check home phone-call search send

بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت کدام زبان است؟

یک از شاخه های حوزه برنامه نویسی، طراحی وب سایت است که به شدت بین برنامه نویس ها معروف و محبوب می باشد که همین محبوبیت باعث شده خیلی از کسانی که می خواهند برنامه نویس شوند این بخش رو انتخاب کنند اما نمی دونند از کجا شروع کنند و دنبال این هستند بهترین زبان برنامه نویسی طراحی وب سایت رو انتخاب کنند. در این مقاله من به شما کمک می کنم که خیلی راحت گام اول رو بردارید و بعد یک زبان خوب و عالی برای طراحی وب سایت انتخاب کنید. اگر میخواهید طراح وب سایت شوید و نمیدونید از کجا شروع کنید و چه زبانی رو انتخاب نمایید این مقاله رو مطالعه کنید.

قبل از اینکه شروع به بررسی بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی وب سایت کنیم پیشنهاد میکنم حتما مقاله گام اول برای آموزش طراحی سایت رو مطالعه کنید در این مقاله اولین گام برای طراح وب سایت شدن رو معرفی کردیم و گفتیم در گام اول باید چه چیزی رو یاد بگیرید. این نکته رو هم بگم گام اول برای آموزش طراحی سایت به شدت ساده و دلچسب می باشد. 

بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

اگر قصد دارید وارد حوزه طراحی وب سایت شوید و میخواهید بدونید بهترین زبان برنامه نویسی طراحی وب سایت کدام زبان هستش باید بگویم بهترین نداریم و هر کدام از زبان ها در زمینه کاری خودش، بهترین هستش و نباید انتظار بهترین رو داشت. در این مقاله من سعی می کنم بهترین ها رو معرفی کنم که هم در ایران و هم در خارج کشور بیشترین استفاده رو دارند و اگر یاد بگیرد صد در صد صاحب شغل و می توانید کسب درآمد کنید. 

در بخش زیر تعداد زبان و تکنولوژی طراحی وب سایت رو معرفی می کنیم که جز بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی وب سایت می باشند و می توانید یکی رو انتخاب کنید. البته این نکته رو متذکر شوم قبل از یادگیری زبان برنامه نویسی طراحی وب سایت حتما مقاله گام اول برای آموزش طراحی سایت  را مطالعه کنید.

  • طراحی سایت با ASP.Net
  • طراحی سایت با PHP 
  • طراحی سایت با پایتون 
  • طراحی سایت با جاوااسکریپت
  • طراحی سایت با جاوا 
  • طراحی سایت با روبی
  • طراحی سایت با پرل

این 7 زبان و تکنولوژی به نظرم بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت هستند اما واقعیت اینست که در ایران بیشتر تکنولوژی ASP.Net، زبان PHP، زبان جاوااسکریپت و پایتون برای طراحی وب سایت استفاده می شود و ندیدم کسی بیاد از روبی، جاوا و پرل برای طراحی سایت در ایران استفاده کند. اگر میخواید یک زبان برنامه نویسی یاد بگیرید به نظرم 4 مورد اول، بهترین انتخاب می باشند و سعی کنید روی چهار مورد اول تمرکز کنید.


1- طراحی سایت با ASP.Net

ابتدا میخواهیم تکنولوژی ASP.Net تحت سی شارپ رو مورد بررسی قرار دهیم. البته خیلی از کاربران ASP.Net رو یک زبان برنامه نویسی میدونند که اشتباه است چون ASP.Net یک تکنولوژی بر بستر سی شارپ  می باشد.(البته در اینجا ما آن را زبان برنامه نویسی در نظر میگیریم تا راحتر با آن ارتباط بر قرار کنید) به جرات می توان گفت ASP.Net یکی از بهترین زبان های طراحی سایت در ایران است. و سایت های بزرگی با ASP.Net طراحی و پیاده سازی شده اند. سایت هایی مثل: بلاگفا، ورزش سه، بانک ملی و …

ASP.Net یک تکنولوژی طراحی سایت است که توسط شرکت معروف مایکروسافت ارائه شده تا برنامه نویسان بتوانند از طریق آن سایت، برنامه و سرویس های وب (WEB) رو بسازند. ASP.Net نسخه .NET تکنولوژی ASP است ASP مبتنی بر زبانهای مشترک در حال اجرا است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد کدهای ASP را با استفاده از هر زبان Framework.NET بنویسند.

نکته ۱ : ASP مخفف Active Server Page است.

نکته ۲ : ASP با مدیریت IIS اجراء می گردد. 

نکته ۳ : ASP.Net تکنولوژی برنامه نویسی وب با استفاده از دات نت است

توجه: اگر میخواهید با ASP.Net بیشتر آشنا شوید پیشنهاد میکنم مقاله ای اس پی دات نت چیست را مطالعه کنید تا بیشتر با ASP.Net آشنا شوید البته یک مقاله دیگر در سایت منتشر کردیم با عنوان مدت زمان یادگیری ASP.Net که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه شود. اگر هم میخواهید این تکنولوژی رو یاد بگیرید پیشنهاد میکنم مقاله چگونه متخصص ASP.Net MVC شویم ؟ را مطالعه کنید.

2- طراحی سایت با PHP

زبان بعدی که می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم زبان برنامه نویسی php است. این زبان در کنار ASP.Net دو زبان محبوب طراحی سایت در ایران هستند. تقریبا نزدیک 95 درصد بازار طراحی سایت ایران در دست این دو زبان قرار دارد. پس اگر میخواهید به سمت برنامه نویسی سایت در ایران برید پیشنهاد میکنم ASP.Net و PHP یاد بگیرید. 

ویژگی های زبان برنامه نویسی php :

  • زبان php یک زبان برنامه نویسی Open Source و رایگان است
  • هاست هایی که میزبانی آن را انجام می دهند بسیار ارزان تر از هاست های NET. هستند
  • زبان php زبانی است که بر روی تمامی پلتفرم های معروف مثل لینوکس، ویندوز، مکینتاش قابل اجراست
  • یادگیری زبان برنامه نویسی php به شدت آسان و دلچسب است.
  • سرعت اجرای اسکریپت PHP بالا است

توجه: برای آشنایی بیشتر با زبان PHP می توانید مقاله PHP چیست رو مطالعه کنید و به صورت کامل با این زبان برنامه نویسی آشنا شوید. اگر هم میخواهید مدت زمان یادگیری این زبان رو بدونید می تونید مقاله زمان لازم برای یادگیری php را مطالعه کنید.

3- طراحی سایت با پایتون 

شاید خیلی ها اسم زبان برنامه نویسی پایتون رو شنیده باشید. بله با پایتون هم می شود سایت طراحی کرد ولی در ایران به ندرت با این زبان سایت طراحی می شود و طرفدار آنچنانی ندارد و خیلی ها اصلا این زبان رو نمی شناسند. ولی اگر میخواهید یک زبان برنامه نویسی برای خارج کشور یاد بگیرد و در خارج از ایران با برنامه نویسی صاحب شغل شوید به نظرم پیشنهاد خیلی خوبیه و میتوان به آن فکر کرد و جز لیست قرار گیرد. البته در یک سال اخیر واقعا جای خودشو باز کرده و بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و قدرتمند، که توسط خودوفان روسوم هلندی در سال ۱۹۹۱ طراحی شده است. پایتون یک زبان اسکریپتی و بسیار قدرتمند و گسترده هستش و این روزها می توانید آثاری از نفوذش رو تقریبا همه جا ببینید. پایتون در دنیا به شدت همه گیر شده است. زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان شی گرا است و از ویژگی های پیشرفته شی گرایی مثل : وراثت، چندشکلی، سربار گزاری عملگر و . . . پشتیبانی میکند.

نکته: چون زبان برنامه نویسی پایتون با زبان پورتابل سی نوشته شده است میتواند به صورت مجازی بر روی هر سیستم و پلتفرمی کامپایل و اجرا شود.

توجه: در مورد زبان پایتون هم مقاله خوبی منتشر کردیم با عنوان پایتون چیست که پیشنهاد میکنم مطالعه شود. یک مقاله دیگر هم در سایت منتشر کردیم با عنوان مدت زمان یادگیری پایتون که می تواند کمک زیادی به شما کند.

4- طراحی سایت با جاوااسکریپت

جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، چند رویه و تفسیری است که در کنار html و css، یکی از سه هسته صفحات دنیای وب می‌باشد. زبان جاوااسکریپت را میتوان به صورت ساخت یافته و شی گرا استفاد کرد. در جاوااسکریپت اشیاء با اضافه شدن متدها و خصوصیات پویا به اشیاء خالی ساخته می‌شوند. در کل برای ایجاد ارتباط بین کاربر و سایت میتوان از جاوااسکریپت استفاده کرد.

دلیل به وجود آمدن جاوااسکریپت :

وقتی از HTML و CSS استفاده میکنیم صفحات به صورت ایستا ارائه می شوند اگر بخواهیم صفحات وب رو به صورت داینامیک و متحرک طراحی کنیم بهترین گزینه برای داینامیک کردن صفحات وب استفاده از جاوااسکریپت است. شرکت Netscape برای ایجاد و کنترل ارتباط بین مخاطبان سایت و صاحبان سایت از جاوااسکریپت استفاده کرد.

تاریخچه جاوااسکریپت :

زبان جاوااسکریپت با عنوان Mocha در شرکت Netscape توسط شخصی به نام برندان ایج طراحی و ارائه شده است. Mocha بعدا به نام Livesscript و در نهایت به نام جاوااسکریپت تغییر نام داد. اولین نسخه جاوااسکریپت در سال ۱۹۹۵ معرفی شد که در روزهای اول خیلی از کاربران فکر میکردند جاوااسکریپت نسخه جدید زبان برنامه نویسی جاوا است. 
به خاطر موفقیت های زبان جاوااسکریپت، مایکروسافت مجبور شد در مرورگر خود یعنی اینترنت اکسپلورر از آن استفاده کند. یکی از دلایل موفقیت جاوااسکریپت در سال های بعدی، پشتیبانی اینترنت اکسپلورر از این زبان بود.

جاوااسکریپت در حال حاضر یکی از زبان های برنامه نویسی پر طرفدار در دنیا است. البته بسیاری از برنامه نویسان حرفه ای زبان جاوااسکریپت را در ابتدا یک زبان کم ارزش می پنداشتند.

توجه: برای اینکه درک بهتری از زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت داشته باشید پیشنهاد میکنم مقاله جاوااسکریپت چیست رو مطالعه کنید. در این مقاله به صورت کامل در مورد زبان جاوا صحبت کرده ایم.

5- طراحی سایت با جاوا 

یکی دیگر از زبان های طراحی سایت، زبان برنامه نویسی جاوا است زبانی که در دنیا اینقدر طرفدار دارد نگو و نپرس ولی متاسفانه در ایران طرفدار آنچنانی ندارد. واقعیت اینه که بازار برنامه نویسی ایران بیشتر دست محصولات .Net می باشد (مثل سی شارپ، ASP.Net و …) و جایی برای زبان هایی این مدلی وجود ندارد. زبان جاوا در صدر جدول 10 زبان برتر برنامه نویسی جهان قرار دارد اما در ایران شاید آخرین زبان باشد. 

برنامه های جاوا چطور کامپایل و اجرا می شوند ؟

برنامه‌های جاوا به صورت بایت کد (کامپایل) می‌شوند و توسط JVM (ماشین مجازی جاوا) به کدهای ماشین تبدیل و اجرا می‌شوند. در صورت وجود JVM مانند سایر زبانهای مبتنی بر آن که وابسته به سیستم‌عامل خاصی نیستند برنامه‌های نوشته شده به جاوا بر روی هر نوع سیستم عامل و هرگونه وسیلهٔ الکترونیکی قابل اجرا می‌باشند.

شعار جاوا :

شعار جاوا «یکبار بنویس و هر جایی اجرا کن» (Write once, Run anywhere) است که به ویژگی اجرای شدن برنامه های جاوا بر روی هر نوع سیستم عاملی و هر گونه وسیله الکترونیکی اشاره دارد.

اهداف اولیه زبان برنامه نویسی جاوا :

  • این زبان باید ساده، شی‌گرا و مشهور باشد.
  • مطمئن و بدون خطا باشد.
  • وابسته به معماری کامپیوتر نبوده و قابل انتقال باشد.
  • باید با کارایی بالا اجرا شود.
  • باید به صورت پویا و نخ‌کشی‌شده باشد.

توجه: برای آشنایی بیشتر با زبان جاوا مقاله جاوا چیست را مطالعه کنید اگر هم میخواهید مدت زمان یادگیری جاوا رو بدونید پیشنهاد میکنم مقاله زمان لازم برای یادگیری جاوا را بخونید.

6- طراحی سایت با روبی 

شاید خیلی از شما اسم زبان روبی رو نشنیده باشید زبان روبی یک زبان چند منظوره با حال است که یک فریم ورک عالی دارد به نام Ruby on rails که می توان گفت جز فریم ورک های محبوب دنیا می باشد. اما متاسفانه این زبانم بازار کاری در ایران ندارد چون اصلا کسی این زبان رو نمی شناسد. اما واقعا یکی از زبان های دوست داشتنی برای طراحی سایت می باشد. 

روبی یک زبان برنامه نویسی پویا، شی گرا و انعطاف پذیر است. زبان برنامه نویسی روبی شی گرایی اسمال تاک و ویژگی نگارشی پرل رو با هم در خود دارد. روبی توسط یک برنامه نویس ژاپنی به نام یوکیهیرو ماتسوموتو احتراع شده و ویژگی های گوناگون زبان های پرل، آیفل، لیسپ و اسمال تاک الهام بخش یوکیهیرو ماتسوموتو در ساخت روبی بودند.

توجه: برای اینکه بیشتر با زبان برنامه نویسی روبی آشنا شوید مقاله روبی چیست رو مطالعه کنید. مقاله مدت زمان یادگیری زبان روبی رو هم در سایت منتشر کردیم که واقعا کمک زیادی به شما می کند تا بدونید در چه مدت می شود زبان روبی را فرا گرفت.

7- طراحی سایت با پرل

زبان بعدی که برای طراحی سایت گزینه مناسبی است زبان برنامه نویسی پرل می باشد یک زبان چند منظوره که باز در ایران بازار کار خاصی ندارد و میتوان گفت جایی هم در ایران برای کار ندارد پس اصلا پیشنهاد نمی شود چون کسی به شما سفارش کار با پرل رو نمیدهد. ولی در کل اگر واسه شما بازار کار مهم نیست روی این زبان هم یک فکر کنید. 

خصوصیات زبان برنامه نویسی پرل

  • سریع بودن
  • قابل اعتماد بودن
  • یکی از ویژگی های بسیار مهم پرل دارا بودن CPAN (Componencive Perl Archive Network) می باشد.
  • سرگرم کننده و مهیج بودن (توسعه دهندگان پرل معتقدند که استفاده از پرل بسیار مهیج و سرگرم کننده است)

توجه: در مورد پرل هم مقاله نوشتیم با عنوان perl چیست که میتوانید با خواندن آن با این زبان بیشتر آشنا شوید. البته برای مدت زمان یادگیری آن هم مقاله مدت زمان یادگیری زبان پرل را در سایت منتشر کردیم.


زبان های زیادی برای طراحی وب سایت وجود دارد اما ما باید بر اساس وضعیت بازار کار اقدام به یادگیری کنید. هر زبانی که می خواهید یاد بگیرید ببینید اصلا بازار کار دارد یا نه، اگر دارد در چه اندازه هستش، بعد اقدایم به یادگیری و آموزش زبان مورد نظر کنید. در این مقاله زبان های برنامه نویسی رو معرفی کردم که در ایران واقعا بازار کار دارند بخصوص 4 زبان اول، که به جرات می توان گفت بازار ایران در حوزه طراحی سایت رو مال خود کرده اند. قبل از یادگیری یک تحقیقی در مورد هر کدام از این زبان ها کنید تا با خیال راحت و آسوده یاد بگیرید.

به نظر شما بهترین زبان برنامه نویسی طراحی وب سایت کدام زبان هستش و چرا باید بهش لقب بهترین رو بدیم؟

Avatar
پشتیبان سورس ایران 2180 مطلب منتشر شده

در مجموعه سورس ایران سعی می کنیم علاوه بر آموزش برنامه نویسی، به مسائل مرتبط و مهارت های نرم بپردازیم تا بعدهای مختلف را پوشش دهیم.

دیدگاه کاربران

تعداد دیدگاه های کاربران : 2 دیدگاه
Avatar
YoYo
پاسخ دهید

سلام شما دوره های جاوااسکریپت و پی اچ پی برگزار نمکنید؟!
آموزش هاتون واقعا عالین

    Avatar
    پشتیبان سورس ایران در پاسخ YoYo
    پاسخ دهید

    سلام
    وقت بخیر
    داریم کارهاشو انجام میدیم به امید خدا
    مدرس خوب پیدا کنیم که واقعا مسلط باشه و کارش این باشه حتما برگزار می کنیم


شما با موفقیت در خبرنامه ما عضو شدید