدنویسی ایجاد میشن چطور باز به برنامه نویس وب نیاز هست؟فرق این دو در چیه؟ممنون میشم جواب بدید.

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ پریسا
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    خیلی از سایت های با وردپرس قابلیت پیاده سازی ندارند
    مثل سایت های دیجی کالا، ورزش سه، سایت بانک ها و …
    اینا رو باید کدنویسی کرد و اختصاصی نوشت
    یک پادکست در این زمینه داخل کانال تلگرامی سورس ایران هم گذاشتیم

      Avatar
      رها در پاسخ پشتیبان سورس ایران
      پاسخ دهید

      سلام وقت بخیر میشه لطف کنین آیدی کانال تلگرام سورس ایران بدید .

Avatar
رضا
پاسخ دهید

سلام
من25 ساله هستم اول اینکه ترس یادگیری دارم اینکه دیگه دیر شده باشه برای من
از طرفی علاقه بازار کار اینترنت و برنامه نویسی دارم ولی شغل خودم چیز دیگه ای هست
به نظرت تو این سن میشه تغییر کرد و مسیر وعوض کرد؟؟؟؟؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ رضا
    پاسخ دهید

    سلام
    شما در کنار کارتون برنامه نویسی کار کنید
    افرادی رو داریم که بالای 50 سال هستند و الان در حال یادگیری اند
    سریع استارت کار رو بزنید و شروع کنید نگران نباشید

Avatar
mahdi
پاسخ دهید

یه سوال به نظرتون اول زبان c رو یاد بگیرم یا c++ این دوتا خیلی با هم فرق میکنن ؟؟

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ mahdi
    پاسخ دهید

    سلام
    چرا می خواید این دو تا رو یاد بگیرید؟
    این دو تا تو ایران بازار کار خاصی ندارند
    به نظرم برید سمت سی شارپ

Avatar
حسین
پاسخ دهید

صد آفرین پسر خوب و نازنین

Avatar
علی
پاسخ دهید

سلام هسته نباشید
من 14 سالم هست و این هزار تو رو حل کردن
فعلا فقط زبان نشانه گذاری html برای طراحی وب بلدم
و میخوام زبان برنامه نویسی python یاد بگیرم
یعنی با حل این هزار تو واقعا استعداد برنامه نویسی دارم ؟؟؟؟؟؟؟؟

Avatar
رض
پاسخ دهید

من هزار تور رو حل کردم

    Avatar
    حسین در پاسخ رض
    پاسخ دهید

    صد آفرین پسر خوب و نازنین

Avatar
نیلوفر
پاسخ دهید

خیلی خوب بود
ممنون

Avatar
fatemeh
پاسخ دهید

خیلی عالی بود حافظه در برنامه نویسی خیلی مهمه


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید